Pannun sytytys

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

mike

Pannun sytytys

Viesti Kirjoittaja mike »

Mulla on Pannussa tuplatulppa kannet, mutta orkkis jakaja. Toiset tulpat on käyttämättä. (Eli mukana kulkee aina lämpimät varatulpat ;-)

Millaisa sytkävehkeitä foorumilaisilla on käytössä vastaavanlaisissa vehkeissä? Mitä suosittelette että pitäis ostaa??

Tavoitteena olis saada kansista kaikki tehot käyttöön.
-mike-
Hessu

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Lähestyminen asiaan tapahtuu vähän väärästä suunnasta. Ei tuplatulpat semmoisenaan tuo lisä tehoa. Tämän totesi jo MCM kymmenen vuotta sitten testatessaan niitä. Tuplatulpat tulee tarpeelliseksi siinä vaiheessa kun mottia on viritetty(varsinkin nostettu puristusta) niin paljon että tulee ongelmia palon kanssa, eli joutuu vaikka myöhästämään sytkää jotta ei detonoi. Tästä seuraa että kaikki seos ei ehdi palaa eli kaikki tehot ei ole käytössä. Tällöin tuplatulpat astuu kuvaan mukaan.
Eli tuplatulppien hyöty on siinä että pystytään ajaa huomattavasti pienemmillä sytkä ennakoilla jos on korkeapuristeinen strokeri kone.
Ennakko voi olla jopa 10 astetta vähemmän.
Tuplatulpat liittyy moottorinviritykseen niin laajasti ettei siitä viitti tässä kirjoitella sen enempää. Spekuloidaan asiaa kesän ralleissa kaljan ääressä enemmän.
rieska
Viesti:

Pannun sytytys

Viesti Kirjoittaja rieska »

Jees, mulla on pannussa malloryn elektroninen jakaja, ja servtekin tuplapuola. ja tuntuis molempia tulppia käyttävän, Kone tosin ei oo vakio, vaan sössönsöön bigborella stroukattu 93". Ja jos sillä ny mitään merkitystä on ni STD:n tuplatulppakannet.
-Rieska
rieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rieska »

Köh.. Revtek =)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hessulle:

Niin tätähän mä vähän eppäilinkin, Vtwinissä sanoivat että het tulee
8 heppaa lisää. Pannu on 1200:nen, viritysasteesta ja puristuksista
en tiedä kun en oo ite myllyä tehnyt. Liukkaasti kulkee kuitenkin.

Mitä toi detonointi tarkoittaa???

Mulla on käynnissä sellainen vika, että pienillä ja keskikierroksilla käy
vähän takkuisesti. Mutta täydellä kaasulla laulaa tosi hyvin. Siinä on
vaan haastajat ehtinyt kauaksi ennen kuin mun pannu "herrää". Voisiko
tämä liittyä tohon sytkä hommaan vai onko probleema kaasutin puolella?

Spekuloidaan vaan rallissa, mää pistän kaljat.

-mike-
mike

Viesti Kirjoittaja mike »

Hups, unohdin kirjautua :oops:

-mike-
-mike-
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Detonoinilla tarkoitetaan että seos syttyy lähes itsestään puristuksen voimasta tai seos palaa liian nopeasti. Sitä ilmenee kun puristussuhde on korkea eli bensan puristuskestävyys loppuu kesken tai sytytys on liian aikaisella. Tupla tulpilla saadaan seos palamaan hallitummin joten sytytystä voidaan myöhäistää ja ongelmasta päästään.
Tavalliseekin koneeseen voidaan laitaa tupla tulpat mutta kisamoottoria siitä ei pelkillä tulppien lisäyksellä tule. Käynti ja käytös välikierroksilla voi kyllä parantua. :roll:
j7on

Viesti Kirjoittaja j7on »

Mitkä olis parhaat tulpat pannu std:n kansille?
Kannattaako investoida iridiumeihin tms.?
mr.pannu

sytytystulpat STD:kansille

Viesti Kirjoittaja mr.pannu »

Itse olen käyttänyt pannun STD:kansissa NGK BP5ES tulppia.Sytytystä kannattaa sitten hiukan säätää ettei riko tulppia vakio ennakolla kuten itselleni kävi eli ennakko merkki reiän taka laidasta noin etu laitaan auttaa niin ei tipu tulpista eristeet sylintereihin.
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Perussääntönä sytytysennakkolle kannattaa pitää se, ettei kokonaisennakko koskaan mene yli 35º
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
j7on

Re: Pannun sytytys

Viesti Kirjoittaja j7on »

mike kirjoitti:Mulla on Pannussa tuplatulppa kannet, mutta orkkis jakaja. Toiset tulpat on käyttämättä. (Eli mukana kulkee aina lämpimät varatulpat ;-)
Näinhän tämä yleensä on, usein nimenomaan pannuihin on vaihdettu std:n kannet, mutta mikä "hyöty" tuplatulppakansista sitten on, miksi toisiin reikiin ei sitten ruuvata vaan jotain holkkeja täytteeksi?

Saa kastettua neljät tulpat kahden sijaan?(eihän niitä oikeesti voi käyttää "varatulppina"?)

Olisiko käynti/käynnistys sitten parempaa jos hommaisi jakajan neljälle?
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Pannun palotilan muoto aiheuttaa ongelmia palamistapahtumassa jos koneen puristussuhdetta on nostettu. Palotila on puolipallon muotoinen ja korkeampipuristeisissa männissä on kohouma joka työntyy palotilaan jättäen tulpan vastaisen osan palotilasta ikään kuin "varjoon".

Kun kansiin lisätään vastakkaiselle puolelle toinen tulppa joka antaa kipinän myös varjopuolelle saavutetaan täydellisempi palaminen. Vakiopannussa tuplatulpista ei siis ole juuri mitään hyötyä.

Shovelissakin on vielä samanlainen palotila mutta evoluutioon tehtiin "modernimpi" palotila eikä männissäkään ole enää kohoumaa. Tämän takia ei evoon ole yleiseti saatavilla valmiita tuplatulppakansia koska niistä ei käytännössä olisi mitään hyötyä.

Ei pannun jakajalle tarvitse mitään muutoksia tehdä, riittää että varustaa koneen riittävällä määrällä puolia joilla kipinä saadaan kaikkiin neljään tulppaan.
bikermouse
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bikermouse »

Mulla ois myynnissä uudet tuplatulppa puolat tossa myydään puolella pannuun sopivat vink,vink :wink:

T.Bikermouse
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

hemuli kirjoitti:riittää että varustaa koneen riittävällä määrällä puolia joilla kipinä saadaan kaikkiin neljään tulppaan.
Kestääkö puola jos iskee siihen vaan lisää johtoja ja tulpat päähän?
(tiedän että kipinän teho puolittuu mutta kyllä senkin kipunan pitäisi riittää)
Entä kärjet, rasittaako enemmän?
Vastaa Viestiin