Ruiskukoneen bensaletkun tiivisteet

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 689
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Ruiskukoneen bensaletkun tiivisteet

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Eilen virittelin pyörää ajokuntoon ja bensaletkua kiinnittäessä alkoi valua tankin sisältö pihalle. Pienellä selvittelyllä (kiitos google) selvisi, että pikaliittimen tiiviste oli päättänyt lopettaa tiivistämisen. Ei muuta kuin kaivelemaan tiivistekoukulla vanhaa pois. Onkin muuten aika hankala homma, jos ei irrota tankkia. Kaupallisella koukulla kun olin aikani yrittänyt, niin tein pianolangasta paremmin sopivan ja sillä sai tiivisteen pois. Tiiviste on millikokoinen 10x14x2, jollainen sattui olemaan jostain ostetussa o-rengassarjassa mukana. Toivottavasti kestää bensaa.

Amerikan foorumeilla valittelivat noista tiivisteongelmista enemmänkin. Onko näitä ollut muilla?
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 498
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Ruiskukoneen bensaletkun tiivisteet

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Mulla irtos O-rengas talvella ja samoin kaverilla. Oikeastihan linjasta tulisi päästää paineet ennen letkun irroittamista mutta ei ole koskaan tullut tehtyä. Ilmeisesti paine työnsi O-renkaat ulos eikä asiaa huomattu.

8x2 mm rengas paikkaansa ja alkoi pitämään. Luin kanssa suuremmasta koosta tietoa mutta mulle se ei sopinut.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 689
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Ruiskukoneen bensaletkun tiivisteet

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Rengas ei irronnut. Oli pelkästään selvästi kulahtaneen näköinen, kun sen lopulta sain ulos . Renkaita siinä liittimessä on kaksi ja minulla viallinen oli alempana oleva. Ehkä se ylempi voisi irrota jos paineessa ottaa letkun irti (kuten itsekin olen aina tehnyt). Ylempi rengas näytti olevan pienempi, mutta sitä en vaihtanut, kun kerran tuli tiivis pelkästään alemman vaihtamalla. En tosin ole vielä käyttänyt konetta, joten nähtäväksi jää, onko tiivis myös silloin kun on painetta takana.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 498
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Ruiskukoneen bensaletkun tiivisteet

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Polttoainepumpun kun laittaa päälle, eli virrat päällä run-asentoon niin saattaa vuotaa kuin seula vaikka ilman virtoja näyttää pitävän. Nimimerkillä kokemusta on :lol:
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 689
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Ruiskukoneen bensaletkun tiivisteet

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Ei vuotanut yhtään uudella tiivisteellä bensapumpun ollessa päällä. Nyt jo muutama satku ajettu, joten eiköhän se siellä tämän ajokauden kestä.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98
Pertti
Viestit: 5367
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ruiskukoneen bensaletkun tiivisteet

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tehtaan puolelta siihen on vain yksi korjaus....uusi liitin sisältäen tankin letkun.
O-rengasjuttuja on kyllä harrastettu.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
milehigh
Viestit: 324
Liittynyt: 03:17 04.08.2005.
Paikkakunta: Chapter 0 / Porvoo
Viesti:

Re: Ruiskukoneen bensaletkun tiivisteet

Viesti Kirjoittaja milehigh »

Kappas vaan, ajankohtainen ongelma mullakin. O-renkaita siihen pikaliitinhässäkkään kuuluu kolme. Tankin alla oleva jousi&nippa joka sulkee bensapumpulta tulevan letkun, pikaliittimessä oleva o-rengas ja sit tankin alta lähtevä letku jossa myös jousi&nippa. Homma meni vtux jo viime kesänä kun -02 Softailin pikaliittimestä alkoi valua ihan huolella bensaa virta päällä. No ei muuta kun tutkimaan. Siinä tankin alla olevassa letkussa oli o-rengas sulanu ihan velliksi ja yritin toisesta moposta lainata rengasta mutta sehän oli sit se pikaliittimessä oleva joka oli kans rikki ja muhjuuntunu. No siinä sit peilien ja koukkujen kanssa yritin vaihtaa niitä niin rikoin sit ehjänkin. Vitutti niin että jätin talveks. Talvella ne oli kovettunu kivikoviksi kun eivät olleet eu-bensan kanssa kosketuksissa ja todella hankalia irrottaa uristaan. Asetonia puumpulipuikolla jolla sai ne kovettuneet liikkeelle ja naulasta väänsin ja terotin koukun jolla o-renkaan palat sai poikki ja pois.
Vantaalla on joku Tiivistekeskus tms josta hain bensan kestäviä o-renkaita mutta koot täytyi ammattilaisen arpoa kun ei niitä kokoja missään lue ja kaikki varmuuden vuoksi eri kokoa. HD on huolissaan, että joku amerikankake polttaa ittensä ja mopon kun korjailee paineen alaisia osia ja vaihtoehtona tosiaan uudet kalliit letkut ja liittimet.
Paskamaista hommaa laittaa o-renkaita paikalleen peilin ja lampun kanssa. O-rengaskoukut, leveäkantainen ruuvi ja 9mm hylsy (ei siis työkaluista..) oli asennustyökaluna.
-00 Ultrassa on kaks pikaliitintä ja letkua ja toinen niistä tiputtelee edelleen vähän. Softailin tiiveydestä en tiedä kun bensapumppu ei inahdakaan.
Mutta joo, e-bensat ja kumiosat ei toimi. Ja jos niitä bensaliittimiä ei tarvitse irrottaa, älä koske äläkä vääntele ellet halua vuotoa.
Fuel-toolilla on joku korjaussarja ja arvokas asennustyökalu. Pitää varmaan hankkia.
Kuva
Vastaa Viestiin