'92 Sportsterin jarrupäivitystä
'92 Sportsterin jarrupäivitystä
Omassa pyörässä tällä hetkellä todella huonot jarrut. Pyörää on customoitu edellisten omistajien toimesta. Edessä custom keula ja kaksimäntäinen HD:n oma jarrupuristin, mutta ei Sporsterista uskoisin. Etujarru kyllä ottaa kiinni mutta pito on epätasainen ja levy resonoi kovemmin jarruttaessa. Eli suomeksi sanottuna huutaa. Uudet palat on vaihdettu. Tämän uskoisin korjaantuvan ehkä levyn vaihdolla laadukkaampaan?
Takajarrupuristin on kanssa HD:n. En ole varma onko Sportsterista? Takatyösylinteri on Sportsterin oma. Takajarru on ihan kuollut. Käytännössä jarrupolkimen päällä saa seisoa että yleensä tapahtuu yhtään mitään.
Mikä olisi resepti että saisi oikeasti hyvät jarrut. Sellaiset että ne on herkät ja jarruttamiseen on hyvä tuntuma. Olen jo miettinyt että vaihtaisi puristajat ja työsylinterit jostain japsipyörästä, mitä osa näkyy olevan tehnyt. Jos joku on on tehnyt hyvät jarrut Sportsteriin niin kertokaapa resepti. Ja jos osia on otettu toisista pyöristä niin mielellään tiedot mistä
Takajarrupuristin on kanssa HD:n. En ole varma onko Sportsterista? Takatyösylinteri on Sportsterin oma. Takajarru on ihan kuollut. Käytännössä jarrupolkimen päällä saa seisoa että yleensä tapahtuu yhtään mitään.
Mikä olisi resepti että saisi oikeasti hyvät jarrut. Sellaiset että ne on herkät ja jarruttamiseen on hyvä tuntuma. Olen jo miettinyt että vaihtaisi puristajat ja työsylinterit jostain japsipyörästä, mitä osa näkyy olevan tehnyt. Jos joku on on tehnyt hyvät jarrut Sportsteriin niin kertokaapa resepti. Ja jos osia on otettu toisista pyöristä niin mielellään tiedot mistä
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä
Hyvät saa varmasti uudella etupäällä jossa on tupla-Brembot tms. mutta isompi hommahan tuo on.
Eikös tuon aikuisessa XR:ssä ollut tuplajarrut, kävisiköhän sellaisen etupää? Olen XR:llä ajanut ja muistelen että etujarru oli hyvä.
Itselleni on riittänyt Softailissa vaihto 6-mäntäiseen Perfomance Machinen puristimeen ja tietysti teräspunosletkuun. Lisää tehoa olisi saanut laittamalla tuumaa isomman jarrulevyn, mutta jäi osin ulkonäkösyistä laittamatta.
Nyt ei tuo tekemäni kenkuta, kyllä jarru selvästi parani, mutta toivoin kyllä parempaa lopputulosta. Ei tuosta tullut sellaista yhdellä sormella käytettävää niin kuin esim. Buellissa on.
https://www.performancemachine.com/moto ... liper.aspx
Eikös tuon aikuisessa XR:ssä ollut tuplajarrut, kävisiköhän sellaisen etupää? Olen XR:llä ajanut ja muistelen että etujarru oli hyvä.
Itselleni on riittänyt Softailissa vaihto 6-mäntäiseen Perfomance Machinen puristimeen ja tietysti teräspunosletkuun. Lisää tehoa olisi saanut laittamalla tuumaa isomman jarrulevyn, mutta jäi osin ulkonäkösyistä laittamatta.
Nyt ei tuo tekemäni kenkuta, kyllä jarru selvästi parani, mutta toivoin kyllä parempaa lopputulosta. Ei tuosta tullut sellaista yhdellä sormella käytettävää niin kuin esim. Buellissa on.
https://www.performancemachine.com/moto ... liper.aspx
Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä
Tuollainen XR tai R Sportsterin keula olisi varmasti hyvä jarruineen. Mutta niitä ei ole myynnissä näkynyt. Joku japsipyörän keula on tietty yksi mutta työläämpi vaihtoehto. Ja ne yleensä hyvinkin lyhyitä.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä
Eteen voisi tosiaan katsoa kelluvan levyn, ei pitäisi täristää sitten.
Taakse löytyisi Bremboa, tällaisen saatan joskus hankkia jos ja kun saan muut rempallaan olevat asiat kuntoon.
https://www.freespiritsparts.com/en/hd/ ... h-kit.html
Jarruthan nyt eivät ole mitään avaruustekniikkaa, eli jos levy on suht suora ja jarruksi sopivaa materiaalia, hyvät palat ja hydrauliikka toimii niin pitäisi jarrunkin toimia. Onko jarruissa työ- ja pääsylinterit sopivat toisilleen? Toki kun itse olen opetellut ajamaan vaijerikäyttöisten rumpujen kanssa niin kaikki hydrauliset jarrut ovat minulle tehokkaita ja kevyitä käyttää
Taakse löytyisi Bremboa, tällaisen saatan joskus hankkia jos ja kun saan muut rempallaan olevat asiat kuntoon.
https://www.freespiritsparts.com/en/hd/ ... h-kit.html
Jarruthan nyt eivät ole mitään avaruustekniikkaa, eli jos levy on suht suora ja jarruksi sopivaa materiaalia, hyvät palat ja hydrauliikka toimii niin pitäisi jarrunkin toimia. Onko jarruissa työ- ja pääsylinterit sopivat toisilleen? Toki kun itse olen opetellut ajamaan vaijerikäyttöisten rumpujen kanssa niin kaikki hydrauliset jarrut ovat minulle tehokkaita ja kevyitä käyttää
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä
Kiitos KariFS linkistä. Tuo brembo olisi taakse varmasti hyvä vaihtoehto. Itse ajan pk-seudulla kaupungissa paljon arkiajoa. Koko ajan on liikkellelähtöä ja jarrutusta. Olisi mukava kun kun pyörä pysähtyisi hyvin muutenkin kuin moottorijarrulla . Siksi tässä haaveilen hyvistä ja tunnokkaista jarruista.
Liikkeelle lähtö ei tuota ongelmia ja tämän talven jälkeen vielä vähemmän. Se sujuu ripeästi, mutta pysähtyä voisi vähän helpommin
Työ ja pääsylintereiden yhteensopivuudesta en osaa sanoa. Uskoisin että molemmat pääsylinterit on alkuperäisiä. Ja työsylinteritkin näyttäisi olevan HD:n kamaa. Mutta noi levyt taitaa ainakin olla jotain huonoa materiaalia.
Liikkeelle lähtö ei tuota ongelmia ja tämän talven jälkeen vielä vähemmän. Se sujuu ripeästi, mutta pysähtyä voisi vähän helpommin
Työ ja pääsylintereiden yhteensopivuudesta en osaa sanoa. Uskoisin että molemmat pääsylinterit on alkuperäisiä. Ja työsylinteritkin näyttäisi olevan HD:n kamaa. Mutta noi levyt taitaa ainakin olla jotain huonoa materiaalia.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: 15:03 20.01.2007.
Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä
Jep
Puristajat kuvien mukaan vm. 2000 ja uudempien ihan hyvät jotka ilmeisesti pilattu
vm. 1992 pääsylintereillä ollen ilmeisen väärän kokoiset.
Oikeakokoiset pääsylinterit myynnissä tilauksesta jokaisessa pääkaupunkiseudun HD
varaosia myyvissä kioskeista.
Etupuristajien resonointi tullee puristajien adapterista ja levy mahdollisesti löysä
halpis, joka summaa ongelman.
Mikä keula, onko alkuperäinen?
Ile
Edit: keula custom.
Puristajat kuvien mukaan vm. 2000 ja uudempien ihan hyvät jotka ilmeisesti pilattu
vm. 1992 pääsylintereillä ollen ilmeisen väärän kokoiset.
Oikeakokoiset pääsylinterit myynnissä tilauksesta jokaisessa pääkaupunkiseudun HD
varaosia myyvissä kioskeista.
Etupuristajien resonointi tullee puristajien adapterista ja levy mahdollisesti löysä
halpis, joka summaa ongelman.
Mikä keula, onko alkuperäinen?
Ile
Edit: keula custom.
Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä
Rosterihan ei ole häävi jarrulevyaine, mutta motskaripuolella käytetään sitä paljon, koska levyt ovat aina siinä näkösällä ja ruosteisina tietysti ikävän näköiset. Ja onhan tosiaan melkein kaikissa aikakauden koeajoraporteissa todettu Sportsterin jarrut heikoiksi tehoiltaan.
Mutta muistelen lukeneeni että ainakin eteen on Sportsteriinkin kahta eri pääsylinteriä, yksi- ja kaksilevyisille erikseen. Kaksilevyisen pääsylinteri on isompi, ja tietysti jos sellaisen laittaa yhden satulan kanssa niin voi tulla lyhytliikkeinen mutta voimaa vaativa jarrukahva.
Sama homma takana, eli jos on vaihdettu jompikumpi tai molemmat sylinterit eikä pinta-alasuhde ole enää sopiva, niin ominaisuudet kärsivät. En nyt muista tarkalleen missä vaiheessa takajarrusatula muuttui siitä valtavan kokoisesta, mikä mullakin on, semmoiseen vähän sievempään. Voisi kuvitella että pienessä satulassa (kuten sulla) olisi pienempi mäntä, joka taas vaatisi pienemmän pääsylinterin ettei poljinvoima kasva ihan liikaa. Ellei tuo sitten ole kaksimäntäinen satula?
Joskus voi auttaa ihan perinteinen herkistely, eli katsoo että satulan päässä männät ja liukutapit liikkuvat nätisti, putsaa ja voitelee tarvittaessa. Niin, ja sitten on tietysti polkimen vipusuhteet, onko ne järkevät? Jos siis on jotain siirtosarjaa tms laitettu.
Edit: Eteläisestä Helssinkistä olikin tullut jo tieto noista sylinterisuhteista sillävälin kun mulla oli vastausikkuna auki.
Mutta muistelen lukeneeni että ainakin eteen on Sportsteriinkin kahta eri pääsylinteriä, yksi- ja kaksilevyisille erikseen. Kaksilevyisen pääsylinteri on isompi, ja tietysti jos sellaisen laittaa yhden satulan kanssa niin voi tulla lyhytliikkeinen mutta voimaa vaativa jarrukahva.
Sama homma takana, eli jos on vaihdettu jompikumpi tai molemmat sylinterit eikä pinta-alasuhde ole enää sopiva, niin ominaisuudet kärsivät. En nyt muista tarkalleen missä vaiheessa takajarrusatula muuttui siitä valtavan kokoisesta, mikä mullakin on, semmoiseen vähän sievempään. Voisi kuvitella että pienessä satulassa (kuten sulla) olisi pienempi mäntä, joka taas vaatisi pienemmän pääsylinterin ettei poljinvoima kasva ihan liikaa. Ellei tuo sitten ole kaksimäntäinen satula?
Joskus voi auttaa ihan perinteinen herkistely, eli katsoo että satulan päässä männät ja liukutapit liikkuvat nätisti, putsaa ja voitelee tarvittaessa. Niin, ja sitten on tietysti polkimen vipusuhteet, onko ne järkevät? Jos siis on jotain siirtosarjaa tms laitettu.
Edit: Eteläisestä Helssinkistä olikin tullut jo tieto noista sylinterisuhteista sillävälin kun mulla oli vastausikkuna auki.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä
Niin ja tuo etujarrusatula, kuten myös takasatula, on 4-mäntäinen, eikä 2-mäntäinen kuten aloitusviestiin oli päässyt lipsahtamaan. Onhan tuo puristin adapterissa nyt varmasti suorassa, ja orgaaniset jarrupalat eikä sintteri?
Sylinterin porauksen tulee olla edessä 9/16" yhdellä levyllä. Laitahan kuvaa takajarrupolkimesta ja sylinteristä
Sylinterin porauksen tulee olla edessä 9/16" yhdellä levyllä. Laitahan kuvaa takajarrupolkimesta ja sylinteristä
- -Harikka-
- Viestit: 4839
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä
Miulla oli semisintratut, vaihoin orgaanisii jarrupaloihi, ja jarrut parani huomattavasti.
Sintratut toimii vasta lämmetessää kunnolla ja miun maamoottorilla tullee harvoin ajeltuu vauhikkaasti mutkateillä.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä
Voi olla että palat on sintteriä edessä ihan tarkkaan en muista mitkä ostin. Tuota adapterin suoruutta missä puristin on kiinni olen kanssa vähän miettinyt. Jos ei ole ihan linjassa. Pitää talvella tutkia sitäkin. Laitan kaikista osista vielä paremmat lähikuvat kun pääsen pyörän ääreen.
Alustavasti olen miettinyt että ottaisin eteen jostain japsipyörästä työsylinterin ja puristajan. Sekä lisäksi uusi jarrulevy ja jarrupuristimelle adapterin tekeminen. Uudet teräspunosletkut.
Taakse tarkastuksen jälkeen voisi jättää tuon jarrupuristimen. Työsylinteri vaihtuu kanssa jostain japsikikkareesta. Esim jotain Hayabusan takatyösylinteriä katsoin. Pitää tutkia että noi suhteet osuisi kohdalleen. Uudet letkut ja levy + palat myös sinne.
Alustavasti olen miettinyt että ottaisin eteen jostain japsipyörästä työsylinterin ja puristajan. Sekä lisäksi uusi jarrulevy ja jarrupuristimelle adapterin tekeminen. Uudet teräspunosletkut.
Taakse tarkastuksen jälkeen voisi jättää tuon jarrupuristimen. Työsylinteri vaihtuu kanssa jostain japsikikkareesta. Esim jotain Hayabusan takatyösylinteriä katsoin. Pitää tutkia että noi suhteet osuisi kohdalleen. Uudet letkut ja levy + palat myös sinne.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä
Otetaan pieni tarkennus tähän terminologiaan.
Pääsylinteri tekee järjestelmään painetta kahvasta tai polkimesta.
Työsylinteri muuttaa järjestelmässä olevan paineen työksi, eli jarruvoimaksi.
Tämä tarkoittaa sitä, että työsylinteri on puristimen (=jarrusatula) hydraulinen osa. Siinä on 1-6 mäntää normaalisti. Pääsylinteri on yhdellä männällä siellä kahvassa. Normaalisti siis. En tiedä olisiko useampimäntäisestä pääsylinteristä hyötyä ja onko sitä käytässä jossain.
Nuo suhteet tuntuvat olevan se tärkein osa. Jos on liian pieni pääsylinteri, kahva painuu pohjaan eikä saa riittävää liikettä aikaan puristajan työsylinter(e)issä. Jos on liian iso pääsylinteri, se on kova eikä saa järkevällä voimalla jarrutusta aikaiseksi. Sopiva toimii tietenkin parhaiten.
Mikä sitten on sopiva? Pari esimerkkiä.
Minulla on '86 softailissa vakio pääsylinteri ja sen ajan vakio jarrusatula. Jarru on todella kova ja ikävä käyttää. Muutin eteen tuplalevykeulan ja pidin vakio pääsylinterin. Kahva alkoi painua syvemmälle, mutta jarrutus muuttui herkemmäksi ja vähemmän voimaa vaativaksi. Mielestäni siis paremmaksi.
Minulla oli Honda Fireblade, jossa takajarru oli todella kova. Tuntui kuin siinä ei olisi tehoa lainkaan etujarrun verrattuna. Kaikki kuitenkin liikkui ja toimi normaalisti. Johtopäätökseksi jäi, että se oli tehtaan suunnittelua. Ultrakevyeen tehokyykkyyn oli mietity järkevä etu- ja takajarru jo tehtaalla. Kun edessä on tehoa reilusti, ei takana saa olla mitään 3x painavamman matkalehmän tehojarrua, koska takapyörä on jarrutuksessa joko ilmassa tai vain kevyesti maassa, niin sitä ei pidä lukita liian herkästi.
Eli johtopäätöksenä vetäisin sen, että tehokkaan japsipyörän jarrut on suunniteltu juuri siihen pyörään, eivätkä automaattisesti takaa yhtään parempaa jarrutustulosta Harrikassa. Osia pitää muuttaa varovaisuudella ja kokeilemalla, Muuten voi tulla kallista ja vaarallista sutta.
Ja vielä kun sotkee japsien ja Harrikoiden osia, saa helposti sekaisin DOT5 ja DOT4 nesteetkin.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 16:00 22.09.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä
Kannattaa myös huomioida että japsit on useimmiten 22 mm ohjaustangolla kun harrikat on tuuman tangolla. Useimmissa japsien sylintereissä ei ole tarpeeksi materiaalia tai kiinnityspultit ovat liian lähellä toisiaan reiän suurentamiseksi. H-D käsikontrollien kuoret ovat myös suurempikokoiset kuin japsien muoviset, joten jos vaikka saat jarrukahvan paikoilleen se voi käytettäessä pohjata ennenaikaisesti ja/tai vipu voi tuntua liian lyhyeltä.
Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä
Hyvää keskustelua ja paljon tietoa. Termistö on tosiaan vähän hukassa. Ja varmaan se niin menee että ihan summa mutikassa osien laittaminen ei johda hyvään lopputulokseen. Jotenkin pähkäilin että kun jostain pyörästä ottaisi koko etusen osat niin se olisi hyvä lopputulos. Mutta onko se kuitenkaan Harrikassa hyvä en edes ajatellut. Ja tosiaan nuo Kiwin mainitsemat tankojen paksuudet tuo sitten omat harminsa.
Kiinnostaisi jos joku olisi tehnyt hyvän paketin niin millä osilla se on kasattu. Varmasti kokeilemalla se löytyy, mutta isoa kasaa osia ei haluaisi ostaa ihan kokeilun takia.
Kiinnostaisi jos joku olisi tehnyt hyvän paketin niin millä osilla se on kasattu. Varmasti kokeilemalla se löytyy, mutta isoa kasaa osia ei haluaisi ostaa ihan kokeilun takia.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä
Noiden jarrusatuloiden kaveriksi valkkaat 2000-luvun H-D:n jarru- ja kytkinkahvat sekä käsikontrollit, sylinterin poraus tosiaan tuo aiemmin mainitsemani 9/16", saat sellaisen jarrun minkä tehtaalta ovat suunnitelleet ja lisänä paremmalla vipusuhteella olevan kytkinkahvan sekä mukavamman tuntuiset pyöreäreunaiset katkaisijat. Mahdollisesti jarrulevyn vaihto.
Takajarrussa pitäisi vakio pääsylinterin olla sama 87-03 joten sen pitäisi toimia siltä osin. Uskoisin vian olevan joko väärällä nesteellä tukkeutunut letku tai siirtosarjan vivusto, polkimen akselin ja/tai välilinkkujen jumitus tms.
Ainakin oletan pyörässä olevan jalkatapit edessä kun on tuollainen keulakin vaihdettu. Onko jarrupolkimelta menevä tanko vetävä vai puristava?
Takajarrussa pitäisi vakio pääsylinterin olla sama 87-03 joten sen pitäisi toimia siltä osin. Uskoisin vian olevan joko väärällä nesteellä tukkeutunut letku tai siirtosarjan vivusto, polkimen akselin ja/tai välilinkkujen jumitus tms.
Ainakin oletan pyörässä olevan jalkatapit edessä kun on tuollainen keulakin vaihdettu. Onko jarrupolkimelta menevä tanko vetävä vai puristava?
Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä
On siirtosarja pyörässä. Ja sekin oli osaltaan ongelma takajarrujen kanssa. Tanko on puristava. Siirtosarja on aika heppoisesti tehty ja kun sitä takajarrua painoi kunnolla niin sekä se se siirtosarja jousti vähän + se puristava tanko vääntyi hieman. Toki en tiedä minkä verran toimivaa jarrua pitää polkea
No nyt on paljon tukevampi siirtosarja jo hommattu ja tulee ensi talvena kiinni. Katsoin ensin niitä missä olisi jarrusylinteri samassa, mutta on vähän turhan hinnakkaita.
Lähden varmaan lähestymään tätä Kiwin ehdottamalla tavalla. Jos näitä "2000-luvun H-D:n jarru- ja kytkinkahvat sekä käsikontrollit" lähtee metsästämään niin pitääkö ne olla Sportsterin. Vai käytkö jostain muustakin mallista?
No nyt on paljon tukevampi siirtosarja jo hommattu ja tulee ensi talvena kiinni. Katsoin ensin niitä missä olisi jarrusylinteri samassa, mutta on vähän turhan hinnakkaita.
Lähden varmaan lähestymään tätä Kiwin ehdottamalla tavalla. Jos näitä "2000-luvun H-D:n jarru- ja kytkinkahvat sekä käsikontrollit" lähtee metsästämään niin pitääkö ne olla Sportsterin. Vai käytkö jostain muustakin mallista?
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009