Rautapään mekaaniset äänet...siirretty rengasketjusta
Rautapään mekaaniset äänet...siirretty rengasketjusta
Kiitoksia! Ekat ajelut on nyt suoritettu, muutama kymmenen km ja taitaa tuo toimia, eli aihetta rengaskaupoillekin on (ja jarrulevykaupoille). Taidanpa nuo neljänollaykköset laittaa tilaukseen, tuo 5-6 milliä lisätilaa per puoli varmaan vähentää osumia kummasti.
Rengasasioista hieman toiseen aiheeseen, melkoinen rallatus tulee jakopäästä, mutta eikös nuo hieman äänekkäitä tuppaa olemaankin? Voisi kuvitella ainakin, mitä siellä on, seitsemän suorahampaista ratasta, nokka akselit luonnostaankin vääntövärähteleviä... takana on 44 tuhatta ja risat (mailia). Pitäisi varmaan kuunteluttaa jollain sellaisella joka on tämmöistä ennenkin kuunnellut Semmoinen tasainen, vähän agraarihenkinen jurina sieltä tulee. Ei naputa, kolise eikä kilise.
Rengasasioista hieman toiseen aiheeseen, melkoinen rallatus tulee jakopäästä, mutta eikös nuo hieman äänekkäitä tuppaa olemaankin? Voisi kuvitella ainakin, mitä siellä on, seitsemän suorahampaista ratasta, nokka akselit luonnostaankin vääntövärähteleviä... takana on 44 tuhatta ja risat (mailia). Pitäisi varmaan kuunteluttaa jollain sellaisella joka on tämmöistä ennenkin kuunnellut Semmoinen tasainen, vähän agraarihenkinen jurina sieltä tulee. Ei naputa, kolise eikä kilise.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Rautapäälle renkaita?
Suosittelen poikkeamaan vaikka Hot Bikellä, Hemuli on noita jonkun verran kuunnellut.
Re: Rautapäälle renkaita?
Vähän kaukana on HotBike meiltä, toki jos sinne saakka pääsee yhtäsoittoa niin ei se kovin räjähdysaltis ole
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Rautapäälle renkaita?
No niinpä on ja piti vielä muistuttaa että herra taisi olla nyt lomareissulla... On siellä teilläpäinkin harrastajia, mutten tähän hätään osaa ketään nimetä.
Re: Rautapäälle renkaita?
Affe asuu Ruutanassa ja osaa kyllä kuunnella rautiksen ääniä.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Rautapäälle renkaita?
Oliko laturin rattaassa 13 vai 14 hammasta?
Jos 13 on bigtwinin sovitus...sportissa pitää olla 14.
Laturi on kummassakin sama ja nuo rattaatkin menee molemmat sporttiin, mutta harvempi hammastus pitää enemmän ääntä.
Jos 13 on bigtwinin sovitus...sportissa pitää olla 14.
Laturi on kummassakin sama ja nuo rattaatkin menee molemmat sporttiin, mutta harvempi hammastus pitää enemmän ääntä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Rautapäälle renkaita?
Niinjoo, tuosta hammasmäärästä olikin juttua. 14-hampaisen tilasin, mutta en laskenut hampaiden määrää itse rattaasta. Se on toi laskupää mulla vähän huono muutenkin, justiinsa tuossa aiemmin höpötin 7-puolaisista tykkipyöristä mutta mullahan on noissa 9 puolaa Nooh, kerrankos sitä... pitää laskea ne hampit viimeistään kun otan taas paikkoja auki.
Onko Rautapään jakopää luonnostaan kovin paljon äänekkäämpi kuin Evon vastaava? Samat romppeethan siellä on sisällä. (edit. Paitsi tietenkin laturin pyörä ja sitä pyörittävä hukkapyörä). En ole evojakaan tullut erityisemmin kuunnelleeksi, kun ei tule juuri missään tapaamisissa käytyä.
Mutta pitää kyllä sanoa että löylyä on ainakin näin ensituntumalta riittävästi, 90-100 on lasissa ennenkuin huomaakaan, laukkaa letkeästi maantievauhtia ja korkeat keulan rakenteet ja iso tankki suojaavat tuulelta paljon paremmin kuin pikku-Hondassa. Tuntuu että tällä jaksaisi ajaa pitempäänkin. Toki on tuo Sundowner-sohva nyt kiinni
Onko Rautapään jakopää luonnostaan kovin paljon äänekkäämpi kuin Evon vastaava? Samat romppeethan siellä on sisällä. (edit. Paitsi tietenkin laturin pyörä ja sitä pyörittävä hukkapyörä). En ole evojakaan tullut erityisemmin kuunnelleeksi, kun ei tule juuri missään tapaamisissa käytyä.
Mutta pitää kyllä sanoa että löylyä on ainakin näin ensituntumalta riittävästi, 90-100 on lasissa ennenkuin huomaakaan, laukkaa letkeästi maantievauhtia ja korkeat keulan rakenteet ja iso tankki suojaavat tuulelta paljon paremmin kuin pikku-Hondassa. Tuntuu että tällä jaksaisi ajaa pitempäänkin. Toki on tuo Sundowner-sohva nyt kiinni
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Rautapäälle renkaita?
Ääntä antaa tönärien välykset, nostajien välys pesiinsä, nostajien rullat, hammasvälykset, akseleiden päittäisvälykset.
Tönärit kylmänä nolla....niin, että nihkeästi pyörii sormien välissä
Päittäisvälykset 0,025....alle 0,15 ei saa mennä
Joku moottori on sellainen, ettei saa hiljaiseksi millään, toinen taas käy kuin unelma. Meillä on kumpaakin mallia.
Tönärit kylmänä nolla....niin, että nihkeästi pyörii sormien välissä
Päittäisvälykset 0,025....alle 0,15 ei saa mennä
Joku moottori on sellainen, ettei saa hiljaiseksi millään, toinen taas käy kuin unelma. Meillä on kumpaakin mallia.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Rautapään mekaaniset äänet...siirretty rengasketjusta
Niin ja se äänien kuuluminen ajon aikana on myös hyvin paljon kiinni minkälainen kypärä sattuu olemaan. Avokypärään kuullu eri tavalla ja eri äänet kuin umpikypärään sekä umpikypäriin eri tavalla eri valmistajien ruukkuihin. Rautiksessa eri osat resonoivat ja aiheuttavat ääniä jotka tuntuvat tulevan moottorista, esim bensatankki ja korkki ( vaikka sormella painamalla toi testata).
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Rautapään mekaaniset äänet...siirretty rengasketjusta
Joopa, mulla on meluisa avopotta, ja nyt viime lenkillä semmoiset kumiset korvatulpat. Tuulen suhina, eli se pahin melunlähde tuolla kypärällä, vaimenee lähes kokonaan, samoin pakoputkien ”kumu”, jäljelle jää sopivasti imu- ja pakopuolen röhinää Ja jossain määrin niitä mekaanisia ääniä. Peltiosat eivät juurikaan räminää pidä, ja tätä rallatusta olen kuunnellut lähinnä kyykistellen pyörän vieressä (ilman korvatulppia) kun se käy tyhjäkäyntiä, ja vähän kaasutellutkin.
Sisällä hallissa oli testit lyhyitä kun latausvikaa paikantelin, ja siellä pakoäänet kaikuivat seinistä sen verran etten rallatukseen juuri huomiota kiinnittänyt.
Nuo venttiilinvälykset pitääkin tsekata, ja lueskella päittäisvälysten mittaus myös.
Sisällä hallissa oli testit lyhyitä kun latausvikaa paikantelin, ja siellä pakoäänet kaikuivat seinistä sen verran etten rallatukseen juuri huomiota kiinnittänyt.
Nuo venttiilinvälykset pitääkin tsekata, ja lueskella päittäisvälysten mittaus myös.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Rautapään mekaaniset äänet...siirretty rengasketjusta
Päittäisvälykset saa mitattua rakotulkilla kun ottaa nostajat pesineen pois. Tulee samalla tsekattua nostajan rullatkin.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Rautapäälle renkaita?
Olisko ne huomannut tän siellä tehtaan huolloissakin kun muuttivat niiden nokkien shimmauksen ohjetta... turha hipistellä jollei se kuitenkaan mihinkään vaikuta
Ääntähän nämä pitää kaikki, kyllä sen sitten luultavasti kuulee kun se alkaa olla sellaista kipeämmän oloista
Jos joku kohta arveluttaa niin vaikka Motonetista käy ostamassa sellaisen stetoskoopin jolla voi vähän tarkemmin sitten tutkia ainaskin noita Pertin mainitsemia kohteita, että millaisia naputuksia sieltä kuuluu...
Affe
Rautis -74, Shovel -80
http://www.goodwillparty.fi
http://www.goodwillparty.fi
Re: Rautapään mekaaniset äänet...siirretty rengasketjusta
Joo, tosiaan nostajat pitää tarkistaa myös. Venttiilinvälyksiäkään en ole katsonut, ei vaan malttanut kun sai laitteen kilpiin ja vihdoinkin latausvalon sammumaan Mutta nuo nostajan rullat tosiaan neuvotaan katsomaan aika ajoin, olikohan 40 tuhatta mailia tai sinnepäin, ja reilu 44 tuolla on mentykin jo.
Se ääni mikä tuosta lähtee on tosiaan semmoinen tasainen kierroksien mukaan muuttuva jurina, nyt kun laskin rattaat tarkemmin niin onko siellä peräti 9 suorahampaista ryntöä ja öljypumpun mato vielä lisäksi, melkoinen kelloseppä saisi ollakin että tuon saisi täysin hiljaiseksi tehtyä, vallankin nokka-akselien vaihtelevan kuorman kanssa. Mutta sitä ”kipurajaa” tai metelin tasoa vaan aprikoin, on helpompi korjata ennen katastrofaalista jysähdystä, kuin sen jälkeen. Mutta ei sieltä mitään kummempaa naputusta, kolinaa tai kirskuntaa kuulu. Motonetin stetari voisi olla aiheellinen hankinta
No, seuraavaksi kaiketi ohjelmassa moottorin osalta nuo mainitut tarkastukset, pitääkin laittaa tarpeelliset tiivisteet ym tilaukseen. Positiivisena erityismainintana se, että kone ei savuta, jysähtää käyntiin lämpimänä alle sekunnin starttauksella, kylmänäkään ei tarvi sahata paria sekuntia pidempään ja käy nätisti tyhjäkäyntiä, ”kovia” kierroksia ja siltä väliltä ihan Keihin CV:n (1200 evosta) vakiosäädöillä, seosruuvia toki avattu kuten tapana on. Evon vakioputsari uudella vakioelementillä paikallaan. Tulppien väriä en ole vielä katsonut.
Tälle loppukaudelle ei varsinaisia muita tavoitteita ole kuin ajella ”shakedownia” sen verran että näkee mitä muuta kannattaa/pitää korjata talvella tapahtuvan kosmeettisen hipistelyn ja läpikäynnin yhteydessä. Nokka-akselisarjan hommaaminen ei ole poissuljettua, ja pitää kai ainakin öljypumppu ja kampiakselin ja kankien laakerit katsoa myös.
Nyt en ole viitsinyt pidemmälle koeajolle lähteä kun toinen etujarrulevy on niin kiero että hakkaa jarrusatulaa laidasta laitaan Luokkaa 10mm vipotus... Mistä lie tuollainen tullut, levyn ruuvit on kiinni eikä se kuumenneeltakaan vaikuta ainakaan väristä päätellen. Eikä se navastakaan kai johdu kun ei pyörä eikä toinen levy vippaa ollenkaan.
Se ääni mikä tuosta lähtee on tosiaan semmoinen tasainen kierroksien mukaan muuttuva jurina, nyt kun laskin rattaat tarkemmin niin onko siellä peräti 9 suorahampaista ryntöä ja öljypumpun mato vielä lisäksi, melkoinen kelloseppä saisi ollakin että tuon saisi täysin hiljaiseksi tehtyä, vallankin nokka-akselien vaihtelevan kuorman kanssa. Mutta sitä ”kipurajaa” tai metelin tasoa vaan aprikoin, on helpompi korjata ennen katastrofaalista jysähdystä, kuin sen jälkeen. Mutta ei sieltä mitään kummempaa naputusta, kolinaa tai kirskuntaa kuulu. Motonetin stetari voisi olla aiheellinen hankinta
No, seuraavaksi kaiketi ohjelmassa moottorin osalta nuo mainitut tarkastukset, pitääkin laittaa tarpeelliset tiivisteet ym tilaukseen. Positiivisena erityismainintana se, että kone ei savuta, jysähtää käyntiin lämpimänä alle sekunnin starttauksella, kylmänäkään ei tarvi sahata paria sekuntia pidempään ja käy nätisti tyhjäkäyntiä, ”kovia” kierroksia ja siltä väliltä ihan Keihin CV:n (1200 evosta) vakiosäädöillä, seosruuvia toki avattu kuten tapana on. Evon vakioputsari uudella vakioelementillä paikallaan. Tulppien väriä en ole vielä katsonut.
Tälle loppukaudelle ei varsinaisia muita tavoitteita ole kuin ajella ”shakedownia” sen verran että näkee mitä muuta kannattaa/pitää korjata talvella tapahtuvan kosmeettisen hipistelyn ja läpikäynnin yhteydessä. Nokka-akselisarjan hommaaminen ei ole poissuljettua, ja pitää kai ainakin öljypumppu ja kampiakselin ja kankien laakerit katsoa myös.
Nyt en ole viitsinyt pidemmälle koeajolle lähteä kun toinen etujarrulevy on niin kiero että hakkaa jarrusatulaa laidasta laitaan Luokkaa 10mm vipotus... Mistä lie tuollainen tullut, levyn ruuvit on kiinni eikä se kuumenneeltakaan vaikuta ainakaan väristä päätellen. Eikä se navastakaan kai johdu kun ei pyörä eikä toinen levy vippaa ollenkaan.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 17:02 23.02.2020.
- Paikkakunta: Long Lonesome Highway
Re: Rautapään mekaaniset äänet...siirretty rengasketjusta
Don't fix it if it ain't broken...
My way or the Highway...
Re: Rautapään mekaaniset äänet...siirretty rengasketjusta
Juuri näin, jos se käy ja kukkuu, niin ajoa vaan. Turha konetta on ruveta tarkistamisen vuoksi availemaan. Jos se alkaa pitää hurjaa meteliä, niin remppaa sitten. Ensin kannattaa verrata muutaman muun rautiksen ääniin.
Kun sen ajaa paremmin kuumaksi, niin kolina lisääntyy ja stetoskoopin kanssa saa vain kuulovaurion ja hermoromahduksen.
Noissa ventiilinohjurit falskaavat jo varmasti noilla maileilla, jos kansia ei ole korjattu. Sen näkee tulpan väristä. Ja kun ajaa kuumaksi ja jättää seisomaan, niin öljyä valuu vähän männän päälle ja pölläyttää käynnisteäessä. Kyllä se alkaa öljykarstaa polttaa sinne sitten, kun kone on rempan tarpeessa. Siihen asti kun käy hyvin, niin taas kerran ajoa vaan.
Öljyä ne myös kuluttavat mielellään ja paksua W50 öljyä mieluiten.
Se levy on voinut mennä kieroksi ihan siirellessä ja varastoidessa. Yksi hyvä tökkäys vaikka trukilla levyyn, niin vääntyy jo. Sitten uusille levyille orgaaniset palat, niin se tuplalevy jopa pitääkin, kun se vähän lämpiää. Eli aikakauteen nähden ihan OK jarrut siinä ovat.
Mitä kulkupuoleen tulee, niin 2011 oman '81 rautiksen hankittuani totesin, ettei millään pyörällä siihen mennessä tullut niin paljon ohiteltua. Ja se on yhä ainoa pyörä, jolla olen ajanut mittarin pohjaan Tosin siinä taisi olla lukuja vain 90 mailiin, mutta kuitenkin
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus