1990 evon kampiakselin pieni ratas

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

harrikkaparta
Viestit: 50
Liittynyt: 17:25 23.08.2016.
Viesti:

1990 evon kampiakselin pieni ratas

Viesti Kirjoittaja harrikkaparta »

Nyt tartteis vaihtaa tuo pikku ratas (pinion gear) , ja kysymys kuuluukin onko tuossa mutterissa vasen vai oikea kätinen kierre ?
Clymerin manuaali on, mutta 1991 - 98 ja tuossa sanoo , että 91-92 on vasenkätinen kierre ja 93-- on oikeakätinen. Mutta 1990 ?? Kone ei ollut hiljaisimmasta päästä ennenkään ja kun vaihdoin Andrewsin nokan , ulina lisääntyi. Hakkaava ääni tasakaasulla ajettaessa kyllä väheni, ilmeisesti niin kulunut tuo ratas. Mistäköhän tuon pikkurattaan vois tilata. Mielellään Suomesta.
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: 1990 evon kampiakselin pieni ratas

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Niissä on kokoeroja, ja värikoodattuja. Ulina tarkottaa vissiin sitä että ratas on liian iso.

Nokan rattaissa sama juttu, värikoodattuja kokoja.
harrikkaparta
Viestit: 50
Liittynyt: 17:25 23.08.2016.
Viesti:

Re: 1990 evon kampiakselin pieni ratas

Viesti Kirjoittaja harrikkaparta »

Motti on muuten tehtaan jäljiltä , remontoitu kyllä , ja ainut muutos nyt tuo Andrewsin E27 nokka , joka pitäs olla "bolt on" palikka. Tuo pikku ratas tekis mieli nyt vaihtaa uuteen standardi kokoon ja tuon mutterin kätisyys nyt askarruttaa kun rupeaa purkamaan . Helppo olisi tuo vaihtaa ja saada uudelle nokalle uusi vastin ratas . Tuossa Andrewsin nokassa kuiteski uuden vakion nokan mitoitus ja nyt jos stanu pinion gearin laittaa, niin eikös asetelma vastaa tehtaan mittoja / alkuperäistä. Noita värikoodattuja rattaita taitaa löytyä nokan rattaaksi , jos tuo pikkuratas kulunut. Eikös ole helpompi vaan vaihtaa uusi pinion gear uudelle nokalle , siinä kun kiila kohdistuskin ?
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: 1990 evon kampiakselin pieni ratas

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Erot on niin pieniä että eppäilen että kaikki motit olis lähtenyt tehtaalta saman värikoodin rattailla. Jos niitä nyt niin tarkkaan on edes katsottu. :o

Pystytkö katsomaan nokan päittäisvälyksen kun jakopään koppa on paikallaan, liikkuuko nokka. Nostajapesä irti ja ronkkiin, käännä kampuraa eri asentoihin. Jos ulina lähtee tuosta niin voi olla tiukkaa liikuttaa nokkaa.
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 1990 evon kampiakselin pieni ratas

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Yleensä tehdään niin, että vaihdetaan vanhasta nokan ratas. Se ei yleensä kulu, joten voi käyttää vanhan. Niissä isoissa rattaissa on ne kokoerot.
Se lähtee prässillä helposti irti ja samalla koneella takaisin.
Kiilaa ei ole, mutta asennon merkkaamalla onnistuu hyvin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: 1990 evon kampiakselin pieni ratas

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Ja sen kohdistukseen on työkalukin, jimssiläinen eli kallis.

Vaihdatin sovelin nokkakoppaan nokan puslan muutama vuosi sitten. Se protsattiin "jigissä". Tuli niin tiukka välys nokan ja pinioninrattaan välyksestä että ei oikein saanut päittäistä mitattua. Ostin pienimmän pinioninrattaan ja silläkin oli tiukahko. Nyt kun teetin alakerran remontin niin se vanha ratas toimi paremmin, olisko se kulunut sopivasti nokan rattaan kanssa.

Jos pinionakselissa on heittoa niin sehän kampee välystä tiukempaan kun kirein kohta osuu nokan rattaalle.
Avatar
jeku
Viestit: 159
Liittynyt: 21:46 30.04.2007.
Viesti:

Re: 1990 evon kampiakselin pieni ratas

Viesti Kirjoittaja jeku »

Clymer manuaali 84-99 ilmottaa 84-92 ois vasenkätinen kierre
harrikkaparta
Viestit: 50
Liittynyt: 17:25 23.08.2016.
Viesti:

Re: 1990 evon kampiakselin pieni ratas

Viesti Kirjoittaja harrikkaparta »

Ok, kiitoksia tiedosta !
Vastaa Viestiin