CV-kaasuttimen luistin reikä? Niin ja kaasuvaijerit?

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
KariFS
Viestit: 296
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

CV-kaasuttimen luistin reikä? Niin ja kaasuvaijerit?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Olettekos paikkailleet luistia koskaan?

Ostin käytetyn Keihin CV-kaasuttimen joku aika sitten Rautapäätä varten, tuli raudat kiinnitystä varten askarreltua ja nyt koko keksintö on uinut 50-60 asteisessa Sinolissa ultraäänen säestyksellä (paitsi koho ja kalvo), kanavat on puhalleltu ja uudet tiivisteet ja muut laitettu.

Siinä kun kaasutin oli nippeleinä niin huomasin että ilmaruuvin plommi oli puhkaistu, luistin neulan alle oli laitettu prikka ja luistin balanssireikää oli suurennettu. No, sehän lienee yleinen ”viritys” näissä se reiän suurennus. Ohjeissa on että 1/8” reikä olisi maksimi, sitten taas on muita ohjeita joissa sanotaan että ei pidä missään nimessä porata (vaikka joskus on niin ohjeistettu). No se 1/8” on abouttiarallaa 3,25mm, tästä reiästä meni läpi 3,5 heittämällä, ja 4mm melkein. On porari vetänyt polvien välissä käsivaralla kun reikä on semmoinen wankel-roottorin muotoinen, eli kolmiomainen.

No, kasasin kaasuttimen noilla osilla, ilmaruuvi 2 1/4 kierrosta auki kuten se olikin ja konehan hörähti sekunnin starttauksen jälkeen tulille, kävikin jopa aika nätisti. CV:n ovaali orkkisputsari uudella HD:n orkkis filtterillä.

Siinä paikallaan kaasutellessa tuntui toimivan ihan ok, mutta jos ajossa tulee omituisuuksia niin melkeinpä tuo ylisuuri reikä on syypää. Saiskos tuota jotenkin tilkittyä? Joku kenialainen metalli ehkä? Ja mikä on alkuperäisen reiän koko? Tässähän olisi tilaisuus tehdä tiedettä, jos tukkii ylisuuren reiän ja poraa siihen ensin orkkiskokoisen ja siitä sitten vähän kerrallaan suurentelisi etsien optimia?

Vai suosillako vaan uutta luistia ostamaan? Toki tuolla nykyisellä ensin kokeilen.

Toinen juttu sitten noi kaasuvaijerit. Pyörän mukana tulleen Bendixin kanssa oli käytössä yksi vaijeri. CV:ssä on paikat kahdelle vaijerilla, ja nyt lähemmässä tarkastelussa huomasin että kaasukahvassa on kahdelle vaijerille paikat myös. Tartteeko/kannattaako laittaa tuplavaijerit? Keihinissä on aikas napakan oloinen palautusjousi, en nyt äkkiseltään näe tarvetta palautusvaijerille mutta missaanko nyt jotain ilmeistä?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Pertti
Viestit: 5367
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: CV-kaasuttimen luistin reikä? Niin ja kaasuvaijerit?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Yksi vaijeri riittää.

Kokeile nyt ensin, kuinka kulkee, nuo nettikertomukset ei aina vastaa meikäläistä todellisuutta. Jos aivastelee pintakaasulla, se johtuu tyhjäkäyntipiirin laihuudesta. Korjaantuu n. kolmeen ja puoleen kierrokseen asti avaamalla seosruuvia. Jos edelleen sätkii putsariin, pitää se pikkusuutin vaihtaa suurempaan.

Jos on porattu luistin reikä isommaksi, on luultavasti neulaputki ja neula Dynojetin satsista. Tarkoittaa sitä, ettei orkkispääsuuttimet sovi enään kierteeltään paikalleen. Ota siis varmuudeksi malli mukaan suutinkauppaan.
Tuo pääsuutin on kuitenkin sellainen, että sillä ajetaan vasta viimeisessä kolmanneksessa kaasua. Normaaliajossa kone saa pensan pääasiassa pikkusuuttimen kautta.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Röpöttäjä
Viestit: 1730
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: CV-kaasuttimen luistin reikä? Niin ja kaasuvaijerit?

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Legendat elää. Täytyy huomauttaa että CV Keihin on japsikaasari ja poraukset ja ruuvit millikokoja. Sen reijän suurentaminen nopeuttaa luistin liikettä. Tuo reikäkoko jos on 4mm niin toimii oikein hyvin. Luistin neulan alla on prikkoja. 1-4kpl riippuen neulan muodosta. Kun putsasit tuota kaasaria, tulihan tuon neulan holkki oikein päin kaasuttimen runkoon? Holkki menee kyllä paikoilleen molemmin päin mutta luistin neula ei avaa ja sulje kanavaa oikein. Seosruuvin jos käytit ja kun kerta putsasit niin siinä on ensin jousi, sitten prikka ja ylinnä O-rengas. O-renkaan ulkohalkaisija on 5mm ja reikä 3mm. Pitää olla topakka palautinjousi. Laittaisin kyllä sen palautinvaijerin. Min en näistä kaasareista paljon tiijä mutta vähän väliä niitä toisille korjailen.
Avatar
KariFS
Viestit: 296
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: CV-kaasuttimen luistin reikä? Niin ja kaasuvaijerit?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kiitokset Pertille ja Röpöttäjälle kommenteista.

Joo, japanialainen kaasutinhan se, mulla on vm 1973 Hondassa pari sellaista. Ne kokemukset olivat vahva suositus, tiettävästi nuo kaasuttimet ovat käyneet irti pyörästä joskus 80-luvulla, silloinkin korjattiin koneesta jotain muuta... 5-6 vuotta menneet lähes koskematta ja nätisti käy. Kilsoja toki takana vasta joku 44 tuhatta.

Millimitat ja kierteet joo, mutta kanavien porauksethan japanilainen insinööri teettää ”just” eikä sen mukaan mitä poria sattuu rasiasta löytymään :lol: Se 1/8” poraus luistiin on jossain Dynojetin tms ohjeessa mutta se onkin ohje ”Misikäänin pojille” kaasuttimen modaukseen. Sen porauksen on muutama muu kyseenalaistanut. Luistin liike nopeutuu mutta toisaalta tasakaasulla luisti voi alkaa huojumaan, ”pompottamaan”. Porauksen kanssa kaiketi piti myös olla löysempi luistin jousi, minulla ei ole mitään hajua onko tuossa moinen vai eikö.

Tokihan tuo minun konekaan ei ole 1200:nen evo vaan tonninen rautis, joten on tässä muuttujia. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ilmansuodatin ym seikat myös. Mutta eiköhän näillä ainakin alkuun päästä.

Hyvä pointti se holkki, olisin varmaan laittanut väärinpäin, mutta jollain sivulla sekin oli esitetty niin meni oikein. Se ilmaruuvin prikka oli hetken hukassa mutta löytyi sittemmin ultraäänipesurin altaan pohjalta moskan seasta. Harkinnassa edelleen sellainen käsin säädettävä ruuvi, siinä tulisi uusi jousi, prikka ja o-renkula samalla myös.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Pertti
Viestit: 5367
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: CV-kaasuttimen luistin reikä? Niin ja kaasuvaijerit?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Rautakone ei ole ongelma cv-kaasarille. Ei ole ollu rouvan tonnisessa säätötarvetta sen 70tkm aikana, mitä siinä on cv ollut kiinni. Aluksi tosin piti vähän tinata ja porailla suuttimia, että seokset löytyi. Ei tahdo ehtiä suutinkauppaan, kun on inspiraatio päällä. Nykyään ajelut vähemmällä, mutta kaasarin puolesta aina valmis.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin