KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: KATSASTUSTA EI TULE

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Pertti kirjoitti: 18:40 11.02.2021. Silti kotimaisen nuorison kolarit ovat vähentyneet 55% aikavälillä 2007-2016.
Ja siihen on selvä syykin, eli mopokortin hinnan nostaminen pilviin.
Vuonna 2009 julkaistussa tutkimuksessamme havaitsimme mopo-onnettomuuksissa loukkaantuneiden nuorten määrän kasvaneen viisinkertaiseksi vuosien 2002-2007 aikana (1). Tuo tutkimus oli osasyyllinen kesällä 2011 voimaan astuneeseen lakimuutokseen, jossa mopokortin saamisen ehtoja kiristettiin. Enää huoltajan lupa, terveystodistus ja kevyt teoriakoe eivät riittäneet, vaan 15-vuotiaiden oli osallistuttava vähintään kuudelle teoriatunnille, tunnin ajoneuvon hallintakoulutukseen, kahdelle ajotunnille liikenteessä sekä suoritettava hyväksytysti teoria- ja ajoneuvon hallintakoe (2). Muutokset nostivat mopokortin hinnan jopa kuusinkertaiseksi, minkä seurauksena mopoilun suosio selvästi laski.
Nyt toki mopokortin saantia on taas helpotettu, eikä pakollisia teoria- ja ajotunteja enää ole, mutta suosio tuskin nousee kovinkaan nopeasti takaisin. Sähkömopojen yleistyminen voisi tuoda kaupunkeihin enemmän liikennettä kun päästöttömänä se olisi vähän niinkuin muotia ja vihreää.

Suomessa kun mopoilu ei ole vilkasliikenteisten kaupunkien juttu, niin vaikkapa epäkuntoisilla jarruilla ei ole ihan niin isoa merkitystä. Jos nyt joku vähän käy heinäpellolla kun mutkassa ei saanut vauhtia pois, niin ei tuollainen päädy edes tilastoihin. Espanjassa varmaan helpommin kolisee kun vastassa on muutakin kuin tienvarren pusikot ja pellot.

Oma huoleni tässä asiassa on, että tuon tutkimuksen innoittamana tehdään täällä vastaava tutkimus. Perusteet voisivat olla toiset, mutta loppupäätelmä olisi varmasti katsastuspakko, mikäli tutkimuksen testiryhmäksi valitaan mopot. Käytännössä suurin osa laiminlyö mopon perushuollot, ellei kyseessä ole joku mp-harrastajan jälkeläinen tai vanhemmilla varaa maksaa kaiken teettäminen ulkopuolella. Kumpiakin on havaintojeni mukaan aika vähän. Kaluston kunnossa on valtava ero kun verrataan mopoja ja moottoripyöriä, mutta sitähän ei johtopäätöksissä tarvitse huomioida.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Viesti Kirjoittaja ranze »

Ruotsissa prätkät katsastetaan. Neljä viidestä läpäisee kerralla. Ja onnettomuuksissa tekninen vika syynä kutakuinkin yhtä harvoin kuin meilläkin.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Se on tuon mopokortin kanssa vähä niin, että jos ei pappa betalar, niin sitten paappa.
En usko korttiasialla olevan kovin suurta vaikutusta.
Yleensä mopo hommataan helpottamaan vanhempia kulkemisessa. Esim. meillä oli kahden vuoden välein kolme tenavaa ja kaikilla pelijuttuja ja harkkoja eri aikaan. Mopolla pääsivät itse. Kortin oltais maksettu, vaikka tuplasti.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Kun tullee MP-katsastus, ni mitä sitte :?:
Suåmalaiset on lampaita, päättäjät tietää sen :!: :evil:
Suåmalaiset kun suuttuu päättäjien päätöksistä, pistetää käet nyrkkii ja nyrkit taskuu.
Mutistaa kaverien keske kaljapäissää, kirjotellaa/taivastellaa somessa, kuka missäki :!:
Otetaa nyrkit taskusta, kiristetää vyötä ja aletaa miettimää, mite tää uusi määrätty kuluerä saahaa sopimaa päivittäisii menoihi.
Ja siinä kaikki :!:

Näin kävi menovesien hiljattain tapahtuneen noston kanssa ja tullee tapahtumaa MP-katsastuksen astuessa voimaa :!: :evil:
Ja MP-katsastus ei oo ehkä, vaan kun se tullee voimaa... :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Suomalaiset olivat eturintamassa vastustamassa 2-pyöräisten katsastusta tarpeettomana. Ei siihen tarvittu edes kadulle istumaan menneitä bikereitä. Tuo tuli Traficomin sisältä. Ei ollut numeerisia näyttöjä, että asialla olisi saavutettu jotakin liikenneturvallisuuteen liittyen. Sen sijaan haittapuolelle tulee se, että kun täällä ajokausi on pätkä, niin katsastuskapasiteettia ei vaan riitä. Yms yms.

Suomalaiset saivat vaihtarina esittää määräaikaan mennessä MUITA 2-pyöräisten liikenneturvallisuuteen liityviä juttuja. Traficom on taas suorittanut. Tälle foorumille vähemmän, mutta muualle enemmän osuva "kopterilaki" korvautuu "kopteriasetuksilla". Sinne tuli kaikkea kivaa, kuten takautuvasti 3dB pienemmät melurajat vanhoihin pyöriin, joskin ainoaksi mittaustavaksi jäi paikallaan mittaus (joka on helpompi). Jos tällä ei vielä kuolonkolarit vähene tarpeeksi, niin yli 2 metristen teko laitettiin tosi vaikeaksi. Niitä saa siirtymäajan jälkeen tehdä vain "tehdastekoisista" osista. Eli palataan vanhaan. Montako onnettomuutta tuolla vältettiin? Ei välttämättä monta. Muutoksiin tullut jarrutesti meni hieman kummalliseksi myös. Voi olla, ettei jatkossa löydy testaajaa, joka suorittaa väistö ja jarrutuskokeet "laardit" pyörän päällä.

Mut tuo jälkimmäinen rakentelijoiden tien vaikeuttaminen on vissiin "hinta" siitä, ettei katsastusta tule. Nyt on tehty toimia liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
basic
Viestit: 82
Liittynyt: 10:24 24.12.2010.
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Viesti Kirjoittaja basic »

ranze kirjoitti: 11:52 19.02.2021. Ruotsissa prätkät katsastetaan. Neljä viidestä läpäisee kerralla. Ja onnettomuuksissa tekninen vika syynä kutakuinkin yhtä harvoin kuin meilläkin.
Itseasiassa hieman surempi kuin suomessa. Yhtälailla Ruotsin onnettomuustilastot ovan Suomen vastaavia synkemmät.
Antti Kemppainen - SMOTO - FLSTSCI 2005
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Tällaiseen uutiseen törmäsin:

Moottoripyörien katsastus on tulossa väkisin

Vähän jotain tällaista oli odotettavissa, kun rakentelumääräyksetkin muuttuivat taas hankalampaan suuntaan. :twisted:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Luin tuon haastattelun. Huolestuttavaltahan se kuulostaa. Kukaan ei tiedä, millaiseksi katsastus edes muodostuu, ketkä niitä voivat tehdä jne.

Itse olen ollut pyörällä katsastuksessa 4 kertaa:

- Texas 2018
Katsastus vuosittain, samoin rekisteröinnin/kilven uusinta. Valtuutettuja pisteitä paljon. Ajoin lähimpään öljynvaihtopisteeseen ja pyysin pyörälle katsastusta, koska se oli rekisteröinnin edellytys. Kaveri katsoin valot ja vilkut ja 7 dollaria kiitos :) Pyörää ei tarvinnut panna edes käyntiin. Tieto meni sähköiseen järjestelmään ja paperi mukaan. Takaisin rekisteritimistoon ja katsastus näkyi jo siellä. Alvit pyörän ostosta tiskiin, kilpi kainaloon ja ote myöhemmin postissa.

-Texas 2019
Kaverin kaveri valtuutetuna kirjoitti paperin suoritetusta katsastuksesta (pyörää näkemättä), ei kuluja eikä sähköistä tietoa. Rekisteritoimistoon (Tax Office) ja rekisteröinti sekä hieno erikoskilpeni "JCOOL" uusittiin vuodeksi, noin 40-50 taalaa.

-Tallinna 2018
Pyörän rekisteröintikatsastus. Valot, e- hyväksynnät ja runkonumerot syynättiin, ei muuta. Katsastaja ei noussut pyörän selkään eikä tehnyt jarrutestejä. Konttorin puolelle ja kilpi kainaloon. Ajoaikaa 2 vuotta. E-hyväksyntätodistus oli vaihdetuille putkille, katsastaja ei ollut kiinnostunut.

-Tallinna 2020
Vuosikatsastus toisena vuotena. Katsastaja otti pyörän, ajoi moottoripyörälle tarkoitetulle dynorullalle ja jarrutti etu- ja takapyörän. Vilkaisi valot ja runkonumeron. Konttorin puolelle ja 25 eur tiskiin. E-hyväksyntätodistus oli vaihdetuille putkille, katsastaja ei ollut kiinnostunut. Ajoaikaa 2 vuotta ja siitä kohti Kroatiaa.

Arvio 1:
Jos katsastus säilyy tällaisena maltillisena, ei se ole ylikäymätön paikka. Turhaa ajan ja rahan haaskausta toki. Ja toivoa sopii, että myös erilaiset huoltoliikkeet saisivat valtuudet tehdä sen.

Arvio 2:
Katsastusesta tehdään reputusbisnes ja jälkitarkastus aina 25e. Kaikki syynätään ja e-todistukset vaaditaan kaikista osista. Kyrsii jo ajatuskin.

Kumpi linja meille tulee, jos/kun tulee...?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joe Cool kirjoitti: 22:01 17.08.2021. Kumpi linja meille tulee, jos/kun tulee...?
Se on tulee olemaan muuten 1:1 autojen katsastuksen kanssa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 23:22 17.08.2021.
Joe Cool kirjoitti: 22:01 17.08.2021. Kumpi linja meille tulee, jos/kun tulee...?
Se on tulee olemaan muuten 1:1 autojen katsastuksen kanssa.
Sehän se pelko on, tosin ei se kuitenkaan nyt ihan samanlainen voi olla. Autoissa käytetään suurin aika pyörien ja nivelten väljyyksien tutkimiseen ja se on asiaa. Ja vähän vanhemmissa alustaakin katsellaan enemmän, mutta ei kuitenkaan yhtä paljon, kuin 4 pyörää.

Päästömittauksissa se pilli ei välttämättä mene pakoputkeen. Jne.

Eli jotenkin se omakseen muotoutuu. Mutta Eestissäkään ei kai ole joku paikassa jarrudynoa pyörille. Joten saattaa mennä lopulta aikalailla valojen ja e-merkintöjen katseluksi. Mutta aika näyttää.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Juu en kaipaa. Mutku on tullut pari vanhaa maahantuontikatsastettua rekisteriä varten aikana, jolloin ei ollut ihan vielä säännöt selvillä, niin kyllä se vaikeata osaa olla. Voihan sitä pyörästäkin tutkia jousituksen täristimellä, välykset etu ja takahaarukan osista. Öljyvuodot toki. Vähän ääninäytteitä samalla kun suoritetaan päästömittaus moottoripyörälle ominaisella tavalla kierroksia käyttäen.

Ongelmia on siinä, ettei konttoreilla ole just mitään valmiuksia noille. Pakokaasunmittausvehkeet on, muttei mitään muuta. Jokaisella katsurilla ei vältsisti ole A-korttiakaan. Ja sitten näitä tulee toukokuussa kuin heinäsirkkoja. Jos ei ole aikoja, niin ei voi ajaa.

Ehkä noi virkahenkilöt keksivät vaihtoehtoisia turvallisuuteen vaikuttavia panostuksia. Keltaiset suojaliivit kaikille ja mitä noita herkkuja naapurimaissa onkaan jo käytössä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

JKKo kirjoitti: 09:47 18.08.2021. Ja sitten näitä tulee toukokuussa kuin heinäsirkkoja. Jos ei ole aikoja, niin ei voi ajaa.
Minä vien tammikuussa peräkärryllä. Ei viranomaistoiminta saa olla vuodenajasta kiinni. :twisted:
JKKo kirjoitti: 09:47 18.08.2021. Ehkä noi virkahenkilöt keksivät vaihtoehtoisia turvallisuuteen vaikuttavia panostuksia. Keltaiset suojaliivit kaikille ja mitä noita herkkuja naapurimaissa onkaan jo käytössä.
Eivät ole keksineet kolmessa vuodessa, niin tuskin keksivät nytkään. Tosin kyllä noita varustepakkoja voidaan silti keksiä kunhan katsastus on ensin saatu pakolliseksi.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

JKKo kirjoitti: 09:47 18.08.2021. ... Keltaiset suojaliivit kaikille ja mitä noita herkkuja naapurimaissa onkaan jo käytössä.
Varautukaa tulevaa :idea: :!:
Miulta voipi ostaa jo nyt, Harley-Davidson Team-Ahma, heijastin-turvaliivejä neon-keltasten lisäks, myös neon-oransseina :idea: :wink: :mrgreen:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Veijo Esso kirjoitti: 10:18 18.08.2021. Eivät ole keksineet kolmessa vuodessa, niin tuskin keksivät nytkään.
Mä ajattelin, että kopterilain kumoaminen uudella, yli 2 metriset omavalmisteet estävällä olisi ollut viranomaisen liike liikenneturvallisuuden parantamiseen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: KATSASTUSTA EI TULE....VAI???

Viesti Kirjoittaja ranze »

Tuo mun -53 pannu voikin olla oikeastaan hyvä juttu.
Arvio 2:Katsastusesta tehdään reputusbisnes ja jälkitarkastus aina 25e. Kaikki syynätään ja e-todistukset vaaditaan kaikista osista. Kyrsii jo ajatuskin.
-Ei todistuksen todistusta
Voihan sitä pyörästäkin tutkia jousituksen täristimellä, välykset etu ja takahaarukan osista. Öljyvuodot toki. Vähän ääninäytteitä samalla kun suoritetaan päästömittaus moottoripyörälle ominaisella tavalla kierroksia käyttäen.
-Jäykkäperän jousitusta saa todellakin vatkata. Öljyä varmasti tihkuu, luulen että ymmärrystäkin löytyy. Päästöjä ei mittailla eikä pre -57 vaadita äänenvaimenninta. Ei siinä tarvi olla erikseen pitkiä valoja eikä jarruvaloakaan. Yksi toimiva jarru vaaditaan, otteessa toki lukee kaksi joten ei ehkä kannata yrittää vähennellä. Ei sillä että ne kummoisesti jarruttaakaan.

Eli katsuri katsoo runkonumeron, etu- ja takavalon. En usko että haluaa koeajaa, jalkakytkin ja jockey shifter.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Vastaa Viestiin