Keulan lyhentäminen
-
Vieras
Keulan lyhentäminen
Pitäisi saada yläputkia vähän lyhyemmiksi(lähemmäs alkuperäsiä) eli kysynkin nyt että kestääköhän keula jos vain otan yläputkien sisältä jatkoholkkeja lyhyemmiks/pois, puhutaan nyt semmosesta 2" - 4" lyhennyksestä, ottaakohan putket jo pohjaan sillon?
Ei vaan huvittais alkaa laikalla vedellä yläputkia lyhyemmiksi kun vuoden päästä ne halutaan varmaan taas vähän pidemmiksi...
(Keula on tommonen 50-60 lukulainen hydra, kyllä siellä "joustovaraa/tyhjää tilaa" pitäisi olla)
Ei vaan huvittais alkaa laikalla vedellä yläputkia lyhyemmiksi kun vuoden päästä ne halutaan varmaan taas vähän pidemmiksi...
(Keula on tommonen 50-60 lukulainen hydra, kyllä siellä "joustovaraa/tyhjää tilaa" pitäisi olla)
Loppuvuodesta -77 eteenpäin sisäputken yläpään kierre alkaa huomattavasti syvemmältä kuin vanhemmissa jolloin se tulppakin on tuuman verran pidempi. Samoin alapäässä on hiukan eroa mutta sama hydrauliikkayksikkö sinne käy. Eli suurin ero yläpäässä.
Mulla olis kans yhdet käyttämättömät -77-84 stanuputket hyllyssä jos joku tarvii. Ei maksa paljoa.
Mulla olis kans yhdet käyttämättömät -77-84 stanuputket hyllyssä jos joku tarvii. Ei maksa paljoa.
-
Vieras
Jäykkä keula... hmmm... no ensimmäisenä tulee mieleen tilanne jossa joudut painamaan etujarrua mutkassa - pieni töyssy tiessä, pyörä nurin. Ei tietysti haittaa jos et laita etujarruakaan... Muista sitten laittaa tarpeeksi pitkä keula ja loiva keulakulma että putket alkavat joustaa vaakasuunnassa. Kyllä se jousitus etupäässä on ihan hyvä juttu.
-
Vieras
Eikös esim. vaikka Buelleissa jossa keula on melkein kohtisuoraan alespäin, keula ole jatkuvasti "jousilla"?hemuli kirjoitti:Jos otat ne jousien päällä olevat holkit pois, keula kyllä painuu alas mutta silloin se myös liikkuu vapaasti ylöspäin.
Eli keula lepää yläpohjassa pelkästään jos pyörä nostetaan pohjasta pukille = ei vaaraa että nousee yli tarkoitetun korkeuden.
Anonymous kirjoitti: Eikös esim. vaikka Buelleissa jossa keula on melkein kohtisuoraan alespäin, keula ole jatkuvasti "jousilla"?
Eli keula lepää yläpohjassa pelkästään jos pyörä nostetaan pohjasta pukille = ei vaaraa että nousee yli tarkoitetun korkeuden.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
-
Vieras
Muistaakseni , kun kuski on pyörän päällä pitäisi jousituksen olla sisään painuneena n.20% kokonaisjoustomatkasta . Tämä siksi , että löytyisi myös ns. alajoustoa kuopissa . Jos jouset ovat koko ajan "toppareissa" ei alajoustoa tapahdu tarvittaessa ja pito tiehen häviää hetkeksi esim. kuoppaan ajettaessa . Ja jos se kuoppa sattuu olemaan keskellä kaarretta ...
-
Vieras
-
Harley-Man
Onko näin?, mulla on ainakin(vaikka itse päällä) jouset aina toppareissa(eli ei pompi ylös/alas, jarruttaessa luonnollisesti sukeltaa mutta nousee heti taas toppareihin.Anonymous kirjoitti:..kun kuski on pyörän päällä pitäisi jousituksen olla sisään painuneena n.20% kokonaisjoustomatkasta . Tämä siksi , että löytyisi myös ns. alajoustoa kuopissa. Jos jouset ovat koko ajan "toppareissa" ei alajoustoa tapahdu tarvittaessa ja pito tiehen häviää hetkeksi esim. kuoppaan ajettaessa..
Onkohan liian kireet jouset/liian pitkät holkit sisällä, on meinaa pirun tiukka kiertää ylätulpat kiinni.
Sulla on esijännitys liian kireällä. Toisaalta, jos keulakulmaa on rajusti niin ei nää kyykkypyörien esijännitysohjeet päde. Pitkäkeulasta kannattaa pudottaa esijännitys niin pieneksi että tulpan saa aloitettua kierteelle ilman painamista. Uudemmissa (bigtwinissä -77 eteenpäin) keuloissa on erilliset paluuvaimennusjouset jotka sallivat keulan joustaa "takaisinpäin" jonkun verran. Ne voidaan lisätä myös vanhempiin keuloihin jolloin sieltä häviää se kolaus mikä kuuluu kun keula iskee stoppareihin.
Kyllähän on vaan todella löysä keula jos tuon 20% mukaan tekis keulan vakiojousilla.
Mulla on ainakin pitkät jäykistetulpat putkien sisässä, pumput rajottajissa sekä jäykemmät öljyt ja on ihan hyvä ajaa. Mut tähän voi sanoa et riippuu käytöstä, jos tuolla vetää polvi maassa mutkapätkii niin silloin alkaa olla jousituksella paljonkin väliä. Mutta mähän ajelenkin chopperilla
.
Mulla on ainakin pitkät jäykistetulpat putkien sisässä, pumput rajottajissa sekä jäykemmät öljyt ja on ihan hyvä ajaa. Mut tähän voi sanoa et riippuu käytöstä, jos tuolla vetää polvi maassa mutkapätkii niin silloin alkaa olla jousituksella paljonkin väliä. Mutta mähän ajelenkin chopperilla