Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

marko69
Viestit: 404
Liittynyt: 20:16 15.07.2009.

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja marko69 »

Veijo Esso kirjoitti: 17:11 08.11.2019. Palikan pituus on tasan 23 senttiä. Tämä siis -98 softailissa käytetty.

Kuva

Kolot piti tehdä, kun ei ollut kuin leveää lattaa tallissa, eikä muuten mahtunut paikalleen.

Avauksessa käytin 70 senttistä vartta ja pyörä oli tukevasti lattialla. Aukesi ns. helposti.
Juu tein kans 23cm pitkän jota jouduin kaventaa, huomenna taas tallilla joten eiköhän se aukene.
marko69
Viestit: 404
Liittynyt: 20:16 15.07.2009.

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja marko69 »

Kytkin saatu auki mutta spoketin pulttia en vielä saanut auki kun tekemäni rauta lukitukselle ei vielä hyvä ja oikean kokoista avainta ei löytynyt pultin avaukseen, tönärillä mittasin jotta 38,4 mm kokoinen eli 15 jotain tuumaa...
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Motonetin 38 millinen hylsy on juuri sopiva. Adapterin joutuu ostamaan, kun 36:ta isommat on kaikki 3/4 tuuman karalla.
XL 883C -07 | FLSTF -98
marko69
Viestit: 404
Liittynyt: 20:16 15.07.2009.

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja marko69 »

Saan huomenna kaiffarilta lainaksi 38:n
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja ranze »

Vallu kirjoitti: 15:12 08.11.2019. Itse tein puusta sopivan kokoisen ”kiilapalan” ja hyvin pelasi. Ja pultit auki pyssyllä. (eikä ainutkaan magneetti irronnut)
Noita kiiloja myydäänkin muovisina. Pirkkaniksi emännän muovisesta leikkuulaudasta suikale nurkasta. Toiminut 9 vuotta.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Twincamin manuaalissa taisi olla erityisesti kielletty kiilan kanssa pelaaminen. Sallittua oli tuo tanko rattaiden väliin. Pulttipyssykin oli kieltolistalla. Joskus järkeilin tähän syytä, mutten ole ihan varma, kantaako teoriani foorumilaisten vertaisarvion. Kokeilen.

Kun ketjun kiilaa jumiin kiilalla ja vääntää kampiakselin mutteria ”olan takaa”, niin kampiakselin vetotappiin tulee ketjun vedon suuntaan melkoinen voima. Kun kampiaxeli alunalkaenkin rihdataan nuijimalla sitä kiilan ja moskan kanssa, kelpaa sille tämänmoinenkin uudelleen muokkaus, eli kampura voi muuttaa muotoaan.

Sen sijaan kun käyttää rattaiden välissä sopivan mittaista lattaa, ketjun voimalle tulee vastavoima, joka ei siis johdu tässä työskentelymenetelmässä vetotappiin. Ei synny edes kiertoa.

Twincamin, jossa vetopuolen laakeri ei ole enää kaksoisrullalaakeri ”Timken”, tilanne on vielä herkempi. Ehkä.

Ja nyt popcornit tekeytymään ja odottelemaan keskustelun runsautta...
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja ranze »

Twincamin, jossa vetopuolen laakeri ei ole enää kaksoisrullalaakeri ”Timken”, tilanne on vielä herkempi. Ehkä.
Early TC:ssä on Timken ja evon enska. 8)
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
marko69
Viestit: 404
Liittynyt: 20:16 15.07.2009.

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja marko69 »

38 voimahyksyllä ja paineilmakoneella aukesi hienosti mitään rikkomatta
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja ranze »

Avaaminen onnistuu, joskus liimaa voi olla niin paljon että joutuu lämmittämään. Ei ole sattunut vielä kohdalle.

Kampuran kiertymisessä on kyse melkoisista voimista. Helpommin saa aikaan tekemällä donitseja kuin mutterimopolla.
https://youtu.be/Qx-qXn6tCoc

5411 ftlb = 748 kg-m
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
TNy
Viestit: 15
Liittynyt: 20:27 06.06.2018.
Paikkakunta: Kouvola

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja TNy »

Itse olen antanut ensin lämpöä muttereille, vaihde silmään ja kaveri pyörän päälle painamaan takajarrua. Hyvin on mutteri irronneet ihan manuaalisesti vääntämällä noin metrin vääntövarrella.
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja ranze »

Aukihan ne aina saa. Mutta kiinni ja momenttiin hankalampaa, jos ei jotenkin lukitse.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
TNy
Viestit: 15
Liittynyt: 20:27 06.06.2018.
Paikkakunta: Kouvola

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja TNy »

ranze kirjoitti: 14:29 19.11.2019. Aukihan ne aina saa. Mutta kiinni ja momenttiin hankalampaa, jos ei jotenkin lukitse.
Samalla metodilla vaivatta kiinni/ momenttiin, vaihde silmään ja kaveri pyörän päälle painamaan takajarrua.
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja Pertti »

TNy kirjoitti: 20:55 19.11.2019.
ranze kirjoitti: 14:29 19.11.2019. Aukihan ne aina saa. Mutta kiinni ja momenttiin hankalampaa, jos ei jotenkin lukitse.
Samalla metodilla vaivatta kiinni/ momenttiin, vaihde silmään ja kaveri pyörän päälle painamaan takajarrua.
Jos on remmi, saattaa alkaa kuulumaan rutinaa kiristysvaiheessa. Tulee aika kova voima kumminauhalle.
moderattori

Romu rauhoittaa!
TNy
Viestit: 15
Liittynyt: 20:27 06.06.2018.
Paikkakunta: Kouvola

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja TNy »

Hyvä huomio, ei ole enskassa kumia vaan orkkis ketju :)
TNy
Viestit: 15
Liittynyt: 20:27 06.06.2018.
Paikkakunta: Kouvola

Re: Evon kytkimen kiinnityksen irrotus ongelma

Viesti Kirjoittaja TNy »

Toisiovedossa on myös orkkis ja paljon ajettu kuminauha :D
Vastaa Viestiin