V-Rod aloittelijalle?
V-Rod aloittelijalle?
Terve,
olen 25-vuotias nuorimies ja olen keväällä ajatellut suorittavani A-kortin iselleni. Kysyisin teiltä konkareilta, että mitä mieltä olette tuollaisen 1300cc/300kg v-rodin sopivuudesta tällaisen keltanokan käyttöön? Onko väärä valinta? Aikaisempaa kokemusta ei moottoripyöristä ole, mopoista kylläkin.
Täysin reikäpää en luonteeltani ole, vaikka nopeudesta tykkäänkin. Autostakin löytyy lukemat n.210kW/560Nm. Osaan kyllä kunnioittaa pyörän tehoreserviä ja todellisuudessa en edes uskaltaisi kääntää kaasua liiaksi.
Pyörän matala painopiste on varmastikin edukseen, mutta paino ja verrattaen suuri kääntösäde ovat varmaankin ongelmaksi näin aloittelijalle. Moni on myös sanonut, että ensimmäisen pyörän tulee kaatamaan jossakin vaiheessa 100% varmuudella, jopa useamman kerran (?), johonka rodi on suhteellisen kallis vehje.
Hankintahinnan ja arvonaleneman puolesta en niinkään kaipaa spekulointia, kun olen jo päättänyt että mikäli pyörän ostan, olen siihen valmis sijoittamaan summan, jolla tuollaisia vähän käytettyinä saa.
Oikeastaan muut pyörät eivät ulkonäkönsä puolesta edes kiinnosta, kun on jo useamman vuoden kuvitellut itsensä tuollaisen mattamustan rodin selkään.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
olen 25-vuotias nuorimies ja olen keväällä ajatellut suorittavani A-kortin iselleni. Kysyisin teiltä konkareilta, että mitä mieltä olette tuollaisen 1300cc/300kg v-rodin sopivuudesta tällaisen keltanokan käyttöön? Onko väärä valinta? Aikaisempaa kokemusta ei moottoripyöristä ole, mopoista kylläkin.
Täysin reikäpää en luonteeltani ole, vaikka nopeudesta tykkäänkin. Autostakin löytyy lukemat n.210kW/560Nm. Osaan kyllä kunnioittaa pyörän tehoreserviä ja todellisuudessa en edes uskaltaisi kääntää kaasua liiaksi.
Pyörän matala painopiste on varmastikin edukseen, mutta paino ja verrattaen suuri kääntösäde ovat varmaankin ongelmaksi näin aloittelijalle. Moni on myös sanonut, että ensimmäisen pyörän tulee kaatamaan jossakin vaiheessa 100% varmuudella, jopa useamman kerran (?), johonka rodi on suhteellisen kallis vehje.
Hankintahinnan ja arvonaleneman puolesta en niinkään kaipaa spekulointia, kun olen jo päättänyt että mikäli pyörän ostan, olen siihen valmis sijoittamaan summan, jolla tuollaisia vähän käytettyinä saa.
Oikeastaan muut pyörät eivät ulkonäkönsä puolesta edes kiinnosta, kun on jo useamman vuoden kuvitellut itsensä tuollaisen mattamustan rodin selkään.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Re: V-Rod aloittelijalle?
Jos yletyt ja koet ettei se ole fyysisesti liian haastava liikuteltava paikoillaan/liki paikoillaan, niin mikä ettei.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: V-Rod aloittelijalle?
Mitäs ne vuoden alussa voimaan tulleet uudet ajokorttisäädökset sanoo uudesta A-kortista vrt. V-Rodin kilowatit/hevosetTJKN kirjoitti:Terve,olen 25-vuotias nuorimies ja olen keväällä ajatellut suorittavani A-kortin iselleni...
Re: V-Rod aloittelijalle?
Eikö 24-vuoden ikä ole ainoana edelleytyksenä rajoittamattomiin tehoihin;MrX kirjoitti:Mitäs ne vuoden alussa voimaan tulleet uudet ajokorttisäädökset sanoo uudesta A-kortista vrt. V-Rodin kilowatit/hevoset
A-luokka
Luokkaan kuuluvat kaikki moottoripyörät niihin kytkettyine
hinattavine ajoneuvoineen sekä kolmipyörät, joissa
on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joiden teho
ylittää 15 kW.
Ikäraja: 24 vuotta
Opetus: teoriaopetusta vähintään 12 tuntia sekä
ajo-opetusta vähintään 9 tuntia.
Lähde: Trafi
Re: V-Rod aloittelijalle?
Tehopaino suhde taitaa olla heikompi kuin 600cm kumiluodeissa. Joka pelillä saa ittensä tarvittaessa hengiltä, eli varovasti liikkeelle. Painava pyörä tuo kyllä omat haasteet, mutta kyllä sitä pärjää jos ei ole ihan heinänkorsi.
Tee siten miltä se parhaalta itsellesi tuntuu. Tosin omalle pojalleni laittaisin hetkeksi välimallin.
Tee siten miltä se parhaalta itsellesi tuntuu. Tosin omalle pojalleni laittaisin hetkeksi välimallin.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13
Re: V-Rod aloittelijalle?
On niin matalalla painopiste, että kokemuksiini viitaten musta rodia on tosi helppo käsitellä vaikka ajaen kävelynopeudella keskustan läpi tai jaloilla parkkiruutuun vekslatessa. Paljon helpompi, kuin kevyempi kumiluoti, jossa kuski on suhteellisen korkealla
Kalliiksi se tulee hankkia harjoitteluun joku pikku 600 ja siitä sit rodiin. Molemmilla tosin saa ittensä hengiltä. Välttää paikkoja alussa, missä tulee yllätyksiä eteen (keskustat, ruuhka ajat tms). Hakee kokemusta tutuilta helpoilta reiteiltä....
Kalliiksi se tulee hankkia harjoitteluun joku pikku 600 ja siitä sit rodiin. Molemmilla tosin saa ittensä hengiltä. Välttää paikkoja alussa, missä tulee yllätyksiä eteen (keskustat, ruuhka ajat tms). Hakee kokemusta tutuilta helpoilta reiteiltä....
Viimeksi muokannut ezmo, 10:11 07.02.2013.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kickstart, deserve the ride!
Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Re: V-Rod aloittelijalle?
Rouvallani V-Rod ollut nyt 1,5v ja sanoo että helpoin ja mukavin ajettava, mistä hänellä on kokemusta (minun öölishovelia ei ole vielä kokeillut ). Aikaisemmin hänellä on itsellään ollut Dyna ja Sportster.
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: V-Rod aloittelijalle?
Ehdottoman hyvä hankinta jos malttaa nopeuden kanssa. Helppo hallita ja kiva ajaa. Haittapuolina matka-ajossa ei paras mahdollinen ja pyörän paino saattaa tulla yllätyksenä nopeissa jarrutuksissa kun perä vääntää sivulle vähän helpommmin kuin kyykyissä.
Re: V-Rod aloittelijalle?
Tässä toinen ketju samasta aiheesta:
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... &t=44841&p" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... &t=44841&p" onclick="window.open(this.href);return false;
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: V-Rod aloittelijalle?
Niin ja ihan ekaks kandee opetella se vastaohjaus... Selkäytimeen....
Kickstart, deserve the ride!
Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Re: V-Rod aloittelijalle?
Kuten Harikka jo edellä totesi, niin homma on korvien välissä. Näkyypä noilla piikeilläkin pääsevän hengestään.
Autokoulussa opetetaan kuljettamaan moottoripyörää, ajamaan oppii ajamalla ja harjoittelemalla.
Rodi on hyvä ajettava ja helppo hallita. Ainoa ylläri tulee hitaassa mutkassa. Sillä on taipumus mennä nutulleen.(parkkipaikat, kiertoliittymät)
Harjoittelua ei voi liikaa korostaa. Olen katsellut noilla EAK-kursseilla, kuinka vuosikausia pyörää ajaneet eivät osaa jarruttaa oikein
Autokoulussa opetetaan kuljettamaan moottoripyörää, ajamaan oppii ajamalla ja harjoittelemalla.
Rodi on hyvä ajettava ja helppo hallita. Ainoa ylläri tulee hitaassa mutkassa. Sillä on taipumus mennä nutulleen.(parkkipaikat, kiertoliittymät)
Harjoittelua ei voi liikaa korostaa. Olen katsellut noilla EAK-kursseilla, kuinka vuosikausia pyörää ajaneet eivät osaa jarruttaa oikein
LIFEMEMBER
Re: V-Rod aloittelijalle?
Kiitos kaikille vastaajille. Tarpeellista infoa tulikin jo paljon esille. Tuota aikaisempaa topicia en omilla hakusanoillani löytänyt, mutta sekin tuli luettua ja aika vakuuttuneeksi tulin siitä, että rodi voisi sopiakin ensimmäiseksi pyöräksi. Eipähän ainakaan vaihtoa tarvitse heti alkaa miettiä.
Itse pyörää testi-istuneena koen, ettei tuo reipas 300kg siltä istumalta ole älyttömän raskas kontrolloitava (jos tuon perusteella voi mitään johtopäätöksiä tehdä). Pituutta on itsellä kuitenkin 189cm ja painoa reipas 100kg, yläasteikäisestä lähtien on puntteja tullut kolisteltua. Olisihan sekin ikävää, kun huonon päivän sattuessa saattaisi tuollaisen reilu satakiloisen japanilaispyörän temmata suutuspäissään rämeikköön , noh vitsit erikseen. Jalkatapit voisivat olla jopa pidemmällä, mutta se ei taida olla suurikaan temppu tehtäväksi.
Sitten täytyisi enää oppia ajamaan..
Itse pyörää testi-istuneena koen, ettei tuo reipas 300kg siltä istumalta ole älyttömän raskas kontrolloitava (jos tuon perusteella voi mitään johtopäätöksiä tehdä). Pituutta on itsellä kuitenkin 189cm ja painoa reipas 100kg, yläasteikäisestä lähtien on puntteja tullut kolisteltua. Olisihan sekin ikävää, kun huonon päivän sattuessa saattaisi tuollaisen reilu satakiloisen japanilaispyörän temmata suutuspäissään rämeikköön , noh vitsit erikseen. Jalkatapit voisivat olla jopa pidemmällä, mutta se ei taida olla suurikaan temppu tehtäväksi.
Sitten täytyisi enää oppia ajamaan..
Re: V-Rod aloittelijalle?
Rodi on kyllä ihan kiva pyörä ja hyvätapainen. Sen saa sopimaan pitkällekin kuskille oikein hyvin. Mä luulen että teikäläisen strategisilla mitoilla ei tule mitään hankaluuksia käsitellä pyörää. Pystyt varmasti nostamaan sen pystyynkin jos joskus käy hazardi mikä ei oo tietenkään toivottavaa.
Tehoonkin kyllä turtuu aika nopeasti eli eipä sitä taida koskaan olla liikaa. Mutta alussa maltti on valttia, kunnes pyörä tulee tutuksi ja toki sen jälkeenkin.
Paljon lisää rodeista jenkkisaitilta:
http://www.1130cc.com
Tehoonkin kyllä turtuu aika nopeasti eli eipä sitä taida koskaan olla liikaa. Mutta alussa maltti on valttia, kunnes pyörä tulee tutuksi ja toki sen jälkeenkin.
Paljon lisää rodeista jenkkisaitilta:
http://www.1130cc.com
VRSCB -04 "Vesipää"
VRSCR -06 "Torspo"
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." -Kalevala
VRSCR -06 "Torspo"
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." -Kalevala