Viheltävä ääni enskan puolella

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jeku
Viestit: 159
Liittynyt: 21:46 30.04.2007.
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja jeku »

Kaippa noi pölyimurikauppiaat voi jättää ihan omaan arvoonsa vaihdelaatikko asioissa...näin ainakin itse ymmärtänyt asian.
Eikös tuo marjapuuron tarkoitus oo lähinnä pienentää rattaiden kulumista ja siitä johtuvaa ääntä ja vastaavasti sopivan notkea öljy voitelee laakerit ja puslat riittävästi.
Viimeksi muokannut jeku, 14:36 30.08.2020.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jeku kirjoitti: 12:43 30.08.2020. Eikös tuo marjapuuron tarkoitus oo lähinnä pienentää rattaiden kulumisesta johtuvaa ääntä ja vastaavasti sopivan notkea öljy voitelee laakerit ja puslat riittävästi.
Tässä nyt suora lainaus erään kauppiaan sivulta. Lihavoinnit omiani. Vaikuttaa vanhan maahantuojan tekstiltä ja uskoisin hänen olevan asiasta essonbaaria enemmän perillä.:
Red Line Heavy ShockProof

Väriltään läpitunkemattoman punaista. Tunnetaan myös nimellä "marjapuuro"
Filminlujuus kuin 75W250 öljyllä, mutta juoksevuus vastaa 75W90 öljyä
Suosittu ralli- ja ratapuolen hypoidiperissä (levy- ja kartiolukko, palalukko, detroit locker, Torsen)
Suosittu drag racing perissä (yli 1000 hv, alle 1000hv -> LightWeight)
Suosittu Harley-Davidson big-twineissä ja muissa pyörissä, joissa kytkin on erillään vaihteistosta (BMW)
Voidaan käyttää erikoistapauksissa myös katuperissä. Kitkanmuunnin-lisäainetta on vain noin puolet normaalin lukkoperäöljyn määrästä. Kitkalukko vaatii katukäytössä yleensä enemmän kitkanmunninta (katso öljyn lisäaineet).
Kilpakäytössä lukon pito on yleensä juuri sopiva sellaisenaan
Liian liukasta levylukkoihin, joissa on pinnoitetut metallilevyt (ZF, SSF)

Heavy voidaan luokitella 75W250 vaihteistoöljyksi suojavaikutuksensa johdosta, vaikka sen nestekitka (viskositeetti) vastaa 75W90 vaihteistoöljyä.

HUOMIO!
ShockProof öljyissä on esteripohjaisen perusöljyn seassa orgaanista "punaista" molybdeenia emulsiona, eli mikroskooppisen pieninä kiinteinä hiukkasina.
Sen johdosta: Molybdeeni tarttuu tiukasti kaikkiin metallipintoihin.
Antaa "tyynyvaikutuksen" suojaten hammaspyöriä.
Öljyllä on maksimaalinen pintapaineen kesto

Usein toistuvissa öljynvaihdoissa molybdeenilla on taipumus kumuloitua öljykanaviin ja "kalkkeuttaa" niitä (erityisesti Heavy).
Vaihda öljyt aina kuumana, jotta mahdollisimman suuri osa molybdeenista tulee pois öljyn mukana.
Aina silloin tällöin vaihteisto/perä on "suolistettava" ja pestävä puhtaaksi lakkabensiinillä tai vastaavalla.
Ei sovellu kuivasumppuun eli pumpattavaksi ja suodatettavaksi -> soveltuu ainoastaan roiskevoiteluun!
32000 km öljynvaihtoväli ei ole ole kovin usein. Toki paljon ajaville se on vain pari vuotta, mutta niin paljon avavat ajavat usein jo uudemmilla, kuin 4- tai 5- vaihteisilla Harrikoilla. Kukaan ei ole ottanut kantaa, miten usein tuo puhdistus kannattaa tehdä. Mutta sen osaa sanoa suoralta kädeltä, että ei niitä ainkaan 4000 välein kannata vaihtaa. Jos puhdistuksen tekee vaikka joka kolmannella tai neljännellä vaihdolla, niin silloin puhdistusväli on 96-128 000 km. Ei kovin paha putsausväli ;) Se molybdeeni ei siis itsestään sinne lisäänny, mutta kun sitä jää pinnoille ja uutta kaadetaan sisään liian usein, niin silloin sitä kumuloituu ja huuhtelu on varmasti paikallaan.

Se ei siis pitäisi olla vaurionpaikkausöljy eikä äänenvaimennusöljy, vaikka sellaisenakin sitä käytetään. Sen pitäisi olla maksimaalisen suojaava metallipinnoille kuumana käyvässä ilmajäähdytteisessä. Ja sen juoksevuus on ihan normaalin öljyn mukaista noiden speksien mukaan.

Se ryytekkikin oli speksit täyttävää ja ihan hyvästä liikkeestä ostetua. Eipähän vaan voidellut, kun ajamaan ruvettiin. Eli toistaiseksi minulla on ollut käytännössä huonoja kokemuksia huonoista öljyistä ja hyviä hyvistä. Toki kokemukseni on rajallinen ja vajavainen, mutta niin taitaa olla useimmilla muillakin. Siksi näistä on hyvä keskustella.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Se on hyvä että luottaa tuotteeseen. :lol:

Kysäseppäs redlinen edustajalta paljonko suosittelee vaihtoväliksi moottoriöljylle, ilmajäähykoneeseen. Aika hurjia lupailee. Myyntimies on myyntimies.
Avatar
jeku
Viestit: 159
Liittynyt: 21:46 30.04.2007.
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja jeku »

Eipä tuossa paljoa puhuttu laakerivoitelusta,pintapaineen kesto tietysti hyvä ominaisuus.
Kummasta luulet olleen kysymys siinä evo matkapyörän laatikkoulinassa,hammasrattaista vai laakereista.

Näissa vanhoissa taitaa laatikot vuotaa enemmän tai vähemmän remontin jälkeenkin,ja taitaa olla yksi syy marjapuuron käyttöön,jos ajaa ton 32tkm voi joutua muutaman kerran sitä lisäämäänkin joten voiteluongelmat vaan lisääntyy ainakin ton mainostekstin mukaan.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jeku kirjoitti: 14:27 30.08.2020. Kummasta luulet olleen kysymys siinä evo matkapyörän laatikkoulinassa,hammasrattaista vai laakereista.

Näissa vanhoissa taitaa laatikot vuotaa enemmän tai vähemmän remontin jälkeenkin,ja taitaa olla yksi syy marjapuuron käyttöön,jos ajaa ton 32tkm voi joutua muutaman kerran sitä lisäämäänkin joten voiteluongelmat vaan lisääntyy ainakin ton mainostekstin mukaan.
Olet varmasti ihan oikeassa ulinan syystä. Minun tapauksessani laatikko oli aivan äänetön ja pyörällä ajettu alle 10000 mailia. Vaihdoin vaan reisuun lähtiessäni varoiksi kaikki öljyt. Se ulina alkoi kuvatusti reissussa ja oli jokseenkin sietämätön ujellus niin, ettei ko. nopeuksia voinut edes käyttää. Marjapuurolla se alkoi hiljentyä ja hävisi 1000 km ajossa kokonaan. Eikä tullut takaisin, joten kyllä se voitelikin.

Öljyvuoto on kiusallista ja itsekin juuri vaihdoin talvella stefoja '86 softailin laatikkoon kytkinakselille. Tuo '89 lehmä ei ole vielä vuotanut yhtäään eikä siihen 32000 tarvinnut lisätä pisaraakaan. Muut evolaiset ovat minulla pyörähtäneet niin lýhyen aikaa, että en ole niissäkään ehtinyt huomata vuotoja.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vuppe kirjoitti: 14:08 30.08.2020.Kysäseppäs redlinen edustajalta paljonko suosittelee vaihtoväliksi moottoriöljylle, ilmajäähykoneeseen.
Red Linellä ei enää ole edustajaa enää Suomessa, Motonet on maahantuoja ja heille se on yksi tuote miljoonan muun joukossa ja sielä tuskin kukaan on kiinnostunut muusta kun sen tuotosta. Joten turha kysellä tai ainakaan vastausta ei saa.

Olen antanut kertoa itselleni, että Red Line on myyty (toki brändi säilytetty) isolle yhtiölle samoihin aikoihin, kun maahantuontikin meni Motonetille. Myöskään monia merkin tuotteita ei enää saa Suomesta ja tuotekehityksestä ja nykyisestä laadusta ei kukaan tiedä Suomessa mitään.

Näistä syistä olen siirtynyt AMSOILiin. Marjapuurotonkan ostin vain noille evolaisilleni, kun Motonet myi ne isot purkit loppuun -50%

Itse noudatan valmistajan suosituksia öljynvaihdossa, paitsi enskan osalta en uskalla ajaa niin pitkään öljymerkistä riippumatta. Eli 8000 km moottori ja enska, laatikko 32000 nykyään AMSOILilla. Red Linen ja AMSOILin moottoriöljyillä uskaltaa paremmin ajaa vaikka tonnin pitkäksi, jos sattuu vaihto pidemmällle reissulle.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Sillon kun oli maahantuoja niin kysyin, jos en ihan väärin muista niin sanottiin että huoletta voi 17K päästellä samoilla öljyillä. Yli 15 se oli enivei.

3K olen pitänyt vaihtovälinä, paree jättää öljyn merkki mainitsematta. :mrgreen:
Avatar
SenioRR
Viestit: 513
Liittynyt: 16:00 22.09.2005.
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Palatakseni tuohon ensimmäiseen kysymykseen oudosta äänestä: Omalla 1998 Softilla on hieman samanlaista vaivaa. Kilisevä/viheltävä ääni kuuluu jostain vasemmalta. Kuuluu vain jos on veto päällä ja häviää kun päästää kaasun tai vetää kytkimen pohjaan. Viime kesänä ääni oli jo vittumaisen kova ja vieressä sataa ajava kaverikin sen kuuli. Kokeilin pyörää myös paikallaan, nostimen päällä, ja kelasin vaihteita kolmoselle saakka. Minkäänlaisia soraääniä ei kuulunut. Ääni kuului siis vain ajossa, kun painoa päällä.

Loppukesästä kiinnitin sitten Go Pron eri puolille pyörää kuvaamaan/äänittämään, koska äänilähdettä en osannut tarkkaan ajon aikana paikallistaa. Ääni kuului kovimmillaan takapyörän paikkeilla. Vaihdoin takapyörän laakerin->ei auttanut. Mulla on tuossa levennetty perä(200:nen rengas) ja alkuperäinen leveä toisiohihna. Hihna otti kiinni takahaarukkaan, kun se vatkaa ajon aikana ylös alas. Hihna on oikealla kireydellä. (Kamerasta näki, että se liikkuu silti aivan helvetisti eri ajotilanteissa.)

Viime talvena sorvautin taka-akselille uudet spacerit, joilla sain siirrettyä takarengasta kolme milliä :lol: oikealle. Enempää ei ole tilaa, koska sitten hihna ottaa kiinni runkoon. Hihna ottaa edelleen kiinni haarukkaan, mutta vähemmän. Tänä kesänä olen tuon kilinän kuullut vain liikkeelle lähtiessä. Ajon aikana ei kuulu mitään.
Suunnitelmissa on, että jospa vaihtais tuohon kapeamman hihnan ja hihnapyörät.

En tiedä, onko ketjun aloittajan pyörän soraäänen aiheuttaja joku samantyyppinen vika, mutta kaikki paikat kannattaa kaiketi käydä läpi, ennen isoja ja työläitä ja ehkä turhia purkuja.
H-D Softail Custom 1998
Vastaa Viestiin