öljyt,sporster 2008vm

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

pete695
Viestit: 21
Liittynyt: 08:42 28.06.2020.

öljyt,sporster 2008vm

Viesti Kirjoittaja pete695 »

tuli vaihdettua kawasaki 883 sporster 2008vm:ään
ja nyt täytyy ihan pystymettästä,kysyä että,onko tuo öljysäiliö penkinalla moottoriöljylle+kytkimelle???

ps,mielenkiintoisia laitteita,jos vertaa muoviluoteihin,mutta eiköhän tämä tutuksi käy ajansaatossa :D
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: öljyt,sporster 2008vm

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Sportsterissa on moottoriöljy siinä satulan alla olevassa säiliössä. Kuivasumppu, eli kaksiosainen pumppu moottorissa imee säiliöstä öljyä ja pumppaa sen moottorin voitelukohteisiin, joista se valuu kampikammion pohjalle, josta pumpun toinen puoli palauttaa sen säiliöön.

Ensiövedolle, kytkimelle ja vaihteistolle on sitten erillinen öljy, joka sekin kannattaa tarkistaa aika ajoin.

Jos ostit yksityiseltä, niin kannattaa hommata korjauskirja ja tsekkailla paikat sen ohjeiden mukaan tai ehkä jopa karauttaa sellaiseen huoltoon joka noiden päälle ymmärtää ja pyytää tekemään tarpeelliset tarkastukset, riippuen siitä kuinka ”suuntautunut” olet ropaamiseen ;)
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
pete695
Viestit: 21
Liittynyt: 08:42 28.06.2020.

Re: öljyt,sporster 2008vm

Viesti Kirjoittaja pete695 »

Ok,kyllä itsekkin osaan ropata,mutta nämä harrikat uusi tuttavuus,

senverran vielä,että mistäs nuo kytkimen+enslövedon liemet tarkistetaan/vaihdetaan?
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: öljyt,sporster 2008vm

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: öljyt,sporster 2008vm

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Säiliöön menee vajaa 3litraa ja laatikkoon litra.

Säiliö tyhjennetään alta letkun päässä oleva tulppa irroittamalla. Käytä ensin jonkin aikaa, että mahdollisesti alas laskenut öljy nousee säiliöön. Öljy laskee kampikammioon vaihtelevasti riippuen sulkuventtiilin kunnosta, mutta normaalissa ajossa olevassa kamppeessa ei tarvitse huolehtia.

Talviseisonnan jälkeen säiliö on usein reilusti vajaa ja sitä ei saa täyttää ennen kuin moottori on käytetty lämpimäksi. Öljy nousee ensiminuuttien aikana takaisin säiliöön ja jos on lisätty, se pursuaa jostakin pakolla ulos.

Ensiökotelo/vaihdelaatikkoöljy tyhjennetään pohjassa olevasta tulpasta ja öljy laitetaan kyljessä olevasta isosta pyöreästä luukusta.

Tästä voi saada jonkinmoista alkua huoltohommiin
https://www.hdforums.com/how-tos/a/harl ... ule-412738
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin