TC96 -07 sammuilee kuumana

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
porko
Viestit: 35
Liittynyt: 12:42 15.08.2019.
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

TC96 -07 sammuilee kuumana

Viesti Kirjoittaja porko »

Night train -07, TC96 Delphi ruiskulla, ajettu n.14tmil
Eilen illalla vanha vaiva nosti taas päätään, kone sammuu täysin varoittamatta kesken ajon. Ei nykimistä, pauketta putkessa tai vedon puutetta, kone vain kuolee ihan kuin kääntäisi virrat pois. Sitten kun kääntää virtalukosta virrat pois ja takaisin päälle (rullatessa vaihde päällä) kone käynnistyy heti ja vetää normaalisti. Sama juttu jos käyttää tappokatkaisijan nollissa niin heti herää. Ja lähtee myös kytkinpohjassa startilla heti käyntiin kun on käyttänyt virrat pois.

Vastaava oire tuli viime kesänä muutaman kerran, ja eilen ensimmäistä kertaa tänä kesänä. Näiden tapahtumien välissä on tuhansia kilometrejä eli ihan toistuvaa tuo ei ole. Jotenkin luulen että lämpötila olisi se tekijä, eilen oli liki 30 astetta ja jouduin köröttelemään ruuhkassa. Muistelen että viime kesänäkin oireet tulivat kuumimpina päivinä. Lämpö vaikuttaisi olevan se juttu muutenkin, koska ensimmäisen sammumisen jälkeen sykli tihenee ja lopulta sammumisten väli voi olla muutamia satoja metrejä. Mutta kun peli seisoo tunnin voi sillä taas vetää parikymmentä kilometriä (kuten tein eilen).

Viime kesäisten stumppailujen jälkeen katselin ne normaalit johdotukset akun ympäriltä ja eculta, purin ja putsasin virtalukon sekä vaihdoin pääreleen ihan varmuudeksi. Jotenkin en kylläkään usko johtovaurioon, kun tänä keväänä/kesänäkin on jo ajettu reilu parituhatta oireetonta kilometriä ja yksi 550km päiväreissu. Vianhaku on pirullisen hankalaa kun vikakoodeja ei ole ja oire tulee mahdollisesti parina päivänä vuodessa kun lämpötila ja kuun asento on sopivat.

Haeskelin vanhoja tarinoita vähän vastaavista kohtaloista, lista on aika kirjava enkä ehkä ihan jokaista komponenttia viitsisi varmuudeksi vaihtaa. Jos kohtalotovereita löytyy tai lisää hyviä ideoita niin otan hatun päästä ja kumarran.

-Johdotukset, akku ja kaapelit = tarkastettu silmämääräisesti
-Katkaisija (virtalukko, tappo) = tarkastettu/puhdistettu
-Releet/sulakkeet = päärele uusittu, ei muuta
-Puola = mahdollinen, vrt. lämpötila
-Sytkäohjain = mahdollinen, vrt. lämpötila
-Polttoainepumppu = mahdollinen, oireet ei ehkä täsmää
-Kampuran tunnistin = mahdollinen, mutta vaatii pidemmän jäähtymisajan
-ECU = kaikki on mahdollista
-Joku muu mikä ?
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Avatar
jty
Viestit: 302
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 -07 sammuilee kuumana

Viesti Kirjoittaja jty »

Onks tullu uudestaan sen jälkee ku putsasit virtalukon? Mun -08 rk Oli just ongelmaa ja osoittautu että virtalukossa oli kontaktihäiriötä joka korjaantu putsaamalla.
Miten mittari käyttäytyy, lähteekö valo pois vai täysin samoin kuin tappokytkimestä?
Toinen samantapainen vika mikä mulla oli just ajosta, oli bensaletkun magneettiventtiili, siinä ne pienet kuulat kuluttaa kolot ja venttiili ei päästä tarpeeks bensaa, pätki tyypilisesti kiihdytyksessä. Pikalääke kääntää letkua vähän toiseen asentoon nippusiteen avulla mutta jos ei 07 vielä vaihdettu niin vaihda sekä letku että venttiili
Hämmentävää kyllä ECU ei antanu misfire vikakoodia tästä vaan lähti vaan kuin virrat pois
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
porko
Viestit: 35
Liittynyt: 12:42 15.08.2019.
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Re: TC96 -07 sammuilee kuumana

Viesti Kirjoittaja porko »

Virtalukon purin viime kesänä heti ensimmäisen stumpin jälkeen, mutta oire tuli myös sen jälkeen. Nopeusmittari tipahtaa nollaan sammuessa, ecun valosta en nyt osaa sanoa, mutta öljynpaine valo syttyy hetken kuluttua joten ei mittaristo ihan hengetön ole. Bensaletkun jouduin vaihtamaan jo vuosi sitten kun katkaisin muovisen liittimen tyhmänä tankkia liikuttaessa.
Tuo ecun ”hiljaisuus” hieman hämmentää, luulisi että sinne jotain herjaa jäisi kun sammuu täydestä laukasta ja sitten väkisin taas käyntiin mäkistartilla. Täytyypä katsoa skemasta mitä tuo tappokatkaisija katkaisee, josko siitä löytyisi joku yhtäläisyys ja selvitys miksi ecu ei tuota noteeraa.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Avatar
jty
Viestit: 302
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 -07 sammuilee kuumana

Viesti Kirjoittaja jty »

Se run/stop on eculle input-linja ja toimii vähän samoin kun ctl/alt/del pcssä eli resetoi ecun.
Jos moottori sammuu vaikka ecu luulee antavansa bensaa niin siitä ei siis tuu koodia. Joten vika voi olla myös bensan syötössä.
En myöskään usko että kyse olis siitä että ecu huomaa koneen olevan liian kuuma koska ei se kansi nopeesti jäähdy.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
porko
Viestit: 35
Liittynyt: 12:42 15.08.2019.
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Re: TC96 -07 sammuilee kuumana

Viesti Kirjoittaja porko »

Eli teoriassa katkos tuossa on/off piirissä voisi tehdä kuolemisen ilman ecun reagointia ? Mitenkähän siihen teoriaan tuon lämpötilan sijoittaa... Ecu ei konetta lämmön takia sammuta, ylikuumasta tulee muistaakseni vilkkuvalo ilmoitus. Bensan saanti ongelma taas luulisi indikoivan misfire koodin tai vähintään nykimistä.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Avatar
jty
Viestit: 302
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 -07 sammuilee kuumana

Viesti Kirjoittaja jty »

porko kirjoitti: 22:39 18.06.2020. Eli teoriassa katkos tuossa on/off piirissä voisi tehdä kuolemisen ilman ecun reagointia ? Mitenkähän siihen teoriaan tuon lämpötilan sijoittaa... Ecu ei konetta lämmön takia sammuta, ylikuumasta tulee muistaakseni vilkkuvalo ilmoitus. Bensan saanti ongelma taas luulisi indikoivan misfire koodin tai vähintään nykimistä.
Ei, vaan niinkuin kerroin, ecuhan avaa suuttimia ja jos bensaa ei tuu, kone vaan sammuu ja käyttäytyy just noin kuin kuvasit eli vauhdissa kytkin pohjassa power off ja on, päästää kytkimen ja matka jatkuu. Eikä misfire koodeja
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
porko
Viestit: 35
Liittynyt: 12:42 15.08.2019.
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Re: TC96 -07 sammuilee kuumana

Viesti Kirjoittaja porko »

No niinpä tietysti, suuttimet tikittää mutta soppa ei kulje. Eli alkaa kuulostamaan pumppujumilta. Resetointi antaa jännitepiikin pumpulle ja taas pyörii hetken kunnes liika lämpö jumittaa. Ihan järkeenkäypä teoria, 2T öljyä bensan joukkoon voitelemaan😂
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Pertti
Viestit: 5367
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: TC96 -07 sammuilee kuumana

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Siinä on sellainenkin kummallisuus, että tyhjäkäyntiä ohjataan nopeustiedolla.
Jos nopeustieto puuttuu rullatessa, moottori sammuu jonkun muun asian takia.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
porko
Viestit: 35
Liittynyt: 12:42 15.08.2019.
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Re: TC96 -07 sammuilee kuumana

Viesti Kirjoittaja porko »

Niin kyse varmaan korotetusta joutokäynnistä pyörän liikkuessa kaasuläppä kiinni vaihteen kytkeytymisen helpottamiseksi ? Eli säätösuure, ei määräävä arvo. Tarkoitan siis että ruiskutus/sytkä ei katkea vaikka nopeustieto puuttuisikin. Tai jos VSS arvosta on tehty noin fataali niin onpa hölmö systeemi.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Avatar
porko
Viestit: 35
Liittynyt: 12:42 15.08.2019.
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Re: TC96 -07 sammuilee kuumana

Viesti Kirjoittaja porko »

Kaikki selviää aikanaan ! Sain kiusattua vian päälle niin että lopulta peli sammui tallissa jalalla ollessaan vaikka mihinkään en koskenut. Penkki oli irti ja siinä kun ihmettelin että mitähän kokeilis, huomasin että Powercommanderin status ledi vilkahteli ajoittain. Muutaman vilkahduksen jälkeen kone sammui ja status/ power valot jäi vilkkumaan vuorotellen.

Soitto purkin asentaneeseen pajaan, kypärä päähän ja ajo pajalle kun vika oli päällä. Läppäri kiinni, ei mitään vikakoodeja ja arvot kohdallaan, mutta kun kone sammui katosi myös yhteys PC – läppäri väliltä. Yhdessä tuumin todettiin PC:n olevan syypää, joten soittoa amerikan-Joelle ja uutta purkkia tilaukseen. Uusi yksikkö tuli muutamassa päivässä (viallinen oli repäisty pois välistä jo heti diagnoosin selvittyä, ja kun hetken kurvailin vakiosoftalla eikä oireet jatkuneet niin diagnoosi vahvistui).

Pajalla ajoivat valmiiksi uuteen purkkiin samat dynossa säädetyt kartat, joten heti kun sain uuden purkin paikalleen oli mopo taas valmis uusiin haasteisiin. Eilen ehdin ajelemaan pidemmän lenkin kun kelikin oli aika lämmin, ja tarkoituksella oikein kuumensin taajama-ajossa eikä mitään häiriöitä ollut. Tuntuu jopa hieman paremmalta kuin ennen ongelmia, tuntemus voi tosin olla myös kuskin korvien välissä.

Taas kouriintuntuva esimerkki, että niitä paikallisia verstaita kannattaa suosia. Tämänkin diagnoosin ja takuukorjauksen läpivienti olisi ollut melko paljon haastavampaa jos olisin purkin tilannut jostain amatsooniasta. Tällä kertaa kustannuksia tuli lähinnä ajosta pajalle ja takaisin, mutta eihän sitä tietenkään lasketa 8)
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Avatar
jty
Viestit: 302
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 -07 sammuilee kuumana

Viesti Kirjoittaja jty »

No turhaan me ECUsta vikaa etsittiin jos siellä oli powercommander. Villi veikkaus että PC:n käyttöjännite oli otettu ryöstäjällä jostain ja tuo liitos oli hapettunut. Tai no, mulle kävi tollain joskus Hondan kanssa.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
porko
Viestit: 35
Liittynyt: 12:42 15.08.2019.
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Re: TC96 -07 sammuilee kuumana

Viesti Kirjoittaja porko »

jty kirjoitti: 23:16 16.07.2020. No turhaan me ECUsta vikaa etsittiin jos siellä oli powercommander. Villi veikkaus että PC:n käyttöjännite oli otettu ryöstäjällä jostain ja tuo liitos oli hapettunut. Tai no, mulle kävi tollain joskus Hondan kanssa.
Eikun tässä PCV:ssa on ihan oikeat kampaliittimet jolla se vaan laitetaan alkuperäisen ECU:n ja johtosarjan väliin. Purkki ei vaan tykännyt kuumasta (toisaalta eihän laitteen kotipaikassa Nevadassa ole ikinä näin kuuma kuin Suomessa, joten ymmärtäähän sen...)

Sikäli ihan asiallinen kytkentä, mutta siitä voi tietysti olla montaa mieltä onko tuollainen orjapurkki se oikea ratkaisu. Isot pojat vaihtaa kokonaan toisen ECUn tai puukottaa orkkista. Yhtä kaikki, tässä kombossa kustannustehokas ratkaisu ja säädettävissä manuaalisesti "lähes rajattomasti".
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Mainari
Viestit: 2
Liittynyt: 02:17 06.01.2018.

Re: TC96 -07 sammuilee kuumana

Viesti Kirjoittaja Mainari »

Laitan tänne jatkoksi. TC96 -08 starttaa huonosti lämpimänä. Kylmänä lähtee käyntiin hyvin, koneen lämmettyä välillä starttaa normaalisti, mutta yleensä joutuu starttia hankaamaan hetken aikaa ennenkuin käynnistyy. Mitään muuta vikaa ei ole ilmennyt.
Mistähän lähtisi vikaa hakemaan?
Avatar
jty
Viestit: 302
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 -07 sammuilee kuumana

Viesti Kirjoittaja jty »

Mainari kirjoitti: 22:52 18.07.2020. Laitan tänne jatkoksi. TC96 -08 starttaa huonosti lämpimänä. Kylmänä lähtee käyntiin hyvin, koneen lämmettyä välillä starttaa normaalisti, mutta yleensä joutuu starttia hankaamaan hetken aikaa ennenkuin käynnistyy. Mitään muuta vikaa ei ole ilmennyt.
Mistähän lähtisi vikaa hakemaan?
Onko viripalikoita tai onko ecua ohjelmoitu? Vai tuliko ongelma pikkuhiljaa?
Jos ecua ohjemoitu niin IAC steps vois oolla pielessä.
Jos vaan tullu pikkuhiljaa niin koittaisn putsata imusarjan iac venttiliä, maf sensoria siihen tarkoitetulla spraylla
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Vastaa Viestiin