Mikä on Chopper? Määrittele ja laita kuva!
Re: Mikä on Chopper? Määrittele ja laita kuva!
Törmäsin viestiketjuun 14 vuoden takaa. Onko ajat ja tavat muuttuneet vai vieläkö chopper on sama asia kuin tuolloin?
Mikä on chopperin määritelmä sinun mielestä? Itse en osaa tuohon vastata, eikä oma pyörä edusta chopperia kuin nimellisesti, eli siitä on kirveltelty ylimääräiset pois, mutta ei ole bopperikaan, kun rake on chopperista (40 astetta). Kait se sitten on cbopper...
Mikä on chopperin määritelmä sinun mielestä? Itse en osaa tuohon vastata, eikä oma pyörä edusta chopperia kuin nimellisesti, eli siitä on kirveltelty ylimääräiset pois, mutta ei ole bopperikaan, kun rake on chopperista (40 astetta). Kait se sitten on cbopper...
1953 Pannu ja 1974 Y 440
http://www.facebook.com/eastcoastfellows
Kustomi vois olla sellainen, jossa on eri tyylejä.
Kyllä se sopperi ainakin mulle on aina pitkäkeula, oli sitten järkee tai ei.
Pyörän rakentaminen on sitä, että rakennetta muuttamalla tai muilla konsteilla ulkonäkö muuttuu.
Ainutta oikeaa ei ole, vaan se "kauneus" taitaa olla ensisijaisesti tekijän silmässä. Jos miellyttää muitakin, se on sitten vaan plussaa.
Pyörän rakentaminen on sitä, että rakennetta muuttamalla tai muilla konsteilla ulkonäkö muuttuu.
Ainutta oikeaa ei ole, vaan se "kauneus" taitaa olla ensisijaisesti tekijän silmässä. Jos miellyttää muitakin, se on sitten vaan plussaa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
- -Harikka-
- Viesti:
Miulla on 'wanna-be' chopper, vakio mittane keula 5° T-kappaleilla & peppun madalluksella. Ja runkoo on pilkottu ja hitsattuPertti kirjoitti: 08:29 05.06.2026. ... Ainutta oikeaa ei ole, vaan se "kauneus" taitaa olla ensisijaisesti tekijän silmässä.
Jos miellyttää muitakin, se on sitten vaan plussaa.
Kun sais kuntoo & ajoon...

'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Tuon Harikan pelin minä luokittelisin kustomiksi.
Mun silmään siinä on paljon muutettua ja lisättyä tavalla, jonka ymmärrän kustomoinniksi.
Shopperissa taas on kaikki ylimääräinen jätetty yleensä pois, tai jos jotakin välttämätöntä on pakko säilyttää, ne on piilotettu. Kokonaisuus sitten tasapainottuu pitkällä akselivälillä ja korkealla hoijakalla.
Mutta kuten edellä, silmä tykkää, tai ei tykkää....tai sitten vaan ei välitä.
Kaikessa rakentelussa ajattelisin tärkeintä olevan sen, että itse tykkää.
Mun silmään siinä on paljon muutettua ja lisättyä tavalla, jonka ymmärrän kustomoinniksi.
Shopperissa taas on kaikki ylimääräinen jätetty yleensä pois, tai jos jotakin välttämätöntä on pakko säilyttää, ne on piilotettu. Kokonaisuus sitten tasapainottuu pitkällä akselivälillä ja korkealla hoijakalla.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Tuosta sitten palataankin lähtöruutuun. Milloin keula on pitkä jotta pyörä menee chopperiksi muun karsimisen lisäksi.Pertti kirjoitti: 08:29 05.06.2026.
1953 Pannu ja 1974 Y 440
Pertti kirjoitti: 16:55 06.06.2026. Tuon Harikan pelin minä luokittelisin kustomiksi.
Pertti puhuu asiaa. Keulan pituudesta puhe olleen, niin jossain joskus sanottu että +6" on chopperi ja muut customoituja. Muualla taas sanottu että pitäisi olla min +12". Eri mielipiteitä siis, mutta totta on että orkkiskeulalla ei saa chopperia millä lailla. Itsellä +23", akseliväli n 220 cm, 6 sähköjohtoa akkukaapeleiden lisäksi ja hojakan yläpäähän 180 cm maan pinnasta. Itse luokittelen sitä hippi-kopteriksi.
Pannu: FLH -55 ja Panna: Pan-America Special -22.
Mä taas lasken nykyään jopa vakiokeulalla varustettuja pyöriä choppereiksi, kun osa ei vaan sovi muihin kategorioihin. Mun shovelikin oli chopper jo ennen kuin aloin sitä pilkkomaan, se on vähän niinkuin pyörän asenteesta kiinni enemmän kuin pituudesta.
Tuollaisia lukemia minäkin olen nähnyt. Omaani menee +8" kun saan aikaiseksi. Ihan vain siksi, sellaiset sattuu olemaan hyllyssä ja niille sopivalla kulmalla oleva T-kapppaleet.isoajoe kirjoitti: 10:24 08.06.2026. Pertti puhuu asiaa. Keulan pituudesta puhe olleen, niin jossain joskus sanottu että +6" on chopperi ja muut customoituja. Muualla taas sanottu että pitäisi olla min +12". Eri mielipiteitä siis, mutta totta on että orkkiskeulalla ei saa chopperia millä lailla. Itsellä +23", akseliväli n 220 cm, 6 sähköjohtoa akkukaapeleiden lisäksi ja hojakan yläpäähän 180 cm maan pinnasta. Itse luokittelen sitä hippi-kopteriksi.![]()
Pershana, sähkökaapeleita en ole ajatellutkaan. Niitä minulla on runsaasti. Kaikki kun on sulakkeiden ja releiden takana, niin siellä hevosenkengäss on piuhoja toistakymmentä, ennen kuin ne lähtee sieltä eteenpäin. Hevosenkengän ulkopuolella on taakse yksi takavalolle, kaksipuolalle (virta ja maa katkojankärjiltä), kaksi (virta ja maadoitus) eteen ajovalon vaihtoreleelle. Ajovalon luona valonvaihtokatkaisija, jossa kaksi piuhaa. Jotain vielä, virtalukon kaksi johtoa. Eli, yhteensä hevosenkengän ulkopuolella yhdeksän. Sitten vielä generaattorin johdotus. Sitä ei varmaan laskettu tähän.
Miten tuosta saa karsittua kuuteen? Jättää lyhyet ajovalot pois, säästää kaksi johtoa. Mistä vielä yksi johto? Vai maadotatko etuvalon laakerin läpi?
1953 Pannu ja 1974 Y 440
Yksi versio bobber ja chopper olemuksien takaa voisi olla se, että bobberit on enempi vähempi kevennetty poistamalla osia, joita ei tarvita liikkumiseen, mitkä kuitenkin irtoaa ilman rälläkkää ja chopper semmonen, että ”kirves on heilunut”, pyörän raami on pilkottu ja koottu uusiin ulottuvuuksiin.
Tuumilla määrittely on vähän semmosta pippelinpituuskilpailua.
Heti ostin Street Bob(ber)in, kun tehdas heitti jo tehtaalla joutavat koristeet (strutsien kuoret ym) pois, samoin kun lakkasivat laittamasta pyöriin ihan turhaan kromattuja osia. Ja kun vielä takalampuksi tuli ”Lucas look-a-like” pompula, niin ei kun kättä taskuun (vuonna 2009). Kotihommiksi jäi enää lähinnä tennispallon kokoisten alkuperäisten vilkkujen siirto metallijakeeseen!
Tuumilla määrittely on vähän semmosta pippelinpituuskilpailua.
Heti ostin Street Bob(ber)in, kun tehdas heitti jo tehtaalla joutavat koristeet (strutsien kuoret ym) pois, samoin kun lakkasivat laittamasta pyöriin ihan turhaan kromattuja osia. Ja kun vielä takalampuksi tuli ”Lucas look-a-like” pompula, niin ei kun kättä taskuun (vuonna 2009). Kotihommiksi jäi enää lähinnä tennispallon kokoisten alkuperäisten vilkkujen siirto metallijakeeseen!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Ajaako sopperilla sitten oikea baikkeri, ja millä öljyillä?
Eli valmistahan ei tästä tule, mutta jatkakaa vaan mielenkiintoista keskustelua, seuraan...
Eli valmistahan ei tästä tule, mutta jatkakaa vaan mielenkiintoista keskustelua, seuraan...
Jossei sillä lue ajopäällysvaatteissa moottoripyöränsä merkkiä, on kuljettaja todennäköisesti kasvanut täyteen mittaansa moottoripyöräilijän kehityskaaressa. Moottorissa on hyvä pitää sopiva määrä moottoriöljyä. Vähemmän olisi liian vähän.UrpoTJ kirjoitti: 23:58 11.06.2026. Ajaako sopperilla sitten oikea baikkeri, ja millä öljyillä?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>