Tulpat BigTwiniin

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

AnttiM
Viestit: 140
Liittynyt: 13:52 08.11.2010.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Tulpat BigTwiniin

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

Jos ei ole saatavilla alkuperäis tulppia, niin minkä tyyppiset ja malliset pitää
hommata muilta. NGK, Boch....
Pyörä vm 2011 - Wide Gilde
H-D "maailman työnnetyin moottoripyörä"
Monki
Viestit: 44
Liittynyt: 20:07 03.11.2006.
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Re: Tulpat BigTwiniin

Viesti Kirjoittaja Monki »

Motopediasta: tekniikka, sähköt, sytytys.. löytyy taulukoita.
suma
Viestit: 80
Liittynyt: 23:08 15.01.2005.
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Tulpat BigTwiniin

Viesti Kirjoittaja suma »

Ei ne "alkuperäistulpatkaan HD:n tekemiä oo,kyllä näissä pelaa varmaan kaikki tunnetut merkit,kun lämpöarvot vaan on kohdallaan ja ne selviää kyllä vertailutaulukosta.Ite oon ajellu yli 50.000km samoilla tulpilla evolaisella ilman mitään onkelmia,mutta saahan niitä useemminkin vaihtaa,eipä ne kalliita oo ja menee vaan 2kpl.
Avatar
mcjusa
Viestit: 909
Liittynyt: 15:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Tulpat BigTwiniin

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Big twin toimii parhaiten iridium-tulpilla. Ne on kalliimpia, mutta hintansa väärti.
FLHT S&S 106 -03 125hv ja 189Nm
FLSTF -95 2010 miles
FXS -81 museo
FLHF -61 museo
Ford F250 4x4 1984
Pertti
Viestit: 5367
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Tulpat BigTwiniin

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos kaikki on kunnossa, on varmaan sama mitkä tulpat koneessa on. Tietysti lämpöarvo pitää olla oikea. Omalla evolla on ajettu 75tkm ja tulppia olen vaihtanut kuinka sattuu. Nytkin menee kolmatta kesää samoilla ja kilsoja taitaa olla reilusti yli 10tkm. Polttoainetta menee 4,5-5,5 joka on varmaan normi evolle aika passeli, tc vie noin litran enemmän.

Jos tulppia pimenee, kannattaa vian etsinnässä aloittaa kaasarin seoksista.
Ellei seoksissakaan ole suurempaa sanomista, nuo Jusan vinkkaamat iridiumit sitten seuraavaksi. Ainakin kaverin kilpakelkassa meni tavallisia tulppia tunnin välein, mutta iridiumit kesti runsasta ruokintaa koko talven.

edit. Eihän siinä tosiaankaan kaasaria ole, mutta oikeat seokset kyllä uusikin kone tarvitsee.......
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5363
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tulpat BigTwiniin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pertti kirjoitti:Jos kaikki on kunnossa, on varmaan sama mitkä tulpat koneessa on. Tietysti lämpöarvo pitää olla oikea.
Jos tulppia pimenee, kannattaa vian etsinnässä aloittaa kaasarin seoksista.
Itselläni tulppaongelmia oli sekä shovelissa että rautiksessa ennen kansien kunnostusta ja sylinterian porausta. Näiden jälkeen tulppien laatu yllättäen parani :lol: :mrgreen: Evolaisissa ei ole ollut tulppien vaihtoon tarvetta, menee huoletta x0 000 km.

Alkuperäisellä kysyjällä ei varmaan kaasarin tarkastus auta vm. 2011 vermeessä :D Mutta tulpan merkillä siinäkään tuskin on suurta väliä, kunhan lämpöarvo tosiaan osuu. Toisaalta kun tulpan vaihto ei ole kovinkaan usein tarpeen, niin ei niitä alkuperäisiäkään kannata jättää kaupan hyllyyn ainakaan hinnan takia.

Liekö jo offtopicia, kun mennnään 40 vuotta ajassa taaksepäin 8)
'71 rautiksessa sisäänajossa kokeilin "H-D 3-4" tulppaa, kun Champion pyrki nokeutumaan varovaisilla kierroksilla. Tämä H-D 3-4 pysyi koko ajan puhtaana ja siksi ne jäivät koneeseen sisäänajon jälkeenkin. Manuaalin mukaan lämpöarvo 3-4 on tarkoitettu johonkin erikoiskäyttöön, mutta kyllä se woimakoneen käyttö on erikoiskäyttöä aina 8) Hintaa niillä oli muistaakseni noin 11 eur/kpl mutta se ei oikeasti merkitse mitään, jos kone toimii. Ostin toisen parin hyllyyn varoiksi, mutta siinä se on ollut avaamatta nyt muutaman vuoden, joskaan kilometrejäkään rautikseen ei ole tullut kuin n. 4000 rempan jälkeen :wink:
Kyllä Rautis on Raaka peli 8)
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 689
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Tulpat BigTwiniin

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Nostetaan vähän vanhaa aihetta, kun dynaan pitäisi laittaa uudet tulpat.

Nyt on Championin RA8HC käytössä ja ne ottivat itseensä kun power commander kiukutteli ja kone kävi hullun kuumana jonkin aikaa. Tai sattuiko sitten muuten vaan samaan hetkeen ongelmat, mene ja tiedä.

Iridiumia ajattelin laittaa, kun niistä on muun merkkisissä konepyörissä hyviä kokemuksia. Motopediasta tulppataulukkoa tiirailin, ja siellä löytyi dynaan sopivaksi NKG DCPR7EIX. Sitten kun kaivelen erinäköisten tulppia myyvien paikkojen taulukoita niin sieltä löytyy DCPR8EIX ja sitä on hyllyssä vähän joka paikassa toisin kuin ensin mainittua. Onko tuosta kokemusta kenelläkään? Eihän tuo kallis kokeilu olisi, mutta mieluusti välttäisi sellaista, joka tunnetusti toimii huonosti.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98
Avatar
Kiwi
Viestit: 1803
Liittynyt: 23:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Tulpat BigTwiniin

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Sullahan on vähän kiireempi moottori siinä, ei kai kylmempi tulppa siinä haittaa?
Custom Farm Motorcycles
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 689
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Tulpat BigTwiniin

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kiwi kirjoitti: 20:41 03.06.2019. Sullahan on vähän kiireempi moottori siinä, ei kai kylmempi tulppa siinä haittaa?
Samaa pähkäilin itsekin ja eilen poikkesin opetusajon lomassa naapurikunnan Motonetistä. Ostin varalle vielä Boschin tulpat, jos iridiumien kanssa tulisi jotain ongelmaa, niin on jotain mitä laittaa tilalle jos jää tien päälle Superiin mennessä.

Championit jäävät vastaisuudessakin hyllyyn. Edellisen kerran ko. merkkiä käytin Taunuksessa yli neljännesvuosisata sitten ja silloinkaan ne eivät tahtoneet kestää öljynvaihtoväliä, joka oli 5tkm.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98
Avatar
ranze
Viestit: 708
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tulpat BigTwiniin

Viesti Kirjoittaja ranze »

Tavalliset "ei iridium" NGK:t ei kestä kastumista. Ei sitten yhtään kestä yliryypyttää. Kokemuksia niin prätkistä kuin autoistakin.

Oon käyttänyt enimäkseen HD:n omia, myös tiukemmissa seteissä. Yhden oon saanut reilun kahdeksan vuoden aikana rikki. Olikohan Pertti kun joskus kehui Densoja, sellaisetkin on BT:ssä ollut, ei valittamista. Championit toimi nekin kyllä.
FL -53 wishbone panhead, stroker, S&S Super E
Avatar
JKKo
Viestit: 1069
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulpat BigTwiniin

Viesti Kirjoittaja JKKo »

20 vuotta harjoittelua ja yrityksiä ja vasta yksi ainoa pimennyt tulppa. Sekin olisi todennäköisesti toiminut jos olisi viitsinyt putsata. Koekäyttelin talvella tallissa hakiessani seoksia alueelle ja sen jäljiltä tulppapari oli totaalisen musta. Sitten tippui toinen pytty käynnistä. En muista varmasti mutta taisin laittaa viimeksi yhtä pykälää KUUMEMMAT tulpat turboon. Ahdin antaa Sportsterilleni melko rasvaisen ilman joten ajattelin että kuumat tulpat jaksavat siivota itsensä paremmin. Ja niin näyttää tapahtuvan. Championeja NGK:ta.
883/1200/turbo
2009 Street Bob.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 689
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Tulpat BigTwiniin

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Championeissa oli keskielektrodit mutkalla ja kärkiväli reilusti päälle millin. Tarkastin ja putsasin tulpat kuitenkin kun sain pyörän taas ajoon vähän yli 1000 km sitten. Mitähän tuolla on käynyt?

Eilen ruuvasin NGK:n Iridiumit ja hyvin toimi, kun kävin tankkaamassa asennuksen jälkeen. Tänäänkin toimi hyvin, kunnes alkoi taas käydä huonommin noin 30 km ajon jälkeen. En katsonut miltä tulpat näyttää, kun piti päästä työpaikalle ajoissa. Paremmin kuitenkin kävi kuin aiemmin.

Jos tuo tänään töiden jälkeen taas käy kunnolla niin poikkean ostamassa kylmäsprayn ja testaan puolan. Pahasti viittaa siihen suuntaan nämä oireet.

Ei minulla ole tulppien kanssa tähän mennessä ollut ongelmia kuin Taunuksessa ja Astrassa. Kumpikin tuntui syövän tulppia kuin varusmies näkkileipää.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin