Hellurei!
Olen asentamassa Sportster uutta tankkia ja sen myötä tankkilogoja. Onko kellään kokemusta kuinka valmiin tankin (siis lakan päälle) liimattu perinteinen tarra kestää käyttöä ja pesua ym ? Onko markkinoilla mahdollisesti tähän tarkoitukseen valmistettuja tarroja ja mitens itse tarrapaperille tulostetut logot. Onko olemassa kikkoja, joilla parannetaan pintatarran pysyvyyttä? Ei kiinnostaisi laittaa uuteen tankkiin "lopullista" logoa, vaan joskus myös vaihtaa/poistaa se tunnelman mukaan.
Kirjoitus perustuu siihen käsitykseen, että perinteisesti logot laitetaan maalauksen jälkeen lakan alle, joten jos näin ei olekaan niin kiitos ja anteeksi
Tankin tarroista
Itsellä on painepesun kestävästä vinyylistä leikatut yksväriset tarrat, hyvin ovat kestäneet bensaa ja valitettavan harvoin pesuakin
Ovat olleet tankissa nyt pari vuotta suoraan maalin ja lakan päällä.
Ovat olleet tankissa nyt pari vuotta suoraan maalin ja lakan päällä.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Tervehdys,
Somiste- ja autoteipparit myyvät juuri siihen tarkoitukseen soveltuvia tarramateriaaleja. Ne pysyvät erittäin hyvin, kestävät pesuja ja ovat valonkestäviä (eivät haallistu)
Kysy kiinnitys- ja irroitustapoja heiltä.
Itse olen oppinut seuraavan kiinnitystavan:
Tarra kiinnitetään päällipuolelta ensin siirtotarraan (maalariteipin tapainen). Aihetarrasta liimapuoli vapaaksi. Tankki tai muu pohja kastellaan sumuna vedellä tai isot pinnat laimealla saippualiuoksella (ei kuivu nopeasti). Tarra kiinni osittain tai kokonaan riippuen koosta ja muovilastalla (pehmeämpi kuin autoskraba) vedot ulospäin jolloin vesi ja ilmakuplat pakenee alta ja tarra kiinnittyy. Tuo vesi antaa mahdollisuuden korjaukseen ja tarra ei kiinnity heti aiheuttaen rrrrrrrrrrrrrr. Siirtotarra ei ole välttämätön pienissä pinnoissa ellei sulla ole auki olevia pintoja Esim. O- tai P- kirjain jne.
Irroitus:
Esim. hiuskuivaajalla lämmitetään tarraa ja liiman pehmetessä irrotus varovasti vetäen.
En ole pro mutta tämä on toiminut erittäin hyvin ja olen tehnyt myös isoja pintoja tällä menetelmällä.
Hyvää alkavaa uutta vuotta!
Somiste- ja autoteipparit myyvät juuri siihen tarkoitukseen soveltuvia tarramateriaaleja. Ne pysyvät erittäin hyvin, kestävät pesuja ja ovat valonkestäviä (eivät haallistu)
Kysy kiinnitys- ja irroitustapoja heiltä.
Itse olen oppinut seuraavan kiinnitystavan:
Tarra kiinnitetään päällipuolelta ensin siirtotarraan (maalariteipin tapainen). Aihetarrasta liimapuoli vapaaksi. Tankki tai muu pohja kastellaan sumuna vedellä tai isot pinnat laimealla saippualiuoksella (ei kuivu nopeasti). Tarra kiinni osittain tai kokonaan riippuen koosta ja muovilastalla (pehmeämpi kuin autoskraba) vedot ulospäin jolloin vesi ja ilmakuplat pakenee alta ja tarra kiinnittyy. Tuo vesi antaa mahdollisuuden korjaukseen ja tarra ei kiinnity heti aiheuttaen rrrrrrrrrrrrrr. Siirtotarra ei ole välttämätön pienissä pinnoissa ellei sulla ole auki olevia pintoja Esim. O- tai P- kirjain jne.
Irroitus:
Esim. hiuskuivaajalla lämmitetään tarraa ja liiman pehmetessä irrotus varovasti vetäen.
En ole pro mutta tämä on toiminut erittäin hyvin ja olen tehnyt myös isoja pintoja tällä menetelmällä.
Hyvää alkavaa uutta vuotta!
- Sporttiboy
- Viesti:
ja lisää
Lexan ja Hemulin neuvoihin: just noin se toimii, se hiustenkuivaaja lisäks pehmentää hieman tarraa jolloin sen saa paremmin taipumaan muotoon kunhan ei kovin kuperaan osastoon yritä vääntää.
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
-
Kokkonen
Tankin väritys tarramuovilla
Kattelin eilen ehtoolla töllöstä ohjelmaa, jossa sakut vaihtavat auton väritystä muovikelmulla. Siis koko auto saa uuden värin. Kävi selville että mm. nämä beigen väriset taksit ovat (ainakin osa niistä) väritetty tällä menetelmällä ja syyt siihen on edullisuus verrattuna ylimaalaukseen, helppohoitoisuus ja kun beigeä mersua on vaikea myydä käytettynä, koska kaikki arvaavat sen taustan, kelmun voi poistaa kun taksikausi on ohi ja alkuperäinen maalipintakin on virheetön.
Tietääkös joku, onkos tätä menetelmää käytössä jo moottoripyörissä? Tarroja toki on, mutta koko värin vaihto...?
Ammattimiehille ei näyttänyt kuperat pinnat olevan kuin hidaste ja työn jälki oli hyvää. Auton "teippaus" maksoi 1500 Euroa.
Tietääkös joku, onkos tätä menetelmää käytössä jo moottoripyörissä? Tarroja toki on, mutta koko värin vaihto...?
Ammattimiehille ei näyttänyt kuperat pinnat olevan kuin hidaste ja työn jälki oli hyvää. Auton "teippaus" maksoi 1500 Euroa.
Re: Tankin väritys tarramuovilla
Noita on teipattu jo hyvän aikaa etenkin crossipuolella missä sponsaaminen on yleisempää ku näillä vehkeilläKokkonen kirjoitti:Tietääkös joku, onkos tätä menetelmää käytössä jo moottoripyörissä? Tarroja toki on, mutta koko värin vaihto...?
Sen tiedän ainakin että kehäIII:n kupeessa on yksi ammattitaitonen firma, teippi-z, yhteystiedot löytyy niiden verkkosivuilta www.teippi-z.fi. Kysyin niiltä ja suositeltiin jopa niin että lakka tarran päälle. Pysyy ja kestää hyvänä.
Niin ja tietysti vielä: omien kuvien tulostaminen onnistuu. Enkä tarkota että pitää lärvin kuva laittaa mopontankkiin...
joo saksalaisilla on tapana teipata autoja
yhdestä dhl:än pakettiautosta kiskottiin kuumailma puhaltimilla teippejä
"talkoissa" oli keskimäärin 4hlö 2lämmitti ja 2 repi
citikan logoilla oleva ducatton kauttaaltaan keltaisten teippien repiminen kesti melkein kolme päivää
teipit oli ollut autossa neljävuotta ja näytti edelleen hyvältä
alta tuli aika siisti valkoinen maali
helmat vain joutui maalaamaan uudestaan kun oli sinne ruoste iskenyt
yhdestä dhl:än pakettiautosta kiskottiin kuumailma puhaltimilla teippejä
"talkoissa" oli keskimäärin 4hlö 2lämmitti ja 2 repi
citikan logoilla oleva ducatton kauttaaltaan keltaisten teippien repiminen kesti melkein kolme päivää
teipit oli ollut autossa neljävuotta ja näytti edelleen hyvältä
alta tuli aika siisti valkoinen maali
helmat vain joutui maalaamaan uudestaan kun oli sinne ruoste iskenyt
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....