H-D moottori mallit

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

jap4b
Viestit: 22
Liittynyt: 19:14 30.03.2007.
Viesti:

H-D moottori mallit

Viesti Kirjoittaja jap4b »

Selventäkääpäs mulle, kun tiedän / tunnen HD:n mooottori historiasta sekaventtilistä evoon asti.
Mutta kaikki evosta eteenpäin ovat vähän tuntemattomampia.
Mikä kone tyyppi tuli evon jälkeen vai onko niitä tullut jo useampiakin ?

Evon jälkeiset tyyppiviat / lapsentaudit/ kehut ?

T. Jap
Avatar
SenioRR
Viestit: 513
Liittynyt: 16:00 22.09.2005.
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: H-D moottori mallit

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Mun käsittääkseni, useiden foorumilaisten puheitten perusteella siis, Evon jälkeen ei ole tullut vielä hyväksyvää nyökyntää ja muminaa herättävää moottoria. Eli täytyy vaan ootella, josko sieltä joskus semmonen tulis... 8)
H-D Softail Custom 1998
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: H-D moottori mallit

Viesti Kirjoittaja smuige »

Tässä hieman tarinaa Twin Cam A ja B moottoreiden eroista.
(TC moottoria kait yrittivät kutsua "Fathead" nimellä?)
Niin Twin Camissa on nimensä mukaisesti kaksi nokka-akselia, siellä perinteisellä paikalla jakopäässä ja työntötangot. Nokan ohjaus ketjulla, saa muutettua ratasvetoiseksi. Kaasari ja ruiskupeleinä.

Eri malleissä käytetyt Twin Cam moottorit (TC-A ja ja TC-B):
° 1999 alkaen matkamallit Electrat ja Road King, Dyna TCA (ilman balanssiakselia, kumiripustettu)
° Softail Evolla 2000 asti. 2001 alkaen TCB (balanssiakseleilla)
° 2004 eteenpäin ainoastaan ruiskulla, kaikki mallit

TCB moottori siis ainoastaan Softail-malleissa.
  • TC88A...1999 - 2006 (kumiripustetut)
    Mallit:
    * Dyna, kaasari, ruisku 2004->
    * Matkamallit: Road Glide (ex-Tour Glide), Road King, Electra, jne kaasari->vm?? asti, ruisku 1999 (-96 Evosta alkaen)->
  • TC88B...2000 - 2006 (kiinteästi rungossa)
    Malli:
    * Softail (vain Softail mallit), kaasari ->2003, ruisku 2001->
  • TC96A.....2007 -> (kumiripustetut) vain ruiskulla (ja 6-lovinen laatikko)
    Mallit:
    * Dyna, Touring (matkamallit)
  • TC96B.....2007 -> (kiinteästi rungossa) vain ruiskulla (ja 6-lovinen laatikko)
    Malli:
    * Softail
  • TC103A (kumiripustettu)
    Mallit:
    * Dyna, Touring 2005->
  • TC103B (kiinteästi rungossa)
    Malli:
    * Softail 2005->
  • TC110A (kumiripustettu)
    Mallit:
    * Dyna, Touring 2006 ->
  • TC110B (kiinteästi rungossa)
    Malli:
    * Softail 2006 ->
Koko tarinointi löytyy http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=24026" onclick="window.open(this.href);return false;

TC koneisiin on muuttunut koneen ja laatikon kiinnitys runkoon.
4-lovisen laatikon sovituksesta TC kanssa juttua
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=21830" onclick="window.open(this.href);return false;

Nokkaketjunkiristimen kanssa ollut jotain ongelmia?
Täältä nokkaketjun kiristäjäremontista
http://www.harleyhog.co.uk/tensionerinstall2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämä ei liity balance ketjun laakereihin, mutta samalle puolelle konetta, nokan laakereihin.
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=5279" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja lisäksi on tullut vuonna 2002 "Vesipää" eli Revolution.

Näistä nestejäähdytteisistä Porche moottororeista ei kokemusta, ilmeisesti kovinkin urheilullisia.
Perustuu VR1000 ratapyörän moottoriin.
60 asteen kulmassa oleva V-kone, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, 4-venttiilkannet, märkäsumppuvoitelu ja tietenkin polttoaine ruiskutettuna.
Onnistuneesti on noihinkin asenneltu remmiahtimia, kun voimaa ei muuten olisi tarpeeksi :roll:
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Vastaa Viestiin