Rautapää -84 tehot hukassa

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Harmles
Viestit: 4
Liittynyt: 06:01 26.09.2018.
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Rautapää -84 tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Harmles »

Moro,

Alla rautapää vm. 84 josta hävisi tehot ajossa. Hiljattain säädin venttiilin varret kun tuntui että yläpää säksättää normaalia enemmän. Oli kuitenkin kohtuu säädöissä mitä xlfoorumin ja youtuben sekä manuaalin ohjeisiin tulee. Pientä hienosäätöä varsinkin etupytyn pakoventtiilin liikuttajaan joka oli selvästi kireä verrattuna takapytyn pakoventtiiliin ja ohjeisiin.

Tämän jälkeen tuntui ehkä aavistuksen hiljaisemmalta säksätyksen suhteen (normaali "ompelukoneen" ääni.) mutta nyt n. 50km säätämisen jälkeen tehoja ei tunnu olevan entiseen malliin ja äänet etupytyn pakoputkesta huomattavasti jytymmät kuin takapytyllä. Putket alkuperäiset joista huilut poistettu ja tilalle laitettu "lollipopit" aikaisemman omistajan toimesta mutta eron huomaa selvästi putkien päästä. Takempi putki kehrää hyvin mutta etupytyn putki jotenkin jytisee. Putkien kiinnitys tarkastettu eikä löytynyt vuotojakaan pytyn ja putken liitoksesta.100km/h vauhdissa kun vääntää hanat auki, ääntä löytyy mutta kiihtyy tahmeasti. 130km/h:iin ei tunnu enää kiihtyvän. Eihän tuo koskaan mikään raketti ole ollut mutta 130 mennyt kevyesti.

Huomenna tarkastettava venttiilien liikuttajat kun on kone jäähtynyt mutta voiko ne nuin paljon vaikuttaa? Vai mistä vikaa kannattaisi etsiä? Tyhjäkäyntiä käy ja ei savuta mutta tosiaan etupytyn putken äänet jotenkin isommat.

Niin ja tulpat vaihdoin alkukesästä. NGK B6HS meni paikalleen ja entiset oli BP6HS mutta niitä ei paikallisista liikkeistä löytynyt. Mutta tuskin niidenkään toimimattomuus näin ilmenisi?
Harmles
Viestit: 4
Liittynyt: 06:01 26.09.2018.
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Re: Rautapää -84 tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Harmles »

Moroja taas.

Etupytyn pako-venttiilin liikuttajan tanko paljastui aiheuttajaksi. Jostain oli ilmestynyt välystä n. 5mm pystysuuntaan 8O

Muut liikuttajat olivat pysyneet säädöissään, mutta säädön jälkeen huomasin että venttiilin liikuttaja jotenkin "lenkkasee". Mitä olette mieltä, onko ilmiö normaali ja uskaltaako tuota käyntiin yrittää? Muilla liikuttajilla en havainnut vastaavaa:

https://www.dropbox.com/s/9qpqo55ichtco ... .mp4?dl=0

Voiko olla että välys on rikkonut jotakin vai kuuluuko asiaan?
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Rautapää -84 tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ei siellä mitään 5 mm välystä kyllä saisi olla eikä lonksahduksiakaan. En ole '81-rautistani joutunut säätämään kertaakaan, kun tarkistin tilanteen v. 2011. Ei sillä nyt montaa tonnia ole ajettukaan sen jälkeen.

Tulee mieleen, että olisiko tuossa nostaja nyt työntötangon alta sökönä. Jos se on pettänyt, niin siitä voisi mielestäni tuo lonksahdus tulla...?

Silloin sillä ei saa ajaa yhtään, vaan tarkistaa ja uusia se heti. Siitä voi ymmärtääkseni päästä hajonneita osia öljykiertoon. En ole noitakaan joutunut uusimaan, joten kokeneemmat jatkakoot.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Harmles
Viestit: 4
Liittynyt: 06:01 26.09.2018.
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Re: Rautapää -84 tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Harmles »

Nyt kun asiaa tarkemmin tutkiskelin ja googlettelin niin vastaan tuli että jollain oli ollut vastaavaa vikaa rautiksen kanssa jenkkifoorumeilla. Nostaja kulunut ja liikaa sivuttaisvälystä niin lukitusmutteri ei tahdo pysyä enää kiinni vaan löysää hiljalleen ja tulee tuota välystä.

Näyttäisi että kun tanko lähtee liikkumaan alaspäin venttiilin sulkeutuessa niin nostaja "nyljähtää" jousikuorman alla sivusuunnassa mistä tulee tuo lonksahdus.

Onko kokemuksia, kuinka paljon tuota joutuu purkamaan että nostajan ohjuriholkkeineen saa vaihdettua? Lähteekö tangot irti jos säätöruuvin pyörittää ihan pohjaan vai joutuuko venttiilikoppaa käyttämään irti?

Häätynee alkaa metsästämään uutta nostajaa sekä nostajan holkkia. Ja varmaan sama vaihtaa kaikki 4 samoilla vaivoilla jos kerta jo alkaa kulumaa olemaan yhdessä.
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Rautapää -84 tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuo lonksahtaminen saattaa johtuo siitäkin, että venttiilit ovat jo liian syvällä ja keinuvivun kulma menee "luonnottomaksi".
Jos välystä on 5mm ja työntötangon ruuvit kireällä, on venttiili saattanut käydä männän kanssa pikku kolarin ja jää vääntymisen takia raolleen. Silloin napsuttaa ja kyseinen sylinteri ei käy.
Tuo 5mm tulee myös silloin, kun nostajan rulla sylkee neulat kohti öljypumppua.
Onko konetta laulatettu korkeilla kierroksilla?

Tangot lähtee pois löysäämällä ja nostajapesät nostajineen voi irrottaa sen jälkeen.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Harmles
Viestit: 4
Liittynyt: 06:01 26.09.2018.
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Re: Rautapää -84 tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Harmles »

Päivitelläänpä tännekin lopputulema. Kaikki 4kpl nostajia holkkeineen uusittu ja säädetty kohilleen. Kehrää taas kuten rautapään kuuluukin. Myös moottorin "säksätys" hiljeni aikaisempaan huomattavasti. Myös alapään neulalaakerit oli kaikissa entisissä nostajissa ehjät. Vanhat nostajat oli melko kuluneet kaikki ja takapytyn imupuolella oli samanlainen lenksahdus kuin etupytyn pakopuolella.

Parinkymmenen kilometrin lenkin jälkeen tarkistin että nostajat säädöissä niin samalla ihmetystä aiheutti että yksi venttiilin liikuttajan varren suojaputkista oli sisältä täynnä öljyä. Valui kunnolla lohkon kylkeä kun putkea löysäsin. Normaalistihan öljyn pitäisi poistua holkin ja nostajan välisestä urasta takaisin lohkoon? Mitään tukkeumaa ei holkista kuitenkaan löytynyt kun käytin sen vielä kertaalleen irti ja nostajakin vaikutti voidellulta. Häätynee seurailla. Ainakin suojaputken tiivisteet on kunnossa kun ei ulospäin vuoda...
Vastaa Viestiin