Pan America 2021

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1317
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tämä pyörä ansaitsee varmaan ihan oman ketjun. Veikkaan että pyörästä tulee menestys ja se tullut jäädäkseen. Kopioin tähän alkuun pari viestiäni "Harley Davcidson 2021"-ketjusta ja sitten kokemuksiani koeajosta.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1317
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

UrpoTJ kirjoitti: 19:28 29.01.2021. KuvaSeikkailupyörä Pan America: tässä on uusi Revolution Max-moottori, jossa männät/männänvarret eivät ole "fork and blade"-tyyppisesti niin kuin Sportstereissa, vanhoissa ja nykyisissä Big Twineissä. Eli sylinterit eivät ole samassa linjassa. Tämä perinteen hylkääminen vähän minua häiritsee, kumma kyllä, vaikka eihän tällä juuri merkitystä ole. Kone vähän levenee, mutta on helpompi koota ja purkaa kun ei tarvitse kampuralimppua hajoittaa. Eihän tämä esim. moottorin ääneen vaikuta, enemmän vaikuttaa sylintereiden kulma, joka on näissäkin 60 astetta, sama kuin V-Rodeissa ja uudehkoissa Street-malleissa. Tämä Revolution Max tulee kaiketi tuleviin uusiin street fighter-malleihinkin (Bronx ym.).

Olen ajanut V-rodilla 500 km ja Streetillä lyhyehkön koeajon, enpä silloin huomannut häiriintyä tuosta mäntien kiinnityksestä ja "japsimaisesta" sylinterien asemoinnista!

Pan America-mallin käsikontrollit eroavat täysin perinteisestä. Suuntavilkkuja käytetään vain yhdellä vasemmalla olevalla kytkimellä. Mistähän tuo on keksitty. Yllättävää että LiveWiressä on taas "perinteiset", se helpotti kyllä sillä ajamista!Kuva
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1317
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

UrpoTJ kirjoitti: 20:17 22.02.2021. Pan America-esittelyä katselin. Ei se enää niin rumalta näytä kun aluksi. Seikkailupyörä ei voi oikein muulta näyttää kuin seikkailupyörältä.

Uutuus: kalliimmassa mallissa aktiivinen jousitus madaltaa pyörää kun se pysähtyy, ulottuu lyhytjalkaisemmatkin maahan. Hyvä jos HD on keksinyt tähän jotain muuta mitä muilla ei ole.

Olen mp-messuilla käynyt koeistumassa näitä eikä missään oikein ulotu meikäläisen 186 senttisen jalat maahan: BMW GS, Tiger, KTM Adventure, Africa Twin, Multistrada, kaikissa sama juttu. Eli madallus on hyvä.

Amerikassa on hinnat tiedossa, tämä on noita kilpailijoitaan siellä halvempi. Pyörä painaa vähemmän kun nuo isot kilpailijat. Kilpailijoilla on tosin pienempiä ja kevyempiäkin malleja.

Harmi ettei uutta moottoria tehty 45 asteen kulmaan ja että kampiakseli on "tavallinen". Olisi ollut mukava jos perinteitä olisi saatu säilytettyä.

Tästä voisi tulla ihan menestyksekäs tuote, jos hinnat on kohdillaan eikä pahoja lastentauteja löydy.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1317
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tänään kävin Pan American Turussa koeajamassa. Tämä taisi olla varustellumpi malli, mutta ilman sitä laskeutuvaa alustaa. Pinnavanteet oli ja ajo-ohjelmia enemmän ym. herkkuja, joita en kyllä osannut enkä ehtinyt kokeilla.

Pyörä on ensisilmäyksellä iso ja korkea. Sitä se onkin, mutta kun lähtee ajamaan, pyörä tuntuu paljon kokoistaan pienemmältä ja ketterämmältä. Jos vertaan BMW Iso-Gessuun, jollaista olen ajanut, niin pyörä on varsin kapea, johtuu tietysti V-moottorista mutta tankki (jos se on tankki?) ja kaikki muutkin heebelit ovat kuljettajan paikalta katsottuna kapeat. Gessuun verrattuna tämä on minusta kevyt ja notkea peli, sanoo vaaka sitten mitä vaan.

Satulan korkeutta voi säätää, se oli alimmassa asennossa. Ei tässäkään ole kovin helppo molemmilla jaloilla maahan yltää, mutta minusta tämä on matalampi kuin ne kaikki muut seikkailupyörät, joita olen käynyt koeistumassa. Asento muuten on jotenkin väljä. Minulle ei tiukka polvikulma käy ollenkaan, heti tulee paikat kipeäksi. Tässä ei ollut sitä vaivaa, tosin ei koeajo kestänyt moniaita tunteja.

Moottorista kuuluu aika paljon mekaanisia ääniä, sihinöitä ja sähinöitä kuin ompelukoneesta. Ehkä se johtuu siitä, että pakoäänet ovat pienemmät, mutta kyllä siellä varmaan on paljon enemmän pyöriviä harpäkkeitä kuin vanhoissa malleissa. Äänimaailma ei tietystikään ole samanlainen vanhempiin moottorimalleihin verrattuna. Ei tuo ääni sitten enää vähän ajan päästä ajossa haitannut. Mutta on tämä eri juttu kuin Big Twinillä tai Sportsterilla ajaminen. Tämä voi olla jollekin iso kynnys, mutta jos seikkailupyörän haluaa, niin tässä vaihtoehdossa ei tarvitse vaihtaa vaatekaapin sisältöä, ei kerhoa, kokoontumisajoja eikä kavereita…

Kahvoissa on nappeja kuin Nintendon ohjaimissa. Eli toimintoja, valintoja, ohjelmia/ohjelmoitavaa on varmasti riittävästi. Vilkkuja osasin käyttää, kun on Buellissakin se vasemmalla oleva yhden napin käyttö. Tässä toki on sammutus/palautus automatiikkakin niin ettei vilkku unohtunut päälle. Poisti kyllä tosi äkkiä vilkun päältä, nopeammin kuin Softailissa, vähän ehkä liian nopeasti? No, ehkä tätä voi säätää… En Cruisea ehtinyt myöskään kokeilla. Valokytkin tuntui toimivalta, siinä oli kaukovalovilkkukin, samanlainen liipasin kuin Buellissa.

Kävi muuten mielessä että kyllä tässä on muutenkin Buelleista varmasti oppia otettu, mm. Ulysses-malllista. Eric Buellin oppeja ei kannata tietenkään hukata.

Mittarinäytössä on paljon kaikenlaista hyödyllistä. Kierroslukunäyttö ja nopeusnäyttö ovat hyvät. Vaihdenäyttö oli minusta pieni, vapaalle saisi olla selvempi merkki.

Street-asetus minulle pistettiin alkuun päälle. Se ei ole niin rivakka kuin Sport, mutta kyllä pyörä silläkin liikahti. Pyörittelin tätä aluksi parkkipaikalla hidasajossa. Notkea ja helppo hallittava, kytkin tunnokas ja kaasua oli helppo annostella. Takajarru tuntui aika tehottomalta, mutta se voi olla tällaisen pyörän ominaisuuskin. Softailissahan takajarru oikeasti jarruttaa kun painojakauma on erilainen, tässä ei takajarru ajossakaan tuntunut kovin vakuuttavalta. Jarrut eivät liene integroidut, ei ainakaan siltä tuntunut. Etujarru taas on hieno, tunnokas ja tehokas, tätä uskalsi käyttää hiekkatielläkin.

Suuntasin siis hiekkateille, joilla pyörä toimi hyvin. Pistin ”soratieasetuksen” päälle, mutta en kyllä huomannut mihin se vaikutti, varmaan jousitukseen ja kaasuvasteeseenkin. ABS-toiminto pysyi päällä, kokeilin takajarrua. Hitaasti se raksuttaa, 3 m tuli jarrutusjälkeä, 3 m taas ilman, sitten taas 3 m jarrutusjälkeä jne. Ei tunnu kovin pätevältä soratielle. Mutta oikeasti soratiellä takajarrusta otetaankin ABS-toiminto pois jotta sillä voi tehokkaasti jarruttaa. Luistonestot ja ABS:t saa pois päältä että voi kunnolla soralla ajaa. Etujarrun ABS-toimintoa en uskaltanut hiekalla kokeilla.

En missään metsäautotiellä enkä murskekasoissa käynyt ajamassa, mutta muuten hiekkatiellä pyörä toimi hienosti, notkeasti ja johdonmukaisesti. Renkaat olivat kompromissirenkaat, eivät mitkään nappulakumit. Lätäkkökuoppia oikein haeskelin, jousitus ottaa ne hienosti, ei pauku eikä pohjaa. Nuo huomiot ovat kevyen ajelun perusteella, en uskaltanut tätä oikein kovasti kuljettaa.

Hitaammassa ajossa huomasin, että nilkkoihin tai lahkeen sisään tuli aika kuumaa ilmaa, ihan kun olisi föönillä puhallettu, ainakin vasemmalle puolelle. Vähän huvitti tuo juttu. No, oli kyllä hellepäiväkin tänään Turussa.

Moottoritielläkin kokeilin. Hyvin pelaa sielläkin. Pleksiä voi ajaessa säätää, siitä löytyi asento, että pyörteet kypärästä hävisivät. Täällä oli jo Sport-moodi päällä. Pyörä hyökkää Sport-asennossa huomattavasti reippaammin kuin Street-asennossa, selvä ero näissä oli. Moottori on hieno, vääntää jo hyvin 2000 kierroksella, mutta kyllä ylemmillä kierroksilla sitten tapahtuu. Punarajalle pääsi neula heilahtamaan kun motarille liityin. Suljetulla pätkällä (luonnollisesti) kokeilin 6-vaihde päällä ja nopeutta130 km/h kaasun aukaisua, niin kylläpä pyörä tästä lähti tosi rivakasti vielä kiihtymään.

Hintalappu lienee 21.000 e alkaen ja n. 30.000 e kun on pinnavanteet ym. valinnaiset herkut ja laukut mukana. Kohta varmaan tulee Screaming Eagle-osia, joilla saa lisänäköä, ominaisuuksia ja hintaakin.
On kauppiailla erikoinen ongelma, kauppa kävisi mutta ei ole myytävää. Puhuin aiheesta Turussa ja viime viikolla Tampereella. Kaikki saadut pyörät ja ilmeisesti syksylläkin tulevat on myyty, ilman että pyörää on voinut kokeilla, haistaa tai edes livenä nähdä. Ja pyöriä saadaan Suomeen vain vähän. Ilmeisesti 2022 keväänkin pyöristä käydään jo kauppaa.

Veikkaan että tästä tulee menestystuote. Pyörä ei ole ominaisuuksiinsa nähden kallis. Vanhoista HD-harrastajista osa haluaa joko ainoana tai toisena pyöränä ajaa tämmöisellä jokapaikan pyörällä. Näitä hankkivat nekin, joilla ei ole ennen ollut HD:tä. Näitähän näemme jo kesän kokoontumisissa, mm. monelle tuttu pitkän linjan motoristi Mr Biker Juhani K. on FB:ssä kertoillut jo kokemuksiaan pelistä.

En tilannut tällaista. Minulla on jo Ulysses enkä silläkään jouda tarpeeksi ajamaan. Toisaalta, jos nyt pääsisi maailmanympärimatkan aloittamaan, niin voisin tämän matkakumppaniksi kyllä hankkia, niin hyvältä se tuntui.
Avatar
hdjokke
Viestit: 1070
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Kiitos hyvästä ja asiallisesta koeajoraportista. Valaisi hyvin Pan America:n ominaisuuksia. :D
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
LeClerc
Viestit: 636
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Komppaan omalla koeajolla: oli erittäin positiivinen yllätys. Ei tuntunut väkisin tehdyltä kopiolta suosittuun segmenttiin, vaan hyvin suunnitellulta ja toteutetulta vehkeeltä. Voisin harkita 2. Pyöräksi
- it is I, LeClerc -
2001 Softail FatBoy
Pertti
Viestit: 5560
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuo on varmaan myös tehokkain Harrikan sarjavalmisteinen kautta aikojen.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
hdjokke
Viestit: 1070
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Pertti kirjoitti: 10:01 12.06.2021. Tuo on varmaan myös tehokkain Harrikan sarjavalmisteinen kautta aikojen.
150 hv @ 9000 rpm. Kierroskone. :D
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
ranze
Viestit: 765
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja ranze »

UrpoTJ kirjoitti: 22:13 09.06.2021.En missään metsäautotiellä enkä murskekasoissa käynyt ajamassa, mutta muuten hiekkatiellä pyörä toimi hienosti, notkeasti ja johdonmukaisesti.
En suosittele kenellekään ajelemista kenenkään murskekasoissa. Niitä tehdään ihan ansaintamielessä. Tuotannossa koitetaan pitää lajikkeet puhtaina, pahimmillaan yksi irtokivi sepelin seassa aiheuttaa että koko kuorma lastataan ja ajetaan takaisin. Arvaa mistä tiedän? Samoin se ihan kivalta näyttävä hiekkakasa voi olla lasten leikkihiekkaa. :idea:
FL -53 Wishbone Panhead, stroker
ex. 2002 FLHR
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1317
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Lupaan etten aja kenenkään hiekka- tai murskekasaan. En tietysti meinannutkaan, tuolla huonolla ilmaisulla olin selittävinäni haastavia olosuhteita.
rwuorio
Viestit: 17
Liittynyt: 18:34 06.10.2019.
Paikkakunta: Oulu

Re: Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja rwuorio »

Ainoa mikä "harmittaa" on pyörän 8000 km huolto väli
Ktm ja ducatilla on 15k ja Triumpilla 16k...
Ei oikein haluais reissun päällä alkaa katteleen huolto
Aikaa ja paikkaa...

Kaippa se on varman päälle tai jäänne

No saa nähä ehkä toi tulee muutaman vuoden.päästä
Laitettua toiseksi pyöräksi.

no saa nähä,
Petri Qvist
2018 FLHP 114 Stage III,
Petri Qvist
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5575
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

rwuorio kirjoitti: 21:10 11.09.2021. pyörän 8000 km huolto väli
Ktm ja ducatilla on 15k ja Triumpilla 16k...
Ei oikein haluais reissun päällä alkaa katteleen huolto
Tämä on mielenkiintoinen seikka. Mikähän gessussa on huoltoväli? Sehän kai lienee pahin kilpailija tälle?
Olen käsittänyt, että monessa japsipyörässä on 5000 km huoltoväli, voin olla tässä hyvinkin väärässä. Luulisi vesijäähdytteisen koneen kestävän vähän pidempiäkin välejä, jos on synteettiset laatuöljyt koneessa? Mitä öljyjä tähän muuten suositellaan ja onko siinä yhä kolmet öljyt, vai joko mennään yksillä öljyillä yhden korkin takana?

Luulisin myös tuota "varman päälle ja vanhaa perinnettä" aika hyväksi arvaukseksi. On tosiaan tylsää hukata yksi reissupäivä huoltoon ja toinen renkaan vaihtoon, jos eivät satu samalla päivälle. Toki harvoin reissut ovat 8000 pidempiä, mutta eihän se huolto osu aina just lähdön alle. Ja se huollon järjestely syö myös matkaa ja hermoja. Millaisia reissuja sinä muuten yleensä heität pituudeltaan? Oliko huoli enemmän siitä, että aina pitää vaihtaa kesken reissun vai ettei se osu reissujen väliin?

Itse olen noita taiteillut parhaani mukaan kohdilleen ja oma pisin yksittäinen reissuni on ollut 11000 km (USA). Sillä reissulla meni yksi päivä öljynvaihtohuoltoon ja samalla vaihdettiin takarengas Minneapolisissa. Reilu viikko sen jälkeen eturengas ravisteli itsensä vaihtokuntoon Nashvillen lähellä, vaikka olin laskenut sen kestävän kevyesti reissun yli. Edellisen omistajan liian pienet paineet olivat syöneet "hyvät pohjat". Tämä on yksi syy, miksi käytän vain orggis H-D Dunlopia, siinä takarenkaalla voi laskea aika huoletta 25000 km ja etusella 35000 ja vielä jää pelivaraakin, jos paineet ovat olleet kunnossa.

Tässä panamalaisessa rengas kulunee ainakin takaa reilusti rajummin noilla tehoilla. Joten renkaita saa vaihdella ehkä öljynvaihdon tahtiin. Yksi huoli lisää reissuun.
Kyllä Rautis on Raaka peli 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5575
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

rwuorio kirjoitti: 21:10 11.09.2021. No saa nähä ehkä toi tulee muutaman vuoden päästä toiseksi pyöräksi.
Niitä saa muutaman vuoden päästä sopuhintaan. Kun touring-porukka nyt vaihtaa uutuudenkiimassa tourinkeja noihin, koska gessukuskit goret päällä persaus puuduksissa seisaaltaan ajaessaan näyttävät niin käheiltä :mrgreen:

Parin reissun jälkeen vaihto käy toiseen suuntaan, kun huomaa, ettei siellä mudassa ja kamelinp*skassa viihtynytkään eikä kuntokaan oikein kestänyt. Touringin mukavuus tuo äkkiä takaisin sellaisen talliin. Tämä nyt vain ennusteena :oops: :lol:

Minuakin on aina välillä viehättänyt tämä maastomahdollisuus, mutta jotenkin mukavuudenhalu saattaa vielä viedä voiton. Kai tuo pitää käydä koeajamassa kuitenkin. Sitä kun nuorena lajia kevarilla aloittaessaan ajoi aina 10 km soralla ennen asvaltille pääsyä, niin kai se vieläkin pudottaa nopeasti maan pinnalle siitä sorateiden vapaudesta ja kulkuriromantiikasta. Euroopassa on vielä aika monta asvalttipätkääkin ajamatta lämpimissä olosuhteissa.
Kyllä Rautis on Raaka peli 8)
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4223
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon kauppala
Viesti:

Re: Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Joe Cool kirjoitti: 12:25 12.09.2021. ... Euroopassa on vielä aika monta asvalttipätkääkin ajamatta lämpimissä olosuhteissa.
Tarkotatko keski-Euroopassa :?: :roll:
2001 95cid 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5575
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pan America 2021

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

-Harikka- kirjoitti: 13:57 12.09.2021.
Joe Cool kirjoitti: 12:25 12.09.2021. ... Euroopassa on vielä aika monta asvalttipätkääkin ajamatta lämpimissä olosuhteissa.
Tarkotatko keski-Euroopassa :?: :roll:
Minulla on hienoinen vainu siitä, mitä kommentilla hait :mrgreen:

En vastaa suoraan kommenttiin enkä halua rajoittaa lämpöä vain sinne keski-Eurooppaan. Joskus kuulemma Lapissakin on lämmintä. Itse tosin en aio sinne lähteä kuulopuheiden perustella toista kertaa.

Minulle lämpimät maat ovat olleet viime vuosina Puolasta etelään. Balkanilla ehkä seuraavaksi ja aina Albaniaan asti. Palasin juuri viikolla reissusta, jossa ajoin Espanjasta Travemundeen 4500 km kierrellen lähinnä Espanjaa kolmella rannikolla (itä/länsi/pohjoinen) ja Ranskaa. Sitten Belgiasta melkein suorinta tietä.

Joskin Hollannin/Saksan rajalta 400 km ennen Travemundea naviin "Vältä valtateitä" ja kivaa kohtuu hyvää asvalttireittiä piisasi, kun ei ollut kiire mihinkään. Enkä tuntenut tarvitsevani panamalaista vielä näilläkään, vaan Electran mukavuus puhutteli 8)
Kyllä Rautis on Raaka peli 8)
Vastaa Viestiin