Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
Ratastuksia. Ensimmäinen on Haynesin manuaalista. Toinen 1991-92 service manuaalista. Siirtyminen riimuista kuminauhaan oli monipolvisempi. Oli tavallisia ketjuja, oli O-rengasketjuja ja hihnaveto riippuen mallista.
Rautiksissa näyttää olleen evolaisia tiheämpiä välityksiä. Yritin räknätä 1200 kokoisen kierroksia. Voisko olla jopa niin alhaiset kuin 2800 rpm satasen vauhdissa?
Rautiksissa näyttää olleen evolaisia tiheämpiä välityksiä. Yritin räknätä 1200 kokoisen kierroksia. Voisko olla jopa niin alhaiset kuin 2800 rpm satasen vauhdissa?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
Laskin rattaista piikit. Takana 48 hammasta. Edessä 21. Vakio vai jotain muuta?
Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
No niinhän se oli.
Viimeksi muokannut Puman, 13:54 17.04.2021.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
Näyttäis olevan vakiovälitykset JKKo:n kuvien mukaan.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
Enskavedon puolella on mallista riippuen vähän mimmosia sun sattuu rattaita. Viisvaihteisissa evoissa on todennäköisesti ollut yhtä ja samaa. Kumiripusteisissa on vuosimallierojen lisäksi tehty eri tavoin 883 ja 1200 kokoisten kanssa. Viisvaihteiset evot ja kumiripusteiset on keskenään jonkin verran vaihtokelpoisia. ... tai sitten voi ottaa viisvaihteisen kumiripusteisen 1200 kokoisen yhtä hammasta pienemmän eturattaan ja laittaa sen viisvaihteiseen evosporttiin.
Ja rautapäissä tietysti omia välityksiä. Ja nelivaihteisissa evoissakin jotkut rattaat.
Näytti olevan takarattaassa hyppäys siinäkin kohtaa, kun rautapäässä vaihtuu jarrurumpu levyyn.
Ja nelivaihteisen ykkönen on pidempi kuin mun viisvaihteisen "close ratio" Andrews rattailla ja paaaljon pidempi kuin viisvaihteisen vakioykkönen.
Jos laite on rakentelijalta, niin eikun rattaat näkyville ja laskemaan.
Jos joku on pysynyt ns vakiona, niin suurin vaihde on sentään kaikissa suora. Paitsi jos laatikossa on Bakerin 6 vaihteinen setti, niin kutonen on loikkari.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
Eli normisettiä siis? No, ajo-ominaisuudet ja käytettävyys ei alkuunkaan paljon painaneet heräteostopäätöksessä, vaan kaikki puhtaasti ulkonäön perusteella.
Olen jo hankkiutunut eroon noista etu- ja takalokarin sekä bensatankin valkoisista raidoista ja nyt ovat kiiltävän mustia. Runko edelleen valkoinen ja sopii kokonaisuuteen.
Hieno tämä on ainakin katsella, jos ajaminen onkin vielä melko tuskaista. Runkomiutoksetkin on tehty ensinäkemältä hyvin. Ainakin linjat sopii kokonaisuuteen. Ihan kopterin näköinen.
Mutta tuo ykkönen saisi tosiaan olla lyhyempi. Eli kumpi on viisaampi tie? Taakse pienempi vai eteen suurempi ratas? Eteen tosin ei paljon suurempaa ratasta saa sopimaan, mutta takana on kyllä pienemmälle tilaa. Pystyykö näitä harrikan ketjuja lyhentämään samaan tapaan kuin fillarinkin, vai saako takarengasta taaksepäin säätämällä ketjut kireälle jos takaratas pienenee muutamalla piikillä?
Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
Kuitenkin vielä - ihan ilman sarvia ja hampaita - olethan jo tarkistanut, että se oikeasti on pienin vaihde, millä olet liikkeelle lähtenyt? Ettei tosiaan olisi ollut 'välivapaalla', mitä Kiwi jo ihan alussa myös veikkaili...?
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
Kannattaa myös muistaa että kytkinhän on monilevyinen ja öljykylvyssä, tehty siis sitä silmällä pitäen että voi pitää vedettynä ja vähän luistatella. Eli jos on tarve ajaa ykkösellä alle tyhjäkäynnin nopeuden, niin pidä kytkin enimmäkseen vedettynä, ja säätelet vauhtia kytkintä ”annostelemalla”. Simmut auki, ennakoiden, ja ruuhkassa voi jättää muutaman metrin siinä edessä olevan taakse tilaakin. Ylenpalttinen välitysten lyhentäminen (edelleen, eturatasta pienentämällä tai takaratasta suurentamalla ) kostautuu sitten maantiellä.
Mutta sinne parkkipaikalle vaan reenailemaan! Hidasajo on tärkeä juttu osata. Samalla, jos siellä on tilaa, voit koittaa selata vaihteet läpi niin tiedät millä vaihteella olet liikkeelle lähtemässä. Rautikselle riitti alle 100m alue vaihteiden läpi käymiseen, toki ei nelosella menty kuin puksuttamalla.
Ja voi kai sinne liikkeeseen soittaa ja kysyä muistetaanko siellä kuka koeajoi ja kiinnittivätkö ykkösvaihteeseen huomiota.
Mutta sinne parkkipaikalle vaan reenailemaan! Hidasajo on tärkeä juttu osata. Samalla, jos siellä on tilaa, voit koittaa selata vaihteet läpi niin tiedät millä vaihteella olet liikkeelle lähtemässä. Rautikselle riitti alle 100m alue vaihteiden läpi käymiseen, toki ei nelosella menty kuin puksuttamalla.
Ja voi kai sinne liikkeeseen soittaa ja kysyä muistetaanko siellä kuka koeajoi ja kiinnittivätkö ykkösvaihteeseen huomiota.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
Joo, jos laatikko tai enska ei ole joku ihan ihmeelinen pitkä viritys, niin ei se ykkönen mitenkään mahdoton ole, edes suurimmalla eturattaalla, mitä sinne on saanut.
Kerran olen ajanut 4-vaihteisella evo Sportilla 20 km koeajon ja ostamatta jäi, mutta ihan muista syistä, kuin vaihteista.
Kaksi rautista 4-lovisella on tallissa ja ikinä ei ole tullut mieleen, että onpa hankalan pitkä ykkönen. Kyllä niissä kakkosta tarjoaa ihan normaalisti jo pian liikkeellelähdön jälkeen parilla etupiikillä pidennetylläkin välityksellä ja ykkösellä pärjää kaupungissakin aivan ongelmitta. Toki kävelyvauhtia en pyri muutenkaan ajamaan, eli siinä pitää tietysti kytkintäkin tavoitella.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
Jos ei voi ajaa kyseisellä vehkeellä, niin olisikko ehkä viisainta vaihtaa johonkin "helpommin" ajettavaan vehkeeseen tai ripustaa kyseinen sportsteri seinälle raameihin jossa voi ihailla sitä?
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
Vain Tytöt ajaa Sporsterilla
Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
Meinasin sanoa että ihan ”tyylikäs” eka viesti, mutta tää olikin toka joten nevermind.
Se on muuten Sportster.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
- -Harikka-
- Viestit: 4845
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
Homeros,
Sie saatat oppii jottei, kaikkia 'totuuksia' kannata kirjotella tänne
Iso osa 'hardcore' Porsteri faneista, vetänee herneet nenulii siun rustauksesta
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?
Aloittajalle sen verran, että kun eteen laittaa pienemmän rattaan, niin vauhti hidastuu.
Sama takana, kun sinne laittaa suuremman rattaan.
Voi olla, että jos pari piikkiä pienentää eturatasta, niin alkaa olla hidasajo kohdallaan. Kopterilla kumminkin lähinnä kruisaillaan näillä meidän luvallisilla nopeuksilla. Ainakin helpoin vaihtaa eteen sportissa.
Sama takana, kun sinne laittaa suuremman rattaan.
Voi olla, että jos pari piikkiä pienentää eturatasta, niin alkaa olla hidasajo kohdallaan. Kopterilla kumminkin lähinnä kruisaillaan näillä meidän luvallisilla nopeuksilla. Ainakin helpoin vaihtaa eteen sportissa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!