Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Route88
Viestit: 6
Liittynyt: 18:30 26.06.2019.

Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Route88 »

Hei vaan kaikille. Itsellä on tällä hetkellä hakusessa HD ensimmäistä kertaa, muita pyöriä on tosin tullut omistettua 10 kappaletta aikaisemmin. Olen alustavasti koittanut tutustua erilaisiin malleihin, ja eniten kiinnostavat vähän jo rakennellutkin pyörät akselilta Dyna/Shovel/Softail. Onpa muutama ihan mukiinmenevä bobber tyylinen Sportster osunut myös silmään. Erinäisiä "mallitarkennuksia" ja muita pyörien modauksiin ja laittoon liittyvää tuntuu olevan sen verran paljon, että aina sitä ei tahdo asiaan perehtymättömänä ymmärtää mitä edes katselee.

Ajattelin kuitenkin näin HD harrastuksen alkumetreillä vielä kysellä kokeneemmilta muutamia seikkoja, josko saisi touhuun varmemman startin:

-Mitä ominaisuuksia/eroja malleilla Dyna/Shovel/Softail oleellisesti on?
-Onko joku tietty malli, kone tai vuosimalli jota kannattaa välttää, ja miksi?
-Määräytyykö hinta myös muilla perusteilla, kuin vuosimalli, kunto ja ajetut kilometrit (vaihtelua kun on runsaasti)?
-Onko yleisesti ottaen HD:ta ostaessa jotain tiettyjä asioita, joita kannattaa erityisesti tarkastella ostotilanteessa (myös mallikohtaisesti)?

Itse en juuri nyt omista tallia, joten joku varmatoimisemmasta päästä oleva laite lienee järkevin sijoitus. Pientä laittoa sitä kyllä tekee aina mielellään itsekin. Kiitti vastauksista etukäteen jos edes osaan jaksaa/osaa vastata, ja mukavaa ajokautta!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4838
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Moi Route88 :!:
Haku-toiminnolla tuolta oikeesta ylänurkasta, löytyy jos jonkun näköstä Harley-hankinta ketjuu. Niistä voipi lukkee mielipiteitä aiheesee liittyen :idea: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Hakutoiminnolla tosiaan löytyy paljon juttua mutta selvennetään tähän alkuun nyt hieman. Mallimerkinnät FX, FL, FXR, FXD (Dyna), Softail, Electra... jne. tarkoittavat karkeasti runkoa, kun Shovel, Evo ja vaikka Twincam tarkoittavat moottoria. Motopediassa on paremmin kerrottuna noista mallimerkinnöistä, siellä myös paljon muuta.

Nettimotossa on aivan sekaisin nuo mallimerkinnät ja sitä on lähinnä tullut selailtua laittamalla hakuun pelkkä merkki ja vanhin vuosimalli ekaks (riippuu tietty mitä ettii).
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tuossa ketjussa on aika paljon kaikenlaista asiaa tästä aiheesta (mutta myös asian vierestäkin!):
http://www.harrika.fi/juttutupa/viewtop ... b67e03a6c5

Siitä vaan lueskelemaan!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kuten tuossa jo vinkkasivat, tuolta löytyy. Kun on yksilöidympiä kysymyksiä perusoppimäärän jälkeen, niin vastauksia varmasti löytyy lisää ihan tässä kysymällä.

Sen verran haluan varoittaa, että kaksi edellistä uutta Harrikka-harrastaja(ehdokasta) esittivät pitkät ketjut ihan hyviä kysymyksiä ja sitten toinen osti italialaisen ja toinen jonkun japanialaisen, kun halvalla saivat.

Hoida sinä nyt homma kotiin ja osta oikeasti se Harrikka, et kadu. Ei ole todellinen vaihtoehto miettiä 7-12 tuhannen euron Harrikkaa ja päätyä tonnin parin korvikkeeseen, kun halvalla saa. Halvalla saa vaikka mitä, mutta Harrikka on aina hintansa arvoinen, kun sen ostaa harkiten ja järkevästi.

Ei näitä voi arvioida rahalla, sitä palaa, mutta sitä vartenhan sitä töissä käydään ja eletään, että voi tehdä jotain mitä haluaa eikä ostaa sulovileeninä sitä mitä markkinoilta halvimmalla saa. Jos sitä etsii, on jo lähtökohtaisesti väärässä ryhmässä.

Itse ostin Harrikoitteni seuraksi viime syksynä Firebladen, kun halvalla sain viimeisenä palveluksenani syöpään kuolevalta kaveriltani. (R.I.P. Jari). Ajoin syksyllä ja keväällä tonnin yhteensä. Mielettömän hyvä pyörä siihen rahaan, kulki sairaasti, kävi hienosti, alusta oli erinomainen ja taittui mutkiin kuin ajatus eikä maksanut juuri mitään. Kaverini muistoa kunnnioittaakseni tein kuten sovimme, fiksasin sen orggiskuosiin ja myin keväällä pois. Ei Hondasta ole Harrikaksi, oli miten hyvä tai halpa tahansa. Siinä se suuri ero. 8)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Route88
Viestit: 6
Liittynyt: 18:30 26.06.2019.

Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Route88 »

Nimenomaan tuo harkiten ja järkevästi ostaminen on tässä itsellä näin alkuun tarkoituksena. Ongelmaa luo juuri tämä, kun ei oikein tahdo ymmärtää kun vastassa on Softail EVO koneella, Softail Dyna Sportsteria Twincamilla jossa Historic runko (kärjistetty fiktiivinen esimerkki) ja muuta juurikin tuolla Nettimoton puolella, että mitä sitä tässä onkaan kattomassa.

Kiitti vastauksista. Haulla en meinannut itse kaikkea löytää mutta tuossa linkkiä ja vinkkiä jo tulikin. Pitääpä alottaa taas syventävä opiskelu, josko sitä kohta alkais tajuaa näistä jotain.

Jos joku jaksaa vielä niistä varmemmista koneista ja vuosimalleista vinkata, niin näitä alottelijana arvostaa.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kerro millä budjetilla pyörää etsit? Ja millaiseen käyttöön?

Nuo rakennellut voi usein lukea räpelletyt, koska rakentajia ja räpeltäjiä on joka lähtöön. Voit saada hyvän, mutta voit saada pomminkin. Harrikan epäluotettava maine on pääosin aiempien omistajien paranteluista, kuin tehtaasta johtuvaa. Itse ostan vain niin alkuperäisiä, kuin mahdollista. Jo pelkkä tökerösti rälläköity takalokari voi kertoa siitä, millä pieteetillä pyörää on muutenkin paranneltu. Hienosti rakennettuun on voitu käyttää rahaa 10-15000 euroa ja silti sen myyntihinta ei ole välttämättä alkuperäistä korkeampi.

Näissä on niin valtava kirjo. Kun hintaluokan tietää, voi jotain paremmin suositella.

Hyviä Sportstereita saa 4-5000 ylöspäin. Niissä on kaikissa evo-kone, jos katselee vaikka 25 vuotta tuoreempia

Seuraavissa Twin Cam, osassa ruiskukin:
Dynia 7000 ylöspäin
Softaileja ehkä 8-9000 ylöspäin
Matkalehmiä 8-9000 ylöspäin

Evo-moottorisia saa vähän halvemmalla.

Shovelit ja rautapäät ovat sitten oma lukunsa, sieltä voi tulla mitä vain, useimmiten korjattavaa...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Route88
Viestit: 6
Liittynyt: 18:30 26.06.2019.

Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Route88 »

Budjetti on siinä 7000-10000 välillä, eli tällä hetkellä ei ihan massiivinen näille pyörille. Tähän yksilöön ihastuin Sportser puolelta heti, on toki Sporsteriksi hinnakaskin sitten. Toisaalta vaikuttaisi kuvien perusteella siltä, että fyrkkaa on myös palanut laittoon.

Millaiseen käyttöön -liittyen: lähinnä olisin vailla hyvän näköistä valmiiksi vähän rakenneltuakin pyörää, joka olisi jos nyt ei pomminvarma niin ainakin sellaista luokkaa, ettei tarvitse joka päivä olla tien poskessa koska tallia en ikävä kyllä tällä hetkellä omista. Kruisailut enimmäkseen 100km säteellä, kerran pari vuoteen käyn jossain pidemmällä.

Olen jostain lukenut että EVO koneet olisivat "parempia" - mutta mainitsit että näitä saa halvemmalla. Miksi siis parempaa saisi halvemmalla, jos ensimmäinen väittämä pitää paikkansa? Kiitos jälleen kattavasta vastauksesta.
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Juu tuota, olitko ajatellut aloittaa jäykkäperällä?
Itse suosittelisin tuohon hintaan Sportsteria ruiskukoneella (2007->) tms. Joka ei olisi täysin rakenneltu. Silloin pystyisi manuaalista katsomaan apujakin :)

Mutta nätti tuo tietysti on.,.

Kympillä saa jo TC Dynan. Käy koeajamassa evo ja tc peräkkäin. TC on huomattavasti tehokkaampi, mutta monelle taas Evo on ns. Tuttu ja turvallinen. Mulla on ollut 2 ruiskusporaa, 2 TC dynaa ( ruisku ja kaasari) ja Evo laukkupyörä. Näistä itselleni mieluisin on ollut nykyinen ruisku TC. Vaikka tietysti haaveilen salaa pitkäkeulaisesta pannusta :mrgreen:

Mutta kaikissa näissä ratkaisee se miten on pidetty. Joskus 20v ja 60tkm laite on paljon parempi kuin 10v ja 30tkm.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Noi twin camit ovat evon jälkeistä sukupolvea. Evon ”paremmuus” varmaankin tarkoitti paremmuutta verrattuna rautapäähän (Sportster) ja shoveliin (isot pyörät).

Samoilla linjoilla rakentelujen suhteen Joen kanssa. Harrikka on kallis aihio, ja siihen nähden olen monesti hämmästellyt millaisia kötöstyksiä niihin on tehty. Ja muutenkin, yli kymppitonnin aihio, siihen sitten halvimmat eBay-sälät kiinni ja monet eivät raaski ostaa edes tuumamittaisia työkaluja :roll:

Jos meinaat pihalla säilyttää pyörääsi niin kannattaa katsoa että muutokset ovat ”säänkestäviä”, eli esim ilmanputsari sellainen että ei sada suoraan filtteriin, muut hilut niin että vesi/lumi/jää ei kerry kasoiksi, elektroniikat kosteussuojattu jne. Suojapeitto on hyvä olla olemassa.

Tuo linkin pyörä on hieno, vaikuttaa huolellisesti tehdyltä, mutta yksityiskohdat tietty kannattaa nykiä huolellisesti paikan päällä.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Route88
Viestit: 6
Liittynyt: 18:30 26.06.2019.

Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Route88 »

Jäykkäperäisellä on tullut kruisailtua ennenkin juu, ei siinä sinällään mitään. Ehkä en koko maata lähtisi moisella tietty kiertelemään. Toki tuo mainitsemanne pointti rakenteluista on pitävä: sillä oikeastaan tuo oli ainoa mitä tuli enemmän rakennelluista tällä budjetilla edes katsottua, kun ainakin kuvien perusteella näyttää ihan kunnolla hoidetulta.

Kiitos jälleen mukavista informatiivisista vastauksista, tämän threadin pohjalta oppinut jo enemmän kuin monen illan itseopiskelulla. Pitääpä etsiä joku missä suurinpiirtein ulkonäkö, hinta ja järki kohtaa. :roll:

Myös tämä osui silmään, mielipiteitä hinta/varmuus/järki/miltään akselilta?
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuossa softailissa on evo-moottori, joka on ehkä toimintavarmin , mitä Harrikassa on matkan varrella ollut.
Evoja on ollut -99 asti. Tietokoneita ei ole, paitsi elektroninen sytkä. Hyvä peli ja edulliset hinnat.
Kyselisin tuohon kuvan pyörään alkuperäisiä osia mukaan ja tarjous pari tonnia alle pyynnin.

Nyt alkaa kohta olla ostajan markkinat ja hinnat putoaa syksyä kohti. Ellei ole aivan pakko saada pyörää heti, voi kannattaa seurailla ja käydä välillä potkimassa renkaita.
Itse katselisin ekaksi pyöräksi sellaisen, jota on mahdollisimman vähän rakenneltu. Esim. sen sportsterin jättäisin liikkeen ikkunakoristeeksi...
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
pp99
Viestit: 80
Liittynyt: 10:22 01.08.2018.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja pp99 »

Ajattelin ensin jäävätä itseni tästä keskustelusta, mutta suu aukesi taas (sori).

Olen itse päristelly vuoden päivät ruisku-sportsterilla ja melko huoletonta ajoa on tosiaankin ollut.
Seuraavaksi pyöräksi olen haeskellut melko valmista chopperia, mutta kaikki vastaan tulleet ovat
olleet täysin surkeita ja täynnä "pielaveteläisiä". Essoa kauemmaksi lähtiessä pitäisi olla työkalut mukana.
Testasin juuri uudehkoa Softailia ja hieman yllätyksenä tuli, että ajaessa olisi voinut ottaa tirsat
kyydin tasaisuuden vuoksi. Saapa nähdä mikä vekotin vielä pihalle ilmestyy.

Kuva
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Route88
Viestit: 6
Liittynyt: 18:30 26.06.2019.

Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Route88 »

Kiire pyörän kanssa ei ole, on noilla tullut ajeltua tarpeeksi tähän hätään. Pitänee pitää silmät auki ja olla sitten valppaana kun hyvä yksilö löytyy. Itseä olisi kiinnostanut voiko tuollaisen 92' Fatboyn rakennella "laihemmaksi" keulasta peltisuojuksia poistamalla mutta kuvia löytyi ainakin ensiyrittämällä aika heikosti.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Ei taida ihan peltisuojuksia poistelemalla muuttua siroksi ja nätiksi, mutta muuttamaan kyllä pystyy, tietysti ihan minkälaiseksi vaan. Jos ehdottomasti heti haluaa jotain muuttaa. Yleensä siis kannattaisi ajaa vakiomallisena eka kesä ilman muutteluita, niin tietää sitten muutteluiden jälkeen paljonko pyörä huononi... No, satulaa, jalkatappeja ja ehkä ohjaustankoa voi ehkä muutella nopeamminkin ajoasentoa parantaakseen.

Onhan noita tuon aikaisia sirokeulaisia olemassa Softaileissa muita kuin Fatboytä, esim. Custom, Standard ja Night Train (se kaunein kuten avatar-kuvasta voi jo päätelläkin…).
Esim.https://www.nettimoto.com/harley-davids ... il/2419683
Tekniikkahan on saman vuotisissa Softaileissa aina käytännössä sama, yhtä huonot tai hyvät jarrut, jouset ym. Erilaiset rengaskoot tuovat vähän erilaiset ajo-ominaisuudet ja näissä ns. sirokeulaisemmissa oli vähän loivempi keulakulma, josta seurasi hiukan chopper-maisempi käyttäytyminen esim. hitaissa kadunkulmissa.
Vastaa Viestiin