Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

mosse kirjoitti: 00:17 30.04.2021. Tätä käytin itse Sportsterin laatikossa.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/593036/ ... tooljy-1-L

Ja moottoriin just tuota 20W-50! :D
mosse,
Tää ei oo mittää henkilökohtasrta :!:
Täällä ku on 'linkin-avaamis-pelkosia' henkilöitä :roll:

Linkinhä vois tiätty laittaa tietorikkaammassa muodossa:
:arrow: Bel Ray Sport vaihteistoöljy 1 L 59-3036 15,90€ :idea: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Puman
Viestit: 40
Liittynyt: 20:46 18.12.2020.

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Puman »

No niin. Nyt kohta parikuukautta prätkäilty. Nyt alkaa miten kuten olla ajamisen perusteet hallussa. Hidasajokin on jotenkin opittu kytkimen ja kaasun yhteistyönä. Vastaohjauskin näyttää jotenkuten onnistuvan. Itseasiassa ainoa tapa kallistaa mutkiin, kun vauhtia on 80-100 kmh. Kovempaa en ole ajanutkaan. Tässä on takajousitus, mutta jouset ovat niin jäykät ( takalokarin ja takarenkaan välissä on vain 10 mm) että kyllä tämä tuntuman puolesta jäykkäperänä menee ja jo 40 km ajo tuntuu perskannikoissa.

Kovasti tekisi mieli vaihtaa ohjaustanko sellaiseen 12 tuumaisella korotuksella olevaan apehangeriin. Kävin tänään Turun harrikkaliikkeessä sellaista katsomassa. Lisäisi mukavasti kopterifiilistä. Eroaako apehangerin ajo-ominaisuudet verrattuna tällaiseen suoraan ohjaustankoon?
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos on perinteinen leveä ape, se saattaa tuntua jopa tukevammaltakin, mutta kapea ja korkea Z-tai T-bar ei minusta ole kaikkein paras.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Puman kirjoitti: 22:10 26.05.2021. Kovasti tekisi mieli vaihtaa ohjaustanko sellaiseen 12 tuumaisella korotuksella olevaan apehangeriin. Kävin tänään Turun harrikkaliikkeessä sellaista katsomassa. Lisäisi mukavasti kopterifiilistä. Eroaako apehangerin ajo-ominaisuudet verrattuna tällaiseen suoraan ohjaustankoon?
Jos Turussa asioit kannattaa tutustua myös IhalaChoppers Runosmäestä löytyy
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Minkä verran pidät painetta takarenkaassa, ajelin eilen yhdellä jäykällä shovelilla jossa oli hiukan yli 3 bar painetta takarenkaassa ja jopa mulla meinas tuntua kun tiessä oli reikä :mrgreen: kilo pois ja parani 8)
Puman
Viestit: 40
Liittynyt: 20:46 18.12.2020.

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Puman »

Sepixlh kirjoitti: 12:16 28.05.2021.
Puman kirjoitti: 22:10 26.05.2021. Kovasti tekisi mieli vaihtaa ohjaustanko sellaiseen 12 tuumaisella korotuksella olevaan apehangeriin. Kävin tänään Turun harrikkaliikkeessä sellaista katsomassa. Lisäisi mukavasti kopterifiilistä. Eroaako apehangerin ajo-ominaisuudet verrattuna tällaiseen suoraan ohjaustankoon?
Jos Turussa asioit kannattaa tutustua myös IhalaChoppers Runosmäestä löytyy
Kiitos tiedosta. Tuntuu tämä 10 tuumaisen apehangerin, kaksituumaisten raisereiden, ja pidennettyjen kaasu-, kytkin- ja etujarruvaijereiden toimitus olevan merkkiliikkeelle ihan mahdoton homma. Jo yli kuukauden tavara ollut jälkitoimituksessa tulossa eikä tietoa tuleeko koskaan.

Josko tuo Ihala olisi sitten enemmän asiantuntevampi ja palveluhalukkaampi. Onhan nämä kopterijutut aika marginaalia merkkiliikkeen vinkkelistä.

Kävin muuten myös eräässä toisessa hienoja koptereita myyntiin rakentavassa liikkeessä. Heti kättelyssä töykeään sävyyn sanoivat, että eivät tee tuollaisia hommia ( ei ole aikaa eikä mielenkiintoa), eivät korjaa muiden rakentamia koptereita eivätkä pääsääntöisesti myy varaosia saati niitä tilaa asiakkaalle. Aika menee pyörien rakenteluun. Teki mieli sanoa, että nettisivujen mukaan kaikki moottoripyörän huolto ja muutostyöt kuuluvat palveluntarjontaan. Toisaalta erittäin hyvä, että asiakas käännytetään ovelta suoraan ja molempien osapuolten aikaa säästyy, mutta nettisivut antavat toiminnasta todella väärän kuvan. Esim. Sitä ei kerrota, että huoltavat vain heidän kaasaamia pyöriä.

Tarvitsisin noin 178 cm kytkinvaijerin, 145 cm etujarruvaijerin ja 125 cm kaasuvaiherin sopivana Keihin cv kaasariin. Eli vaijerit noin 25-30 cm pidemmät kuin nyt. Niillä pitäisi ulottua 10-12 tuumaisen apehangerin kanssa.
Puman
Viestit: 40
Liittynyt: 20:46 18.12.2020.

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Puman »

Pakko kehua tuota Ihala-Choppersia. Kaikki tarvitsemani osat järjesty alle viikossa ja asennus päälle.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Puman kirjoitti: 22:37 08.07.2021. Pakko kehua tuota Ihala-Choppersia. Kaikki tarvitsemani osat järjesty alle viikossa ja asennus päälle.
Kyllä hyvää palvelua kannattaa aina kehua. Raimo hoitaa hommat hyvin. Riittävän pieni firma ja mikä tärkeintä, oikea asenne.

Merkkiliikettä nämä eivät kiinnosta, ellei siellä ole asiaan innostunutta henkilöä töissä. Aikoinaan vanhalla H-D Helsingillä oli Jukka, joka puuhasi itsekin vanhojen autojen ja pyörien kanssa ja häneltä sai aina neuvoja ja osia ja paljon suoraan hyllystä tai viikossa tilaamalla. Mutta tämä palvelu kaatui konkurssin myötä ja mies haki uusia haasteita uusista kuvioista.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Mopo-Ukko
Viestit: 228
Liittynyt: 20:10 14.09.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Jukka oli kyllä mies paikallaan varaosa tiskillä,homma hoitui aina tavalla tai toisella.
FXSTI -06
Puman
Viestit: 40
Liittynyt: 20:46 18.12.2020.

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Puman »

Joe Cool kirjoitti: 00:37 09.07.2021.
Puman kirjoitti: 22:37 08.07.2021. Pakko kehua tuota Ihala-Choppersia. Kaikki tarvitsemani osat järjesty alle viikossa ja asennus päälle.
Kyllä hyvää palvelua kannattaa aina kehua. Raimo hoitaa hommat hyvin. Riittävän pieni firma ja mikä tärkeintä, oikea asenne.

Merkkiliikettä nämä eivät kiinnosta, ellei siellä ole asiaan innostunutta henkilöä töissä. Aikoinaan vanhalla H-D Helsingillä oli Jukka, joka puuhasi itsekin vanhojen autojen ja pyörien kanssa ja häneltä sai aina neuvoja ja osia ja paljon suoraan hyllystä tai viikossa tilaamalla. Mutta tämä palvelu kaatui konkurssin myötä ja mies haki uusia haasteita uusista kuvioista.
Näin juuri. Huomasi heti, että hän on ollut kopterien ja muiden rakenneltujen pyörien kanssa tekemisissä ja tuntee eri aftermarket-firmojen osat. Jo heti pyörän nähtyään osasi sanoa, mistä osista kasattu. Mittasi tarvittavat vaijeripituudet tarkkaan (yksikin tuuma liikaa saa kuulema vaijerin näyttämään ylipitkältä) ja osat tilaukseen. Osa löytyi suoraan hyllystä. Parin päivän paasta osat tontilla.
Puman
Viestit: 40
Liittynyt: 20:46 18.12.2020.

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Puman »

Moottoriöljyn vaihdon aika ja tietäjien apua taas tarvitaan.

Tässä kopterissa ei ole mitään öljynpoisto drain-tubea, mikä orkkis evo-sportstereista löytyy. Eli orkkis evo-sportstereissa tuleeko tuo öljyn poistoletku suoraan öljysäiliöstä vai onko koneen pohjalla joku öljynpoistoproppu tai ym , johon öljynpoistoletku on ruuvattu?

Toinen päänvaivaa aiheuttava tekijä on öljynmäärä. Öljysäiliö on tähän pyörään tehty vanhasta palosammuttimesta. Mitään öljytikkuja ym ei tietenkään ole. Eli kuinka täynnä tuon palosammutin- öljysäiliön tulisi olla, kun sen tilavuus on ulkomittojen perusteella noin 4.8 litraa. Eli kuinka paljon tyhjää jätetään orkkis sporsterien ölysäiliöön? Kokonaisöljymäärä taitaa normaalisti olla noin 2.8 litraa.

Kiitos
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Evo Sportsterin öljyt taidetaan vaihtaa öljytankki tyhjäksi poistoletkusta valuttamalla ja suodatin vaihtamalla. Pohjaproppua ei taida moottorissa olla toisin kuin BigTwineissä ym. Jos tässä pyörässä ei ole jälkikäteen tehdyssä öljysäiliössä mitään poistoletkua taikka yhdettä säiliön alareunassa, niin se on varmaan imettävä tyhjäksi. Näitä pumppuja saa esim. Biltemasta, maksaa kympin tai pari mallista riippuen. Sitten vaan säiliö pohjaa myöten tyhjäksi. Ja vanha öljysuodatin pois.

Käsikirja sanoo uutta öljyä 3,0 qt öljynvaihto, 3,5 qt tyhjään moottoriin. Tuo 3,0 qt on 2,86 litraa
(Motopedia: http://www.harrika.fi/wiki/index.php?ti ... A4r%C3%A4t

Lirauksen ennen säiliöön kaatamista voi kaataa suodattimeen, kokonaistilavuus on kuitenkin tuo n. 2,8 l.

Jotkut pyörittävät moottoria öljynvaihdon yhteydessä vanhaa öljyä kampikammiosta ym. moottorista pois saadakseen, mutta osan mielestä tämä on turhaa hifistelyä. Sportsterissa sitäpaitsi homma on hankalaa, öljypumppu pumppaa öljyn ensin suodattimeen (irrotetun suodattimen kohdalta öljyä saisi ulos) mutta silloin en oikeasti kampikammio edes tyhjenisi. Kait.

Jos ei ole mittatikkua, niin surutta tuon määrän säiliöön kaataisin. Edellyttäen tietysti, että säiliön yhteet ovat niin että tuo on riittävä määrä öljynkiertoa varten eli imuputki/yhde on reilusti öljyn pinnan alapuolella. Jos säiliö vaatii enemmän öljyä niin sitten vaan pistät enemmän, ei tästä haittaakaan pitäisi olla. Liian vähää ei saa säiliössä olla!

Harmi sinänsä jos ei ole mittatikkua, ei voi seurata öljyn pintaa. Sopisiko korkiksi joku mittatikulla varustettu malli?
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Jos säiliö kun on puolillaan (pyörä suorassa), niin tuskin tulee yli kun lämpenee. Käyttää kuumaksi ja katsoo paljonko pinta nousee ja lisää jos ei ole vaaraa että tulee yli.

Käsikirjan määrän kun laittaa niin ainakin uudemmassa evo-sportissa tulee reilusti ylitäyteen.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Puman
Viestit: 40
Liittynyt: 20:46 18.12.2020.

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Puman »

UrpoTJ kirjoitti: 11:26 05.01.2022. Evo Sportsterin öljyt taidetaan vaihtaa öljytankki tyhjäksi poistoletkusta valuttamalla ja suodatin vaihtamalla. Pohjaproppua ei taida moottorissa olla toisin kuin BigTwineissä ym. Jos tässä pyörässä ei ole jälkikäteen tehdyssä öljysäiliössä mitään poistoletkua taikka yhdettä säiliön alareunassa, niin se on varmaan imettävä tyhjäksi. Näitä pumppuja saa esim. Biltemasta, maksaa kympin tai pari mallista riippuen. Sitten vaan säiliö pohjaa myöten tyhjäksi. Ja vanha öljysuodatin pois.

Käsikirja sanoo uutta öljyä 3,0 qt öljynvaihto, 3,5 qt tyhjään moottoriin. Tuo 3,0 qt on 2,86 litraa
(Motopedia: http://www.harrika.fi/wiki/index.php?ti ... A4r%C3%A4t

Lirauksen ennen säiliöön kaatamista voi kaataa suodattimeen, kokonaistilavuus on kuitenkin tuo n. 2,8 l.

Jotkut pyörittävät moottoria öljynvaihdon yhteydessä vanhaa öljyä kampikammiosta ym. moottorista pois saadakseen, mutta osan mielestä tämä on turhaa hifistelyä. Sportsterissa sitäpaitsi homma on hankalaa, öljypumppu pumppaa öljyn ensin suodattimeen (irrotetun suodattimen kohdalta öljyä saisi ulos) mutta silloin en oikeasti kampikammio edes tyhjenisi. Kait.
Niin tämä olikin kysymys. Eli onko keinoa saada kaikki öljy ulos koneesta. Öljysäiliön sain tyhjäksi helposti. Ruuvasin vain irti öljysäiliöstä moottoriin lähtevän öljynsyöttöletkun ja jäteöljyastiaan menevä letku tilalle. Myös öljynsuodattimen poistamisen jälkeen hieman öljyä valui ulos.

Mutta silti moottorin öljykanaviin ja muihin paikkoihin missä öljyä nyt moottorissa liikkuu jäi pakostikin paljon vanhaa öljyä, koska öljysäiliön tyhjentäminen ei poista öljyä koneesta kuten autossa.

Eli kuten kerroitkin, eli se orkkis poistoletku tyhjentää vain öljysäiliön kuten minäkin nyt tein. Poistoletku ei Tyhjennä moottorin öljykanavia ym? Eli millään et saa kaikkea vanhaa ööliä ulos koneesta? Eli moottorin pohjassa ei ole mitään tyhjennysproppua tai vastaavaa jonka avaamalla kaikki öljy valuisi painovoimalla pois moottorista?

Ja ainoa keino nähdä riittävä öljymäärä on tihrustaa öljyntäyttöreiastä öljysäiliöön.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Puman kirjoitti: 13:49 05.01.2022.
Niin tämä olikin kysymys. Eli onko keinoa saada kaikki öljy ulos koneesta. Öljysäiliön sain tyhjäksi helposti. Ruuvasin vain irti öljysäiliöstä moottoriin lähtevän öljynsyöttöletkun ja jäteöljyastiaan menevä letku tilalle. Myös öljynsuodattimen poistamisen jälkeen hieman öljyä valui ulos.

Mutta silti moottorin öljykanaviin ja muihin paikkoihin missä öljyä nyt moottorissa liikkuu jäi pakostikin paljon vanhaa öljyä, koska öljysäiliön tyhjentäminen ei poista öljyä koneesta kuten autossa.

Eli kuten kerroitkin, eli se orkkis poistoletku tyhjentää vain öljysäiliön kuten minäkin nyt tein. Poistoletku ei Tyhjennä moottorin öljykanavia ym? Eli millään et saa kaikkea vanhaa ööliä ulos koneesta? Eli moottorin pohjassa ei ole mitään tyhjennysproppua tai vastaavaa jonka avaamalla kaikki öljy valuisi painovoimalla pois moottorista?
Pohjaproppua ei ole. Näin se on jos ei rupea pontevammin voimistelemaan. Jos haluaisi konetta ja sen omaa öljypumppua käyttää totaaliseen tyhjennykseen, pitäisi tyhjentää öljysäiliö, pistää sinne uudet öljyt ja pitää vanha öljynsuodatin paikoillaan, irrottaa paluuputki säiliölle, käynnistää moottori tyhjäkäynnille ja katsoa, koska tulee puhdasta öljyä paluuputkesta. Sitten uusi suodatin ja letkut paikoilleen ja uudestaan säiliön täyttö.

Ajatus siitä että vanhaa öljyä jää koneeseen, on ikävä, ymmärrän. Mutta silti on tuskin tarpeellista voimistella asian kanssa, näin ei öljyjä suurin osa vaihda eikä tehdaskaan näin ehdota. Näin minäkin olen Buellissa öljyt vaihtanut. On katsottu, että ei haittaa että sekaan jää vähän eli se 0,5 qt vanhaa öljyä. Kannattaa kuitenkin vaihtaa öljyt vähintään huolto-ohjelman mukaan eikä pitkittää vaihto välejä!
Puman kirjoitti: 13:49 05.01.2022. Ja ainoa keino nähdä riittävä öljymäärä on tihrustaa öljyntäyttöreiastä öljysäiliöön.
Varmaan näin. Edelleen, en usko että öljymäärä on sinänsä kovin tarkka kunhan sitä on riittävästi, mutta ei liikaa ettei paisu yli (kuten edellä Veijokin esitti). Jonkinlainen mittatikku olisi kuitenkin mukava. Ei sen takia, että näkee onko öljymäärä absoluuttisen oikea, vaan sen vuoksi, että näkee vajoaako pinta vai ei.
Vastaa Viestiin