Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Tässä on kaksi minusta kaksi puolta,mahdollisimman alkuperäinen,sitä ei ole rakentamalla pilattu,mutta sitten jos löytää valmiiksi rakennetun joka sattuu itselle saa yleensä palikat mukana melkein ilmaiseksi,itse kun rupeaa rakentamaan rahaa yleensä palaa paljon...
FXSTI -06
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Tuossa tähän paremmuuteen tulikin jo asiallisia kommentteja. Olen sekä Karin että Pertin kanssa samaa mieltä noista paremmuusjutuista.
Nyt on kuitenkin mietittävä, että evot ovat vaan vanhempia ja tekniikka menee oikeasti myös eteenpäin. Jos vaikka evo onkin yksinkertaisempi ja halvempi korjata vaikka 200 000 km kohdalla, niin uudempi on parempi jokaisella muulla sektorilla ja se on uudempi. Siksi se maksaa enemmän.
Minulla on tällä hetkellä useita Harrikoita vuosilta 1971 - 2016 eikä noissa ole yhtään tapausta, jossa voisin rehellisesti väittää uudemman olevan huonompi. Olen sanonut monasti, että uudempi on aina parempi. Paremmuutta on moni muukin asia, kuin moottorin korjattavuus tai odotettu toimintavarmuus. Itse moottorin ominaisuudet tehoineen, ruisku, jarrut, runko, varusteet, välitykset jne...
Toki oma ajoni on lisääntynyt radikaalisti koko ajan. Kun minulla oli Honda, pitkä ja jännittävä reissu oli piipahtaa Porvoossa Helsingistä. Vuodessa tuli noin 1500 km. Kun ostin elokuussa 2006 '71 rautiksen, ajoin sillä jo sen kauden lopulla enemmän, kuin vm '80 Hondalla aiempina kesinä koko kesässä. Tässä ei pyörän uutuus vs. vanhuus ollut se pointti. Tässä puhuttiin fiiliksestä isolla F:llä. Ja siitä, hyppääkö mieluummin ompelukoneen vai oikean moottoripyörän selkään. Tämä muutos oli myös elämänmuutos, joka on pakko myöntää näiden vuosin jälkeen, vaikken sitä ostaessani uskonutkaan. Joten pidä sinäkin varasi
Sittemmin pyörät ovat uudstuneet ja reissut pidentyneet. Pisin yhtämittainen reissu on ollut toistaiseksi 11 000 km yhdellä reissulla vajaassa neljässä viikossa. Sillä reissulla ei ollut yhtään ikävä '71 rautista, ajoin sen '10 matkalehmällä.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Tästä on juuri kyse, olet asian ytimessä. Myyntiin näitä ei todellakaan kannata rakentaa, vaan ainoastaan omaan käyttöön.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Joku <10 vuotias vähäkilsainen laite? Jos ei ole tallia (=paikkaa missä levittää laite osiksi), niin on syytä hankkia laite, joka ei sitä pura-kasaa rallia tartte.Route88 kirjoitti: ↑18:41 26.06.2019. Hei vaan kaikille.
Itse en juuri nyt omista tallia, joten joku varmatoimisemmasta päästä oleva laite lienee järkevin sijoitus. Pientä laittoa sitä kyllä tekee aina mielellään itsekin. Kiitti vastauksista etukäteen jos edes osaan jaksaa/osaa vastata, ja mukavaa ajokautta!
Alle 30tkm ajettu TC on yhtä varma sijoitus kuin yli 45 vuotias naaras. Ei poksahda...
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Eteinkin 96" moottorinen Twin Cam jossa ei ole jakoketjujen laahainten kanssa samaa ongelmaa kuin 88-koneissa.
Käytännössä tosi perusvarma kone.
Käytännössä tosi perusvarma kone.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Eli 2008 tai uudempi.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Kyllä, uudempi 96" TC-kone on hyvä ja kestävä. Se uudempi jakoketjusysteemi (rullaketju + uudempi kiristys) taisi tulla Softail ja matkamalleihin 2007 alkaen (osaan Dyna-malleista jo 2006 lopulla?). Se aiempi "hiljainen" ketjusysteemi oli huonompi, kulutti ne ohjurimuovipalat.
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Kiitosta vaan kaikille vastauksista, nyt tässä alkaakin olla jo vähän paremmin kärryillä. Kyllä noita hyvällä maulla rakennettuja 1995-1996 ja uudempia pyöriä näyttäisi joitakin löytyvän, pitää vielä ootella että jonkun kanssa budjetti kolahtaa kohdilleen.
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Eiväthän nyt menneet kuutiotuumat ja vuodet sekaisin? Kun nämä puhuvat 96-koneista, joissa on teknisiä parannuksia, niin siinä on kyse TwinCam (TC) moottorin typistä ja tilavuudesta, ei vuosimallista.
Niitä oli :
TC:
88 cid = 1450 cc
96 cid = 1580 cc
103 cid = 1690 cc
110 cid = 1790 cc
Evo:
80 cid = 1340 cc
Nämä nyt karkeasti ilmoitettuna, netin muuntimista saa tarkat, jos haluaa.
Evot olivat siis kaikki sen n. 15 vuotta aina noita 1340 cc koneita. Niissä ei tehty mitään merkittäviä muutoksia 90-luvun puolivälissä, minkä takia niitä kannattaisi katselle vuosiluvun silmällä. Toki nekin paranivat jarrujen, kytkimen ja joidenkin muiden ratkaisujen kanssa hieman. Enemmän rakennetuissa tuskin on tehtaan palikoita noissakaan kohdin.
Nyt kuitenkin puhutaan ajomääristä, joissa ei ole mitään merkitystä tehtaan ominaisuuksilla. Jos nyt ostat täysin kunnossa olevan pyörän, jossa ei ole edes sitä "yhtä helposti korjattavaa pikku vikaa", ajat sillä niin pitkään, kuin itse haluat, vaikka sinne ns. maailman tappiin. Luultavasti kuitenkin sen sitä ennen vaihdat johonkin toisenlaiseen, kun kokemusta karttuu ja mieli muuttuu.
Budjettiisi mahtuvat parhaiten evot ja nuo 88 TCt. Ja jos ne ovat nyt kunnossa, ajat niillä ihan huoletta tuollaiset ajosi. Huollat ja korjaat, jos/kun korjattavaa tulee.
Itse hommasin juuri yhdelle korjaustaidottomalle kaverille orggiskuntoisen 2003 88 TC Dynan, 47 000 km ajettuna. Käy ja kukkuu eikä edes koeajettu ennen kauppoja, käyntiin pantiin. Hinta oli alle 8000 euroa eikä edes kolarihistoriaa. Omat pyöräni olen ostanut 80-90% ilman käynnistystä tai koeajoa. Mutta minä ostankin vain orggiksia.
Käy koejamassa ja katsomassa nyt niin monta pyörää, kun ehdit. Vain sillä tavoin pystyt vertaamaan niitä ja tunnet miltä yksilöt muutokset tuntuvat. Ja niistä koeajetuista voit jo ison osan unohtaa ekan lenkin jälkeen, koska myyjän ongelmia ei kannata ostaa itselleen, yleisesti ottaen.
Sitten kun löytyy yksi ja paras, joka toimii täydellisesti, ostat sen. Hinnallakaan ei ole merkitystä, koska huonon ja hyvän välinen hinta(pyynti)ero on mitätön. Huonosta ei saa koskaan hyvää järkevällä rahalla.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 11:09 30.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Täsmennetään erehdysten välttämiseksi.
Kun puhumme 88" tai 96" -koneista tarkoittavat nuo kuutiotuumia.
1995-1996 - aikana Big Twin on ollut Evo-moottori joka on 80-kuutiotuumainen. Ihan perusvarma laite, mutta paljon ajettujahan ne alkaa melkolailla olemaan. Luotettava konehan tuo tosiaan on, joskin vanhanaikainen, hyvässä ja huonossa. Hyvässä vähän sähköjä ja kaasaripeli, huonona samat asiat + melko tehoton laite.
Twin Cam tuli sitten 88-kuutiotuumaisena vissiin -99 malleihin. Ihan hyvä kone mutta mm. aiemmin mainittu jakopää ongelmallinen. Jos ostat tälläisen niin heti jakopää auki ja laahaimet päivitykseen. Tai jos Pinionin heitto on pieni ratasnokat on vaihtoehto jolloin pääsee ketjusta ja laahaimista eroon.
Twin Camin toinen tuleminen, 96" versio tuli 2007-2008 paikkeilla. Kone on huomattavasti aiempia parempi, tehoa saa hengitysmuutoksilla ja säädöllä sen 75-80 takarenkaalle joka on ihan ok lukema. Ensiöpuolen kompensaattori on ongelmana mutta uskon vahvasti että vika on käyttäjissä, tämä kone ei tykkää vedättämisestä alle 2000 kierroksen ja osa omistajista haluaa jyskyttää coolisti nakkikioskille 1200 kierrosta lasissa koska harrikalla vaan "kuuluu". Oikein käyttäen kompensaattori on melko ongelmaton.
Muutama lapsus tuossakin koneessa on tottakai koska amerikkailainen insiööri on aika tyhmä, mutta ehdottomasti noista kolmesta paras. Tästä 96:sesta on sitten vielä 103-versio jossa erona vain hiukan suuremmat sylinterit ja männät ja automaattiset puolipuristajat kansissa.
Mitä uudemman saat ostettua ja mitä vähemmän rävelletyn sitä parempi. Asiallisesti rakenneltu, eli siis toiminnallisuus ja ajettavuus edellä tehdyt ovat fiksuja ostoksia. Ulkonäkö edellä tehdyt useimmiten ei koska niitä on yleensä ajamisen kannalta enemmänkin pilattu kuin parannettu. Suurin osa on valitettavasti jälkimmäisellä tavalla tehtyjä koska harrikamiehet on varustettu huonolla itsetunnolla
Kun puhumme 88" tai 96" -koneista tarkoittavat nuo kuutiotuumia.
1995-1996 - aikana Big Twin on ollut Evo-moottori joka on 80-kuutiotuumainen. Ihan perusvarma laite, mutta paljon ajettujahan ne alkaa melkolailla olemaan. Luotettava konehan tuo tosiaan on, joskin vanhanaikainen, hyvässä ja huonossa. Hyvässä vähän sähköjä ja kaasaripeli, huonona samat asiat + melko tehoton laite.
Twin Cam tuli sitten 88-kuutiotuumaisena vissiin -99 malleihin. Ihan hyvä kone mutta mm. aiemmin mainittu jakopää ongelmallinen. Jos ostat tälläisen niin heti jakopää auki ja laahaimet päivitykseen. Tai jos Pinionin heitto on pieni ratasnokat on vaihtoehto jolloin pääsee ketjusta ja laahaimista eroon.
Twin Camin toinen tuleminen, 96" versio tuli 2007-2008 paikkeilla. Kone on huomattavasti aiempia parempi, tehoa saa hengitysmuutoksilla ja säädöllä sen 75-80 takarenkaalle joka on ihan ok lukema. Ensiöpuolen kompensaattori on ongelmana mutta uskon vahvasti että vika on käyttäjissä, tämä kone ei tykkää vedättämisestä alle 2000 kierroksen ja osa omistajista haluaa jyskyttää coolisti nakkikioskille 1200 kierrosta lasissa koska harrikalla vaan "kuuluu". Oikein käyttäen kompensaattori on melko ongelmaton.
Muutama lapsus tuossakin koneessa on tottakai koska amerikkailainen insiööri on aika tyhmä, mutta ehdottomasti noista kolmesta paras. Tästä 96:sesta on sitten vielä 103-versio jossa erona vain hiukan suuremmat sylinterit ja männät ja automaattiset puolipuristajat kansissa.
Mitä uudemman saat ostettua ja mitä vähemmän rävelletyn sitä parempi. Asiallisesti rakenneltu, eli siis toiminnallisuus ja ajettavuus edellä tehdyt ovat fiksuja ostoksia. Ulkonäkö edellä tehdyt useimmiten ei koska niitä on yleensä ajamisen kannalta enemmänkin pilattu kuin parannettu. Suurin osa on valitettavasti jälkimmäisellä tavalla tehtyjä koska harrikamiehet on varustettu huonolla itsetunnolla
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Hyvin tempaisit, mutta tiukasti asiassa Itsetuntoa toisaalta kyllä löytyy teknisellä puolella - nimittäin joka jätkä tietää asiat paremmin, kuin tehtaan pojat. "Näitä on helppo parannella ja pitääkin purkaa ja parannella", koska se kuuluu asiaan. Lopputulos on taas sama - " enemmänkin pilattu kuin parannettu"Peacemaker76 kirjoitti: ↑10:59 30.06.2019. Ulkonäkö edellä tehdyt useimmiten ei koska niitä on yleensä ajamisen kannalta enemmänkin pilattu kuin parannettu. Suurin osa on valitettavasti jälkimmäisellä tavalla tehtyjä koska harrikamiehet on varustettu huonolla itsetunnolla
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Ollaan vaaleanpunaisten lasien merkkifoorumilaisten kanssa tekemisissä, mutta kyllä juuri tällä merkillä on merkillisen paljon "lastentauteja" uusissa malleissaan.
Tuotekehittelijänä suurin piirtein tiedän, miten niitä "lastentauteja" saa aikaiseksi. Siksi en yleensä ole jonossa ensimmäisenä, kun tulee tarjolle jotakin uutta. Antaa toisten testata.
Käytettyä ostaessa nämä lapsukset on yleensä joko korjattu ja/tai vältettävissä sillä, ettei osta tiettyjä vuosimalleja.
Tuotekehittelijänä suurin piirtein tiedän, miten niitä "lastentauteja" saa aikaiseksi. Siksi en yleensä ole jonossa ensimmäisenä, kun tulee tarjolle jotakin uutta. Antaa toisten testata.
Käytettyä ostaessa nämä lapsukset on yleensä joko korjattu ja/tai vältettävissä sillä, ettei osta tiettyjä vuosimalleja.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Mokia on ollut ja on yhäkin. Ei käy kiistäminen. Mutta en näe mitenkään isona riskinä ostaa kunnossa olevaa TC 88-pyörää vähäisiin ajoihin. Jos se toimii nyt, se toimii jatkossakin ja sitten korjaa ja huoltaa tarpeen mukaan, jos tulee tarvetta.
Suurempana riskinä pitäsin sitä loppuun paranneltua evolaista Sieltä kun voi löytyä mitä hyvänsä. Tehtaan jäljiltä löytyy yleensä sitä mitä pitääkin. Tietenkin hyvin korjattu voi olla alkuperäistä parempi ja usein onkin.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Eikä se tc88 jakopää nyt niin huono ole, keväällä purettiin 98tkm ajettu jakopää ratasnokkien tieltä, eikä se vielä ihan loppu ollut, mutta vaihtokunnossa. Pinionin vipatuskin on hyvin yksilöllistä eikä todellakaan koske jokaista moottoria. Meillä nyt 3/4 twincamipyörää päivitetty ratasnokille, yhteen laitoin vain uudet laahurit kun se oli menossa myyntiin, siinäkin yli 100tkm mittarissa.
Kyllä noissa kaikissa aina jotain on vinksallaan, myös tc96 aika tyhmiä ratkaisuja niin jakopäässä kuin myös ensiövedossa. Osassa evoistakin sellaista pikkuvikaa että lohkon valu on hieman heikko, mutta niitäkin tähän päivään asti selvinnyt. Enkä kyllä pidä evoja sen vanhanaikaisempana kuin twincameja, ei niissä yhteisiä osia ole montaa mutta yhtäläisyyksiä riittävästi.
Kyllä noissa kaikissa aina jotain on vinksallaan, myös tc96 aika tyhmiä ratkaisuja niin jakopäässä kuin myös ensiövedossa. Osassa evoistakin sellaista pikkuvikaa että lohkon valu on hieman heikko, mutta niitäkin tähän päivään asti selvinnyt. Enkä kyllä pidä evoja sen vanhanaikaisempana kuin twincameja, ei niissä yhteisiä osia ole montaa mutta yhtäläisyyksiä riittävästi.
Re: Aloittelevan HD harrastajan kysymyksiä
Eli jos on vaihdettu RevTechin mylly ja Ultiman loota niin se on yhtä huono kuin Sössön pata ja Bakerin vaihteisto? Ja kukaan ei tee parempaa kikkaretta kuin Milwaukeen Motor Company?Joe Cool kirjoitti: ↑11:18 30.06.2019. Itsetuntoa toisaalta kyllä löytyy teknisellä puolella - nimittäin joka jätkä tietää asiat paremmin, kuin tehtaan pojat. "Näitä on helppo parannella ja pitääkin purkaa ja parannella", koska se kuuluu asiaan. Lopputulos on taas sama - " enemmänkin pilattu kuin parannettu"
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR