Lausuntopyyntö: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Lausuntopyyntö: L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Muistelin että tästä olisi jo täällä ketju, mutta en hakutoiminnolla nyt löytänyt:
"Liikenne- ja viestintävirasto Traficom pyytää lausuntoja L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttamista kokevasta määräysluonnoksesta." Lausunnot viim. 24.8.2020.

"L-luokan ajoneuvoja ovat moottorikäyttöiset kaksi-, kolmi- tai nelipyöräiset ajoneuvot, kuten moottorilla varustetut polkupyörät, kaksi- ja kolmipyöräiset mopot, kaksi- ja kolmipyöräiset moottoripyörät, sivuvaunulliset moottoripyörät, kevyet maantiemönkijät ja maantiemönkijät sekä kevyet ja raskaat nelipyörät."

Varmaan tätä MMAF:ssä ja/tai SMOTO:ssa tutkitaan tarkastikin, mutta keskustelua en pienellä googlaamisella löytänyt.

Luonnos ja perustelumuistio löytyvät tuolta:
https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Propo ... 247d71334b

Luin nuo sadepäivän ratoksi läpi. En kylläkään ole asiantuntija, mutta muutama juttu tuli mieleen. Suurin osa lienee ennallaan verrattuna edelliseen versioon. Paljon on muutosmahdollisuuksia, joiden vuoksi ei tarvitse muutoskatsastaa, ohjaustanko, peilit, valot, jouset, iskarit ym. Osassa vaihdettavista osista pitää olla tietysti E-hyväksyntä (esim. valot) tai E-/EU-/EY-hyväksyntä nimenomaisesti ko. uudemmalle pyörälle (esim. pakoputki). Jos teho kasvaa yli säädetyn lisän, pitää muutoskatsastaa, mutta muuten saa vaihtaa nokka-akseleita, kansia, venttiileitä ym.

Muutoskatsastaa pitää, jos "moottorin ohjauslaitteeseen tehdään ohjelmistomuutos". Tarkoittako tämä esim. PowerCommanderin asennusta? Entäs jos huollossa päivittävät ECU:n ohjausohjelman?

Osa asioista ei helposti maallikoille selviä. Esim. kun "paransin" jarruja PM:n 6-mäntäisellä "tehdasvalmisteisella" puristajalla, niin olisiko pitänyt muutoskatsastaa vai ei, ei aukeaa minulle tekstistä.

Maksimiäänitasot kaiketi uudemmilla pyörillä joissain tapauksissa hiukan alenevat. Liitteissä on esitetty äänimittaus. Ohiajomittaus poistuu, paikallanmittaus säilyy entisellään.

Liitteessä on myös jarrutestiasiaa. En ymmärtänyt, ratkeaako tuolla ohjeella tuo jarrujen häipymistestausasia, josta Testmill ja Traficom ovat keskenään kirjelmöineet. Lienee kuitenkin ratkennut muulla tapaa, Traficomilta on tainnut tulla joku "oikaisu".

Mikähän siinä on, ettei tähän ole saman tien koottu myös valoasioita, ne ovat edelleen muualla ja hajallaan. Esim. moottoripyörän huomiovaloista ei helposti löydy yksiselitteistä tekstiä. Eikös se olisi hienoa kun kaikki löytyisi tästä samata dokumentista.

Kun valoista lukee esim. tuolta (liekö edes uusin/voimassa) https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 1)&from=BG niin tulee mieleen, että tyyppihyväksytäänkö pyöriä niin, että esim. huomiovalojen tai seisontaavalojen etäisyyksiä ei tarvitse uusissa tyyppihyväksytyissä pyörissä noudattaa samalla tavalla kuin vanhoissa pyörissä? Esim. peileissä olevin parkkien/huomiovalojen etäisyys toisistaan voi olla paljon isompi mitä muuten "määräyksissä" hyväksytään?

Hienoahan olisi, jos SMOTO:n ehdotus siitä, että autoista poiketen huomiovalot saisivat palaa mp:ssä ajovalon kanssa päivällä yhtä aikaa, saataisiin voimaan.
Vastaa Viestiin