YLE Sähkömoottoripyöräilijä...

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

YLE Sähkömoottoripyöräilijä...

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: YLE Sähkömoottoripyöräilijä...

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Kerro lisää, en uskalla tuon näköisiä linkkejä aukoa
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: YLE Sähkömoottoripyöräilijä...

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Sähkömoottoripyöräilijä on kuullut olevansa jopa kukkahattutäti – kaksi motoristia kertoo, mikä jyhkeässä pärinässä tai täydessä hiljaisuudessa lumoaa

Sähkömoottoripyörä on Suomessa vielä marginaalinen menopeli, mutta kauppiaiden mukaan se on nyt löytämässä asiakaskuntansa.
moottoripyöräily
26.4. 07:15
Hiljaisuus lumosi sähkömoottoripyöräilijän, vannoutuneelle Harley-Davidson-fanille ääni on pyörän tärkein ominaisuus
Hiljaisuus lumosi sähkömoottoripyöräilijän, vannoutuneelle Harley-Davidson-fanille ääni on pyörän tärkein ominaisuus

Jaa:
Jaa artikkeli Facebookissa
927
Jaa artikkeli Twitterissä

Tomi Ahto muistaa yhä elävästi ensikohtaamisensa Harley-Davidson-moottoripyörän kanssa 13-vuotiaana autokaupan pihassa.

– Se oli kaunis pyörä, musta väri ja kromi hivelivät silmiä. Ja sitten kuulin sen äänen.

Harley-Davidsonin ääni oli niin vaikuttava, että nuorukainen päätti vielä jonain päivänä omistaa oman Harrikan.

– Sellainen matala soundi, joka tuntuu täällä näin, Ahto sanoo ja taputtaa kämmentään sydämensä päällä.
Harley Davidson -harrastaja Tomi Ahto.
Tomi Ahto tykästyi Harley-Davidsonin ääneen jo nuorukaisena. Petteri Juuti / Yle

Kymmenisen vuotta sitten unelma lopulta toteutui. Nyt Ahto päräyttää Harley-Davidsoninsa käyntiin sipoolaisessa maalaismaisemassa. Myös moottoripyöräkerho on oma ja siihen kuuluu yksitoista pyörää ajajineen.

Ahtolla ja kerhokavereilla Stefan Felinillä ja Pekka Briskillä on kaikilla erilaiset Harrikat, mutta yhteistä niille on nimenomaan ääni.

Tai jympytys, kuten Ahto sitä kuvailee.

– Minulle moottoripyöräily on sitä, että putkesta tulee ääntä, bensa haisee, välillä öljykin. Sormet on tuhrussa ja pyörää saa rassata. Jos pyörästä laitetaan vain töpseli seinään, niin se ei ole samanlaista.
Sähköinen Harley-Davidson on kiinnostanut motoristeja

Moni vannoutunut Harley-Davidson-fani saattoikin hieraista silmiään, kun HD ensi kertaa vuonna 2014 kertoi kehittävänsä sähköllä kulkevaa moottoripyörää. Markkinoille se saapui vuonna 2019.

Kenttämyyntipäällikkö Mikko Summa vastaa Harley-Davidsonin myynnistä Suomessa ja Ruotsissa. Hänen mukaansa sähköllä kulkeva HD on otettu hyvin vastaan alun muutosvastarintaisuudesta huolimatta.

– Sitä on myyty ihan kohtalaisesti, ottaen huomioon, että se maksaa lähes 40 000 euroa, Summa sanoo.

Sähkö-HD on kelvannut keskenään hyvin erilaisille asiakkaille – myös vannoutuneille Harley-Davidson-ajajillekin.

Summan mukaan sähkömoottoripyörä on joka tapauksessa muotoilultaan ja väreiltään tunnistettavissa Harley-Davidsoniksi. Hän vakuuttaa myös ajoäänen eroavan muista sähkömoottoripyöristä.

– Se on mekaanisen vaihteiston hammasratasääni, jota markkinointimme kuvailee hävittäjälentokoneen ääneksi, Summa lisää.
"Aluksi minua kutsuttiin kukkahattutädiksi ja ekoterroristiksi"

Espoolainen Roger Lohman osti sähkömoottoripyörän ensimmäisten joukossa. Lohman ajoi hybridiautoa ja tuumasi, että sähkö voisi sopia myös moottoripyörään.

– Valinta oli helppo, koska Suomen markkinoilla siinä vaiheessa ei ollut oikeastaan kuin kaksi vaihtoehtoa.

Lohman osti kesällä 2020 yhdysvaltalaisvalmistaja Zeron sähkömoottoripyörän. Hiljainen kyyti ja sähköisen kulkupelin ajo-ominaisuudet lumosivat hänet välittömästi.

– Sehän oli yhtä hymyä ensimmäiset tuhat kilometriä, koska pyörä oli niin helppo ajaa, äänetön ja kaikinpuolin mukava, Lohman lisää.
Roger Lohman ja sähkömoottoripyörä.
Roger Lohman ehti ajaa sähkömoottoripyörällä 10 000 kilometriä. Ajaminen tyssäsi sydäntalvella, kun akun lataaminen kylmässä ei onnistunut. Petteri Juuti / Yle

Sähkömoottoripyörässä ei käytetä kytkintä tai vaihteita. Pyörä nytkähtää liikkeelle välittömästi kaasukahvasta väännettäessä – täysin äänettömästi.

– Ajan mieluummin äänettömästi kuin äänillä. Moottoripyörän äänet eivät erityisesti miellytä minua.

Lohman ajeli menopelillään myös motoristien suosimille kohtaamispaikoille, ja siellä vastaanotto ei aina ollut yhtä innostunut.

– Aluksi motoristitapaamisissa minua kutsuttiin kukkahattutädiksi ja ekoterroristiksi. Epäluulo oli kova, kysyttiin kauan lataaminen kestää tai kuinka pitkälle pyörä kulkee.

Lohman kertoo, että akun lataaminen vie tunnin ja sillä pääsee noin 200 kilometriä. Hintaa lataukselle tulee kotona pari euroa ja yleisellä latauspaikalla hieman yli.

– Minulle ajofiilis tulee pyörän äärettömästä väännöstä. Moottori vetää uskomattoman tasaisesti ja nopeasti ja pyörää on hyvä ajaa mutkateillä.
Sähköllä kulkevia skoottereita ja moottoripyöriä myydään urbaaniin liikkumiseen

Sähkömoottoripyörä on Suomessa vielä marginaalinen menopeli. Traficomin mukaan vuonna 2020 sähkömoottoripyöriä ensirekisteröitiin vain 24 kappaletta.

Moottoripyöriä myyvän Bike Worldin toimitusjohtajan Erkan Feren mukaan Suomessa eletään nyt kolmatta sähkömoottoripyörien myyntikautta.

– Tällä kaudella se on ihan selkeästi lyönyt itsensä läpi. Tietyissä malleissa kysyntä ylittää tarjonnan.

Fere kertoo, että sähköllä kulkevia moottoripyöriä sekä sähköskoottereita myydään ennen kaikkea urbaaniin liikkumiseen.

Asiakaskunta on laaja, sähkö kiinnostaa myös sellaisia, joilla ei ole aiempaa motoristitaustaa.

– Sähköautojen suosion kasvaessa ja latausinfrastruktuurin kehittyessä, on ihan luonnollista, että moottoripyörät tulevat siinä mukana. Sähköllä liikkumisesta on tullut salonkikelpoista.

Vaikka myytyjen kulkupelien kappalemäärät ovat vielä maltillisia, Feren mukaan myynnin kasvuprosentit ovat vauhdikkaita.

– Saatavuus on yksi ongelma, kyseessä on vielä kohtuullisen nuori tuote moottoripyörämarkkinalle.
Videolla moottoripyöriä myyvän Bike Worldin toimitusjohtaja Erkan Fere kertoo, ketkä tällä hetkellä ostavat sähkömoottoripyöriä.

Yhdysvaltalaisen Zero-sähkömoottoripyörän hinta on hieman kilpailijaansa Harley-Davidsonia huokeampi. Varustuksesta ja akusta riippuen hinta vaihtelee 15 000–32 000 euron välillä.

– Siinä on kuitenkin perinteiseen polttomoottoriin suhteessa tiettyjä etuja, jotka näkyvät käyttökustannuksissa ja polttoainekuluissa. Sähkömoottoripyörässä ei ole öljynvaihtoja ja kuluvia osia on vähemmän, joten siitä kertyy säästöä.

Erkan Fere muistuttaa, että mitä enemmän isoja valmistajia tulee mukaan sähköpyörien valmistukseen, sitä vahvemmin kasvu vaikuttaa kaikkiin.

Myös Suomessa pohjalainen startup-yritys aikoo käynnistää sähkömoottoripyörien valmistamisen Seinäjoella.

Lue lisää: Suomessa valmistetaan pian tuhansia sähköllä toimivia moottoripyöriä, uhoaa startup-yrittäjä – eräs keksintö erottaa pohjalaisfirman kilpailijoista
Sähköllä kulkeminen tyssäsi talvipakkasiin

Sähkömoottoripyörään tykästynyt Roger Lohman ehti ajaa pyörällään 10 000 kilometriä viime vuonna.

Lopulta Lohman päätyi kuitenkin yllättävään ratkaisuun: sähkö vaihtui takaisin polttomoottoripyörään.

Syynä on se, että Lohmanin ajokausi on pidempi kuin monella muulla motoristilla.

– Ajan moottoripyörällä töihin niin kauan kun ei ole paljoa lunta ja tiet jäässä. Keväällä heti kun tiet ovat paljaana, niin lähden liikkeelle.

Käytännössä Lohmanin sähkömoottoripyöräilylle tuli stoppi joulukuussa. Akku ei enää kyennyt vastaanottamaan latausta elohopean laskiessa lähelle nollaa.
Zero -sähkömoottoripyörä.
Yhdysvaltalaisen Zero-sähkömoottoripyörän lataus riittää noin 200 kilometrin ajamiseen. Tankkauksen hinnaksi tulee pari euroa. Petteri Juuti / Yle

Millaista oli vaihtaa takaisin polttomoottoriin, kun takana oli 10 000 kilometriä sähköllä?

– Se oli käänteinen kulttuurishokki. Piti käyttää vaihteita ja kytkintä, ja mielestäni pyörä ei oikein liiku. Hommaan vielä sähköpyörän takaisin, Lohman nauraa.
"Ääni tuntuu sydämessä ja vatsanpohjassa – se vaan on eri fiilis"

Harley-Davidsonia ajava Tomi Ahto sanoo ymmärtävänsä, miksi myös HD alkoi valmistaa sähkömoottoripyöriä.

– On mentävä virran mukana. Muutkin tekevät sähkömoottoripyöriä, niin miksei Harley-Davidson tekisi myöskin. En sanoisi, että merkin imago olisi huonontunut, koska uskon, että markkinataloudessa on mentävä siihen suuntaan.
Harley Davidson -harrastaja Tomi Ahto.
Harley-Davidsonilla ajaminen on yhteisöllisyyttä, yhdessä ajamista. Se on kaikkien tervehtimistä, pysähdytään kahville ja jatketaan matkaa. Välttämättä määränpäätä ei ole, mutta on se matka, Tomi Ahto sanoo.Petteri Juuti / Yle

Voisitko itse kuvitella koeajavasi sähköistä Harley-Davidsonia?

– Voisin kokeilla, että minkälainen se on, mutta en usko, että tykkäisin.

– Polttomoottori-HD:ssa on se oma jytinä ja tytinä, se ravistaa. En tiedä mistä se fiilis tulee, mutta se vaan on eri fiilis. Ääni tuntuu sydämessä ja vatsanpohjassa.

Vaikka moottoripyörän ääni onkin Ahtolle keskeinen osa harrastuksen viehätystä, rajansa kaikella.

– Olen kyllä myös sitä mieltä, että kaupungissa yöllä ei väännetä kaasua. Minäkään en lähde pihasta kaasu täysillä, vaan kiihdytän vasta isommalla tiellä.

Juttua varten on haastateltu myös Teknisen Kaupan Liiton johtava asiantuntija Juha Ala-Hiiroa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: YLE Sähkömoottoripyöräilijä...

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Kommentit on taas sen verran laadukkaita ettei viitsi osallistua. Ensin puhutaan sähköpolkupyöristä, kaupunkisuunnittelusta ja lopuksi paasataan mopojen äänistä. Ei tainnut kukaan 130 kommentoijasta puhua mitään itse jutusta. Kyllä ihmisillä hihna luistaa pahasti.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: YLE Sähkömoottoripyöräilijä...

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Tuo oli ihan niiden motoristien haastattelun litterointi ilman toimittajan näkemystä. Ihan ok juttu tuoda molemmat osapuolet esille yhtäaikaa. Sähkömotoristi oli ollut motoristi ennenkin ja palannut vanhaan, koska oli todennut omaan ajoonsa liittyvän ongelman sähkövehkeessä.

Haaststellulla HD ukolla katsantokanta oli yksinkertaisempi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin