09`dyna super glide custom startti ongelma
09`dyna super glide custom startti ongelma
Moi, pyörä ei starttaa kunnolla, etenkään kuumana. Startilta tulee outoa ääntä, jonka luulen olevan startin kytkimen hammaspyörä joka olisi jotenkin viallinen, kulunut hammastus tms.
Mites tämän startin voisi itse korjata vai joudunko ostamaan uuden startin?
Mites tämän startin voisi itse korjata vai joudunko ostamaan uuden startin?
Re: 09`dyna super glide custom startti ongelma
Jos startin hammaspyörä tai kehä on viallinen, niin sen kyllä kuulee kovana rätinänä, kun ratas lyö yli.
Jos startin kierrokset nousee, mutta se ei ota kiinni, on vika bendixissä. Uusi bendix on kohtuullisen helppo vaihtaa. Vanha voi tuntua kädessä hyvältä, mutta on silti paska. Startti lähtee kokonaisena irti ilman ensiökopan avaamista. All Ball on hyväksi todettu ja edullinen.
Jos yrittää pyörittää, mutta jää ikäänkuin naputtamaan, on vika sähkön puutteessa. Ensin lataa akku täyteen tarkista akun napojen kireys. Jos ei vieläkään jaksa, tarkista akkukaapeleiden liitokset molemmista päistä. Solenoidin päässä kun ruuvailee pitää huolehtia irroittaessa ja kiristäessä, ettei pultti pääse pyörähtämään mukana. Jos pyörähtää, sisuskalut kääntyy mukana ja kontaktipinnat ei enää kohtaa....kolahtaa, mutta ei lähde pyörittämään.
Akun jännitteen kannattaa myös mitata. Jos on alle 12,6V, kun on seissyt vähän aikaa latauksen jälkeen, akku on vaihtokunnossa. Jännite ei kerro mitään tarkkaa akun kunnosta, mutta siitä saa jotakin suuntaa pähkäilyihin.
Akku pitää olla mielellään Harrikan oma, tai jokin muu, josta tulee yli 300CCA. Storehaussin harrikka-akuista on myös hyviä kokemuksia, jos orkkis tuntuu kalliilta.
Akuista on pitkiä tarinoita tällä foorumilla. Löytyy, kun kirjoittaa vihjeel ylänurkan hakukenttään.
Jos startin kierrokset nousee, mutta se ei ota kiinni, on vika bendixissä. Uusi bendix on kohtuullisen helppo vaihtaa. Vanha voi tuntua kädessä hyvältä, mutta on silti paska. Startti lähtee kokonaisena irti ilman ensiökopan avaamista. All Ball on hyväksi todettu ja edullinen.
Jos yrittää pyörittää, mutta jää ikäänkuin naputtamaan, on vika sähkön puutteessa. Ensin lataa akku täyteen tarkista akun napojen kireys. Jos ei vieläkään jaksa, tarkista akkukaapeleiden liitokset molemmista päistä. Solenoidin päässä kun ruuvailee pitää huolehtia irroittaessa ja kiristäessä, ettei pultti pääse pyörähtämään mukana. Jos pyörähtää, sisuskalut kääntyy mukana ja kontaktipinnat ei enää kohtaa....kolahtaa, mutta ei lähde pyörittämään.
Akun jännitteen kannattaa myös mitata. Jos on alle 12,6V, kun on seissyt vähän aikaa latauksen jälkeen, akku on vaihtokunnossa. Jännite ei kerro mitään tarkkaa akun kunnosta, mutta siitä saa jotakin suuntaa pähkäilyihin.
Akku pitää olla mielellään Harrikan oma, tai jokin muu, josta tulee yli 300CCA. Storehaussin harrikka-akuista on myös hyviä kokemuksia, jos orkkis tuntuu kalliilta.
Akuista on pitkiä tarinoita tällä foorumilla. Löytyy, kun kirjoittaa vihjeel ylänurkan hakukenttään.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: 09`dyna super glide custom startti ongelma
Muutama viikko sitten vaihdoin bendixvikaisen startin tehdasuuteen kokonaiseen starttiin. Sen uuden paketissa luki Drag Specialities. Tuli bendixvaivakin kuntoon, mutta samalla tuli vaikutus ”kuin olisi uusi akku”. 1991 mallin startti oli muutenkin kulunut ja voimaton ja todennäköisesti vienyt mut jo useamman kerran akkuostoksille ennen aikojaan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: 09`dyna super glide custom startti ongelma
Joo ei kyllä ota kierroksia. Pikemminkin juuri tollaista rätinää tms. Jos tässä nyt uusin ton startin, niin löytyykö jostain halvempaa kuin orkkis?Pertti kirjoitti: 08:15 19.06.2026. Jos startin hammaspyörä tai kehä on viallinen, niin sen kyllä kuulee kovana rätinänä, kun ratas lyö yli.
Jos startin kierrokset nousee, mutta se ei ota kiinni, on vika bendixissä. Uusi bendix on kohtuullisen helppo vaihtaa. Vanha voi tuntua kädessä hyvältä, mutta on silti paska. Startti lähtee kokonaisena irti ilman ensiökopan avaamista. All Ball on hyväksi todettu ja edullinen.
Jos yrittää pyörittää, mutta jää ikäänkuin naputtamaan, on vika sähkön puutteessa. Ensin lataa akku täyteen tarkista akun napojen kireys. Jos ei vieläkään jaksa, tarkista akkukaapeleiden liitokset molemmista päistä. Solenoidin päässä kun ruuvailee pitää huolehtia irroittaessa ja kiristäessä, ettei pultti pääse pyörähtämään mukana. Jos pyörähtää, sisuskalut kääntyy mukana ja kontaktipinnat ei enää kohtaa....kolahtaa, mutta ei lähde pyörittämään.
Akun jännitteen kannattaa myös mitata. Jos on alle 12,6V, kun on seissyt vähän aikaa latauksen jälkeen, akku on vaihtokunnossa. Jännite ei kerro mitään tarkkaa akun kunnosta, mutta siitä saa jotakin suuntaa pähkäilyihin.
Akku pitää olla mielellään Harrikan oma, tai jokin muu, josta tulee yli 300CCA. Storehaussin harrikka-akuista on myös hyviä kokemuksia, jos orkkis tuntuu kalliilta.
Akuista on pitkiä tarinoita tällä foorumilla. Löytyy, kun kirjoittaa vihjeel ylänurkan hakukenttään.
Siis tällainen?
: https://www.kahlekuningas.net/epages/ka ... cts/530623
Viimeksi muokannut ESETku, 02:06 20.06.2026.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 09`dyna super glide custom startti ongelma
Jos startti lyö rattaalta yli, sen kyllä todella kuulee. Rätisee niin, että melkein hampaat tippuu suusta.
Jos niin on, uusi startti ei yksin riitä lääkkeeksi, vaan kytkimessä oleva hammaskehä pitää myös melko suurella todennäköisyydellä uusia.
Kannattaiskohan kumminkin kokeilla antaa lisävirtaa esim. apukäynnistykseen tarkoitetulla voltpakilla, niin tulisi eliminoitua huono akku pois. Voi toki kokeilla toisesta akustakin lisävirtaa kaapeleilla.
Jos niin on, uusi startti ei yksin riitä lääkkeeksi, vaan kytkimessä oleva hammaskehä pitää myös melko suurella todennäköisyydellä uusia.
Kannattaiskohan kumminkin kokeilla antaa lisävirtaa esim. apukäynnistykseen tarkoitetulla voltpakilla, niin tulisi eliminoitua huono akku pois. Voi toki kokeilla toisesta akustakin lisävirtaa kaapeleilla.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: 09`dyna super glide custom startti ongelma
En pysty kotona lataamaan akkua. Mikä pitäisi olla lataamattoman akun jännite?
Re: 09`dyna super glide custom startti ongelma
Sinulla lienee kelvollinen yleimittari jolla volttilukemia saat?
Mitä tarkoittaa lataamaton? Et ole ladannut akkulaturilla? Et ole ajanut vähään aikaan eli et ole ladannut akkua ajamalla?
Netistä löytyy erilaisia volttilukuja. Esim. jos akku on hyvin latautunut, pitäisi mittarin näyttää 12,7 V. Jo 12,5 V tarkoittaa että puuttuu kymmenen prosenttia varauskapasiteetista.
https://www.advrider.com/motorcycle-bat ... mystified/
Ja sitten kun moottori pyörii ja vähän enemmän kierroksia, pitäisi akun navoista löytyä 14 V ja vähän ylikin. Se lukuhan ei kerro välttämättä akusta vaan laturista.
Jos itse mittaan jännitettä kun en ole vähään aikaan ajanut, on se esim. 12,4 V. Mutta ei se ole ongelma, hyvin vielä starttaa.
Mitä tarkoittaa lataamaton? Et ole ladannut akkulaturilla? Et ole ajanut vähään aikaan eli et ole ladannut akkua ajamalla?
Netistä löytyy erilaisia volttilukuja. Esim. jos akku on hyvin latautunut, pitäisi mittarin näyttää 12,7 V. Jo 12,5 V tarkoittaa että puuttuu kymmenen prosenttia varauskapasiteetista.
https://www.advrider.com/motorcycle-bat ... mystified/
Ja sitten kun moottori pyörii ja vähän enemmän kierroksia, pitäisi akun navoista löytyä 14 V ja vähän ylikin. Se lukuhan ei kerro välttämättä akusta vaan laturista.
Jos itse mittaan jännitettä kun en ole vähään aikaan ajanut, on se esim. 12,4 V. Mutta ei se ole ongelma, hyvin vielä starttaa.
Re: 09`dyna super glide custom startti ongelma
Kyllä mittari löytyy. Täytyy aamusta mittailla. Kiitos vinkistä.
Re: 09`dyna super glide custom startti ongelma
Akun jännite nyt mitattu:
- ilman virtoja 12,46V
- virrat päällä 12,15V
- käynnissä tyhjäkäynnillä 14,1-14,2V
- matalilla kierroksilla 14,2
Tästä päättelen että ainakin latausjärjestelmä toimii, mutta pitäisikö tämä akku nyt uusia?
ja jo tarvitsee, meenkö tohon muukin kuin alkuperäinen esim. :
- https://www.motonet.fi/tuote/motobatt-m ... earch=true
tai:
- https://www.motonet.fi/tuote/yuasa-mp-a ... earch=true
- ilman virtoja 12,46V
- virrat päällä 12,15V
- käynnissä tyhjäkäynnillä 14,1-14,2V
- matalilla kierroksilla 14,2
Tästä päättelen että ainakin latausjärjestelmä toimii, mutta pitäisikö tämä akku nyt uusia?
ja jo tarvitsee, meenkö tohon muukin kuin alkuperäinen esim. :
- https://www.motonet.fi/tuote/motobatt-m ... earch=true
tai:
- https://www.motonet.fi/tuote/yuasa-mp-a ... earch=true
Re: 09`dyna super glide custom startti ongelma
Meinasin kirjoittaa että ei nuo nyt niin alhaisia jännitteitä ole, muistelin omia mittaamiani. Mutta kävin mittaamassa. Toissapäivänä 50 km kauppareissu, siitä ajamatta. Akun jännite virta pois 12,9 V. Virta päälle, odotusta 10...15 s, jännite alenee, oli 12,5 V. Käynnistyksessä mittari käväisee aluksi n. 9 voltissa mutta nousee sitten 14,1 V joka siis tyhjäkäynnillä. 2500 r/min 14,2 V. 3500 r/min 14,2 V.
Minulla on Bahcon ihan hyvä yleismittari, luotan noihin lukemiin. Paitsi tuo starttaustapahtuma on vähän epämääräinen. Tampereella toki +24 C, normi juhannussää, on akkukin lämmin.
2008 Softail, akku on n. vuoden vanha, "orkkis"-HD-akku (eihän se tietysti ole HD:n tekemä, mutta hyvä akku on).
Eli kyllä nuo lukemat alhaisilta vaikuttaa.
Jos haet täältä foorumilta haulla motonet+akku niin huomaat että tämä akkukeskustelu herättää lähes yhtä suurta intohimoa kuin öljymerkit. Mutta ns. orkkisakusta löytyy ainakin tuota käynnistysvirtaa, se on tärkeää näillä koneilla.
Ei tuo Motobat varmaan huonoimmasta päästä oleva vaihtoehto ole, ehkä surullisempia tarinoita on erään Bil-alkuisen kaupan akuista.
Ei-orkkisakuissa pitää olla sikäli tarkkana että että navat pitää olla just kohdillaan, pyörän akkujohdot on usein aika tarkasti mitoitetut.
https://www.harrika.fi/juttutupa/search ... ubmit=Etsi
Minulla on Bahcon ihan hyvä yleismittari, luotan noihin lukemiin. Paitsi tuo starttaustapahtuma on vähän epämääräinen. Tampereella toki +24 C, normi juhannussää, on akkukin lämmin.
2008 Softail, akku on n. vuoden vanha, "orkkis"-HD-akku (eihän se tietysti ole HD:n tekemä, mutta hyvä akku on).
Eli kyllä nuo lukemat alhaisilta vaikuttaa.
Jos haet täältä foorumilta haulla motonet+akku niin huomaat että tämä akkukeskustelu herättää lähes yhtä suurta intohimoa kuin öljymerkit. Mutta ns. orkkisakusta löytyy ainakin tuota käynnistysvirtaa, se on tärkeää näillä koneilla.
Ei tuo Motobat varmaan huonoimmasta päästä oleva vaihtoehto ole, ehkä surullisempia tarinoita on erään Bil-alkuisen kaupan akuista.
Ei-orkkisakuissa pitää olla sikäli tarkkana että että navat pitää olla just kohdillaan, pyörän akkujohdot on usein aika tarkasti mitoitetut.
https://www.harrika.fi/juttutupa/search ... ubmit=Etsi
Re: 09`dyna super glide custom startti ongelma
Harrikkakokoisiim motobatteihin on tullu uudenlaiset navat, jotka on kiinteästi akussa kiinni. Muutenhan ne on ollu aika toimivia, mutta ne irtonavat 5mm pulteilla kiinnitettynä on ollu aikapaljonkin kepuli viritys.
Napoja on joka nurkassa, joten kätisyyden voi vaihtaa pyöräyttämällä akun ympäri.
Jos on peltikotelo, niin ulkoreunan navat kannattaa lisäeristää, ettei kotelo tee oikosulkua. Yleensä käytössä oleville navoille on hyvin tilaa, mutta ulkopuolen napoja ei yleensä ole, joten pelti on tehty myös painamaan reunasta ja pitämään akkua paikallaan.
Napoja on joka nurkassa, joten kätisyyden voi vaihtaa pyöräyttämällä akun ympäri.
Jos on peltikotelo, niin ulkoreunan navat kannattaa lisäeristää, ettei kotelo tee oikosulkua. Yleensä käytössä oleville navoille on hyvin tilaa, mutta ulkopuolen napoja ei yleensä ole, joten pelti on tehty myös painamaan reunasta ja pitämään akkua paikallaan.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!