Olen tuossa purkanut pyörästä joitain osia aikomuksena pulverimaalauttaa niitä kiiltävän mustiksi. Olen kuitenkin hieman epävarma tuosta työjärjestyksestä. Kokeneet antakoot äänensä.
Elikkäs kun nyt osista on maali poistettu ja esim enskakoppaa hiottu hieman tasaisemmaksi ( oli todella karkea valujälki! ), niin mitä seuraavaksi?
Osathan kannattaa siis hiekkapuhaltaa / lasikuulapuhaltaa, mutta kysymys kuuluu että kun joka tapauksessa aion uusia samalla laakerit ( neulalaakerit enskakopissa ja sisemmän kopan päälaakerin), niin maalautanko ja puhallanko osat vanhat laakerit kiinni vai otanko pois ennen maalausta?
Jos maalaa laakerit kiinni ja ottaa maalauksen jälkeen pois, jää pesät puhtaiksi uusia laakereita varten...jos taas otan pois ennen maalausta, onko millainen homma asentaa laakereita ja stefoja maalin päälle? Raavinko maalin pesistä pois?
Jos taas pitäisi suojata paikat maalilta, niin millä suojaan? Varsinkin tuo sisempi enskakoppa on aika kinkkinen tilkittävä.
Ja sitten vielä; kävin näyttämässä osia pulverimaalaamossa, kun oli myös epäselvyyttä, että kuinka tasainen sen maalattavan pinnan pitää olla, jotta hiomajälki ei näy pulverin läpi. Toinen osa oli vedetty karkeasti 80:llä paperilla ja toinen 400:lla. Kaveri sanoi että kumpikin käy, edes se karkeampi pinta ei tule näkymään läpi! Mikä on muilla kokemus?
työjärjestyksestä maalauksessa?
Kasikymppisen paperin jälki on kyllä aika raju pulverimaalinkin alle jätettäväksi... Kyllä se käytännössä aika hyvin peittää, tässäkin on kyllä eroja maalareiden välillä. Helsingissäkin saman kadun varrella on kaksi maalaamoa joista toisen pinnoite ei kyllä peitä yhtään mitään, toisen taas vanhat pulverimaalausrajatkin.
Itse suojaisin osat ennen maalaukseen vientiä, ehkä vielä poistaisin vanhat laakerit ensin. Pulverimaalausta varten on isotkin reiät helppo suojata vanerista muotoon leikatuilla suojilla jotka pultataan orkkis ruuvinreikiin kiinni. Laakeri- ja akselireiät taas suojataan läpipultilla ja mutterilla sekä riittävän isolla prikalla.
Enskakopat pulttaisin kiinni toisiinsa, pitää vaan muistaa leikata sauma varovasti auki terävällä veitsellä ennen koppien irrottamista toisistaan maalauksen jälkeen.
Kiitoksia Lawless "luottamuksesta"
- ihan kokemusperäistä tietoa tämä kyllä vaan on...
Itse suojaisin osat ennen maalaukseen vientiä, ehkä vielä poistaisin vanhat laakerit ensin. Pulverimaalausta varten on isotkin reiät helppo suojata vanerista muotoon leikatuilla suojilla jotka pultataan orkkis ruuvinreikiin kiinni. Laakeri- ja akselireiät taas suojataan läpipultilla ja mutterilla sekä riittävän isolla prikalla.
Enskakopat pulttaisin kiinni toisiinsa, pitää vaan muistaa leikata sauma varovasti auki terävällä veitsellä ennen koppien irrottamista toisistaan maalauksen jälkeen.
Kiitoksia Lawless "luottamuksesta"
esivalmisteluista
Kiitos,
tuota, mites se puhallushomma?
Lasi- vai hiekkapuhallus? Putsaako puhaltamot osat yleensä itse, vai onko tiedossa omatoimista askartelua paineilmalla ja harjoilla? Mites sormista irtoava rasva? Pestäänkö osat vielä jollain liuottimella ennen maalausta? Eli onko puhtaus niin tarkkaa, että pitää puhalluksen jälkeen käsitellä osia puuvillahanskoilla?
Lukasin tossa just Sumax:in nettisivut ja siellä ainakin on kova hapatus tosta puhtaudesta...
tuota, mites se puhallushomma?
Lasi- vai hiekkapuhallus? Putsaako puhaltamot osat yleensä itse, vai onko tiedossa omatoimista askartelua paineilmalla ja harjoilla? Mites sormista irtoava rasva? Pestäänkö osat vielä jollain liuottimella ennen maalausta? Eli onko puhtaus niin tarkkaa, että pitää puhalluksen jälkeen käsitellä osia puuvillahanskoilla?
Lukasin tossa just Sumax:in nettisivut ja siellä ainakin on kova hapatus tosta puhtaudesta...
Riippuu ihan siitä missä maalautat osat. Toinen maalaamo vetää värin pintaan tekemättä mitään, toinen puhaltaa ja pesee ne ennen maalausta. Kannattaa kysyä mikä on ko. maalaamon tapa toimia. Itselläni on kokemusta molemmista ja voin sanoa että pulveriväri pysyy erittäin huonosti pinnassa jossa on vähänkin rasvaa...
Jos pystyt niin tee pohjat itse niin pitkälle kuin mahdollista, ainakin tiedät miten ne on tehty. Alumiiniosien puhalluksesta voisi joku viisaampi sanoa jotain, ainakin rungot ym. teräsosat kannattaa hiekkapuhaltaa koska hiekkapuhallus tekee paremman tartuntapinnan lasikuulan lähinnä "sulkiessa" pinnan.
Jos pystyt niin tee pohjat itse niin pitkälle kuin mahdollista, ainakin tiedät miten ne on tehty. Alumiiniosien puhalluksesta voisi joku viisaampi sanoa jotain, ainakin rungot ym. teräsosat kannattaa hiekkapuhaltaa koska hiekkapuhallus tekee paremman tartuntapinnan lasikuulan lähinnä "sulkiessa" pinnan.