Roottorin irrotus

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Roottorin irrotus

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Potilaana -08 Fat Bob.

Epäilys on irronneesta magneetista, kun enskasta kuuluu hirveä ääni. Muut asiat näyttää olevan kunnossa, joten viimeinen tarkistettava kohde on roottorin magneetit. Roottoria koitan irrottaa, mutta sepä ei haluakaan tulla pois. Magneetit pistää vastaan tietysti, ja muutaman sentin tulee ulos, mutta sitten kolahtaa johonkin kiinni. Tässä mallissa on jousikuppi hitsattu roottoriin kiinni, joten ei pitäisi olla katkenneita pultteja jumittamassa. Onko jotain kikkaa millä tuon saisi vähimmillä vaurioilla pois? Perinteistä raakaa voimaa ei viitsisi käyttää, kun roottori on ilmeisesti (vielä) ehjä.

Hyviä ehdotuksia?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Roottorin irrotus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Taitaa olla niin, että enskan takakoppa pitää irroittaa.
Jos se on irti, niin silloin magneetteja tai muuta sälää on välissä.
Jos magneetit on irti, menee koko roottori uusiksi. Myös staattori saa yleensä osansa, kun magneetit irtoaa
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Roottorin irrotus

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Googlaamalla löytyi vähän lisätietoa. Mallista riippuen enskan kopassa on pieni kynnys, johon roottori ottaa kiinni. Kuvassa ympyröity

Kuva

Amerikan foorumeilla olivat poistaneet tuon kynnyksen, jotta roottorin saa ulos takakoppaa irrottamatta. Ei kai tuolla ole mitään merkitystä jos sen vetää dremelillä pois? Ei millään jaksaisi purkaa enempää, kun tiivisteitäkään ei ole hyllyssä varalla.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Roottorin irrotus

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Tutkin nyt vähän tarkemmin tuota rakennetta. Ei näytä riittävän tuon pikku pykälän poisto, vaan pitäisi ottaa koko matkalta rantu pois. Onkohan noissa jotain eroa kopan rakenteessa vai onko roottorit olleet mitoiltaan erilaisia? Ei kai auta muu kuin purkaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Roottorin irrotus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Purettava se on, ulkokehä on kokonaan kopan etuosassa olevan vahvistuksen takana.
Starttimoottorin pultit ovat hankalimmat, muuten normi ruuvaamista.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin