Selventäkääpäs mulle, kun tiedän / tunnen HD:n mooottori historiasta sekaventtilistä evoon asti.
Mutta kaikki evosta eteenpäin ovat vähän tuntemattomampia.
Mikä kone tyyppi tuli evon jälkeen vai onko niitä tullut jo useampiakin ?
Evon jälkeiset tyyppiviat / lapsentaudit/ kehut ?
T. Jap
H-D moottori mallit
Re: H-D moottori mallit
Mun käsittääkseni, useiden foorumilaisten puheitten perusteella siis, Evon jälkeen ei ole tullut vielä hyväksyvää nyökyntää ja muminaa herättävää moottoria. Eli täytyy vaan ootella, josko sieltä joskus semmonen tulis... 

H-D Softail Custom 1998
Re: H-D moottori mallit
Tässä hieman tarinaa Twin Cam A ja B moottoreiden eroista.
(TC moottoria kait yrittivät kutsua "Fathead" nimellä?)
Niin Twin Camissa on nimensä mukaisesti kaksi nokka-akselia, siellä perinteisellä paikalla jakopäässä ja työntötangot. Nokan ohjaus ketjulla, saa muutettua ratasvetoiseksi. Kaasari ja ruiskupeleinä.
Eri malleissä käytetyt Twin Cam moottorit (TC-A ja ja TC-B):
° 1999 alkaen matkamallit Electrat ja Road King, Dyna TCA (ilman balanssiakselia, kumiripustettu)
° Softail Evolla 2000 asti. 2001 alkaen TCB (balanssiakseleilla)
° 2004 eteenpäin ainoastaan ruiskulla, kaikki mallit
TCB moottori siis ainoastaan Softail-malleissa.
TC koneisiin on muuttunut koneen ja laatikon kiinnitys runkoon.
4-lovisen laatikon sovituksesta TC kanssa juttua
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=21830" onclick="window.open(this.href);return false;
Nokkaketjunkiristimen kanssa ollut jotain ongelmia?
Täältä nokkaketjun kiristäjäremontista
http://www.harleyhog.co.uk/tensionerinstall2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä ei liity balance ketjun laakereihin, mutta samalle puolelle konetta, nokan laakereihin.
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=5279" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja lisäksi on tullut vuonna 2002 "Vesipää" eli Revolution.
Näistä nestejäähdytteisistä Porche moottororeista ei kokemusta, ilmeisesti kovinkin urheilullisia.
Perustuu VR1000 ratapyörän moottoriin.
60 asteen kulmassa oleva V-kone, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, 4-venttiilkannet, märkäsumppuvoitelu ja tietenkin polttoaine ruiskutettuna.
Onnistuneesti on noihinkin asenneltu remmiahtimia, kun voimaa ei muuten olisi tarpeeksi
(TC moottoria kait yrittivät kutsua "Fathead" nimellä?)
Niin Twin Camissa on nimensä mukaisesti kaksi nokka-akselia, siellä perinteisellä paikalla jakopäässä ja työntötangot. Nokan ohjaus ketjulla, saa muutettua ratasvetoiseksi. Kaasari ja ruiskupeleinä.
Eri malleissä käytetyt Twin Cam moottorit (TC-A ja ja TC-B):
° 1999 alkaen matkamallit Electrat ja Road King, Dyna TCA (ilman balanssiakselia, kumiripustettu)
° Softail Evolla 2000 asti. 2001 alkaen TCB (balanssiakseleilla)
° 2004 eteenpäin ainoastaan ruiskulla, kaikki mallit
TCB moottori siis ainoastaan Softail-malleissa.
- TC88A...1999 - 2006 (kumiripustetut)
Mallit:
* Dyna, kaasari, ruisku 2004->
* Matkamallit: Road Glide (ex-Tour Glide), Road King, Electra, jne kaasari->vm?? asti, ruisku 1999 (-96 Evosta alkaen)-> - TC88B...2000 - 2006 (kiinteästi rungossa)
Malli:
* Softail (vain Softail mallit), kaasari ->2003, ruisku 2001-> - TC96A.....2007 -> (kumiripustetut) vain ruiskulla (ja 6-lovinen laatikko)
Mallit:
* Dyna, Touring (matkamallit) - TC96B.....2007 -> (kiinteästi rungossa) vain ruiskulla (ja 6-lovinen laatikko)
Malli:
* Softail - TC103A (kumiripustettu)
Mallit:
* Dyna, Touring 2005-> - TC103B (kiinteästi rungossa)
Malli:
* Softail 2005-> - TC110A (kumiripustettu)
Mallit:
* Dyna, Touring 2006 -> - TC110B (kiinteästi rungossa)
Malli:
* Softail 2006 ->
TC koneisiin on muuttunut koneen ja laatikon kiinnitys runkoon.
4-lovisen laatikon sovituksesta TC kanssa juttua
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=21830" onclick="window.open(this.href);return false;
Nokkaketjunkiristimen kanssa ollut jotain ongelmia?
Täältä nokkaketjun kiristäjäremontista
http://www.harleyhog.co.uk/tensionerinstall2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä ei liity balance ketjun laakereihin, mutta samalle puolelle konetta, nokan laakereihin.
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=5279" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja lisäksi on tullut vuonna 2002 "Vesipää" eli Revolution.
Näistä nestejäähdytteisistä Porche moottororeista ei kokemusta, ilmeisesti kovinkin urheilullisia.
Perustuu VR1000 ratapyörän moottoriin.
60 asteen kulmassa oleva V-kone, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, 4-venttiilkannet, märkäsumppuvoitelu ja tietenkin polttoaine ruiskutettuna.
Onnistuneesti on noihinkin asenneltu remmiahtimia, kun voimaa ei muuten olisi tarpeeksi

Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019