Olisi kiva kuulla ketjun aloittajan kokemus matkasta, miten meni ja missä tuli ajettua ja miten pyörän osto ja vakuuttaminen onnistuivat? Vai söivätkö Floridan alligaattorit miehen jo alkumetreillä ja juuri ostettu pyörä meni egayssä myyntiin alligaattorin kesyttäjän kauppaamana?
Vai jäikö reissu kokonaan tekemättä?
Minulta oli mennyt koko ketju ohi, kun olin tuolla hetkellä reissussa eksoottisessa maassa ja internetin ulottumattomissa. Tämä kummallinen paikka oli nimeltään Ruotsi ja matka tehtiin eksoottisen ulkomaan nimissä olevalla sinivalkoisella laivalla
Seamasterille ja muille asiaa suunnitteleville sanoisin, että budjetti on 75% kiinni matkaajasta itsestään. Toiselle vasta 500 taalan hotelli on kelvollinen ja toinen yöpyy muutaman kympin motellissa. Samoin ruokaan voi käyttää 10x enemmän halutessaan ja lentää voi ykkösluokassa tai turistiluokan sikaosastossa
Viimeksi siellä itse tuli reissuttua toissa kesänä etelävaltioiden kiertueella ja uudella vuokrapyörällä ajettua 4000 km. Reilun 2 viikon matka kustansi n. 2300 euroa / lärvi, kun olimme ystävättäreni kanssa kahdestaan liikkeellä. Hinta sisälsi lennot, pyörän vuokran ja autojen vuokrat reissun alussa ja lopussa. Myös majoitus edullisissa hotelleissa ja motelleissa sekä ruokailut mahtuivat tuhon budjettiin. Oikeastaan vaan tuliaiset ja muut ostokset jäivät tuon ulkopuolelle. Pyörä meillä oli 11 pv.
Jos tuon pyörän oston haluaa tehdä ja ajaa omalla, niin tarvitsee kyllä sen paikallisen bulvaanin ottamaan pyörän nimiinsä ja tekemään vakuutuksen. Tai sitten ajaa vaan kylmästi ilman mitään eikä kolaroi tai joudu poliisin kanssa tekemisin.
Jenkeissä vakuutuksen saaminenkaan ei ole itsestään selvyys, vaikka olisi oma osoitekin käytettävissä. Siellä on vakuutuksissa markkinatalous ja riskit pyritään analysoimaan ja hinnoittelemaan sen mukaan.
Itse vein keväällä 2005 New Mexicosta Los Angelesiin yhden vanhan Caddyn laivattavaksi Suomeen ja silloin jouduin käyttämään paikallista firmaa vakuutusbulvaanina ja kilven postitin satamasta auton myyjälle.