Touring-mietteitä

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Steinar
Viestit: 27
Liittynyt: 22:07 21.04.2016.
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Steinar »

On tuolla Dynan Evolla tullut ajelluksi muutamia vuosia ja mukava, harmiton ja varma peli on ollut kaikin puolin. Mutta kun kaksi päällä tavaroitten kanssa pitäisi lähteä pitempään reissuun, niin vähän pienihän se on.

Jotain 450kg painavaa touring-möykkyä kävin joskus kokeilemassa ja tosi mukavahan se on isoilla teillä, mutta kun joskus tulee ajeltua pieniä hiekkateitäkin ja pienillä pehmeillä pihoilla pitäisi käännellä niin tuntuisi että hankaluuksia olisi luvassa.
Muutamissa HD-liikkeissäkin olen käynyt asiasta juttelemassa ja eri malleja katselemassa ja tällä hetkellä olen siinä käsityksessä että Road King voisi olla sellainen mikä olisi em. tarkoitukseen sopiva, eli alhainen painopiste mutta hyvä matka-ajossakin. Vuosimalli ehkä -09 eteenpäin ajatellen runkoa. Nyt sain kuulla että moottorikin olisi uusiutunut v. -14 merkittävästi paremmaksi edellisiin verrattuna.

Miltä mietteet kuulostaa? Olisiko muita vaihtoehtoja ja mitä mieltä tuosta moottorista ym. Saa kertoa omia hyviä kokemuksia ja varsinkin huonoja varoitukseksi... Ihan uuteen en ole valmis satsaamaan, mutta nuo -14 mallit olisivat siinä kipukynnyksellä...
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Touring malleissa on t-kappaleet "väärin päin", joten niissä on ikäänkuin tehostettu ohjaus ja se on melko kevyt käännellä hitaissakin vauhdeissa.

Lepakkokate saa ohjauksen tuntumaan raskaammalta, ja itse pidän eniten roadking/roadglide ohjaustuntumasta. Ja kingi ilman tuulilasia.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Ihan moottoreista vaan: eikös TC96-moottorit tulleet 2007, eri malleihin ehkä vähän eri vuonna. TC96 sekä A että B ovat muutamilta kohdilta (ainakin jakopään vähempi ohjureita kuluttava ketju) parannettu TC88-koneeseen verrattuna. Kuvittelen, että välillä 2007-2017 ei moottorille tapahtunut mitään merkittävää. No koko saattoi joissain malleissa kasvaa 96 > 103 ja silloin tällöin jotain yksityiskohtaa vähän justeerattiin.

Iso muutos oli sitten tuo M8. Aion edelleen jatkaa piristetyllä ja terästetyllä 2008 TC103B (ent. TC96B) moottorilla ajelua. Hyvä peli, kohta 140.000 km ajettu. Mutta ajettuani muutamaakin M8-pyörää, täytyy todeta että se moottori on hieno ajaa! Mutta jos siis et näin uutta hae, niin päädyt TC96A- tai TC103A-moottoriin, joka on oiva kone.

Matkapyörien rungot taas ovat oma lukunsa, josta löytyy paljon tarinaa. Joe varmaan linkkaa niitä kohta tähän?
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Runkojuttuja, kuten jo totesitkin, 2009 tuli tämän tekstin mukaan ns. jäykempi runko.
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... ko#p255850
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Ymmärrän hyvin kiinnostuksen Road Kingiin, hieno pyörä. Siinä näkee etupyöränkin.

Itselleni on ollut vaikeaa ajaa Ultralla ja Road Glidellä kun en siis näe etupyörää! Kai tuohon tottuisi kun muutkin ovat oppineet. Hienoja pelejä ovat olleet, varsinkin pääteillä. Kyllä niillä hiekkateilläkin pärjäsi. Pakin laittaisin, mutta ehkä sitä oppisi olemaan ilmankin.

Mutta vielä mennään Softaililla. Silläkin kyllä yli 5.000 km kesälomareissuja ollaan rouvan kanssa tehty ja tehdään. Satula on parempi versio, sivulaukkujen lisäksi on iso kassi tarakalla ym. "matkavarustusta", hyvin on pärjätty. Vaan rouva kyllä yhden lyhyen Ultralla ajetun reissun jälkeen antoi ymmärtää, että eiköhän jo kohta siirrytä luokkaa ylemmäs...
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Olen kyllä noista runkojutuista kuullut sellaistakin, että vanhemmallakin pystyy ajamaan.
Ei kai sekään mikään makarooni ole, mutta jos on oikein innokas lukemaan ameriikan juttuja, niin sitten se uudempi. TC88 on selvästi pienempivääntöinen, joten jonkinlaisena vuosimallirajana pitäisin TC96 tuloa markkinoille.
Itse laittaisin Street Gliden. Verrattuna Electraan, tuntuu paljon kevyemmältä, ellei jopa mopomaiselta, käteen. Se on ihme juttu, vaikka pyörä on sama kapeammalla etupyörällä ja ilman takapaksia.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Vuodesta 2005 Electralla tehty reissua, nyt kolmas versio menossa, M8.
Uudempi runko oli edellisen vaihdon perusteena ja sillä mentiin seitsemän kesän reissua.
Kolmen kesän kokemuksilla M8 on kyllä koneena todella hyvä, voimaa ja vääntöä riittää.
Ja mitä siihen paikoillaan käsittelyyn tulee, niin kyllä Siperia opettaa harkitsemaan ja ennakoimaan, mihin laitteensa sulloo! Vasta ekan Electran myötä minullekin kirkastui sisälaukkujen hienous, kun ei hotelliin tai telttaan tarvitse raahata kuraisia laukkuja... 8)
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Pertti kirjoitti: 22:46 08.03.2020. Itse laittaisin Street Gliden. Verrattuna Electraan, tuntuu paljon kevyemmältä, ellei jopa mopomaiselta, käteen. Se on ihme juttu, vaikka pyörä on sama kapeammalla etupyörällä ja ilman takapaksia.
Missäs kohti tuo etupyörä kapenee, -06 mallista on tullut useampi vuosi ihmeteltyä ja siinähän on perus 16" etuvanne mt90 renkaalla?

Vai lasketaanko tuohon -09 eteenpäin olevat laitteet joissa on takapyörä leveämpi?
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

En tiedä mistä vuodesta, mutta MT3,5-19 on ollu aika pitkään

edit. Tuo 19" etupyörä koskee siis Street Glide mallia. Electroissa, Ultrissa ja Kingeissä on 16" edessä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Springer
Viestit: 463
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Springer »

Olisikohan tullut 2014 Rushmoure malleihin?
FXSTS 1991
FLHCS 2022
bogge
Viestit: 35
Liittynyt: 08:22 05.12.2011.
Paikkakunta: ESPOO
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja bogge »

Kyllä siinä matkapyörässä saa paljon "ominaisuuksia" ja toisaalta joutuu luopumaan jostain.
Etunen tökkää varmasti pehmeällä alustalla (hidas vauhti). Ja on melkein mahdoton saada omin
voimin liikkeelle jos jäät kiinni. Ennakointi tulee oppirahojen jälkeen luonnostaan :D .

Hiekkateillä +400kg sladissa on jännää. Minulle toki aivan liian extremeä ja vältän jos voin.

Pihalla on pienempikin pyörä käytössä, mutta kyllä mä lähes aina Ultraan hyppään. EAK:ssa ja usan poliisivideoita katsellessa on selvinnyt, miten iso pyöräkin on "ketterä" jos käskyttäjä osaa asiansa.

Just tuli HD mainos, missä Reflex Defence Rider System auttaa (isonkin) pyörän käsittelyssä. Varsinkin tuo mäkiavustin olisi upea. Harakan kanssa täydellä retkivarusteilla on ollut jokunen jännä tilanne alpeilla,
kun on joutunut pysähtymään jyrkkään ja kaltevaan kohtaan.

-13 Ultra ja ei ole tullut parempaa (vastaan) tarvetta. Toki tuo ajonvakautuspyörä olisi se "juttu", mutta lompakko vähän eri mieltä. Ja tehoa saisi tietty olla lisää :roll:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

UrpoTJ kirjoitti: 17:45 08.03.2020. Matkapyörien rungot taas ovat oma lukunsa, josta löytyy paljon tarinaa. Joe varmaan linkkaa niitä kohta tähän?
No nyt vasta ehdin kommentoimaan virallisena matkamallifriikkinä ;) En puhu pelkistä rungoista, otan heti laajemman kannan 8) Yhdyn silti useimpiin kannanottoihin yllä.

Vedän muutaman yleistyksen keskustelun ryydittämiseksi:
- uudempi on aina parempi, osta niin uusi, orggis ja vähän ajettu, kuin budjetti sallii
- runkoja muuttivat hieman pariin kertaan '90-luvulla ja kun kerran pääsin ajamaan silloisella '94 Ultralla reissussa ollessani uutta 2012 Ultraa, niin ero oli käsittämättömän suuri kaikessa uuden eduksi.
- ihan sama on käynyt, kun olen ajanut '89 Ultran perään esim. 2013-2016-2017 Ultrilla
- eli unohda ainakin heti nuo evolaiset, jos oikeaa matkapyörää haet - moottori, välitykset, jarrut, runko...

- 2008 Ultralla ajoin vuokrapyöränä 2500 km jenkeissä tuona vuonna ja se oli todella hyvä pyörä. Eli pystyy sillä vanharunkoisellakin ajamaan. Mitä enemmän painoa ja lastia, sen enemmän rungolla on merkitystä etenkin huonomissa oloissa. Suoraa tietää menee kaikilla.
- 2003 Kingillä ajoin 4000 km ennen kuin myin pois 2010 Ultran tieltä. Runko toimi siinäkin ainakin yksin ajellessa kevyillä kuormilla.
- tuosta 2008 Ultrasta sanoi, että ainoaksi pyöräksi en itse sitä haluaisi, turhan iso ja raskas pieniin pyörittelyihin, mutta matka maistuu.
- Kingistä sanoin, että jos minulla olisi vain yksi pyörä, se olisi Kingi - se on paras kompromissi Harrikan valikoimasta
- Kingi ei ole kuitenkaan Ultran veroinen matkapyörä, vaikka hyvä onkin.
- Ultran laukut ja jalkasuojat ovat pitkässä reissussa lyömättömät

- 2009 tehtiin se iso runkomuutos. Runkoon vaihtui mielestäni noin 50 osaa/yksityiskohtaa ja parannus oli tuntuva. Jäykkyyttä tuli ja takapytyn putki kulkee rungon ali ja polttaa vähemmän nivusia kun ajetaan kunnon keleissä ja pysähdytään esim. liikennevaloihin. Moottori on samalla ripustettu 4 kumityynyllä ja tuettu paremmin.

- 96 koneista minulla ei ole ollut yhtään, vuokrapyörissä vain ja kyllä silläkin on pärjännnyt. Ja Kingissä oli se 88-kone ja kyllä sillä sujutteli menemään pois tiehensä, tosin pääosin yksin.

- omat uudemmat matkamallit ovat olleet 103 ja 110 koneilla. Silti niitäkin on tullut ohejelmoitua lähinnä seosten parantamiseksi, mutta samalla kulkukin on hitusen piristynyt.

- 2014 tuli rushmore ja pyöriin tuli paljon muutoksia. Silti se moottori ei muuttunut radikaalisti. 103 säilyi peruskoneena ja Electroissa se oli useimmiten vesijäähdytetyillä kansilla. Mutta kuivillakin kansilla sitä sai. Yhdellä kaverilla on jenkeistä uitettu kolaritaustainen ja siitä katsotiiin ihan VIN-koodin perusteella, että se oli oikeasti tullut kuivilla kansilla. Eurooppaan taisivat kaikki tulla jo vesikansilla (?). Eli se twin-cooled kone oli iso muutos kansien osalta, mutta ei muuten mikään sen kummempi.

- 2014 tulivat 49 mm keulaputket, mutta niistä ei ole mitään iloa, jos keulan sisäkaluja ei paranna.

- 2014 suurin etu mielestäni oli jarru, joka vaikuttaa molempiin pyöriin. Siinä on oikeasti iso ero nopeassa äkkijarrutuksessa. Pyörä pysähtyy ihan eri tavalla kahdella kuin yhdellä jarrulla. Eli sen saa pysähtymään melkein kuka vain yhtä hyvin, kuin aiemmissa jarrutuksia hyvin treenannut kuski.

- suuri moottorimuutos tuli 2017 M8 koneen myötä, ei aiemmin.

- Street Glidea moni kehuu, mutta itse en ole sille lämmennyt. Tuulilasi on matka.ajossa vakiona käyttökelvoton ja muutenkin kehno alusta on vielä madallettu, jolloin takana on joustovaraa Ultraa vähemmän. Kingin alustasta en ole varma, mutta sekin saattaa olla madallettu.

- alusta kannattaa panna sitten ehti kättelyssä uusiksi, osti minkä hyvänsä mallin. 1500 euroa alustaan antaa ajettavuudessa enemmän kuin missään muussa kohdassa voi samalla rahalla Harrikassa saada. Keula lakkaa sukeltelemasta jarrutuksissa, perä lakkaa vaappumasta kurveissa, mikä heijastuu tankoon heilumisena ja jopa lievänä woblauksena, vaikka lähtee kelvottomista takaiskareista. Ja tämä ei ole rungosta kiinni. Uusirunkoisssa on ihan yhtä surkea alusta.

Eli yhteenvetona - osta niin uusi, orggis ja vähän ajettu Kingi, kuin ikinä pystyt. Rushmore ei tuo Kingiin lisäarvoa, eli hyvä 2012-13 103 koneinen Kingi on parempi, kuin huono 2014-2016. Pane siihen alusta heti uusiksi ja sitten vaan ajat auringonlaskuun.

Jos päädyt ostamaan jenkkituonnin, niin se on 92% todennäköisyydellä kolarikorjattu. Uudempia ei yksinkertaisesti kannata tuoda jenkeistä ehjänä tämän trumppitullin takia. Kun sieltä tuo läjän eurooppaan, ei tarvitse maksaa tulleja, 25% lisätulleja eikä alveja kuin murto-osa priiman lisäkuluista. Ja tämä päteee myös liikkeiden tarjontaan, heidänkään ei kannata ostaa ehjiä jenkeistä. Ja nämä "EU:sta tuodut" ovat sitten itä-Euroopassa kolarikorjattuja.

Moitteeton Suomi-historia on pelkästään eduksi näissä, toisin kuin autoissa, koska pyöriä ei ruostuteta suolassa.

Ugh, olen kirjoittanut :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Harrri
Viestit: 38
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Harrri »

Erikokoisia etupyöriähän noissa on lähinnä mallista, ei niinkään vuosimallista riippuen. Omassa -11 Road King Classicissa oli 16’ pinnavanne edessä.
2024 FLTRX
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Harrri kirjoitti: 17:23 11.03.2020. Erikokoisia etupyöriähän noissa on lähinnä mallista, ei niinkään vuosimallista riippuen. Omassa -11 Road King Classicissa oli 16’ pinnavanne edessä.
Juuri niin, tuolla kirjoitajilla jäi ilmaisu puolitiehen, kun pitävät asiaa selvänä, että SG:stä puhutaan.
Pertti kirjoitti: 23:49 09.03.2020. edit. Tuo 19" etupyörä koskee siis Street Glide mallia. Electroissa, Ultrissa ja Kingeissä on 16" edessä.
Nythän Electriossa on ollut myös pitkään jo 130/80 B17 etupyörä, olisiko muuttunut samalla tai pian sen jälkeen Street Glideen vielä isompi.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Touring-mietteitä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Piti oikein tutkia asiaa...
6-vaihteiseen asti 16" SG ja Electra ja RG, sitten on pientä vaihtelua ollut etuvannekoossa.

Street Glide 2009 asti 17", 2009 eteenpäin 18", 2016 eteenpäin 19"
Electra Glide 2008 asti 16", 2008 19", 2009 eteenpäin 17"
Road King 2008 asti 16", 2008 19" 2009 eteenpäin 17"

Jokatapauksessa kaikkina vuosina Streetgliden ja Electran kuivapaino eroaa kaikkina vuosina ainoastaan n.20kg. Tuntuu vähältä, mutta kun lisäpaino on yli istuinkorkeuden on sillä suuri merkitys käsiteltävyyteen, ja painon tunne luonnollisesti korostuu kertoimen kanssa kun takapaksia kuormataan.

Street Gliden ja Kingin välinen kuivapaino eroaa vain 4kg (2010 mallit).

Nämä on katseltu Bikez:in sivuilta, joten eivät välttämättä virallisia.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin