TC96 käy laihalla

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Lance
Viestit: 2
Liittynyt: 18:18 21.07.2020.

TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Lance »

Moi,

Pyörä on 2012 dyna wide glide. Kaasun kun ottaa pois niin paukkuu melko paljon. Alunperin tämän takia lähdin selvittämään eri vaihtoehtoja pyörän säätöön.

Pyörään on vaihdettu heti uutena liikkeessä vapaasti hengittävä suodatin sekä vance&hines sliparit. Ruisku on myös säädetty tässä yhteydessä screaming eaglen super tuner prolla. Eli todennäköisesti joku noille osille tarkoitettu valmis kartta.

Kävin näyttämässä pyörää yhdellä dynopajalla. He olivat sitä mieltä että käy varmasti liian laihalla. Tämä kuulemma siksi että putkissa on kiinni lambda-anturit jotka estävät riittävän rikkaan seoksen saamisen koneeseen. Ainoa vaihtoehto olisi lambojen eliminointi ja karttojen säätö dynossa.

Kysyin kuitenkin toisesta hd-korjaamosta ja he olivat sitä mieltä että screaming eaglen super tuner prolla pyörä on mahdollista saada säätöihin niin että lambdat voi pitää kiinni.

Mitä mieltä olette?
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5364
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Olen kuullut nuo kaksi tarinaa eri penkittäjiltä myöskin. Vein sitten sille, joka jätti lambdat.

2016 matkalehmä oli laihalla sillä purkilla diilerillä heitetyllä ohjelmalla koko käytännön ajoalueella 2-4000 rpm.

Dynossa porattiin säädön ajaksi laajakaistat käyriin ja lopuksi reiät tulpattiin nätisti lämpösuojien alle ja omat lambdat käyttöön.

Hyvä tuli.Myöhemmin juttelin ko. penkittäjän kanssa toisesta pyörästä. Hän sanoi, että powercommanderien ja fuelpakkien kanssa hän ei rupea säätämään, vaan vetää suortaan ecuun ja myy lisenssin. Tuo H-D:n Supertuner kuulemma kuitenkin sopii vielä käyttöön hyvin.
Kyllä Rautis on Raaka peli 8)
mesaman75
Viestit: 1
Liittynyt: 09:31 11.05.2020.

Re: TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja mesaman75 »

Nyrkkisääntönä on, että jos vaihtaa putket ja ilmansuodattimen paremmin hengittäviin on ECM:lle tehtävä jotain. Ennestään laihat seokset menee muuten vielä laihemmalle. Vaihdoin itse suosiolla Thundermaxin, koska jatkossa on tarkoitus laittaa kireämpää nokkaa ja mahdollisesti isompaa sylinteriä. Thundermaxin setissä tulee mukana laajakaistaiset lambdat. Dynossa ei tarvitse käyttää, koska Thundermax säätää lennosta eli elää koko ajan olosuhteiden mukana. Asetuksia pääsee ronkkimaan tietysti läppärillä niin paljon kuin haluaa jos haluaa. Decel fuel cut on yksi millä paukkumista saa pois tai lisää jos haluaa...
Avatar
jty
Viestit: 302
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja jty »

Jos sulla kerran on siinä se SEPST Ja sen mukana tulleet softat ja se VCI-moduli niin kaikkein järkevin teko on että viet sen semmoseen dynopajaan joka säätää sen kartat kohdalleen. Pysy kaukana siitä pajasta joka puhui lambdojen eliminoinnista, ne ei tiedä mistään mitään. Jos sulla on PC ja sen SEPSTin mukana tullu ohjelma niin voit vaikka ite määritellä ne lambdat päälle tai pois ja millä alueella tahansa.
Kaikkei yksinkertaisinta ois että tutustut siihen softaan, ajat sillä muutaman street tunen nikn kartat tulis oleen lähellä sopivaa ja pauke loppuu mutta ite yli 300 karttaa sillä tehneenä suosittelen kyllä että annat jonkun dynottajan tehdä homma, maksaa muutaman satkun ja koneesta saat kaiken irti mitä niillä osilla voi saada
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
jannejk
Viestit: 64
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Siis tämä Thundermax elää niin ettei mitään karttoja tarvi erikseen Dynossa tehdä? Tämähän on aika hyvä ratkaisu jos koneeseen tekee muutoksia. Olisi mielenkiintoista nähdä kun jollain vaikka vähän viritetyllä moottorilla dynotettaisiin luvut vs. dynossa säädetty ECU.
Sportster | Hammer 1275 | SE .497 | S&S HI-4N | Thunderstorm heads | Mikuni HSR | SE & Supertrapp | 100 rwhp@120Nm
Buell S1 | NRHS 1250 | Andrews N8 | Thunderstorm heads | Mikuni HSR | ?@?
2006 DYNA STREET BOB FXDBI
Avatar
Springer
Viestit: 375
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Springer »

ThunderMax'iin ladataan pyörän setuppia lähinnä oleva kartta ja sen jälkeen ajellaan jokunen sata kilometriä. Tämän jälkeen lukaistaan kartta ECU:lta läppäriin ja ajetaan diagnosointiohjelma joka kertoo kannattaako opitut säädöt kirjoittaa kiinteästi ECU:lle vai onko jo hyvä . Taasen ajellaan ja toistetaan kunnes tullaan tilanteeseen että ECU:lla oleva kartta on diagnostiikkaohjelman mukaan optimaalinen pyörääsi.
Dynossa en ole käynyt mutta persdyno kertoo koneen vetävän vahvasti kaikilla kierrosalueilla.
FXSTS 1991
FLHX 2018
Avatar
jty
Viestit: 302
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja jty »

Kirjoitin tänne joskus mitä eroa näillä ruiskunohjauspurkeilla on mutta lyhyesti:
Screamin eagle pro super tuner (SEPST) on laite millä ohjelmoidaan pyörän oman ECU uudestaan vastaamaan asennettua laitteistoa, vastaavia on Dynojet power vision (perusmalli), Technoresearch, Fuelpak3 ja TTS. Näillä pyörä viritetään joko kadulla tai dynossa, TR vain dynossa ja FP3 vain kadulla.
Kadullavirittäminen on työlästä ja vaatii harrastuneisuutta, siinä pyörän ecu ohjelmoidaan tilapäisesti tiedonkeruuta varten, ajellaan kaikilla kaasunasennoilla ja kierrosluvuilla, jolloin pyörän kapeakaistalambdoista kerätään tieto menikö rikkaalle tai laihalle ja sen perusteella tehdään parempi kartta ja toistetaan ajot kunnes n.5-10% tarkkuudella kartta oikein.
Dynossa pyörään kiinnitetään laajakaistalambdat ja ajetaan kaikilla kaasun asennoilla veto missä kierrokset maksimista minimiin, katsotaan tuloksista paljonko oli seokset pielessä ja päivitetään kartat sen perusteella.
Vance & Hines Fuelpak3 on suunniteltu ja optimoitu helppoon kadulla virittämiseen ja Technoresearch optimoitu vain dynottajille.

ThunderMax ja Power Vision targettune/autotune ovat laajakaistalambdoihin perustuvia laitteistoja, joissa pyörään asennetaan laajakaistalambat ja thundermaxissa kokonaan uusi ecu. Näillä ecu pystyy lennossa säätämään seokset automaattisesti ajossa.

Ero näillä on käytännössä helppous, hinta ja tarviiko viedä dynoon.

Kadulla virittämisessä ei seoksia saa 100% kohdalleen mutta joka tapauksessa paljon paremmksi kuin joku valmiskartta jotka on aina vain vähän sinne päin, moottorit on yksilöitä.

Dynossa virittämisessä tumpelokin virittäjä saa kartat kohdalleen mutta se tarvii tehdä aina uudestaan kun vaihtaa osia.

Laajakaistalambdat on yleisesti ottaen paras ja kallein ratkaisu, kerran kiinni niin pyörä on aina säädöissä, niissä ongelma on ainoastaan jos koneeseen tehdään stage 4 ja halutaan kaikki irti niin sytyskarttoja niillä ei pysty säätämään autmaattisesti ja tähän liittyy ongelmia joista ei tässä casesa nyt ole väliä.

OP:lla on valmiina jo ostettuna tuo SEPST joten mitään järkeä ei ole vaihtaa palikoita vaan ainoastaan valita viekö dynoon vai virittääkö ite kadulla. Lisäks laajakaistaratkaisu 96” stage 1:een on älytöntä rahan tuhlausta.

Sitten on vielä nämä mikkihiiri-powercommander-lambdaelinointiratkaisut jotka ei ole enää tätä päivää mutta ajaa sinänsä asiansa jos sellainen on aikanaan laitettu eikä niistä sen enempää.
Viimeksi muokannut jty, 10:48 28.08.2020.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
jty
Viestit: 302
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja jty »

jannejk kirjoitti: 20:46 27.08.2020. Olisi mielenkiintoista nähdä kun jollain vaikka vähän viritetyllä moottorilla dynotettaisiin luvut vs. dynossa säädetty ECU.
Tarkkaa faktaa ei mulla tästä ole mutta en usko että on merkittävää eroa, ei ainakaan käytännössä. Kyse on käytännössä siitä, montako kertaa meinaat vaihtaa osia ja löytyykö pätevää dynottajaa lähistöltä. Eli maksatko palvelusta vai raudasta.

Jos tyhjästä lähdetään niin mä käyttäisin rahat mieluummin stage2:een ja technoresearchiin eli putsari, putket ja nokat + ammattitaitoiseen dynottajaan joka osaa suositella toimivan yhdistelmän pyörään ja ajotapaan kuin stage1 ja autotunepurkit. Saa optimitulokset rahaan nähden.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5364
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jty kirjoitti: 09:14 28.08.2020. Vance & Hines Fuelpak3 on suunniteltu ja optimoitu helppoon kadulla virittämiseen ja Technoresearch optimoitu vain dynottajille.
Näin olen antanut kertoa itselleni useammaltakin taholta. Siksi olin aivan ihmeissäni, kun eräs guruna pidetty erään tunnetun diilerin dynottaja halusi myydä kaverilleni FP3 ja tehdä sen kautta kartat uuteen 2020 pyörään. Saman hän oli tehnyt saman omistajan edelliseen 2018 pyörään aiemmin. Omistaja oli erittäin tyytyväinen.

Nyt en ymmärrä, mitä siinä on haettu muuta kuin lisämyyntiä. Saadaan myytyä 400-500 euron purkki ja samalla rahalla vielä lisää työtä. Ja mikä se tehty työ lopulta on? Heitetty V&H valmis kartta varmasti ensin, mutta onko ajettu dynossa autotune? Vai ajettu laajakaistalambdoilla dynossa jotain ulos naputelty kännykällä ruutu kerrallaan arvoja? Vai mitä?

Minun luottodynottajani sanoi, että hän ei koske FP3:een lainkaan ja ala sillä naputtaa arvoja ecuun.

Jotenkin tuntuu siltä, että uudet tekniikat vaativat uudet pajat ja uudet osaajat. Vanhat gurut keskittyvät laskutukseen ja tyytyvät siihen, että asiakas kokee saavansa rahalleen vastinetta. Ja siihen sopivasti heitetty epäilys takuun raukeamisesta, jos viedään johonkin "nyrkkipajalle" eikä valtuutetulle diilerille ja kassan kautta Mastercardilla kiitos 8O :roll:
Kyllä Rautis on Raaka peli 8)
Lance
Viestit: 2
Liittynyt: 18:18 21.07.2020.

Re: TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Lance »

Kiitos kaikille vastauksista.

Todennäköisesti teen kuten jty sanoi ja vien pyörän dynoon jossa se säädetään ton SEPST:n kanssa. Tärkeintä minulle olisi että pyörä ei käy vaarallisen laihalla.

Jäi vielä mietityttämään lambdojen toiminta. Siellä dynopajalla kun sanottiin että vakiolambdat ajaa sen air-fuel ration väkisin liian laihalle.

Jos dynotuksen ajaksi laitetaan laajakaistalambdat kiinni niin miten kone toimii sitten niillä vakioilla sen jälkeen? Ohittaako SEPST:llä tehty kartta jotenkin vakiolambdalta tulevaa AFR tietoa?
Avatar
jty
Viestit: 302
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja jty »

Lance kirjoitti: 16:01 28.08.2020. Kiitos kaikille vastauksista.

Todennäköisesti teen kuten jty sanoi ja vien pyörän dynoon jossa se säädetään ton SEPST:n kanssa. Tärkeintä minulle olisi että pyörä ei käy vaarallisen laihalla.

Jäi vielä mietityttämään lambdojen toiminta. Siellä dynopajalla kun sanottiin että vakiolambdat ajaa sen air-fuel ration väkisin liian laihalle.

Jos dynotuksen ajaksi laitetaan laajakaistalambdat kiinni niin miten kone toimii sitten niillä vakioilla sen jälkeen? Ohittaako SEPST:llä tehty kartta jotenkin vakiolambdalta tulevaa AFR tietoa?
No selitetäänpä tämäkin lyhyesti ja vähän yksinkertaistaen. Kun ecuun ladataan ”kartat” sinne ladataan joukko taulukoita, joista tärkeimmät on Spark, VE ja AFR. Spark märää sytytysennakot ja sitä ei kukaan dynottaja (valitettavasti) juuri koske. VE kertoo kuinka monta prosenttia sylinteristä täyttyy kullakin kierrosluvulla ja kaasuläpän asennolla/imusarjan mitatulla (ali)paineella. AFR taulukko kertoo kuinka paljon bensaa suihkutetaan tuohon ilmamäärään. Jos AFR-taulukossa on jossain solussa maaginen numero 14.7, joka on ns stoich eli täydellinen palaminen niin ecu käyttää lambda-antureita mittaamaan paljonko suihkutetaan mutta jos numero on esim 13 niin ecu ei käytä lambda-antureita vaan laskee seoksen suhteeksi tuon 13.
Tehtaalta lähtiessä se AFR-kartta on katulaillinen eli lähes kokonaan tuota 14.7 eli pyörä käy koko ajan lambdoilla ja optimaalisella poltolla, samoin kuin kaikki autot.

No miten sitä sitten viritetään?
Perustemppu minkä diilerit tekee, on että ecuun ladataan VE-kartoiksi joku sellainen kartta jonka joku on joskus jossain mitannut suunnilleen sun pyöräs osia käyttäen, tyyliin ”dyna, 96”, hi-flow air cleaner, screamin eagle street legal mufflers”.
No entä sit AFR?
Dynottajat kaikki sanoo että AFR 14.7 on liian laihalla, mutta se ei tietenkään ole liian laihalla se vaan ei maksimoi tehoa vaan minimoi päästöt. Tosin kone käy vähän kuumempana varsinkin stop-and-go kaupunkiajossa mutta sen takia siellä on 20w-50 öljyt.
No oikeasti kaikki tietysti haluaa maksimoida tehot joten yleensä jos diileri myy sulle tämmösen flash tunerin kuten sepst, ne lataa sinne paitsi noi mahdollisimman lähellä totuutta olevat VE-taulut, ne pistää tuonne AFR-karttaan yleensä arvot 12.5 ja 13.5 väliltä niin että kaasu auki on 12.5 ja normaaliajoon 13.5 ja sit siihen kun päästät kaasun pannaan yleensä laihalle (14-15) ettei pauku.
Asiakas tuntee persdynossa että tehoa tuli ja on tyytyväinen.
Paitsi sä kun kaasun päästettäessä paukkuu putkessa, eli AFR-taulussa vasen laita jäänyt tekemättä.
Se mitä dynossa (tai katuvirityksessä) tehdään, on laitetaan VE-taulut tarkasti kohdalleen, dynossa suoraan laajakaistalambdoilla mittaamalla virhe asetettuun AFR:ään ja laskemalla siitä oikea VE, kadulla sama mutta kapeakaistalambdoilla virheen laskeminen on sitä epätarkempaa mitä enemmän VE on pielessä ja siksi kadulla joutuu iteroimaan monta kertaa.

Thundermax ja target tune toimii niin että laajakaistalambdat mittaa reaaliajassa tuon virheen ja korjaa sen ajaessa VE-tauluihin.

Eli, Lambdat eliminoidaan ohjelmallisesti yksinkertaisesti asettamalla seokset rikkaammiksI AFR-tauluun. Suht yksinkertainen tapa katsoa onko ne itse asiassa sulla jo ellminoitu on että otat jommasta kummasta lambda-anturista lähtevästä johdosta liittimen irti ja ajat muutaman minuutin lenkin. Jos vikavalo syttyy ja seuraavalla startilla palaa vähän pitempään niin lambdat on käytössä, mutta jos ei syty niin afr-kartta on jo ”rikastettu”
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
jannejk
Viestit: 64
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Kiitos jty erittäin hyvästä tekstistä. Ilo huomata että omassa Dynassa on alinta kastia oleva power commander ja lambdat poistettu :lol: No jossain vaiheessa voisi hommata tuon thundermaxin. Viimeistään jos tulee tehtyä moottorimuutoksia.
Sportster | Hammer 1275 | SE .497 | S&S HI-4N | Thunderstorm heads | Mikuni HSR | SE & Supertrapp | 100 rwhp@120Nm
Buell S1 | NRHS 1250 | Andrews N8 | Thunderstorm heads | Mikuni HSR | ?@?
2006 DYNA STREET BOB FXDBI
Avatar
jty
Viestit: 302
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja jty »

jannejk kirjoitti: 09:48 29.08.2020. Kiitos jty erittäin hyvästä tekstistä. Ilo huomata että omassa Dynassa on alinta kastia oleva power commander ja lambdat poistettu :lol: No jossain vaiheessa voisi hommata tuon thundermaxin. Viimeistään jos tulee tehtyä moottorimuutoksia.
Niinku laitoin, toi powercommander ja lambdojen poisto on ihan ok stage1-stage2 hommissa, pc perustuu siihen että se ”huijaa” ecua saadakseen kullakin kaasun asennolla/rpm jonkun tietyn määrän bensaa injektoreista. Tää määrä on sit dynossa katsottu ja laskettu sopivaksi jotta AFR saadaan esim 13. Toimii sinänsä mutta vähän raakalaismainen tapa ja esim mulla Aikanaan (tosin Hondassa) sen virta otettiin ryöstäjillä ja arvaappa miten kävi kun liitos hapettui.

Tänä päivänä esim Technoresearchilla saa paremman tuloksen eikä tarvi huijauspurkkeja.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1127
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Juu en tiedä mikä on alinta kastia, mutta itse olen oikein tyytyväinen Powercommanderiin ilman lambdoja, dyno-hommat V-Twin Cityssä. Viritysaste ei ole kovin korkea (96">103", nokat, kannet, ilman otto ja pakoputket). Mutta hyvä on ajaa. Aikanaan 10 vuotta sitten kokeeksi Fuelpac penkitettiin ennen PC:tä ja se ei ollut juuri vakiota kummempi. Tuo PC-juttu tehtiin n. 10 vuotta sitten, ei ollut näitä kaikkia uusimpia edistyneitä vielä olemassa.

Periaatteessa varmaan nuo mittaavat laitteet ovat parempia, mutta käytännössä voi olla tuo anturitonkin ihan hyvä. Tuosta näkee käyriä:https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... 34&t=48147
Avatar
jty
Viestit: 302
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja jty »

Kerrotaan vielä tuosta katuvirityksestä ettei jää epäselväks:
Kadulla kun viritetään kapeakaistoilla, ohjelmoidaan siis tilapäisesti ECU koko alueelle käyttämään lambdoja ja riippuen laitteesta, pistetään tiedonkeruu päälle. Sitten ajetaan eri kaasun asennoilla ja kierrosluvuilla ja lopuksi ladataan kerätyt tiedot vehkeen ohjelmointiohjelmaan joka laskee uudet VE-arvot. Tätä toistetaan kunnes VE arvot muuttuu alle 5%

Helppoa, teoriassa.

Käytännössä on todella hankalaa onnistua ajamaan riittävän pitkään edes lähes koko kartan alueella koska mistään ei näe ajaessa missä mennään. Tai siis no ainakin tuolla SEPSTillä.
Mä tein lopulta ite pyörään mittarin jolla voin seurata milloin kuhunkin taulukon soluun on tullut tarpeeks näytteitä. Sit kun vertasin kadulla näin tehtyä VE-karttaa dynossa tehtyyn niin totesin että ei täsmää!

Tänä päivänä viritän pyöräni niin että Bike Doctorilla ajetaan vedot dynossa, downloadaan tulokset omalle koneelle ja hiplaan ite kartat kohdalleen.
Suositellaan tässä että joka Tampereella haluu virittää niin Bike Doctorin Miksu on Technoresearch-auktoriteetti ja lämmin suositus sinne jos miettii että millä lähtee
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Vastaa Viestiin