Toisiohihnan kireys.
Toisiohihnan kireys.
Miettisin tuossa renkaiden vaihdon yhteydessä, että kuinka saisin vetohihnan kireyden lähelle oikeaa kireyttä tuossa mun Kingissä? Tietysti ostamalla dealerilta tuon erikoistyökalun kireys olisi helppo tarkistaa, mutta veikkaan että kys. työkalu on aika tyyris. Jenkeissähän toi ei maltaita maksa(n. 20$), mutta sitä saattaa joutua odottamaan kauan, ennen kuin posti sen tuo. Kiertämällä hihnaa 45asteen kulmaan saisi selville, että kireys olisi ainakin "sinne päin". Sitten välähti(joskus mullakin) ja tässä tuo väläys:
Ostin kaupasta halvan(Tarjoustalo 9.95€) elektronisen talousvaa'an. Tämä mittaa viiteen kiloon saakka, joka riittää kireyden mittaamiseen. Lisäksi vaaka on vain kolmisen senttiä paksu, eli mahtuu hyvin hihnasuojan alle. "Adapteriksi" vaa'an ja hihnan väliin askartelin muovin palan ja kolmisen senttiä pitkän puupalikan. Puupalikan ruuvasin muovin palaan kiinni ja tuon yhdistelmän teippasin vaakaan kiinni.
Sitten vaan vaaka puupalikoineen hihnan alle ja nostin vaakaa ylöspäin, kunnes nestekidenäytössä oli NOIN 4,5 kiloa ja mittasin paljonko hihna oli noussut. Vähän hankalaa tuo tietysti on, sillä vaaka mittaa gramman tarkkuudella, eli vaatii vakaata kättä! Suoriuduin tästä kuitenkin jopa krapulassa... Mittaus osoitti, että joudun kiristämään hihnaa lisää, vaikka luulin sen olevan ok.
Tää niksipirkkamainen idea on totta kai vapaasti käytettävissä, arvosteltavissa ja jos jollekin tulee mieleen, miten tuota vois edelleen kehittää, niin antaa tulla vaan ajatuksia.
Ostin kaupasta halvan(Tarjoustalo 9.95€) elektronisen talousvaa'an. Tämä mittaa viiteen kiloon saakka, joka riittää kireyden mittaamiseen. Lisäksi vaaka on vain kolmisen senttiä paksu, eli mahtuu hyvin hihnasuojan alle. "Adapteriksi" vaa'an ja hihnan väliin askartelin muovin palan ja kolmisen senttiä pitkän puupalikan. Puupalikan ruuvasin muovin palaan kiinni ja tuon yhdistelmän teippasin vaakaan kiinni.
Sitten vaan vaaka puupalikoineen hihnan alle ja nostin vaakaa ylöspäin, kunnes nestekidenäytössä oli NOIN 4,5 kiloa ja mittasin paljonko hihna oli noussut. Vähän hankalaa tuo tietysti on, sillä vaaka mittaa gramman tarkkuudella, eli vaatii vakaata kättä! Suoriuduin tästä kuitenkin jopa krapulassa... Mittaus osoitti, että joudun kiristämään hihnaa lisää, vaikka luulin sen olevan ok.
Tää niksipirkkamainen idea on totta kai vapaasti käytettävissä, arvosteltavissa ja jos jollekin tulee mieleen, miten tuota vois edelleen kehittää, niin antaa tulla vaan ajatuksia.
H-D Softail Custom 1998
Re: Toisiohihnan kireys.
Mistään mitään tietämättömänä heittäisin tähän että eikös kalavaaka tai matkalaukkuvaak ajaisi saman asian ? Tosin tarvii kyllä ehkä toisen kaverin mittaamaan mutta kuitenkin...
Re: Toisiohihnan kireys.
Tähän on nyt pakko jatkaa oma konsti, kun ei ollut mitään vaakaa keväällä lehmän vieressä siinä vaiheessa, kun hihnan kiristys tuli eteen. Otin 5 litran täysinäisen öljykannun hyllystä, ja punnitsin sillä referenssipunnituksen käsikoukussa. Sitten nostin hihnaa ylöspäin samalla voimalla, joka oli vielä hyvässä muistissa Tarkkuudesta en mene sanomaan, että monenko gramman tarkkudella tuli, mutta hyvin tuo on tuossa mukana pyörinyt.
Jos olisi hifistelemään ruvennut, niin puukapula pystyyn ja toinen vaakaan ja sinne kapulan nokkaan se viidenkilon kannu roikkumaan - samalla se kapulan toinen pää nostaa 5 kilon voimalla Taidan tehdä tämän syyshuollon yhteydessä
Hotbikestä muuten löytyy aika pätevän oloinen mittari, maksaa n. 60e. Se mittaa sekä punnituspainon että hihnan nouseman matkan:
Jos olisi hifistelemään ruvennut, niin puukapula pystyyn ja toinen vaakaan ja sinne kapulan nokkaan se viidenkilon kannu roikkumaan - samalla se kapulan toinen pää nostaa 5 kilon voimalla Taidan tehdä tämän syyshuollon yhteydessä
Hotbikestä muuten löytyy aika pätevän oloinen mittari, maksaa n. 60e. Se mittaa sekä punnituspainon että hihnan nouseman matkan:
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Toisiohihnan kireys.
Voi hyvä isä nähköön...mitä keskusteluja. Puntareita, ja kalavaakoja
Olinkin pari vuotta pois palstalta ja taidan olla tuplat lisää.
Jos se ei rallata eikä syö hammasta niin mikä hätä sen kans on?
Se saa kääntyä sen 45 astetta ja se ei tarvi mitään voitelua, ei silikonia varsinkaan eikä edes teflonia.
-rami-
Olinkin pari vuotta pois palstalta ja taidan olla tuplat lisää.
Jos se ei rallata eikä syö hammasta niin mikä hätä sen kans on?
Se saa kääntyä sen 45 astetta ja se ei tarvi mitään voitelua, ei silikonia varsinkaan eikä edes teflonia.
-rami-
Re: Toisiohihnan kireys.
Minkä tyyppistä hihnaa tuo 45astetta mielestäsi koskee?rami kirjoitti:Voi hyvä isä nähköön...mitä keskusteluja. Puntareita, ja kalavaakoja
Olinkin pari vuotta pois palstalta ja taidan olla tuplat lisää.
Jos se ei rallata eikä syö hammasta niin mikä hätä sen kans on?
Se saa kääntyä sen 45 astetta ja se ei tarvi mitään voitelua, ei silikonia varsinkaan eikä edes teflonia.
-rami-
Kumi-vai kevlarnauhaa?
Aloittajalla näyttäis olevan tuo jälkimmäinen vuosimallista päätellen ja se pidetään opaskirjojen mukaan huomattavasti kireämmällä kuin evojen kumihihnat.
Minkähän takia noita puntariarvoja yleensä käytetään, kun sen kuitenkin saa todettua kädellä tien päälläkin helposti ilman työkaluja.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Toisiohihnan kireys.
Pertti
Säädä sitä nyt sitten tien päällä käsikopelolla. Hifistelymittarin saa Loimaalta noin 60,- eurolla.
Eikä pidä unohtaa, että remmin on oltava sitten suorassa!
Juurikin näin, nämä uudet hihnat ovat niin kireällä etteivät ne oikeastaan taivu, saati sitten 45 astetta. Ja mitä ohjekirjaan tulee, niin sieltä löytyvät arvot ovat millin kymmenesosien tarkkuudella. Esim FLD:n remmissä pitää olla (pyörä sivutuella) joustoa 6,4-7,9 mm!Minkä tyyppistä hihnaa tuo 45astetta mielestäsi koskee?
Kumi-vai kevlarnauhaa?
Aloittajalla näyttäis olevan tuo jälkimmäinen vuosimallista päätellen ja se pidetään opaskirjojen mukaan huomattavasti kireämmällä kuin evojen kumihihnat.
Minkähän takia noita puntariarvoja yleensä käytetään, kun sen kuitenkin saa todettua kädellä tien päälläkin helposti ilman työkaluja.
Säädä sitä nyt sitten tien päällä käsikopelolla. Hifistelymittarin saa Loimaalta noin 60,- eurolla.
Eikä pidä unohtaa, että remmin on oltava sitten suorassa!
LIFEMEMBER
Re: Toisiohihnan kireys.
Tarkkaa kyllä, mutta tuo mitta taitaa tulla rehellisyyden nimissä tuumista kääntämällä ja pyöristämällä. Eli tehtaan pojat eivät ole ihan kymmenesosia miettineetVallu kirjoitti:. Esim FLD:n remmissä pitää olla (pyörä sivutuella) joustoa 6,4-7,9 mm!
1/4 " = 6,35 mm (6,4 pyöristyssäännön mukaan)
5/16 " = 7,9375 mm (7,9 pyöristyssäännön mukaan)
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Toisiohihnan kireys.
MÄ ARVASIN, että Sä huomautat asiasta!
No joka tapauksessa tarkkaa hommaa kun välys on noin (!) 1,5mm.
Vaan eipä noita juurikaan tartte justeera kun ne kerran on pannut paikalleen.
No joka tapauksessa tarkkaa hommaa kun välys on noin (!) 1,5mm.
Vaan eipä noita juurikaan tartte justeera kun ne kerran on pannut paikalleen.
LIFEMEMBER
Re: Toisiohihnan kireys.
Ei siis välys, vaan oikean kireyden vaihteluväli - eli oikeasti todella tarkkaa! Mutta millä voimalla tuo säätö tehdään, siinä voi mennä taas pieleen ilman voiman mittausta.Vallu kirjoitti:tarkkaa hommaa kun välys on noin (!) 1,5mm.
Tämähän alkaa olla tarkkaa, kuin se agraarikulttuurista kumpuava lausahdus: "Tarkkaa kuin sonnan ajo, metrinkin jos menee pieleen, niin ollaan ojassa!"
PS. rami, tervetuloa vaan takaisin, me samat saivartelijat täällä osin jatkamme ja joitain on tullut lisääkin ja aina täällä vastarannan kiiskiä kaivataan olemaan eri mieltä, joten älä pidättele, mukaan vaan taas
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Toisiohihnan kireys.
Säätö on ihan simppeli juttu, kunhan on tarvittavat työkalut. Niin niin, mutta ne maksaa
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Re: Toisiohihnan kireys.
http://www.ebay.co.uk/itm/Belt-Tension- ... 1c2cb9c3d9" onclick="window.open(this.href);return false;
jd
jd
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
Re: Toisiohihnan kireys.
Tilasin tuollaisen samantien, paypal-hinnaksi tuli rahteineen 21,02 eur, joten ei pitäisi jäädä tulliin. Lupailivat noin viikossa kotiin.John Doe kirjoitti:http://www.ebay.co.uk/itm/Belt-Tension- ... 1c2cb9c3d9
jd
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Toisiohihnan kireys.
Onko joku väittänyt sellaista?Vallu kirjoitti:Ja huollossako se tehdään ilmaiseksi???
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit