Ensimmäisen H-D:n hankinta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Joo, paras moottoripyörä on Harley-Davidson....
Springeri on kummallisen näköinen kötöstys, mutta H-Dtehtaan tekemänä nykyaikaisena versiona se on yllättävän hyvä ajolleen.
Vaikka onkin satavuotta vanhaa tekniikkaa, toimii loistavasti tieajossa.
Jos haaveilee vähänkin endurojutskista, löytyy sellaiseen käyttöön takuulla parempia laitteita.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja ranze »

UrpoTJ kirjoitti: 19:57 10.07.2020.Esimerkiksi Twin Cam, jos jättää 88-version välistä pois. Jos joillekin on jäänyt TC-koneesta huono mielikuva, se johtuu noista 88:sta. TC96 on hyvä, jos haluaa sitä vääntöä ja voimaa.
Hyvin monessa noista kasipareista on se työläämpi jakopää jo konvertoitu paremmaksi. Ja ellei ole, ei se ole kummoinen homma. Early88 on vieläpä kampuran Timken valmiiksi lohkossa, jos haluat viritellä. Sitä ysikuutosessa ei ole.

Ihan varmaa on, että jokainen meistä näkee just siinä omassa myllyssä/prätkässä jotain kaunista. Kaikki ne tekevät just sen, mihin on suunniteltu. HD ylipäätään antaa mainion pohjan viedä sitä mihin suuntaan tahansa. Rakenna itte tai osta mieluinen kombinaatio. Kannattaa koeajaa nekin vaihtoehdot mikä ei tule ensimmäisenä mieleen. Olin ostamassa mielessäni Softailia. Koeajoin varuilta Dynan ja sohvan. Ja nyt ajellut kymmenen vuotta sohvalla. Se softail on vieläkin ostamatta, sillä ajoin pitkän viikonlopun Texasissa vuokrattuani sen.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja JKKo »

UrpoTJ kirjoitti: 19:57 10.07.2020. Juu onneksi HD:llä on muitakin parhaita moottoreita. Esimerkiksi Twin Cam, jos jättää 88-version välistä pois. Jos joillekin on jäänyt TC-koneesta huono mielikuva, se johtuu noista 88:sta. TC96 on hyvä, jos haluaa sitä vääntöä ja voimaa. Mutta on siis Evokin hyvä, ei sillä.

Off topiccina, parashan on Sporsterin evo neljine nokka-akseleineen. Kun korjaamolta kysyy, niin siinä on vähiten murheita. Saas nähdä, koska päästömääräykset siirtävät sen historiaan. Mutta Sporsteriahan ei nyt haettu... Minullahan ei ole Sportsteria, en siis tässä omaani kehu.

Näistä parhaista saadaan pitkä ketju...
Ollaan parhaillaan suorittamassa pariskunnan yhteistä kesäajelua mallia hotellista hotelliin. Pitkästä aikaa kyytiläinen ja tavarat messissä. Ysikutonen Twin Cam tuntui eilen Viron "mäkiosuudella" melko ponnettomalta.

Moottori on ehjä. Menee öljynvaihtovälin lisäämättä eikä ole muita oireita. Mut verrattuna mihin vaan mikä mulla ajokkikokoelmassa on ja bensalla käy, niin tuo "vääntö" ja kaasuun vastaavuus on - no suhteellista. Kulkeehan se tuppi nurin käännettynä, mut ei se mikään maininnan arvoinen vääntökone mun mielestäni ole. Siis vakiona.

Mut vakiona se on kestänyt avaamatta paitsi mitä nyt ne laahaimet vaihdettiin ja nokkalaakerit sadan tonnin kohdalla.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kaikki on suhteellista...
Jotkut virittää hajapusaakin, kun se ei millään jaksa mennä 8)
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja ranze »

Pertti kirjoitti: 10:27 11.07.2020. Kaikki on suhteellista...
Jotkut virittää hajapusaakin, kun se ei millään jaksa mennä 8)
Ja eräät downgreidaa 124 strokerin, kun matkateko ei ollutkaan enää leppoisaa. :lol:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiwi kirjoitti: 12:26 10.07.2020. Mutta kaikille alkuaikojen dynaa haaveileville suosittelen koeajamaan sekä evoa että tuplanokkaista, jotta tietää mitä itselleen haluaa. 2006 tuli 6 vaihteinen laatikko ja ainakin itse pidän siitä
Juuri näin. Itse olen sanonut, että uudempi on aina parempi. Siinä kun on tehty muutakin parannusta, kun vain "huononnettu moottoria". Välitykset ovat pidentyneet, jarrut parantuneet, teho lisääntynyt, ruisku tuonut helppoutta käyttöön ja säädettävyyteen, rungot parantuneet. jne.

Minulla on tälä hetkellä kaksi evolaista, '86 softail ja '89 Ultra. Kummallakin on kiva ajaa, mutta kun hyppää vaikka 30 vuotta tuoreemman päälle, niin se vaan on kaikessa parempi. Alkaen vaikka matkanopeuksista. Tuolla '89:llä on kiva vetää 100-115 matkanopeutena. 2010-luvun matkalehmillä vastaava luku on 125-140 johtuen välityksistä, moottorista, rungosta ja jarruista. Siinä ei hirveästi matkaa tehdessä lohduta, että ehkä se evo on vielä 50 vuoden kuluttua vähän luotettavampi laite silloin jo eläikäiselle perikunnallekin ;)

Jos taksitolppien puheisiin on uskominen, niin Mersut ovat tulleet malli mallilta huonommiksi varmaan jo 40-luvulta asti ;) Samaa vikaa taitaa olla Harrikoissakin...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Pertti kirjoitti: 10:27 11.07.2020. Kaikki on suhteellista...
Jotkut virittää hajapusaakin, kun se ei millään jaksa mennä 8)
:lol: :lol:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Sitten on meitä jääriä jotka ei kaipaa hienoja hilavitkuttimia. Omassa sovelissa taitaa olla alkuperäset jousitukset eessä ja takana. Persettä pitää nostaa jakkarasta jos ei ehdi jarruttaa töyssyyn, muuten tekee vähän kipiää. :lol:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja JKKo »

-Harikka- kirjoitti: 14:52 11.07.2020.
Pertti kirjoitti: 10:27 11.07.2020. Kaikki on suhteellista...
Jotkut virittää hajapusaakin, kun se ei millään jaksa mennä 8)
:lol: :lol:
Niihin saakin oikein mukavan teholisän Proboostin sarjalla. Eikä edes maksa hirveitä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vuppe kirjoitti: 19:47 11.07.2020. sovelissa taitaa olla alkuperäset jousitukset eessä ja takana. Persettä pitää nostaa jakkarasta jos ei ehdi jarruttaa töyssyyn, muuten tekee vähän kipiää. :lol:
Ei tarvitse shovelissa, se hyppykeppi heittää ilman jo itsestään ;) Toki se kepin alasmeno voi vähän sattua.

Itse olen kyllä shoveliinkin pannut paremmat jouset eteen ja taakse. Progressive Suspensionilta löytyivät täysin alkuperäisen näköiset FLH:n takaiskarit ja saman valmistajan etujouset eivät näy päälle. Mutta matkustus on paljon mukavampaa.

Vielä kun tekisivät siihen hyppykeppiin parempia jousia. 8)

Ei elämästä kannata yrittää tehdä vaikeaa kaikin keinoin, jos voi vähän helpottaakin :lol: :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Saiskohan sen hyppykepin tilalle kokasteltua tuollaisen moternimman poliisijousen
Kuva
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Keppijakkara olis hieno mutta mulla on vaan tavallinen pitkä malli. Toppausta on muutama milli, hyvä istuttava mutta kun takapamput on liki umpijököö niin kuoppia on hyvä välttää.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pertti kirjoitti: 10:12 12.07.2020. Saiskohan sen hyppykepin tilalle kokasteltua tuollaisen moternimman poliisijousen
Voisi muuten jopa jotenkin onnistua, kun tuossa yläpäässä on tuo muoviholkki, joka ehkä sopisi siihen runkonputken reikään. Mutta ei se pussihousun omatunto kaikkeen veny, joten jääköön kokeilematta.Rasvasin sen hyppykepinkin tässä alkukesästä,
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vuppe kirjoitti: 10:18 12.07.2020. hyvä istuttava mutta kun takapamput on liki umpijököö niin kuoppia on hyvä välttää.
Kuulostaa kusallisen tutulta ja menee hyvin tämän otsikon alle ensimmäisen Harrikan hankinnasta. Tuo kuvan rautis oli oma eka Harrikkani ja siinä oli tehty melkein kaikki mahdollinen ajettavuuden minimoimiseksi. Mm. juuri lyhyet kivikovat iskarit tekivät ajamisen hyvin epämiellyttäväksi. ja se ryyditettynä lyhyellä suoralla dragbarilla tekivät terveselkäisellekin jo kipua ristiselkään 20 min ajon jälkeen. Ainoa mitä ei oltu tehty, olivat siirtosarjat, jolla ajoasento olisi vielä saatu ns. lentäväksi linkkuveitseksi :lol:

Toisaalta homma oli kuitenkin täydennetty suorilla putkilla, joten ei sillä kuulovaurion uhalla voinut sitä varttia kauempaa ajaakaan. Viikossa siihen ilmestyivät kuvan äänenvaimentimet ja tanko. Kuvan iskarit olivat seuraavana listalla.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Oma hankinta kallistuu varmaan tuohon 2007-> Dynaan. Tässä ketjussa niitä perusteita on jo läpi käyty. Sportilla voi revitellä tässä lähistöllä ja itekseen ajeltuna se on hyvä mutta pidempien reissujen tekoon isompi pyörä mihin saa helposti muijan ja tavaraa mukaan. Jotkut irroitettavat laukut on hyvä saada kiinni.

Moottoriin sitten ne perusvirit varmaan. 96->103 kitti, putki, nokat, kannet sitten taas Loimaalle ja kunnollinen ruiskun ohjaus. Sellainen motti että teho on mukavasti käyttöalueella. Ehkä jostain tälläisistä voisi lähteä liikkeelle. Pitänee syventyä aiheeseen.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Vastaa Viestiin