Sportster etupää

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

OldHD
Viestit: 53
Liittynyt: 20:00 23.11.2016.

Sportster etupää

Viesti Kirjoittaja OldHD »

- Olipas mielenkiintoinen urakka vaihtaa öljyt Sportster etuputkiin. Jousi pomppasi 10cm ulos ja eka tulppa voimalla autotallin kattoon.Meni koko päivä tallissa ennen kuin sain sen takaisin. Piti tehdä puristin ja työkalu millä tulppaa sai kierrettyä.  Ja sit asetella tulppa suoraan, että sen sai oikeille kierteille. Sitä pitää kiertää "sokkona", kun ei oo mitään tuntumaa, meneekö se oikeille jengoille.
- No syy koko operaatioon oli, että öljyjä ei ole vaihdettu pariin vuoteen ja etupää tuntuu "pompottavan", varsinkin mutkissa. Ja suorallakin kun ajaa kuoppaan tai pattiin tiessä. Tuntuu niin kuin siellä olisi vain löysä jousi, eikä mitään iskunvaimennusta. Jousia ei nyt ainakaan tarvi putkenpätkillä tiukentaa, millä sitä iskunvaimennusta lisätään?
Old
Sporster 1200XL
2004
Liitteet
Tulppa.jpg
Jousi.jpg
Vuppe
Viestit: 62
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Sportster etupää

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Ja keulahan roikkui ilmassa...?

Tein soveliin noihin tulppiin reijät ja niihin kierteet. Olisko reijät luokkaa 3/8 unf, ja niihin ruuvit. Ei tarvi pompauttaa tulppia kattoon keulan öljynvaihdossa.

Trattiin letkunpätkä ja se em holeen, siitä öljyt sisään.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 695
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster etupää

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Minä olen öljynvaihtoa varten aina irrottanut keulaputket t-paloista puoli kerrallaan. Pystyy samalla tarkistamaan onko liukupuslat kunnossa ja tulee jopa etupyörän laakeriakin vilkaistua. Korkin irrotus on helppoa kun ei ole tankoa tiellä haittaamassa. Helppo painaa hylsyllä ja t-vääntimellä paikalleen ja kiertää jengoille.

Sopivalla öljyllä saa paluuvaimennuksen paremmaksi, mutta vaatii aika paljon yritystä ja erehdystä. Liian paksulla öljyllä tulee turhan hidas vaimennus ja keula pakkaantuu kasaan peräkkäisissä pateissa. Omissa kokeiluissa Motul 15W oli liian ohutta ja 20W liian paksua. Nyt on Spectron type-E, joka tuntuu kohtuullisesti toimivalta kompromissilta. En ole jaksanut lähteä tuon tarkemmin kokeilemaan ja sekoittelemaan sopivaa öljyä, kun vaihto kumminkin on aika työlästä, kun ei pysty valuttamaan pois purkamatta. Eikä tuon keulan yksinkertaisilla sisäkaluilla kuitenkaan pääsee hyvään tulokseen pelkällä öljyllä.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98
OldHD
Viestit: 53
Liittynyt: 20:00 23.11.2016.

Re: Sportster etupää

Viesti Kirjoittaja OldHD »

Vuppe: Joo etupää ilmassa ja etupyörä irti. Toi täyttöreikähän on hieno idea. Uudet O-renkaat, niin ei niitäkään tarvi vähään aikaan vaihtaa. Pitäis tietenkin olla vesitiivis se täyttöreikä (o.rengas väliin?)

Veijo: Sorry, ei mene toi 10cm (+1,5-2cm) käsin painamalla. 5cm sain 2lla kädellä. Netistä katselin videoita, jossa se jousi on yläkiinnikken tasalla tai sentin pari yli. Silloin menee kyllä hylsyllä ja jatkovarrella paikalleen.
Laitoin 20W öljyä 4dl molempiin, sen verran niistä tuli ulos. Tangon irrotin myös, niin sai enemmän tilaan.
Old
Vuppe
Viestit: 62
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Sportster etupää

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Mun shovelin keulassa (35mm Shova) on noin 50mm pre-loadia jousilla, muistaakseni. Sitäkin saa jo punnertaa että saa kierteille tulpan.

Kierretiivistettä oon laittanut pikkutulpan väliin, nestemäistä. Aukeaa helposti mutta on tiivis.

Vaihdan keulaan öljyt joka talvi, vartin homma jos ei hosu.
Avatar
Kiwi
Viestit: 1810
Liittynyt: 23:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sportster etupää

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ei niitä öljyjä tarvii joka välissä olla vaihtelemassa, Service manual ohjeen mukaan keulahuolto esim. tuohon Sportsterin keulaan tehdään 50 k mailin kohdalla (tai aiemmin mikäli vuotaa) jolloin keula puretaan, osat putsataan ja tarkastetaan ja uusilla tiivisteillä kasaan.

Aika hurja esijännitys noissa on, suosittelen päivittämään vieterit pyörään tarkoitetuilla esim. Progressive Suspensionin jousilla. Oikein mitoitettu jousi tarvitsee vain noin pari senttiä esijännitystä ja holkin yläpää jääkin keulaputken yläpään tasalle tai hieman yli (korkkia kiertäessä tulee se pari senttiä).

39 mm Showan tärkein huoltokohde on oikeastaan niiden alaputkien kromisuojien vuosittainen irroitus ja putsaus, sinne jää kätevästi kaikki muta ja hiekka naarmuttamaan keulaputkia.
Custom Farm Motorcycles
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5382
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster etupää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiwi kirjoitti: 23:12 24.09.2020. Ei niitä öljyjä tarvii joka välissä olla vaihtelemassa
Kyllähän se keulaöljy myös likaantuu, yllättävänkin nopeasti. Teräsjousi hankaa mukavasti sitä keulaputkea. Itse kerran jousia vaihtaessa laskin 6000 km ajetut öljyt ulos ja hämmästyin likaisuutta. Silti ei ole tullut noita vaihdeltua. Voisi kuvitella kyllä joku 20tml/32tkm olevan sopivampi väli, kuin 80000 km :roll: :roll: Nyt on yhdessä lehmässä ajettu se reilu 32000 ja meinaan pudottaa keulaputket irti talvella. Samalla voisi katsoa, miten pahalta näyttävää öljyä sieltä löytyy. Keulassa ovat olleet koko ajan uusissa yläputkissa Wilbersin Zero Friction jouset, jotka ovat kiillotettua terästä juuri tuon hinkkautumisen vähentämiseksi. Tuollainen jousipari maksaa n. 140 eur, joten keulaa ei todellakaan kannata kasata huonoilla jousilla.

Palailen raportilla asiaan, kun saan keulan auki.
Kyllä Rautis on Raaka peli 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5382
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster etupää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiwi kirjoitti: 23:12 24.09.2020. Aika hurja esijännitys noissa on, suosittelen päivittämään vieterit pyörään tarkoitetuilla esim. Progressive Suspensionin jousilla. Oikein mitoitettu jousi tarvitsee vain noin pari senttiä esijännitystä ja holkin yläpää jääkin keulaputken yläpään tasalle tai hieman yli (korkkia kiertäessä tulee se pari senttiä).
Siinä on taas joku tehtaan poikia paremmin asian tietävä tunkenut täysin sopimattomat jouset Custom Sportsterin keulaan. On se kumma, kun kuvitellaan pelkän jäykkyyden tekevän jousituksesta hyvän sekä perässä että keulassa. Kiwin kanssa samaa mieltä joka lauseesta.

Toimiva jousitus syntyy riittävän pitkästä joustomatkasta ja alkuun tarpeeksi joustavasta pintapehmeyden antavasta jousesta, joka kiristyy jouston myötä ja muuttuu jämäkäksi eikä pohjaa. Ja tähän pitää sitten saada iskunvaimennus, joka pelaa yhteen jousen kanssa.

Liian löysä vaimennus ei ehdi jäykän jousen mukaan ja ajokki pomppii pelkän jousen varassa tolkuttomasti. Liian tiukka vaimennus taas alkaa tehdä jousen työtä, kun jousi ei ota vastaan. Silloin pomppimisen sijasta tulee tärinää/hakkaamista. Eikä se öljykään pelasta mitään, jos lähtökohta on jo pielessä.

Tässä tapauksessa löisin pienen kahvin vetoa, että pompotus ei häviä mihinkään, kun homma on jo ryssitty kertaalleen. Siinä eivät uudet öljyt auta. 4 desiä taitaa olla myös hieman liikaa näin näppituntumalta.

Vastas siihen, mikä auttaa:

- hyvät progressiiviset jouset (huonojakin progressiivisia on, esim kaikki tehtaan tapaamani orggis progejouset) Mainittu Progressive Suspension on ihan OK jousi ja orggista paljon parempi. Mutta Wilbers panee tässäkin vielä paremmaksi. Ja muitakin merkkejä on, noista kahdesta on omaa kokemusta. Nämä jouset maksavat molemmat vain reilun satasen.

- hyvä vaimenninelementti. Tässä kustannustehokkain on Ricor. Tatit maksavat Suomeen tilattuna alveineen tulleineen noin 230 eur. Siihen sitten löysemmät 5W öljyt, niin pintakova tärinä häviää ja iskunvaimennus alkaa toimia. Siis todellakin 5W, ei yhtään paksumpi.
Kyllä Rautis on Raaka peli 8)
Vuppe
Viestit: 62
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Sportster etupää

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Sitten kun laittaa jamasukin moottorin niin häviää loputkin tärinät. :mrgreen:

Mulla on shovelissa vissiin orkkis jouset edessä ja takana, ei ole ollut mielessä päivittää niitä. Väistelee vaan pahimmat routapatit.

Ja keulanesteet vaihtaa väriä yhden kesän aikana selkeesti, ei ole iso homma vaihtaa vuosittain. Varsinkin kun kyseisessä keulassa ei ole vaihdettavia heloja, mielummin vaihtelee öljyjä kun alaputkia.
Avatar
ranze
Viestit: 710
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sportster etupää

Viesti Kirjoittaja ranze »

Mainittu Progressive Suspension on ihan OK jousi ja orggista paljon parempi.
No enpä tiedä.. vaihdoin sohvaan yhden kesän jälkeen orkkikset takaisin. Progressiivinen oli pintakova, en tykännyt. Saahan ne myytyä eteenpäin, toivottavasti seuraava tykkäsi. Sohvassa purkaminen on hivenen työläämpää.
FL -53 wishbone panhead, stroker, S&S Super E
Avatar
JKKo
Viestit: 1072
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster etupää

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mun 883/1200/turbon keula on varmaan kymmenen vuotta ollut samalla kasauksella jo. Aikanaan, kun sillä tuli ainoana kierrettyä kaikkialla, myös Norjassa, keula tuppasi antautumaan stefoista "vähän väliä". Öljyt pihalla. Ihan kun olisivat sanoneet huollossa joskus, että stefan huuli olisi pullahtanut. Siihen saa vissiin tehdä jo hyppyjä? Laitettiin PS:n vieterit huollossa ja mitä nyt ovat öljyä laittaneet samalla. Vaikea saada enää lyömään pohjaan, mutta on se sen tehnyt joskus, kun rapiksessa on klommo bensapaineensäätimen osumasta (kustom). Takana halvimmat PS:t, jotka narisevat paikallaan testaten, mutta ovat ajossa ihan ok varsinkin huomioiden lisätyn performanssin.

Dynalle olisi voinut joskus jotakin parempaa antaakin. Keula oli uutena joka vuotinen riesa, kunnes päätin, että antaa olla, mikä on. Sielläkin PS:t ja öljyt ties kuinka monen kauden takaa. Haitarikumien takia en ole kartalla, vuotaako vai ei.

Dynassa on monennet takaiskarit. Nyt on kestänyt pitkään jolta kulta ostamani tehtaan vakiot. PS:t hajosivat kerran kesken reissun niin pahasti, etten ole toisia hankkinut siihen. Takaiskarit on tapettu ylikuormalla. Ollaan menty hyvinkin 500kg painolla ja ihan himmailematta.

Mulla on Sportster Sportin keula osina ympäri maailmaa. Liukuputket vieläkin kotiutumatta koronan takia. Tiä oliko se tarpeen koko värkki, mutta onpahan sitten tuplajarrut aikanaan, kun saan osat kotia ja asennettua.
883/1200/turbo
2009 Street Bob.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4099
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sportster etupää

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Kiwi kirjoitti: 23:12 24.09.2020.
Aika hurja esijännitys noissa on, suosittelen päivittämään vieterit pyörään tarkoitetuilla esim. Progressive Suspensionin jousilla. Oikein mitoitettu jousi tarvitsee vain noin pari senttiä esijännitystä ja holkin yläpää jääkin keulaputken yläpään tasalle tai hieman yli (korkkia kiertäessä tulee se pari senttiä).
Samaa mieltä, todennäköisesti tuolla on väärät jouset eikä se pomputtaminen tokene öljynvaihdolla. Rautapäähän 35mm keulaan noita PS jousia olen laittanut ja ajettuvuus parani huomattavasti. Niin paljon että oli "ihan pakko" vaihtaa myös paremmat takaiskarit ja jouset kun perä ei enää pysynyt vauhdissa mukana. Eräällä tutulla mutkatiellä kaverini CB600:lla ei pysynyt -74 rautiksen vauhdissa mukana...
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
OldHD
Viestit: 53
Liittynyt: 20:00 23.11.2016.

Re: Sportster etupää

Viesti Kirjoittaja OldHD »

Ensin, kiitos kaikille hyvistä vastauksista.
Kokeilen ajaa noilla uusilla ja jäykemmillä öljyillä. Jos ei ole hyvä, niin sitten noi oikeanmittaiset PS jouset ja ohuet öljyt sisään (5W).
Valitettavasti tätä pyörää on muutenkin kyläsepät rakentaneet. Löytyy tuumasta pulttia ja millistä mutteria jne.
Eli paljon on huononnuksia tehty. Mutta kone kyllä käy ihan nätisti.
Old
vielä toi sama mopo
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5382
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster etupää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

OldHD kirjoitti: 18:15 27.09.2020.sitten noi oikeanmittaiset PS jouset ja ohuet öljyt sisään (5W).
Valitettavasti tätä pyörää on muutenkin kyläsepät rakentaneet.
Tilaa ne Ricorin vaimennintatit, sitten vasta se 5W-öljy. Niiden vakiovaimentimien kanssa on/lienee liian ohut.
Kyllä Rautis on Raaka peli 8)
Vastaa Viestiin