Ensimmäisen H-D:n hankinta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

heieksym kirjoitti: 11:37 12.02.2021. Tervehdys,

Minulle myös iski paha HD kuume ja etsiskelin tietoa ja "järkeviä" keskusteluja aiheeseen liittyen. Tämä sisvusto vaikutti pienen tutustumisen jälkeen hyvin asialliselta. En nyt sitten lähtenyt uutta viestiketjua aloittamaan, kun näytti löytyvän sopiva aloitus muutenkin :)

Nettimotoa olen kovasti selaillut ja sitä kautta tykästynyt enemmän "naked" malleihin, missä max, jonkulainen tuulilasi edessä ja max. sivulaukut takana ja nekin mielellään nahkaiset. Matkustajan istuin satunnaiseen tyttären ajeluttamiseen. Siinäpä ne meikäläisen speksit (toivottavasti) tulevaan harrikkaan :)
Road King on varmaan malli, ainakin lähellä sitä mitä olet tuossa kertonut. Kaikkiin malleihin saa tuollaisen pleksi tyyppisen "tuulilasin". Budjetti on aina vähän avointa.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4844
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

heieksym kirjoitti: 11:37 12.02.2021. ... tykästynyt enemmän "naked" malleihin, missä max, jonkulainen tuulilasi edessä ja max. sivulaukut takana ja nekin mielellään nahkaiset. Matkustajan istuin satunnaiseen tyttären ajeluttamiseen. Siinäpä ne meikäläisen speksit (toivottavasti) tulevaan harrikkaan :)
Mites Softail :?:
Tossa kuva miun Emilia-ChromeTrain:istä, touring modessa, Epsanjan superin portilla.
2 viikon retkitaravat paalattuna, mukaan lukien 'sviitti'.

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Meinasit "naked" mutta vähän pleksiä jne.

Tuo Harikan kuvassa oleva Softail on siitä hyvä esimerkki, että lisää laukkua ja pleksiä saa vaikka pyörä olisi alun perin kuinka "naked" tahansa. Ja saa sitten mieleisensä. Minulla vastaava eli Softail, johon on laitettu leveämpi satula, sivulaukut ja ihan minipleksi. Olen tyytyväinen juuri tähän. Ulkomaanreissut on tällä viimeiset 10 vuotta tehty rouva takapenkillä ja hänkin on tyytyväinen. Vähän huonosti näkyy tuossa se Flyscreen-plexi:

KuvaOlen 186 cm pitkä, tästä huomaa että ei 2008 Softailikaan niin kauhean iso pyörä tämän kokoiselle ole.

Täytyy myös tunnustaa, että kun uudella M8 Road Glidellä viime kesänä ajelin, niin kyllä sen ehkä ottaisin jos olisi tarkoitus ajella pari kertaa kesässä edes takas Espanjaan pitkin autobahneja. Kyllä se on hieno pitkänmatkan peli. Mutta kun ajelen paljon Suomessa ja Norjassa pienempiä teitä, niin enpä sen matkamallimpaa tarvitse enkä halua mitä omani on.

Jos olisi pakko vaihtaa se pois ja pitäisi ottaa mahdollisimman valmis pyörä (mitä ei toki tarvitsisi tehdä!) ottaisin uuden Sport Gliden, vanhan tai uuden Softail Heritage Classikin tai Dyna Switchbackin. Ja sitten Road King tietysti, mutta se minulle vähän liian ison tuntuinen pyörä. Mutta tämä oli vain minun listani, muilla on oma lista! Ja sinä valitset tietysti taas oman pääsi mukaan.

Jos sinulla ei ole kiire, mene ja vähintään istu pyörien päällä HD-liikkeissä, toki muistaen että satula, ohjaustanko ja jalkatappien paikat voi nimenomaan HD:n kohdalla helposti vaihtaa mieleiseksi. Se helpottaa jos hankinnan aikataulu sallii että pääset pyörät vielä koeajamaan.
Viimeksi muokannut UrpoTJ, 23:40 12.02.2021.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja jty »

Road King vs Softail erot on että softi on vähän kevyemmän oloinen mutta jos noilla spekseillä niin softailia kattelisin. HD:n etu japsikustomiin on että nää on loputtomasti muokattavissa omiin tarpeisiin. Sen suosituksen annan että mitä uudempi, sen tehokkaampi moottori, nää isommat M8:t on jo semmosia että Saksassa voi ajella muillakin kaistoilla kun itärekkojen seassa.
Koeaja kaikkea mahdollista niin se kolahtaa. Leveä satula, ja paremmin istuva ohjaustanko on helppoja fiksejä, liian pieni kone kalliimpi.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4844
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

UrpoTJ kirjoitti: 22:01 12.02.2021. Meinasit "naked" mutta vähän pleksiä jne.
Kuva
UrpoTJ,
Ookko kokkeilu tota FlyScreen:iä pystyssä :?:
Mie kokeilin ensiks tollei vinkkelissä, ilmavirta repi yläruhoa.
Ja ihan pystyssä, ilmavirta repi huomattavasti vähemmä yläruhoa, tosin mie oon 173cm pätkä.

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Itse matkamallien ystävänä tuota Kingiä olen aina kehunut omistettuani sellaisen yhden kesän ja 4000 km. Olen sanonut, että jos olisi vain yksi pyörä, se olisi Kingi parhaana kompromissina kaikista Harrikan malleista. Melkein yhtä ketterä, kuin softail ja melkein yhtä hyvä matkapyörä, kuin Electra :) Softailia helpompi siihen on tehdä hyvä ajettavuus.

Uudet M8 softailit ovat sitten oma lukunsa. Niissä teho ja ajettavuus on jo ison askelen edellä vanhoja softaileja. Mutta niistä pitää vielä maksaa TC-Kingiä enemmän. JTY:n kanssa tässä samaa mieltä, että uudempi on aina parempi näissä kaikissa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

-Harikka- kirjoitti: 23:58 12.02.2021. Ookko kokkeilu tota FlyScreen:iä pystyssä :?:
Mie kokeilin ensiks tollei vinkkelissä, ilmavirta repi yläruhoa.
Ja ihan pystyssä, ilmavirta repi huomattavasti vähemmä yläruhoa, tosin mie oon 173cm pätkä.
Juu, kokeilin pystympänäkin mutta silloin humputti kypärässä. Ihme juttu, että eri pituisella ja eri etäisyydellä pleksistä istuvilla toimivat eri pleksit ja eri asennossa eri lailla. Voi johtua muutenkin pyörän etupäästä, lampusta ym. Pitäisi mennä tuulitunneliin testaamaan.

Kuvittelen, että minulla pleksi on niin tosi kallellaan, että humputtava pyörre syntyy vasta takanani, mutta tiedä häntä. Pääasia että toimii.

Mutta osuit naulan kantaan, kokeilla kannattaa, taitavat kaikki tapaukset ja kuljettajat olla erilaisia. Valitettavasti alan liikkeissä ei yleensä ole paljoakaan kokeiluversioita, onneksi kai joitain jossain.

Ketjun aloittajalle tiedoksi, että pleksi-hakusanalla löytyy tältä foorumilta ainakin yhdeksi illaksi luettavaa.
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja jty »

Jos joku haluaa kingiinsä kokeilla lyhyempiä kaarrettuja pleksejä niin mulla pölyyntyy pari hyllyllä.
Näin kepeänä offtopikkina
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4844
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

jty kirjoitti: 15:56 13.02.2021. ... Näin kepeänä offtopikkina
Ei ikinä enne täällä ja nyt taas :!: :wink: :lol:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin