kahinaa, rahinaa

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

kahinaa, rahinaa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

..niin... motista kuuluu sellaist rahinaa tai kahinaa, niinku joku ketju hankais johki...? ääni lisii ku kierrokset lisää... muuten soi hyvin... mopo on se softail standart -03 vissiin se tasapaino kone.... siis 88b. siinähän taitaa olla niit ketjuja ristiin rastiin siel koneess..? mistäköhän toi ääni mahtais kuuluu ja olisko se jotenkin vaarallist....
Vieras

Itsekin aikoinaan ajelin b-koneellisella tc:llä ja se piti myös "kahinaa"... Muistelisin silloin jostakin lukeneeni että tuo kahina olisi nimenomaan tasapainotussysteemin ääntä. Vaimensin sitten kahinan vaihtamalla pyörän evoon.
Obelix

Viesti Kirjoittaja Obelix »

Samaisen 88B koneen omistajana tunnistan tuon ilmiön, tosin
itse huomaan sen ennemminkin matalilla kierroksilla, lähinnä
tyhjäkäynnillä.

Mut enivei, ääni on jokatapauksessa juuri sieltä tasapainoitusakselistolta
tulevaa "kahinaa". Mulla on kone vielä sen verran tuore, että en tiedä
muuttuuko tuo sitten lisäkilometrien myötä, tiedä häntä...

hmmm...vaihto evoon

\o/
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Anonymous kirjoitti:Vaimensin sitten kahinan vaihtamalla pyörän evoon.
Voi sen pyörän vaihtaa myös vaikka Road Kingiin, jossa on 88-kone ilman B-tä, jos tasapainoketjun kahina häiritsee. Epäilisin kuitenkin, että voimakkaampi kahina tulee enskaketjulta, joka on kuitenkin leveämpi ja tanakampi kuin tasapainoakseleita yhdistävä ja ajoittava ketju.

Alla linkki enskan ketjukuvaan. Tasapainoketjuun asti en ole viitsinyt konetta avata, koska ei ole varmaa, että taidot riittää kokoamiseen.
Kuva löytyy kuitenkin esim. H-D:n huoltomanuaalista.

http://www.hdjokke.com/images/Enskaketju.jpg

Kannattaisi kuitenkin muistaa, että V-Twin on kone ja siitä kuuluu käydessä mekaanisia ääniä. Tähän perustuu mielestäni juuri H-D:n viehätys.

"Kahinan, kolinan ja paukkeen kera etiäpäin".
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Vieras

hdjokke kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Vaimensin sitten kahinan vaihtamalla pyörän evoon.
Voi sen pyörän vaihtaa myös vaikka Road Kingiin, jossa on 88-kone ilman B-tä, jos tasapainoketjun kahina häiritsee.
Vaihdoin ensin A-koneisen Dynan B-koneiseen Night Trainiin, eli mulla oli tossa kohtaa tc:t nähty. Evoluutioteoriasta löytyi totuus :D
hdjokke kirjoitti:Epäilisin kuitenkin, että voimakkaampi kahina tulee enskaketjulta, joka on kuitenkin leveämpi ja tanakampi kuin tasapainoakseleita yhdistävä ja ajoittava ketju.

A-kone ei kahissut, eli kyllä mä laittaisin rahani likoon tasapainotussysteemin puolesta.
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Pääasia kuitenkin lienee, että mieluisa H-D-kone löytyi kokeilujen kautta. :)
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Vieras

...kiitoksia asiantuntioille.... aattelin itte vähän samaaaaaaa...
Vieras 1

Viesti Kirjoittaja Vieras 1 »

Mulla oli -02 Deucessa ajoittain sellaista "laiskaa" kahinaa ja suhinaa mutta se tuli ja meni aika ajoin. Nytten on 04 RKC, eikä moisia ääniä enää ole vaivana, muita rytinöitä kyllä sitäkin enemmän.

Toinen mahdollisuus on, että enskan moottorin puoleisen ketjupyörän kiinnitys on löystynyt ja pultti pääsee hankaamaan enskakoppaan. Tää on melko yleistä ja tehtaalta on tullu vaivaan uus söövisbulletin.

http://mysite.wanadoo-members.co.uk/hdd ... /M1170.pdf
Vastaa Viestiin