Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
- -Harikka-
- Viestit: 4839
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit
Ja Millä
Ja Millä
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
Kun purkaa kaasukahvan kontrollista yläpuolen pois talveksi voi vaijereita voidella muutamana päivänä suihkuttamalla vaijerien päihin esim. WD-40, CRC 5-56 tai vaikka joku teflon voiteluaine voisi olla hyvää tavaraa.
Re: Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
Joku selitti, että nykyaikaisten vaijereiden suojakuoren sisäpinta ei enää kestäisi öljyä vaan se turpoaisi piloille. Eli öljyä, esim. aseöljyä tms. ei pitäisi käyttää. Jos näin on, pitäisi nimenomaan käyttää PTFE- eli teflon-voiteluaineita. Niitähän saa suihkupullossa Biltemasta, Motonetistä ym.
Vaijerin voitelulaitetta eli rasvauslaitetta olen käyttänyt. Minulla on parikin ihan saman näköistä, mutta toinen on hyvä (Motonet), toinen paska (Biltema).
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... 30#p268913
Ei ole ihan helppoa eikä hauskaa, mutta sen jälkeen kun on irroittanut vaijerit kaasukahvasta, niin loppu on noilla vehkeillä helppoa. Ruuttaan vaijeriin niin paljon että ainetta valuu toisesta päästä ulos. Sitten liikuttelen vaijeria. PTFE jotenkin muuttuu ei-juoksevaksi ja jää kuoren seinämään kiinni. Hyvin on vaijerit luistaneet.
Pitäisi keksiä vaijerin kuoreen kahvan lähelle joku T-haaran tyyppinen osa josta voisi ruutata voiteluaineet ilman vaijerien irroittamista. Kai tällainen on jo olemassa?
Vaijerin voitelulaitetta eli rasvauslaitetta olen käyttänyt. Minulla on parikin ihan saman näköistä, mutta toinen on hyvä (Motonet), toinen paska (Biltema).
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... 30#p268913
Ei ole ihan helppoa eikä hauskaa, mutta sen jälkeen kun on irroittanut vaijerit kaasukahvasta, niin loppu on noilla vehkeillä helppoa. Ruuttaan vaijeriin niin paljon että ainetta valuu toisesta päästä ulos. Sitten liikuttelen vaijeria. PTFE jotenkin muuttuu ei-juoksevaksi ja jää kuoren seinämään kiinni. Hyvin on vaijerit luistaneet.
Pitäisi keksiä vaijerin kuoreen kahvan lähelle joku T-haaran tyyppinen osa josta voisi ruutata voiteluaineet ilman vaijerien irroittamista. Kai tällainen on jo olemassa?
Re: Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
Olen kanssa kuullut että joissain uudemmissa vaijereissa (90-luvulta alkaen siis) voi olla muovinen ”vaippa” joka saattaa turvota. Tällaisessa vaijerissa siis on sisimpänä se itse vaijeri, sitten tämä ”uutuus”, varmaan jotain teflonpitoista syntymäliukasta muovia, sitten perinteinen metallikierre ja päällimmäisenä muovikuori. Periaatteessa tuolla liukasmuovilla vuorattua vaijeria ei tarttis rasvata kuulemma, en tiedä.
Moottorittomien pyörien jarru- ja vaihdevaijereissa noita kuulemma ainakin käytetään.
Moottorittomien pyörien jarru- ja vaihdevaijereissa noita kuulemma ainakin käytetään.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
Tälläinen pirkkaniksi.....
Irroitetaan vaijeri kahvasta.
Sitten pätkä niin isoa muoviletkua että sopii vaijerin säätöjen ja kuoren päälle.
Klemmarilla tiukasti kiinni ja voidetta letkuun.
Jätetään kokonaisuus joksikin aikaa pystyyn, jolloin voide pikkuhiljaa valuu vaijeriin.
Irroitetaan vaijeri kahvasta.
Sitten pätkä niin isoa muoviletkua että sopii vaijerin säätöjen ja kuoren päälle.
Klemmarilla tiukasti kiinni ja voidetta letkuun.
Jätetään kokonaisuus joksikin aikaa pystyyn, jolloin voide pikkuhiljaa valuu vaijeriin.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
Mulla on Sportsterissa ollut jo melkein 30 vuotta samat alkuperäiset vaijerit. Koskaan en ole niitä rasvannut.
Loud valves save lives
Re: Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
Vaijereiden voiteleminen kuuluu myös huolto-ohjelmaan.
http://www.hdjokke.com/vinkkeja-ym/soft ... ja--2.html
Siihen on olemassa ihan H-D:n oma voiteluainekin. On ainakin Loimaalla varastossa. Maksaa kympin verran.
https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... p-505076-0
Tässä kuva:
https://www.harley-davidson.com/store/harley-lube
Helppoa ja yksinkertaista.
Itselläni on punotut H-D:n omat vaijerit, jotka ovat n. viime vuosikymmenen puolivälistä. Niitä olen voidellut erilaisilla ohuilla öljyillä, myös aseöljyllä. Eivät ole ainakaan nämä turvonneet.
Tässä oma pirkkaniksini:
Voitelen ne vaijerit paikoillaan laittamalla ohutta öljyä pienellä injektioruiskulla ja ohuella -neulalla, jotka aikanaan hankin apteekista. Ei sitten paineella, vaan varovasti. Tulee muuten öljy yli.
Huom! Lisäys 2.8.
Kaasuvaijerien öljyämiseksi täytyy luonnollisesti ottaa oikean puoleinen kytkinkopan kansi irti, että saa laitettua voiteluainetta injektioruiskulla + neulalla kaasuvaijereille.
Täytyypä vastaisuudessa hankkia PTFE- eli teflon-voiteluainetta. Tai toi H-D:n verme.
http://www.hdjokke.com/vinkkeja-ym/soft ... ja--2.html
Siihen on olemassa ihan H-D:n oma voiteluainekin. On ainakin Loimaalla varastossa. Maksaa kympin verran.
https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... p-505076-0
Tässä kuva:
https://www.harley-davidson.com/store/harley-lube
Helppoa ja yksinkertaista.
Itselläni on punotut H-D:n omat vaijerit, jotka ovat n. viime vuosikymmenen puolivälistä. Niitä olen voidellut erilaisilla ohuilla öljyillä, myös aseöljyllä. Eivät ole ainakaan nämä turvonneet.
Tässä oma pirkkaniksini:
Voitelen ne vaijerit paikoillaan laittamalla ohutta öljyä pienellä injektioruiskulla ja ohuella -neulalla, jotka aikanaan hankin apteekista. Ei sitten paineella, vaan varovasti. Tulee muuten öljy yli.
Huom! Lisäys 2.8.
Kaasuvaijerien öljyämiseksi täytyy luonnollisesti ottaa oikean puoleinen kytkinkopan kansi irti, että saa laitettua voiteluainetta injektioruiskulla + neulalla kaasuvaijereille.
Täytyypä vastaisuudessa hankkia PTFE- eli teflon-voiteluainetta. Tai toi H-D:n verme.
Viimeksi muokannut hdjokke, 11:33 02.08.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Re: Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
Kytkinvaijeriin olen suhautellut milloin mitäkin sprayrasvaa siihen osuuteen, mikä kahvasta näkyy. Kaitpa se sitä sisävaijeria pitkin valuu jonnekin. Tai sitten ei. Mutta hyvin on toiminut.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
Voitelu ja sen tarve riippuu vaijerista tai siis sen suojakuoresta. Uudempia muovi- tai teflonpinnalla olevia ei kai ole tarkoitus voidella ollenkaan. Voitelu väärällä aineella vaan huonontaa tilannetta. Näihin kai silti voi käyttää PTFE-, silikoni- tai grafiittipohjaisia aineita, mutta ei öljypohjaisia. Vanhempia metallipunosvaijereita taas öljytään.
Hankaluus on tietää ja tunnistaa kumpaa laatua vaijeri on. Jos päässä olevat metalliosat saa vedettyä irti vaijerista, niin vaijerin suojakuoren päästä kyllä erottaa onko siinä muovinen sisus.
HD:n orkkisvaijerit (kytkin, kaasu?) ovat Ameriikan foorumeiden mukaan olleet näitä muovikuorisia 2009...2010 alkaen?
Minullakin on tuo Jokken mainitsema HD-huumeruisku. Litrahinta on aika kova, mutta heräteostos tuli tehtyä koska se on niin hieno. Kun ole tutkinut tarkemmin, mitä ainetta se on, niin en ole sitä vaijereihin laittanut, mutta kahvan liikkuviin osiin ym. kyllä.
WD40 on tosi hyvä aine moneen paikkaan, mutta se ei oikeastaan ole voiteluaine. Se mielestäni haihtuu ei häipyy, sen vuoksi sillä voi Night Trainin ryppymustaakin ruiskia ja "elvyttää". Lisäksi se saattaa vahingoittaa kumiosia, kytkinvaijerissakin se kurttuosa on monilla.
Hankaluus on tietää ja tunnistaa kumpaa laatua vaijeri on. Jos päässä olevat metalliosat saa vedettyä irti vaijerista, niin vaijerin suojakuoren päästä kyllä erottaa onko siinä muovinen sisus.
HD:n orkkisvaijerit (kytkin, kaasu?) ovat Ameriikan foorumeiden mukaan olleet näitä muovikuorisia 2009...2010 alkaen?
Minullakin on tuo Jokken mainitsema HD-huumeruisku. Litrahinta on aika kova, mutta heräteostos tuli tehtyä koska se on niin hieno. Kun ole tutkinut tarkemmin, mitä ainetta se on, niin en ole sitä vaijereihin laittanut, mutta kahvan liikkuviin osiin ym. kyllä.
WD40 on tosi hyvä aine moneen paikkaan, mutta se ei oikeastaan ole voiteluaine. Se mielestäni haihtuu ei häipyy, sen vuoksi sillä voi Night Trainin ryppymustaakin ruiskia ja "elvyttää". Lisäksi se saattaa vahingoittaa kumiosia, kytkinvaijerissakin se kurttuosa on monilla.
Re: Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
Tuosta vd40:stä Urpon kanssa samaa mieltä. Toimii samoin kuin crc saranoissa, hetken hyvä, mutta sitten on kadonneet ne vähät aikaisemmakin voiteet ja kyllä narisee.
Aseöljy on aika hyvää pysymään....
Aseöljy on aika hyvää pysymään....
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
Itse pääsin noista ongelmista eroon kun on hydraulinen kytkin ja sähkökaasu. (oli ihan pakko!)
LIFEMEMBER
Re: Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
Ja sait uudet tilalle.
Kytkimestä on jo ollut recall. Kytkinvaijereista ei taida ihan hetkeen..
Elektroniikan luotettavuus vs. mekaaninen vaijeri kaasarikoneessa, veikkaanpa että...
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
Mullakaan ei kytkinvaijerin rasvaus kuulu huolto-ohjelmaan kummassakaan pyörässä, kun huomattavasti vaijeria luotettavampi tanko hoitaa voiman välityksen kytkinpolkimelta kytkimen käyttövivulle.
Re: Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
Ei oo ikina rasvanut niitä , on aina riittänyt raha niiden vaihtoon ….ja nyt on jo viisi vuottaa siitä ku laitoin kytkimen uuden vaijerin . On ihan muutakin homma , ei tarvi keksiä lisä ja niin ku vaimo sano - ei kannattaa korjata toimiva
Anteeksi vaan , mutta kuulun niihin ketkä tykkää ajamisesta … toiset taas tykkää korjauksesta
Ps. Unohdin jo vastauksen kysymykseen - Paras tapa on uusi vaijeri .
Anteeksi vaan , mutta kuulun niihin ketkä tykkää ajamisesta … toiset taas tykkää korjauksesta
Ps. Unohdin jo vastauksen kysymykseen - Paras tapa on uusi vaijeri .
moorits
Re: Helppo, yksinkertane & kätevä tapa voijella kaasuvaijerit?
silikooni kuulostaa hyvältä, grafiitti ei kun se sitten kai isompina määrinä jo alkaa tukkimaan,ainakin lukoissa...