No joo voin kertoa jotain, mitähän sitten cafe racerilla tarkoitatkin.
Nimittäin HD-näyttelyissä on cafe racereina palkittu selviä bobberreita ja 1910-luvun tyylisiä ovaalipuuratakilpureitakin. Yhtään väheksymättä kyseisiä taideteoksia, mutta cafe racereitahan ne eivät toki ole.
Mutta jos tarkoitat 50-60- ja 70-lukujen eurooppalaisia, lähinnä britti- ja italo-tyylisiä cafe racereita, jotka ovat niitä ainoita oikeita, koska koko käsitekin on sieltä lähtöisin, voin jotain kertoa.
Voin heti kärkeen sanoa, että runkomuutoksia ei tarvitse tehdä; sportyssa on jo valmiikai slim-line -runko.
Mulla itselläni on suht perinteinen kahvilakilpuri rakennettuna HD sportysta. Kuva on näyttelysaitilla: "1993 XL Kahvilakilpuri/Masa." Se on tänä talvana vähän tosta luukista muuttunut, eli vaihdoin taakse mustat 13" takaiskarit ja 18/130 takafillarin nostaakseni ja kaventaakseni perää. Eli sportysta saa aika helpolla sopusuhtaisen cafe racerin.
Eka ja tärkein juttu on se, että jalkatappien pitää cafe racerissa olla takana - ehdottomasti; mulla on omassani Storzin rear setit, jotka ovat erittäin hyvät ja helpot asentaa. Pyörä on sitten sen jälkeen tietysti vain yhden istuttava.
Sitten se stuuki, eli takana ja edessä pitää olla isot fillaritt: mulla on edessä 19" ja takana 18/130. Pyörän pitää olla siron näkoinen.
Sitten satula: mulla on Corbinin pattiperäinen penkki ja se on hyvä vaikkakin aika kallis. Seuraavaksi sulla tulee vaihtoon tankki: joko hommaat siihen britti-alutankin tai kehittelet jotain muuta. Mulla on Dynan tankista muunneltu klassinen tsydeemi, jossa on aerokorkki. Stongan pitää olla matala, jotta saat race-ajoasennon. Clip-onit voivat olla vähän liian radikaalit kaupunkiajoon, joten suosittlen drag-stongaa. Takalokkari pitää pätkäistä ja vaihtaa orkkisvalon tilalle esim. Lucas-tyyppinen lyhty kuten mulla.
Tämä ei ole tietysti välttämätöntä, mutta mulla on kuitenkin Levee +6 kulman keula. Se on makuasia, eikä siis ollenkaan välttämätön muutos. Ja kokemuksesta voin sanoa, että orkkiskeulakulma on mutka-ajossa parempi. Lisäksi jos sä haluat, että se on oikee kahvilakilpuri, pitää mahdollinen remmiveto muuttaa ketjukäyttöiseksi. Siinä se alkaa peruspiirteissään olla. Ja suosittelen käyntejä esim näillä cafe racer -henkisillä saitella esim:
http://www.caferace.com/cafepix.html
http://www.ace-cafe-london.com/
Tuolla legendaarisessa Ace Cafessa mä olen jo aiemmin käynytkin ja meinaan ens syksynä mennä sinne TON-UP -kerhoveljeni, Lexan, kanssa myös tulevana syksynä fiilistelmään Ace-day:ta pääpaikalla Lontoossa ja sitten legendarisella Brightonin biitsillä.
Mutta by the way, cafe raceriin ei kuulu levee takanakki, ei jalat edellä ajoasento missään nimessä eikä madallusiskarit, vaan päin vastoin: pyörän pitää olla suhteellisen korkea, vaaterissa ja hyökäävän näköinen ja slim line! Jos olet tällaista vehjettä kehittelemässä, niin tervetuloa marginaaliryhmään