Tallilöydöt ja kootut teokset
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 21:40 25.05.2016.
Tallilöydöt ja kootut teokset
Morjens!
Miten tämä menee Suomen byrokratian kansan tasavallassa, eli jos rakennetaan museopyörää tai rakentelua muuten, sellaisesta aihiosta josta puuttuu esim.tekniikka ja renkaat, tuleeko tässä tämä osien prosentti määrä vastaan? vai onko museoikäisissä ajoneuvoissa eri säännöt.
Itse en ole nyt mitään projektia ottamassa mutta ihan mielenkiinnosta ja tietämättömyydestäni kyselen...
Miten tämä menee Suomen byrokratian kansan tasavallassa, eli jos rakennetaan museopyörää tai rakentelua muuten, sellaisesta aihiosta josta puuttuu esim.tekniikka ja renkaat, tuleeko tässä tämä osien prosentti määrä vastaan? vai onko museoikäisissä ajoneuvoissa eri säännöt.
Itse en ole nyt mitään projektia ottamassa mutta ihan mielenkiinnosta ja tietämättömyydestäni kyselen...
Re: Tallilöydöt ja kootut teokset
Kaikissa on samat kantaosien prosenttisäännöt.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 21:40 25.05.2016.
Re: Tallilöydöt ja kootut teokset
Okei, kovinkaan vajavaisesti aihiosta ei siis pysty/kannata tehdä pyörää.. jos tulee liikaa prosentteja... Miettinyt vaan joskus tuota entisöinti hommaa että vanhemmista aihiosta on saattanut osia kadota tai pidetty ns.varaosa pyöränä, toki HD:n osalta tuo on varmaan harvinaisempaa, kun on sitä arvostusta ollut aina.
Re: Tallilöydöt ja kootut teokset
Ne prosentit lasketaan vasta rekisteröintikatsastuksessa
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Tallilöydöt ja kootut teokset
Näin se menee, siinä arvoidaan/ilmoitetaan muutetut osat. Jos on paljon joutunut uusimaan, niin ei sitä välttämättä muista, mikä oli projektin mukana ja mikä löytyi tallin perältä muuten ja sitten joutuu kauheasti miettimään, että olisiko se osa sittenkin ollut jos siinä projektiläjässä ja olihan se siinä mukana, kun tarkemmin miettii, muistaakseni Jotenkin noinhan se menee.
Luulen, ettei yhtään museopyörää ole jäänyt rekisteröimättä osavaihdosten takia. Tämä ei myöskään ole lain kirjaimen vastaista toimintaa, koska prosenteilla pyritään vain estämään uuden tekniikan asennus vanhan ajoneuvon identiteettiin. Eikä pannun rekisteriotteella saa M8-pyörää museokilpiin edes tutulla tarkastajalla
Nämä prosentithan tulivat lievästi karrikoiden aikoinaan siitä, että pisnesmiehet toivat halvalla verolla pelkät paperit maahan ja sitten kasattiin uudenkarhea pyörä, josta sattumoisin löytyikin niiden paperien kanssa täsmäävä runkonumero. Ja mersupisnesmiehet toivat Saksasta vähän ajettuna Coupe-mersuja, johon hitsattiin tai iskettiin juuri ennen romikselle viemistä loppuun ajetun ja läpeensä ruostuneen taksimersun runkonumero. Syntyi näppärä korinvaihtomersu.
Verottaja halusi tukkia tällaiset veronkierron porsaanreiät. Ja se on toki reilua rehellisellä pelillä myyviä kohtaan, ei pelkkä byrokratian kukkanen.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Tallilöydöt ja kootut teokset
Se vanhojen Harrikoiden paperientuontibisnes olikin varsinaista win-win hommaa, etenkin kun aika monessa USA:n osavaltiossa ei vanhoihin motskareihin tarvinnut ns ”titleä” eli homma meni vähän niinkuin Suomessa mopedien osalta tuonne johonkin 90-luvulle saakka.
Pannu jatkoi matkaansa Ameriikan raitilla ja samoilla numeroilla syntyi uusi pyörä jossain toisaalla.
Mutta juu, nuo vähän pitkäkestoisemmat projektit ovat usein sellaisia että osien alkuperä joskus on hieman sumea. Jos on vaikka 3-4 pyörää purettuna tallissa ja ainoat osat, joissa on sarjanumero, ovat rungot ja moottorit, niin pirukos niistä tietää mikä mistäkin yksilöstä on Monesti rungon ja moottorin numero on jo tehtaalta lähtiessä ollut eri, ja esim just Harrikoissa runkonumero on ihan viime vuosikymmenten uutuus, sitä ennen oli pelkkä moottorinumero.
Pannu jatkoi matkaansa Ameriikan raitilla ja samoilla numeroilla syntyi uusi pyörä jossain toisaalla.
Mutta juu, nuo vähän pitkäkestoisemmat projektit ovat usein sellaisia että osien alkuperä joskus on hieman sumea. Jos on vaikka 3-4 pyörää purettuna tallissa ja ainoat osat, joissa on sarjanumero, ovat rungot ja moottorit, niin pirukos niistä tietää mikä mistäkin yksilöstä on Monesti rungon ja moottorin numero on jo tehtaalta lähtiessä ollut eri, ja esim just Harrikoissa runkonumero on ihan viime vuosikymmenten uutuus, sitä ennen oli pelkkä moottorinumero.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Tallilöydöt ja kootut teokset
Harrikoiden runkonumero ja moottorin numero täsmäävät vieläkin, vaikka moottorissa onkin vain vinin loppuosa. Pitkä vin-numero taisi tulla Harrikoihin -72 ja numero siirtyi samassa rytäkässä oikealle puolelle moottoria.
Japseissa ei taida mootorin ja rungon numero olla sama kuin jamahassa. Ei varmaan ole tarvinnut opettaa moottoriasentajille turhan takia numeroita
Japseissa ei taida mootorin ja rungon numero olla sama kuin jamahassa. Ei varmaan ole tarvinnut opettaa moottoriasentajille turhan takia numeroita
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Tallilöydöt ja kootut teokset
Noista VIN numeroista on tuolla Motopediassa jotain infoa
http://www.harrika.fi/wiki/index.php?ti ... istenumero
http://www.harrika.fi/wiki/index.php?ti ... istenumero
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 21:40 25.05.2016.
Re: Tallilöydöt ja kootut teokset
Okei, eli pitkälle pääsee jos on runko ja moottorinlohkot jossa sama numero
Hei, mitenkä tämä menee sitten on tuonti
raato(museo ikäinen) jossa kuitenkin paperillinen runko, josta puuttuu osaa runsaasti, tullut vaikka jonkun muuttokuorman mukana.
Täytyykö tästä olla jokin selvitys/kuvat minkä kuntoisena pyörä on joskus Suomeen tullut...
Hei, mitenkä tämä menee sitten on tuonti
raato(museo ikäinen) jossa kuitenkin paperillinen runko, josta puuttuu osaa runsaasti, tullut vaikka jonkun muuttokuorman mukana.
Täytyykö tästä olla jokin selvitys/kuvat minkä kuntoisena pyörä on joskus Suomeen tullut...
Re: Tallilöydöt ja kootut teokset
Muuttotavarana tuoduille ajoneuvoille on omat sääntönsä, ja jos on tuotu EU:n ulkopuolelta niin ajopelin pitäisi olla tullattu muiden muuttotavaroiden yhteydessä.
Noista runkonumeroista, esim Hondalla oli 70-luvun alussa sellainen tyyli että aina uusi malli alkoi jostain tietystä samasta numerosta, sekä moottorit että rungot. Ne kuitenkin kasattiin tietysti eri paikoissa ja siinä kohtaa missä moottorin ja rungon piti ”kohdata”, saattoi joskus olla ehkä lavat eri järjestyksessä tai jotain. Asiaa ei ilmeisesti katsottu tärkeäksi eikä haluttu käyttää aikaa ”mätsäämiseen”, ja niinpä rungon numero voi erota moottorin numerosta muutamalla kymmenellä tai jopa sadalla ihan alkuperäisessäkin pyörässä. Mutta rungon numero on se mikä ratkaisee.
Toi mun Roadsteri esimerkiksi on Tallinnan poikain Eestiin Kaliforniasta haalaama ja EeUuhun tullaama, siihen on amerikkalaiset paperit ja EU-tullidokut, mutta senhetkinen kunto ei varsinaisesti kiinnostanut Trafia kun aloin kyselemään verotusta ja rekisteröintiä.
Työjärjestys on sellainen että ensin tullataan alueelle jos tuonti on EU:n ulkopuolelta. Tämä toivottavasti on tehty jo heti kun laite saapui EU-alueelle tai Suomeen. Rekisteröintikatsastus vaaditaan ennen kuin ajopelin voi verottaa ja verotuksen jälkeen saa kilven. Rekisteröintikatsastuksessa ajoneuvon pitää olla liikennekelpoisessa kunnossa eli täyttää alkuperäisen käyttöönottovuoden vaatimukset. Ja jos on niin tuore peli (kuten tuo mun), että on päästöjä ja meluja koskevia määräyksiä, niin pitää saada myös käyntiin että voi mitata ne päästöt ja melut. Muistaakseni päästöt mitataan vm 1978 ja tuoreemmista, mutta päästörajat ovat melko ”helpot” tuonne 90-luvun alkuun saakka.
Eli ei se mahdoton homma ole jos vaan lähtömaasta on edes jonkinlaiset paperit mistä näkee käyttöönottovuoden, ja jos ei omistussuhteissa ole epäselvää.
Noista runkonumeroista, esim Hondalla oli 70-luvun alussa sellainen tyyli että aina uusi malli alkoi jostain tietystä samasta numerosta, sekä moottorit että rungot. Ne kuitenkin kasattiin tietysti eri paikoissa ja siinä kohtaa missä moottorin ja rungon piti ”kohdata”, saattoi joskus olla ehkä lavat eri järjestyksessä tai jotain. Asiaa ei ilmeisesti katsottu tärkeäksi eikä haluttu käyttää aikaa ”mätsäämiseen”, ja niinpä rungon numero voi erota moottorin numerosta muutamalla kymmenellä tai jopa sadalla ihan alkuperäisessäkin pyörässä. Mutta rungon numero on se mikä ratkaisee.
Toi mun Roadsteri esimerkiksi on Tallinnan poikain Eestiin Kaliforniasta haalaama ja EeUuhun tullaama, siihen on amerikkalaiset paperit ja EU-tullidokut, mutta senhetkinen kunto ei varsinaisesti kiinnostanut Trafia kun aloin kyselemään verotusta ja rekisteröintiä.
Työjärjestys on sellainen että ensin tullataan alueelle jos tuonti on EU:n ulkopuolelta. Tämä toivottavasti on tehty jo heti kun laite saapui EU-alueelle tai Suomeen. Rekisteröintikatsastus vaaditaan ennen kuin ajopelin voi verottaa ja verotuksen jälkeen saa kilven. Rekisteröintikatsastuksessa ajoneuvon pitää olla liikennekelpoisessa kunnossa eli täyttää alkuperäisen käyttöönottovuoden vaatimukset. Ja jos on niin tuore peli (kuten tuo mun), että on päästöjä ja meluja koskevia määräyksiä, niin pitää saada myös käyntiin että voi mitata ne päästöt ja melut. Muistaakseni päästöt mitataan vm 1978 ja tuoreemmista, mutta päästörajat ovat melko ”helpot” tuonne 90-luvun alkuun saakka.
Eli ei se mahdoton homma ole jos vaan lähtömaasta on edes jonkinlaiset paperit mistä näkee käyttöönottovuoden, ja jos ei omistussuhteissa ole epäselvää.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Tallilöydöt ja kootut teokset
Tuo moottorin ja rungon numeron täsmääminen säästää paljon prosentteja, eli se helpottaa kovasti.V2moottori kirjoitti: ↑19:04 24.06.2019. Okei, eli pitkälle pääsee jos on runko ja moottorinlohkot jossa sama numero
paperillinen runko, josta puuttuu osaa runsaasti, tullut vaikka jonkun muuttokuorman mukana.
Täytyykö tästä olla jokin selvitys/kuvat minkä kuntoisena pyörä on joskus Suomeen tullut...
KariFS kertoi maahantuonnin ja rekisteröinnin kuviot kolailla tyhjentävästi.
Sen verran lisään, että ketään ei todellakaan kiinnosta, mitä kontissa on tullattu maahan, jos tulli ei satunnaistarkasta. Harvemmin muuttokuormissa tulee romua, sieltä on tuotu aina uutta, priimaa ja hyvää, kun oli veroetu muuttoajoneuvoille.
Seuraava tarkastus on se maahantuontikatsastus. Sen jälkeen museotarkastus, jos museopyöräksi aikoo rekisteröidä.
Romua tuodaan koko ajan maahan korjattavksi ja sitten ne myydään jobbarien toimesta unohtamalla kertoa kolarihistoriasta. Mutta tämä korjaus, rakennus ja myynti on taas jo ihan toisen luvun aihe, ei liity juurikaan museopyöriin.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Tallilöydöt ja kootut teokset
Olisikohan se yhteenveto: että kun sinulla on paperillinen runko ja moottori olet jo turvallisilla vesillä.
Pelti-osat, sähköt, valaisimet, jousitus, vanteet ja navat ovat sellaisia osia joita ei yksilötasolla pysty erottelemaan. Esimerkiksi jos ne ovat samanikäisestä ja samanmallisesta pyörästä olevia alkuperäisosia. Tarvike-osat ovat eri juttu. Mitä uudempi pyörä sen helpommin osia on yksilöitävissä.
Pelti-osat, sähköt, valaisimet, jousitus, vanteet ja navat ovat sellaisia osia joita ei yksilötasolla pysty erottelemaan. Esimerkiksi jos ne ovat samanikäisestä ja samanmallisesta pyörästä olevia alkuperäisosia. Tarvike-osat ovat eri juttu. Mitä uudempi pyörä sen helpommin osia on yksilöitävissä.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 21:40 25.05.2016.
Re: Tallilöydöt ja kootut teokset
Elikkä jos joku vaikka tullaa Suomeen/EU:n Yhdysvalloista tuodun vanhan HD:n raadon mitäKariFS kirjoitti: ↑19:27 24.06.2019. .
Toi mun Roadsteri esimerkiksi on Tallinnan poikain Eestiin Kaliforniasta haalaama ja EeUuhun tullaama, siihen on amerikkalaiset paperit ja EU-tullidokut, mutta senhetkinen kunto ei varsinaisesti kiinnostanut Trafia kun aloin kyselemään verotusta ja rekisteröintiä.
Ei moottoripyöränsä voisi sanoa kuntonsa puolesta, niin eikö tullaus dokumentista ei selviä moottoripyörän kunto tai sitä ei käytetä rekisteröintikatsastuksessa..
Re: Tallilöydöt ja kootut teokset
Ainakin silloin kun paluumuuttelin rapakon takaa Suomeen, niin tullasin kaikki kolme autoa samalla kertaa, eikä Tullissa kukaan halunnut nähdä edes sitä niistä jolla olin liikkeellä Kaikki tulivat muuttoautoina, kahteen sai verosta vähennystä (1 per aikuinen ruokakunnan jäsen) ja kolmas oli verosta vapaa ikänsä puolesta. Mistään noista ei peritty tullia (rahnaa) koska olivat muuttotavaroita. Tulli- ja veroselvityspaperit kuitenkin tehtiin, vaikka maksaa ei tarvinnutkaan.
Rekisteröitäessä tarvittiin sitten nuo pumaskat, Ameriikan rekisteripaperit ja ajopelin piti olla Suomen sääntöjen mukaisessa kuosissa. Esim oranssit parkit piti muuttaa valkoisiksi, uudempaan laittaa takasumuvalo ja jotain tällaisia. Mutta siis sovellettiin Suomen vaatimuksia ajoneuvon ensirekisteröintivuoden mukaan.
Tämä autohomma tapahtui vuonna 2001 (jösses kun aika rientääkin), mutta jokseenkin noin se menee ymmärtääkseni vieläkin.
Jos tuot ehjän, rikkinäisen, kokonaisen, puutteellisen tms pyörän niin aina se pitää tullata maahan tullessa. Ja jos meinaa sen saada Suomen kilpiin valmistusaikansa varustein, pitää olla paperi josta käy ilmi pyörän käyttöönottovuosi. Jenkit kutsuvat tätä paperia nimellä ”title”. Se on semmoinen lumppu-vesileimapaperille präntätty oikein virallisen näköinen asiakirja. Kaikissa osavaltioissa ei titleä vaadita, mutta sellaisen kyllä saa yleensä hankittua (käytännöt vaihtelevat), mutta se on huomattavasti helpompaa jos sen tekee amerikkalainen omistaja.
Kun olin itse rautapäätä hankkimassa niin ostattelin yhtä Suomessa ollutta yksilöä, joka vaikutti lupaavalta. Taisi olla 60-lukuinen, rungossa ei numeroa, kone kuulemma ”läpikäyty” USAssa, moottorissa numero mutta ei mitään papereita. Tuotu ilmeisesti ”varaosa”-statuksella kontintäytteenä, osina tai kokonaisena. Oli muuten sen tyyppinen kootut teokset - laitos ja projekti mistä olin haaveillut mutta skippasin. Jos olisi ollut paperit niin olisin varmaan sen ostanut.
Toi title on aika tärkeä paperi, ilman sitä en itse lähtisi USAsta tuotua pyörää hankkimaan. Sama koskee mistä vain tuotua, jos on vanhan kotimaan paperit joista näkee käyttöönottovuoden ja omistussuhteet niin hommalla on onnistumisen edellytykset.
Rekisteröitäessä tarvittiin sitten nuo pumaskat, Ameriikan rekisteripaperit ja ajopelin piti olla Suomen sääntöjen mukaisessa kuosissa. Esim oranssit parkit piti muuttaa valkoisiksi, uudempaan laittaa takasumuvalo ja jotain tällaisia. Mutta siis sovellettiin Suomen vaatimuksia ajoneuvon ensirekisteröintivuoden mukaan.
Tämä autohomma tapahtui vuonna 2001 (jösses kun aika rientääkin), mutta jokseenkin noin se menee ymmärtääkseni vieläkin.
Jos tuot ehjän, rikkinäisen, kokonaisen, puutteellisen tms pyörän niin aina se pitää tullata maahan tullessa. Ja jos meinaa sen saada Suomen kilpiin valmistusaikansa varustein, pitää olla paperi josta käy ilmi pyörän käyttöönottovuosi. Jenkit kutsuvat tätä paperia nimellä ”title”. Se on semmoinen lumppu-vesileimapaperille präntätty oikein virallisen näköinen asiakirja. Kaikissa osavaltioissa ei titleä vaadita, mutta sellaisen kyllä saa yleensä hankittua (käytännöt vaihtelevat), mutta se on huomattavasti helpompaa jos sen tekee amerikkalainen omistaja.
Kun olin itse rautapäätä hankkimassa niin ostattelin yhtä Suomessa ollutta yksilöä, joka vaikutti lupaavalta. Taisi olla 60-lukuinen, rungossa ei numeroa, kone kuulemma ”läpikäyty” USAssa, moottorissa numero mutta ei mitään papereita. Tuotu ilmeisesti ”varaosa”-statuksella kontintäytteenä, osina tai kokonaisena. Oli muuten sen tyyppinen kootut teokset - laitos ja projekti mistä olin haaveillut mutta skippasin. Jos olisi ollut paperit niin olisin varmaan sen ostanut.
Toi title on aika tärkeä paperi, ilman sitä en itse lähtisi USAsta tuotua pyörää hankkimaan. Sama koskee mistä vain tuotua, jos on vanhan kotimaan paperit joista näkee käyttöönottovuoden ja omistussuhteet niin hommalla on onnistumisen edellytykset.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Tallilöydöt ja kootut teokset
Kari kertoi taas kaiken Vastaan silti yksinkertaistettuna, tulli ei dokumentoi ajoneuvon kuntoa eikä osapuutteita. Rekisteröintikatsastus on ihan eri prosessi.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus