Evosportin nokkarojut
Niinpä. Olen näitten havaintojeni kanssa nyt sekaisin kuin Haminan kaupunki. Ensiksi tuntui ikäänkuin kylmänä olisi kilkattanut, sitten olen ollut, että joo lämpimänä enemmän ja jossain vaiheessa sitäkin mieltä, ettei lämmöllä vaikutusta. Männäntapin kiinnileikkaamista fundeerasin kun en minä sen kokoa tsekannut muuta kuin käsivaralta eli öljykalvon kanssa tuntuu just sopivalle ja löin vaan rojut kasaan. Pytythän on porattu (GT-motorilla), mutta luulisipa sen oireilevan moottorijarrutuksessakin.
-
Vieras
Olikos sulla mäntinä Wisecot ja paljonko kilometrejä takana. Ettei nyt vaan olis käynyt niin että, vaikka puristukset ovat hyvät niin mäntä
voi olla kulunut väljäksi ja siitä kuuluu kyllä kalinaa kylmänä ja kuumana
Wisecot on hyvät männät mutta on ennemminkin tarkoitettu kilvanajoon kuin maantieajoon joten niillä ei välttämättä saavuteta "kilometriennätyksiä" matkassa mitattuna.
voi olla kulunut väljäksi ja siitä kuuluu kyllä kalinaa kylmänä ja kuumana
Wisecot on hyvät männät mutta on ennemminkin tarkoitettu kilvanajoon kuin maantieajoon joten niillä ei välttämättä saavuteta "kilometriennätyksiä" matkassa mitattuna.
Voe tokkiisa olihan ne ja 18000 km ne on mukana kulkeneet. Pata onkin porattu suhtkoht väljäksi ja kyllähän se nopeammin kuluu kuin tiukka sovitus. Mutta ei se naputus/kalkatus/kolina haittaisi, itse asiassa se on aika katu-uskottava ääni. Olen vaan vähän sitä mieltä, että se ääni tuli yllätyksenä, minä en sitä pyytänyt. Tiivisteet rojottaa jo tuossa, vielä kun ne nostajat tulisi ennen viikonloppua. Nostajat ajattelin joka tapauksessa vaihtaa ja jos siellä mäntäsektorilla ei ole kriisitilanne niin eikun osat kasaan ja pyörimään ja let's born to rock.
PS. taas tänään oli vähän sellainen tunne, että kylmänä ääntä ei kuulu.
PS. taas tänään oli vähän sellainen tunne, että kylmänä ääntä ei kuulu.
-
M.P.B
Laita ihmeessä lopputulos, millä naputus lähti.
Mulla -86 Sportster ja on kylmänä hiljainen mutta
noin viiden kilsan ajon jälkeen rupee naputus
kuulumaan. Pari kertaa naputtanut niin kovaa,
että vaikka pyörässä kohtuu kova pauke, niin
meinas silti tulla paskat housuun ja oli pakko
pysäyttää, parkissa pari minuuttia tyhjäkäynnillä
niin kolina palas takas naputus asteelle.
Olisko mulla sit se nostaja vika kun kylmänä ei
naputa?
Mulla -86 Sportster ja on kylmänä hiljainen mutta
noin viiden kilsan ajon jälkeen rupee naputus
kuulumaan. Pari kertaa naputtanut niin kovaa,
että vaikka pyörässä kohtuu kova pauke, niin
meinas silti tulla paskat housuun ja oli pakko
pysäyttää, parkissa pari minuuttia tyhjäkäynnillä
niin kolina palas takas naputus asteelle.
Olisko mulla sit se nostaja vika kun kylmänä ei
naputa?
-
Vieras
No lämpölaajeneminen on toisinaan henkimaailman juttuja mut joshlyytine kirjoitti:Tuli tuossa mieleen, että jos alumäntä olisi rautasylinterissä väljä, niin eikös sen äänen pitäisi pienentyä lämmitessä, nyt kun taitaa olla just päinvastoin![]()
kannet auki niin kannattaa mielestäni purkaa hieman lisää ja varmuudeks mitata.
Joo kyllä ajattelin huomissapäivänä irrottaa etupytyn ihan senkin takia, että pääsen tarkistamaan keskitapin laakeroinnin. Mutta tosiaan tuossa töistä tultua kuuntelin taas perintöviilalla ja se on jämpti, että etupytystä kuuluu, mutta ei takapytystä. Jostain sieltä ylhäältä. Ihan kuin olisi ollut tuo M.P.B:n homma, siinä kuunnellessa ihankuin se ääni olisi vaimentunut ja tullut takaisin täyteen voluumiinsa vasta kun siinä kaasuttelin.
Mitä tuohon paskat housuun juttuun tulee, niin sanoisin, että harrikkakuskin on hyvä olla omassa ruumiissaan ja paskat housussa
Epäsuora lainaus Ydinlemmu-nimisestä sarjakuvasta, joka kertoo kyseisen nimisestä lehmästä, eräässä kuplassa oli, että lehmän on hyvä olla omassa ruumiissaan ja uraanisauva pepussa. Sillä kun oli näet kyseinen objekti ahterissaan. Joskin lienee korrektimpaa puhua kehosta kuin ruumiista.
Tämä hieman kummastuttaa kyllä tämä juttu, että nostajat kalkattaisi kun paineet ei riitä. Eikös nämä harrikan nostajat kuitenkin toimi jos öljyä vaan on, ei tarvitse olla edes painetta, ts. öljynpaineella ei sitä välystä säädetä. Tietty jos on ihan paskana niin fuskaa kai sieltä kaikki poies. Entäs eikös periaatteessa se venttiili, josta nostaja tyhjenee, voi tuosta vaan pritkahtaa?
Mitähän järki lie tässä teoretisoida, kun avaamallahan sen näkee. No niinhän sitä sanotaan, että illan tullen mielipuoli saa siivet.
Niin no kerta kirjoittamisen makuun pääsin, niin tässä hieman teoretisointia lisää sille, miksi moottorijarrutettaessa ei kalkata: vanha konstihan on pistää pyttyyn kompuralla painetta venttiilien ollessa kiinni niin venttiilit pysyy paineella kannessa ja voi duunata esim. ohjurinkumit kantta irrottamatta. No, kun moottori ei kehitä painetta (kaasu ihan kiinni, mulla tyhjäkäynti erittäin pienellä, ei tosiaan pauku moottorijarrutettaessa ollenkaan) niin pakoventtiili aukeaa helpommin kuin jos siellä olisi yhtään painetta (kaasu hiemankaan auki). Eli kun kaasua raottaa, niin pakoventtiili istuu melkein kuin paska junttilan tuvan seinässä ja rakoa jos esim. vipan ja venttiilin pään välissä on paskaksi menneen nostajan takia, niin ai että onpa soma ääni. Ja just tuolleesti se tekee, yhtään jos raottaa kaasua, niin kalkattaa. Mutta täysin kaasu kiinni jarrutettaessa ääni häviää täysin.
Ja mitä tuohon männän väljyyteen tulee, kylmänä kun ei tuo kalkatus kuulu, pystyn kuulemaan sen mäntien "ympäripyörimisen" mikä siinä oli silloin kun ekaa kertaa veivasin tuon padan tulille. Se on ihan erilainen ääni ja linnunlaulua (ei siis harakka, varis tai kuovi) tuohon probleemaääneen verrattuna, vaikka kyllä jotkut tietysti meinaa joutaa kopistamaan ja kääntämään housunsa jo senkin takia.
Mitä tuohon paskat housuun juttuun tulee, niin sanoisin, että harrikkakuskin on hyvä olla omassa ruumiissaan ja paskat housussa
Tämä hieman kummastuttaa kyllä tämä juttu, että nostajat kalkattaisi kun paineet ei riitä. Eikös nämä harrikan nostajat kuitenkin toimi jos öljyä vaan on, ei tarvitse olla edes painetta, ts. öljynpaineella ei sitä välystä säädetä. Tietty jos on ihan paskana niin fuskaa kai sieltä kaikki poies. Entäs eikös periaatteessa se venttiili, josta nostaja tyhjenee, voi tuosta vaan pritkahtaa?
Mitähän järki lie tässä teoretisoida, kun avaamallahan sen näkee. No niinhän sitä sanotaan, että illan tullen mielipuoli saa siivet.
Niin no kerta kirjoittamisen makuun pääsin, niin tässä hieman teoretisointia lisää sille, miksi moottorijarrutettaessa ei kalkata: vanha konstihan on pistää pyttyyn kompuralla painetta venttiilien ollessa kiinni niin venttiilit pysyy paineella kannessa ja voi duunata esim. ohjurinkumit kantta irrottamatta. No, kun moottori ei kehitä painetta (kaasu ihan kiinni, mulla tyhjäkäynti erittäin pienellä, ei tosiaan pauku moottorijarrutettaessa ollenkaan) niin pakoventtiili aukeaa helpommin kuin jos siellä olisi yhtään painetta (kaasu hiemankaan auki). Eli kun kaasua raottaa, niin pakoventtiili istuu melkein kuin paska junttilan tuvan seinässä ja rakoa jos esim. vipan ja venttiilin pään välissä on paskaksi menneen nostajan takia, niin ai että onpa soma ääni. Ja just tuolleesti se tekee, yhtään jos raottaa kaasua, niin kalkattaa. Mutta täysin kaasu kiinni jarrutettaessa ääni häviää täysin.
Ja mitä tuohon männän väljyyteen tulee, kylmänä kun ei tuo kalkatus kuulu, pystyn kuulemaan sen mäntien "ympäripyörimisen" mikä siinä oli silloin kun ekaa kertaa veivasin tuon padan tulille. Se on ihan erilainen ääni ja linnunlaulua (ei siis harakka, varis tai kuovi) tuohon probleemaääneen verrattuna, vaikka kyllä jotkut tietysti meinaa joutaa kopistamaan ja kääntämään housunsa jo senkin takia.
kalke
Heitän sontaa naamalle. Kiertokangen alapää väljä, mäntä koputtaa kanteen. Toivon parasta, ajokauden tässä vaiheessa saisi olla joku yläpäävika mieluimmin.
No sehän se vasta makkeelta tuntus
Onneksi tuo oire on minusta just toisenlainen, eniten se minun järjen mukaan moottorijarrutuksessa pitäisi ääntä jos keskitapin tienoilla vika olisi. Mutta kun nyt ei yhtään jos kaasu ihan kiinni. Sitä paitsi evosportin välyksillä mielestäni venttiilit pitäisi olla siinä kunnossa ettei edes kävisi.
12 tunnin sisällä se vika tiedetään. Jännitys tiivistyy... Stay tuned.
12 tunnin sisällä se vika tiedetään. Jännitys tiivistyy... Stay tuned.
-
Vieras
..."kuuluneeseen zing zing -ääneen."
Mulla oli samanlaista ongelmaa, ääni kuului varsinkin kun pyöritti konetta avaimella ja käydessä kone kolisi.
Ongelma oli että 883->1200 konversiota tehdessä oli tullu mokattua (ihme) ja mäntä oli osunut venttiiliin, tosin ei paljon mutta sen verran että vena oli kiero.
Kun kone pyöri niin vena ei mennyt keinun mukana kiinni vaan hetken sen jälkeen ja ääni kuului siitä ja korjaantui venan + ohjurin vaihdolla.
Mulla oli samanlaista ongelmaa, ääni kuului varsinkin kun pyöritti konetta avaimella ja käydessä kone kolisi.
Ongelma oli että 883->1200 konversiota tehdessä oli tullu mokattua (ihme) ja mäntä oli osunut venttiiliin, tosin ei paljon mutta sen verran että vena oli kiero.
Kun kone pyöri niin vena ei mennyt keinun mukana kiinni vaan hetken sen jälkeen ja ääni kuului siitä ja korjaantui venan + ohjurin vaihdolla.
Ei sitten ollut ihan onnellinen välipäätös tässählyytine kirjoitti:Tähänpä sitä en kyllä enää osaa juuri muuta sanoa, kuin että voi vittu. Keskitapin laakerointi väljä. Männäntapin pusla väljä. Painun suohon minäkin.
Se tuli muuten 600. viesti sulle sitten täyteen näissä merkeissä
Saisiko olla olut?
Affe