Panshovel stroukkausta

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Spöke
Viestit: 355
Liittynyt: 19:55 17.10.2007.
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja Spöke »

Mulla on PanSovelissa 3 1/2" poraus ja 4 3/4" iskua. Limput ovat vanhat S&S jostain seiskytluvun alusta. Nokkana Leineweber L3S, jota tuossa edellä jo kehuttiinkin. Ruttuja takomännillä 9,5 titämillä. Turhaan ujostelet ton iskun kanssa, jos lujaa haluut päästä. Ja mun 1200 lapio tärisee ihan saman verran, kun toi stroukkerikin. Samoilla kuutiotuumilla pitkäiskunen hakkaa bigboren aina; ei välttämättä hevosvoimissa, vaan käytännön suorituskyvyssä. Tai niin hullu Kanukki Sorensen väittää dynossa todenneensa. Tolla iskulla takafillarilta saa 70-80hp, mikä alkaa oleen riittävästi vanhoille lohkoille. Ja joku 50-60tkm/keskitappi. Mut vetää. Mulla hyvä vetoalue on 2000-5000r/min eli maantienopeuksissa vaihdekeppiin ei tarvii koskee ikuna. Toi Leineweberin L3S on mulle hiukan ujo nokka, mut jyrkemmällä joutuis hiluttelemaan jo vaihdekeppiä ja siitä mä en pidä...
-Spöke-
LIVINGSTONE CHOPPERS
-51 Panhead , -79 Shovelhead "Noskoolfab" & -79 Shovelhead Chopper
SCRAP MC
Avatar
klix
Viestit: 129
Liittynyt: 19:31 04.09.2008.
Viesti:

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja klix »

ma^ko kirjoitti:5" stroukki saa aikaiseksi hirveän mäntänopeuden, 4 5/8" pidenpää en juuri suosittelisi, vaikka itselläni onkin joskus ollut 4 3/4" stroukki. Jos sulla on tehtaan stocki lohkot ja meinaat siitä bigborestroukkeria niin tyytyisin kyllä 4½" niin sillä edes jonkinmoiset mahdollisuudet omata jonkinmoinen elinkaarikin.
Mielipide edellisten sekaan...
Tuleeko käytettyä panshovelissa näitä männännopeuksia?
Muistaisin laskeneeni joskus että 5" iskulla 32m/s (=ns. max racingissa) tulee about 5600rpm.
Tarkempaakin laskelmaa joskus ollut mut pikku hönössä ei nyt jaksa muistella/laskea/keskittyä.

Väittäisin että megastrokella tulee miellyttävin mahdollinen katumoottori;
Ei tule juurikaan niitä männännopeuksia jos voit ajaa 100kmh/1700rpm.
Kestävyyden voi toki hetkessä ulosmitata vaikka käymällä kiihdytysbaanalla riivaamassa...

Jos käytetään shovelin kansia niin luulisin että jo niihinkin sisältyy "sisäänrakennettu" rpm-rajoitin...

Allekirjoittaneella oli 3 5/8 X 5" xl katuliikenteessä. haha, Juuri mikään ei ole ollut hauskempaa..

-Kalix-
It ain't sport if it can't kill ya
Avatar
klix
Viestit: 129
Liittynyt: 19:31 04.09.2008.
Viesti:

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja klix »

klix kirjoitti: Muistaisin laskeneeni joskus että 5" iskulla 32m/s (=ns. max racingissa) tulee about 5600rpm.
Tarkempaakin laskelmaa joskus ollut mut pikku hönössä ei nyt jaksa muistella/laskea/keskittyä.
-
Korjaus edelliseen;
Muisti teki tenän kun ei ole näitä tarvinnut hetkeen kelailla...
On 23 m/sek tuo aika yleisenä pidetty rajapyykki ja tämä tulee vastaan 5" iskulla 5500 rpm tienoilla.
Esim 3500rpm on jo alle 15 m/sek.

Mahdollisella tulevalla c.i. määrällä tarvii jonkin jo guruilla shovelin kansien kanssa että siitä saisi
"tehollisia" kierroksia tuon 5500.
Pienellä vaihteella väkisin kierrättäminen toki onnistuu kunnes kappaleiden nopeus saavuttaa valon
nopeuden ja niiden massa kasvaa äärettömäksi ja poistuvat kiertoradalle. (E=mc2 ;Suhteelisuusteoria :lol: )

Edellisen postin XL kulki sellaisenaan vähän paremmassa rungossa vartin 10,4/202kmh (v.1993tms.)
Sen jälkeen homma karkasi käsistä ja tuli kaikenmoista CrMo-runkoa, slicksiä, airshifteriä ym. pientä
jatkokehittelyä. Lohko ja S&S akseli ikuisesti samat, reikä 3 13/16. parhaimmillaan 9,02/232 kmh.

Aika monella muullakin karannut pikku virittely handusta ja yhä useampia alkaa nitronkäry kiinnostamaan...

...Vanhan sedän jorinoita :oops:

-Kalix-
It ain't sport if it can't kill ya
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Big bore, runsas stroke ja wanhat vakilohkot niin tuloksena on kuitenkin varsin short fuse bomb.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
klix
Viestit: 129
Liittynyt: 19:31 04.09.2008.
Viesti:

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja klix »

ma^ko kirjoitti:Big bore, runsas stroke ja wanhat vakilohkot niin tuloksena on kuitenkin varsin short fuse bomb.
Amen!

Kyllä se lopullinen totuus taitaa tässä olla.

Normikäytössä aivan vitun loistava mutta...
Sitä voimaa ei voi olla ikuisesti kokonaan ulosmittaamatta.
Laukee satavarmasti kolmannella tai kolmannellasadalla ulosmittauskerralla.

Tietämättömyys on mahdollistanut ajanmittaan paljon kaikenlaista mutta kukkaro on kärsinyt.
Ylipäänsä rimmaaminen on hölmöläisen hommaa mutta...jatkakaapa ketjua.
It ain't sport if it can't kill ya
Avatar
juutasqsa
Viestit: 66
Liittynyt: 19:52 26.08.2011.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja juutasqsa »

Noniin,
eka askel kohti kunnon stroukkeria on otettu... Kuriiri toi L31E Leineweberin nokan ja nyt metsästämään loppuja osia.
Avatar
juutasqsa
Viestit: 66
Liittynyt: 19:52 26.08.2011.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja juutasqsa »

Tänään rantautui S&S Sidewinder 98" setti, ja muuten on täydellinen setti paitsi imusarja puuttuu... No se pitää vielä hommata. Samalla tuli päivitys kytkimeen, Barnett Scorpio.

Mitäs porukka on mieltä tuon kaasarin kanssa?
Mietinnässä on tuon S&S E:n jättäminen (onko riittävän kokoinen ko. settiin?) tai esim. PSI Big Airin laitto tilalle. Jos tuon S&S:n jättää, niin mitkähän olis suuttimien koot?

Kannet pitää viedä koneistukseen; uudet venat, seetien vaihto, ohjurien vaihto, pakoputkien kiinnityksiin 2 pultin paikkaa lisää ja tason oikaisu.

Kyllä tästä vielä mylly tulee...
Avatar
Spöke
Viestit: 355
Liittynyt: 19:55 17.10.2007.
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja Spöke »

Kuva
Laita se E vaan ekaksi, ehtiihän sitä jatkojalostamaan myöhemmin...
-Spöke-
LIVINGSTONE CHOPPERS
-51 Panhead , -79 Shovelhead "Noskoolfab" & -79 Shovelhead Chopper
SCRAP MC
Avatar
Jyrkkä
Viestit: 204
Liittynyt: 12:05 23.04.2008.
Paikkakunta: tre

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja Jyrkkä »

Aja sillä Eellä vaan. Mulla on saman kokoisessa koneessa e. Tuommosia suuttimia voisit koklailla: Välialue 0.295-0.33 pääsuutin 0.72-0.82, riippuu vähän putkista, sytkästä, kansista yms mut kokeilemalla se selviää..
Tuo sun nokkavalinta on mun mielestä vähän erikoinen.. Onko kiksi vai startti käynnistys?
Nothing beats cubic inches. Except turbo!

Kuva
Avatar
juutasqsa
Viestit: 66
Liittynyt: 19:52 26.08.2011.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja juutasqsa »

gold kirjoitti:Aja sillä Eellä vaan. Mulla on saman kokoisessa koneessa e. Tuommosia suuttimia voisit koklailla: Välialue 0.295-0.33 pääsuutin 0.72-0.82, riippuu vähän putkista, sytkästä, kansista yms mut kokeilemalla se selviää..
Tuo sun nokkavalinta on mun mielestä vähän erikoinen.. Onko kiksi vai startti käynnistys?
Putket tulee aikas vapaasti hengittävät (Loud pipes save lives). Sytkä on Malloryn täyselektroninen single fire, tuplatulpat (toisten tulppien tilalle saattaa tulla puolipuristimet), ja tottakai kiksikäynnistys.

Aiemmin oli Andrews B, en oikein ollut ikinä sen kanssa sinut käynnistyksissä. Leineweberin nokkia on kehuttu ja tuo nokka tuli Leineweberin suosituksesta kun olin kertonut tulevan koneen speksit.
Avatar
juutasqsa
Viestit: 66
Liittynyt: 19:52 26.08.2011.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja juutasqsa »

Avatar
juutasqsa
Viestit: 66
Liittynyt: 19:52 26.08.2011.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja juutasqsa »

Pitkän tauon jälkeen tämä projekti alkaa liikahtamaan eteenpäin ja koneen kasaus alkaa...
Pitää sovitellä kampuraa, mäntiä ja pyttyjä lohkon puolikkaisiin niin näkee että varmasti ei ota kiinni mistään. Ei kyllä pitäisikään ottaa kun on S&S Sidewinder 98" ja S&S Super Stock lohko.

Sitten kysymyksiä kokeneemmille:
Oletteko käyttäneet kasauksessa ihan samaa öljyä laakereille, yms, kun mikä tulee koneeseen, vai jotain muuta kasausainetta? Nokkaan varmaan jotain muuta kuin ihan öljyä vaan (en muista tuliko Leineweberissä mitään ainetta mukana)?

Mitä öljyä kannattaa (visko ja merkki) alkaa käyttämään tuossa uudistetussa setupissa, ennen mentiin perinteisellä suoralla 50W ölpällä, mut nyt kannattaa varmaan vaihtaa nykyaikaisimpiin öljyihin, jotka ovat kylmänä ja kuumana yhtä notkeat?
Lueskelinkin jo että ainakin MP Red Line "H-D" 20W-60 olisi hyvää taikka Valvoline VR1 Racing 20W-50, suosituksia?
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Olen joskus kasannut laakerit öljyn lisäaineella, stp, wynns tms. siirapilla. Tuskin sillä kuitenkaan kovin suurta merkitystä on, kun yleensä savut otetaan aika pian kasauksen jälkeen. Jos oikein kauan on pöydällä, niin tuollainen tökötti pysyy paremmin laakerissa.
Pääasia kuitenkin, että voidetta tulee liikkuviin osiin.
Ennen ensikäynnistystä kannattaa ajoitustulpasta kaataa kahvikupillinen öljyä kampikammioon, niin sylinterit saavat heti voitelua.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
klix
Viestit: 129
Liittynyt: 19:31 04.09.2008.
Viesti:

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja klix »

juutasqsa kirjoitti:Katoinkin jo esim. tuolta W&W sivuilta ja siellä on hyvää Sidewinder settiä Shoveliin saatavilla.
3 vaihtoehtoa löytyy: 93", 96" ja 98" ja pitävät sisällään 'kaiken' tarvittavan. Valinta vaan on vaikea, kun kaikki koot on samanhintaisia :D

Pitää ensin testailla tuolla S&S kaasarilla, säästyyhän siinä vähän rahaakin jos ajelee sillä.
Saako noita Leineweber nokkia Euroopasta / Suomesta vai joutuuko tilaamaan Jenkeistä? Koitin kookkelilla ettiä, mutta en löytänyt jälleenmyyjistä tietoa.
Otin joskus heikkona hetkenä 103 sidewinder -setin. 3!#/16x5inch. Sis kaiken.
Joku oli joskus kelaillut että tämä toimii kuten toimikin.
Mäntänopeudet on käytännössä aika pieniä.
Nokka/kaasarikombarvauso on tietty loputon mutta b-sakkakupilla oli käytännssäkin toimiva.
103ci toimi ihan vtun hyvin.
It ain't sport if it can't kill ya
Avatar
juutasqsa
Viestit: 66
Liittynyt: 19:52 26.08.2011.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Panshovel stroukkausta

Viesti Kirjoittaja juutasqsa »

Taas pikkuhiljaa etenee... AM Worksin Maatsi hitsaili kansiin pakoputkille parit uudet kiinnityspaikat / kansi. Noin niitten olis pitänyt alun perin tulla tehtaaltakin niin ei ala vuotamaan, etenkin jos tekee putket menemään erilailla kuin orkkiksessa. Nyt kannet on Lahden kansityön huomassa viikon päivät, sit pääsee kokeilemaan että vieläkö runkoa pitää muokkailla että kone mahtuu kokonaisena paikalleen.

Jonkun verran vielä hommaa, mutta luotto on kova että Jussiksi sais liikenteeseen.
Vastaa Viestiin