Nyt on Tampereellakin opeteltu motskarilla ajoa. Kiitos tästäkin Maralle, jaksat meitä vaan opastaa joka kerta yhtä hyvällä meiningillä. Aina uudestaan iso kiitos tietysti kerhollemme H-DCF:lle, hienoa että meille tarjotaan tilaisuus parantaa omaa osaamistamme ja siten liikenneturvallisuutta niin itsemme kuin samalla muidenkin kanssaliikkujien osalta!
Taas vähän ihmetytti väen vähyys. Ilma ja olosuhteet olivat mitä parhaimmat, mutta Tampereelta oli vain 4 henkeä. Onneksi saimme hyviä vahvistuksia vähän kauempaa. Oli mukava tutustua ja tietysti tavata "kertauskurssilaisiakin", kiitos kaikille hauskasta seurasta!
Backbone MC:lle myös taas kiitokset "luokkatilasta". Hieno nähdä, että kerho on ajan hengessä ottanut vakavasti kierrätyksen. Viittaan tässä tyylikkäästi uudistetun kerhotilan vinkeisiin valaisimiin...
Pari kuvaa Messukeskuksen parkkialueelta Toisessa Mara näyttää meille mallisuoritusta ja toisessa yritetään opettaa Urpolle, josko tänä kesänä pidettäisiin Buelli enemmän pystyasennossa kuin kyljellään...
Ps. Puhuttiin Cardo/Schuberthin kypäräpuhelimen toimintaetäisyydestä. Manuaali lupaa jopa toista kilometriä, oma kokemus on ainakin 400 m, samaa yli 400 m löysin netistä testeistäkin. Kypärässähän on sisäänrakennettuna aika iso antenni. Kun tuo on olevinaan Bluetooth, niin kuinkahan se voi noin kauas kuulua? Mutta kyllä se vaan noin toimii!
Ps2. Uudemman matkapyörän linkitetyissä ABS-jarruissa linkitys (takajarrua käyttäessä myös etujarru jarruttaa ja päin vastoin myös etujarrua käytettäessä takajarru jarruttaa) toimii tosiaan kun aloittaa jarrutuksen yli 25 mph eli 40 km/h vauhdissa. Linkitys pysyy päällä pysähtymiseen saakka, mutta jos kesken jarrutuksen päästää sekä jalka- että käsijarrun tuon nopeuden alapuolella, putoaa linkitys pois päältä. Eli siis alle 40 km/h nopeuksissa jarrutus aloittaessa jarrut toimivat erillisinä, ABS:t päällä kylläkin. Voi olla, että hiekkateillä kannattaa ajaa alle 40 km/h vai toimivatko ABS:t riittävän hyvin ettei etupää tuo murheita?
Ps3. Puhuttiin, että isollakin pyörällä on "roikottamisesta" nopeassa mutka-ajossa hyötyä. Eli pyörä pysyy pystymässä kun pyörä+ajaja-paketin painopiste siirtyy kuljettajan siirtyessä kurvan puolelle. Ei ehkä pitäisi toisten suorituksilla spekuloida, mutta tuossa siis se video, mitä katsoessa pohdin, olisiko voinut pyörän kallistusta vähentää kuljettajan painopistettä muuttamalla. Jälkiviisastelua... Hyvin toveri onneksi selvisi, ei ollut paljoa toppauksia varusteissa!
https://youtu.be/sYxU_lYBHpY