Asuinpaikkarajoitteisuus H-D osien hankinnassa

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
karibo

Asuinpaikkarajoitteisuus H-D osien hankinnassa

Viesti Kirjoittaja karibo »

hdjokke kirjoitti: Äläs ny Kari vielä. Mullakin on jotain sanottavaa. Kun nyt edelleen ollaan asuinpaikkarajoitteisia, niin eikö se hihna kannata silloin ostaa vähän niinkuin etukäteen varaosaksi. Hihnahan on kuluva osa. Sitä kannattaa tarkkailla normaalien tarkastusten ja huoltojen yhteydessä. Nämä nykyhihnat lienevät siinä mielessä ikäviä, että ne eivät kuulemma paljon varoittele ennen katkeamistaan. Viisaammat ja tietävämmät ovat näin sanoneet. Joku joskus kertoi, että 1 1/8 tuuman hihna kestäisi ylikin 100 000 km. Huolto-ohjelmassakin on vain mainittu tarkastuksia 80 000 kilometriin asti, ei vaihtoa.

Sitten kun sulla on ketjut, niin niitä täytyy öljytä. Öljy kerää pölyä ja skeidaa, mitä rasvaton hihna taas ei tee. Onhan ketju hyvä vaihtoehto, jos jälleenmyyjä tai huolto on etäällä. On tainnut 20 mm:n hihna mulla jo 30 000 km kestää. Moni varmaan ajanut sillä paljon, paljon enemmän. Itse kun en ole jatkuvasti ajossa kaudella.
No selitetaanpa tama asuinpaikkarajoitteisuus viela kertaalleen.

Ideasihan on aivan loistava, mutta kun vitsi on ensinnakin siina etta ensin pitaa etsia mesta mista saa sen verran edullisesti etta kannattaa ostaa. Jos alkuperaisen menee ostamaan niin se maksaa hihasta vedettyna siella 200 - 300 taalan paikkeilla. Siihen sitten rahti. Sitten tullin laittama vaihtokurssi, joka on yleensa repeesti enemman kuin virallinen kurssi, sanotaan nyt etta jos virallinen kurssi on 1.5 niin tullilla on 1.8 tai jotain. Sitten lasketaan koko paletti mennaan tolla 300 taalan hinnalla. 300 + 60 * 1.8 = 684 realia, siihen sitten 60% vero 388. Ja sitten kun koko paletin on maksanut luottokortilla niin sielta tulee toinen lasku 360$ ja luottokortin vaihtokurssi, joka armosta varmaan on 1.7 = 612 realia. Mutta siihen sitten vaihtokurssivero 6,38% = 40 realia. Nyt meilla on kasassa hinta mika se on mun lapasessa 612 + 40 + 388= 1040 realia.
En tieda mutta meikalaiselle ko paletti on kallis. Varsinkin jos olen jossain 1000 - 2000 kilsaa kotoa ja vakuutusyhtio ei todellakaan tuo mopoa kotiin vaan lahimmalle pajalle. Tosin siella jos koko hihnaa edes saa se maksaa tuplasti sen mita itse siita maksaa. Sen lisaksi jos pyoran jattaa jonnekin, niin se akkia muuttuu varaosalahteeksi kun edes itse HD MoColla ei ole osia. Niin ja vakuutus ei maksa lentoja edes takas saati duuneja yms. Eli jos se viedaan HDn valtuuttamalle pajalle, missa se makaa 2 - 3 kuukautta ennenkuin edes saa varaosia, tai jos on sen ostanut tuolla reilulla tonnilla niin jokatapauksessa reissussa pitaisi olla kaikki tyokalut mukana. Ei taalla tunneta kasitetta tuumaset tyokalut. No niin tai nain, koska olen asuinpaikkarajoitteinen niin joudun vakisinkin katsomaan asioita eri suunnasta kuin mita siella. En edes jaksa ruveta selittamaan millainen projekti on hankkia jotain mika ei ole BRASILIALAISEN standardin mukainen. Aivan, nailla on ihan omat kuviot.
Sen lisaksi ketjuilla voi tehda jotain mita hihnalla ei voi tehda, vaihtaa takarattaan kokoa ja siten muuttaa mopon toiminnaltaan mieleisekseen. Siis kaikki varmaan tietavat etta mita pienempi takaratas sita suurempi matkanopeus ja pienempi kulutus. Ja kaikkia sellaisia asioita.
Mita tulee ketjuihin niin ei niita enaa tarvitse olla rasvaamassa koko aikaa, nykyaan on aika hyvia ketjuja, kalliita mutta reissussa parempia omalla tavallaan. Eika minua muutenkaan tuo rasvaus stressaa.

Koska kaikki maksaa taalla hunajaa ja mansikoita kermavaahdolla, niin pyrkimyksena on saada aikaan sellainen kokonaisuus etta se kerran puretaan, niputetaan ja sitten pitaisi kestaa. Ei ole tarvetta eika mielenkiintoa yrittaa tehda moposta mitaan dragsteria silla sita kaytetaan paivittain liikenteessa ja matka-ajossa. Sen lisaksi tykkaan tehda asiat vahan yli eli kaytetaan mahdollisimman laadukkaita osia etta missaan ei ole mitaan heikkoa kohtaa jos jossain tilanteessa ottaa koneesta kaiken irti. Tietenkaan ei pida niella kaikkea mita netissa lukee, mutta uskon etta aika moni myontaa etta http://www.nightrider.com" onclick="window.open(this.href);return false; sivua yllapitava Stephen Mullen tietaa yhta sun toista. Ja kun ei voi mitata mitenkaan niin miksi ei tehda kaikkea hieman yli kuin jattaa joku paikka mika voi pettaa. Olen oppinut jopa tarkistamaan kaikki pultit koska etupyttyyn tuleva koneen tukipultti otti ja katosi. Onneksi pajalla on pultteja ja prikkoja yms. Ihmettelin vahan etta alkopa ravistaan, mutta en ollut minallaankaan. Siita selvittiin saikahdyksella. Muitakin pultteja on saanut kiristella ja muutenkin pitaa silmalla etta pysyyko koko laite kasassa. Mutta en vaihtaisi mihinkaan, en vaikka pitaisi teettaa osat.
Tarkoitukseni ei ole kukkoilla tai loukata ketaan, mutta ajattelin etta taalla voi esittaa mielipiteitaan, antaa ohjeita ja kertoa kokemuksistaan. Jos mulle tapahtuu jotain epatavallista niin kirjoitan mita mina teen. Se ei tarkoita etta kenenkaan muun pitaisi tehda mitaan mita mina teen. Samoin minulla ei ole tarvetta esittaa etta tiedan enemman kuin joku muu. Useimmista asioista en tieda tuon taivaallista ja toisista asioista tiedan enemman. Jopa se etta saatan kysya jotain ei tarkoita ettenko tietaisi, vaan sita etta minulta saattaa puuttua jokin olennainen tieto jonkin asian selvittamiseen. Hyvana esimerkkina vilkkuledikeskustelu. Sielta sain tiettyja tietoja, mutta loppupeleissa se mika aukaisi lukon loytyi ihan kayttajan kasikirjasta. Samoin haluan osallistua. Kertoa etta ei se aina ole niin helppoa etta lompsii Hertsikkaan ja sanoo tiskilla mita haluaa ja lyo shekelit tiskiin. En hae mitaan erityista huomiota vaan kerron miten asiat taalla toimivat.
Sitapaitsi palstaa varmasti lukevat monet joille se tosiasia etta Harley Davidson on kaukana hyvasta moottoripyorasta. Jos vuonna 2011 laite ravistaa ja kikkailee kuten 60 vuotta sitten niin ei voida puhua varsinaisesta tekniikan ihmeesta. Mutta minulle pyora ei ole pelkka kulkuvaline, se on osa elamaani, vietan aikaa sen kimpussa ja silla mennaan satoi tai paistoi. Ongelmat ovat korjattavissa ja kuten kaverini totesi kun ostin mopon "hyvan projektin ostit".
Lopuksi pyydan anteeksi jos loukkasin jotakuta. Ei ole tarkoitukseni.
Viimeksi muokannut smuige, 13:50 22.06.2011.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viesti jaettu, otsikko muutettu, siirretty Chatboardiin...
hdjokke
Viesti:

Re: Asuinpaikkarajoitteisuus H-D osien hankinnassa

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Ettei nyt tulisi väärinkäsitystä tosta asuinpaikkarajoitteisuudesta, niin olin tarkoittanut sen eräässä edellisessä keskustelussa ns. yhteiseksi vitsiksi, kun muistaakseni kirjoiteltiin hajonneesta ilmanputsarista, jossa "karibo" kokemuksistaan kertoi. Siinä linjasin meidät suomalaiset sekä Suomessa että Brasiliassa yhtä asuinpaikkarajoitteisiksi kun verrataan amerikkalaisiin fellow bikereihin H-D osia ostellessa. Etenkin, jos ostetaan osat suoraan Jenkkilästä ja tulee takuuasioissa mahdollisia vaatimuksia.

Hyvinpä Kari selitit osanosto-ongelmista siellä Brasseissa. Siihen nähden meillä täällä Suomessa näyttäisivät asiat olevan aika hyvinkin, kun verot ja tullit ovat suht' kohtuulliset osakaupassa, vaikka ei ehkä ihan heti uskoisikaan monien nettikeskustelujen perusteella. Eihän täällä Suomessa voi kaikkea tietää, mutta hyvä, että valotit vähän sikäläisiä kuvioita. Vielä kalliimmaksi tai jopa mahdottomaksi käy osasien osto siellä päin näemmä. Myötätuntoa täältä kotimaasta sinne päin.

Ja kyllä se osien saanti kestää täällä Suomessakin. Custom Chromen risereitä olen nyt odottanut tasan puoli vuotta. Eli kaukana ollaan täälläkin tapahtumien keskipisteestä.

Ketjun käyttö on siis siellä päin erittäin perusteltua ja onhan sillä puolensa täälläkin. Jos muuten esim. Lapissa hihna katkeaa, niin tuskin vakuutus maksaa pyörän siirron Helsinkiin, vaikka hihna kotona olisikin odottamassa. Melko varmaan menee neuvottelun puolelle korvausvirkailijan kanssa, ellei hyväksy mopon siirtoa lähinpään huoltoliikkeeseen.

Toivottavasti muuten löydät itsellesi sopivan kuvion osienostoasioissa.

Enkä kyllä usko, että olisit ketään loukannut. Päinvastoin. Olet ymmärtänyt keskustelupalstan idean ihan oikein, jakanut kokemuksiasi ja mielestäni asiallista kritiikkiäkin. Siitä kiitokset omasta puolestani, joihin varmaan moni muukin yhtyy.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Rossi
Viesti:

Re: Asuinpaikkarajoitteisuus H-D osien hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Rossi »

Valitettavasti keskustelusäikeen otsikko taitaa pitää elokuun alusta lähtien paikkansa myös yksittäiselle (suomalaisellekin) kuluttajalle, joka on tilannut nettikaupan kautta pyöräänsä alkuperäisosia Yhdysvalloista. H-D:n mahtikäskyllä yhdysvaltalaiset dealerit eivät myy enää alkuperäisosia USAn ulkopuolelle yksittäisille kuluttajille.
Vastaa Viestiin