Konversio, männänrenkaiden välys

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Käpykarburaattori
Viestit: 29
Liittynyt: 10:47 20.08.2008.
Paikkakunta: Kemi

Konversio, männänrenkaiden välys

Viesti Kirjoittaja Käpykarburaattori »

Heippa.
Hommasin S&S:n 883 -> 1200 konversiopytyt ja männät sporttiin. Kaikki on tässä vaiheessa melko selkeetä, paitsi männänrenkaitten päittäisvälykset. Ohjeissa on ainakin paria eri vaihtoehtoa raaserista katukäyttöön.
Suoraan paketista nuo välykset näyttäis menevän siihen tiukempaan toleranssiin. Clymeriäkin vahtasin kuitenkaan viisastumatta.

Auttakee miestä mäessä. Mitä tuo välys pitäisi olla (min-max)? Ylempi rengas pitää olla tiukempi ja renkaat oikein päin, ok. Renkaiden päitten ilmansuunnatkin oli ihan selvästi kerrottu, mutta miksi hemmetissä pitää vielä kynsiä päänahkaa noiden välystaulukoitten kanssa. Perhana, itte se pitäis ohjeetki kirjottaa!

Sitten tarttis vielä suositukset suuttimiksi. Tarkoitus on tehdä pienimmän vaivan tiellä ja saada miedosti kaakkeja lisää. Vakioputket, K&N filtteri alkuperäisessä ham canissa. Vakiokokoonpanossa on aivastellut putsariin, jotta pikkuisen laihalla on vissiin välialue ollut.

Tiivisteet tuli matkassa, paitsi venttiilikopan osalta. Mikä olisi hyvä ja kohtuuhintainen satsi?

t. Sami
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Konversio, männänrenkaiden välys

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Oliko ne ohjeet noissa numeroissa, mitä netistä löytyy tuon kokoisille S&S:n takomännille:

Ring Gap Measurements
a. Compression ring end gap on (big twins) with 37/16", 31⁄2" and 35/8"
bore is .014" to .022".
b. End gap on all other compression rings is .016" to .024".
c. Oil ring rail end gap on big twins with 37/16", 31⁄2" and 35/8" bore is
.015" to .035".

Ylin olisi 0,35...0,55mm ja seuraava 0,4...0,6mm. Se on näemmä mäntien ominaisuus tuo katkosrako. KB:n männillä ylimmäiseen pitää laittaa paaaljon enemmän, tai tulee ikävyyksiä. Mut myös ajateltu käyttötapa vaikuttaa. Jos ei sulle ole tulossa kireitä viriosia, niin ei vissiin se ajotapa ole myöskään tuppi nurin kaiken aikaa? Jätä 0,4..0,5 millin välykset molempiin renkaisiin ja aja kohti auringonlaskua.

Suuttimille arvot saa perstuntumalla, tulpista ennustamalla, penkittämällä tai asentamalla putkiin lambdamutterit, jonka jälkeen modernisti mittarein säätäen. Epätodennäköisimmin oikea vaihtoehto löytyy netistä kysymällä. Riippuen vuosimallista, pääsuutinkin voi olla alunperin olla ollut 150-175 tai jotakin siltä väliltä. Vakiolla kokeilee ja sitten muuttaa yks tai kaks naksua suuntaan tai toiseen, jos on tarvis. Ja se on siinä!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Käpykarburaattori
Viestit: 29
Liittynyt: 10:47 20.08.2008.
Paikkakunta: Kemi

Re: Konversio, männänrenkaiden välys

Viesti Kirjoittaja Käpykarburaattori »

Terve.
Kiitokset selventävästä vastauksesta.
Kitin mukana tullut (paperinen) ohjelappu sanoo näin:

Suggested ring end gaps, inches (mm)

Top Ring:

Min 0.016 (0,41)
Max 0.022 (0,56)
Target Gap 0.017 (0,43)


2nd:

Min 0.016 (0,41)
Max 0.026 (0,66)
Target Gap 0.021 (0,53)


Oil ring rails

Min 0.010 (0,25)
Max 0.050 (1,27)
Target Gap 0.010 to 0.050

Ja kitin mukana tulleessa männänrengaspaketissa taas oli erikseen oma paperiohje, jossa annettiin seuraavat ohjeet katukäyttöön:

Proper end gap measurement, inches (mm)

Top Ring:

Bore x 0.0045 (0,4)

2nd:

0.004"-0.008" Bigger than top ring (0,5 - 0,6)

Oil ring

Minimum 0.015" Do not file (0,4)

Rupee hahmottumaan. Kyllä noita joutuu näköjään vähän viilaamaan, suoraan paketista välykset oli ylärenkailla 0,15 ... 0,2mm, minkä rakotulkilla sain mitattua. Eri rengasvariaatioitakin on ohjeiden mukaan käytetty vaikka minkälaisia. Itse kun olen noviisi, niin ei haluttais tehdä sutta vain sen takia ettei kehtaa kysyä. Ja ajelut on varmaan suurimmaksi osaksi pappamallin kruisailua. Paitti että nythän tästä tulee kauhia raaseri.

Laitetaan siis 0,45 ja 0,5 mm ja öljyrenkaaseen ei kosketa, se oli hyvä. Koitan viilata nätisti penkissä tuon ylemmän renkaan vähän kerrallaan. Parempi pikkusen horo, kuin liian tiukka.

Kiitokset!
Avatar
Käpykarburaattori
Viestit: 29
Liittynyt: 10:47 20.08.2008.
Paikkakunta: Kemi

Re: Konversio, männänrenkaiden välys

Viesti Kirjoittaja Käpykarburaattori »

No nii. Nyt se on tehty ja ajettukin joku vähän yli tuhat kilsaa. Vaikuttaa toimivalta, vaikka ylimpiin renkaisiin tuli reilusti välystä.
Tuossa videokooste huolista ja murheista https://youtu.be/lolQ4JL7rao.
Koko talvi meni touhuillessa, kun tahtoo olla tuota muutakin ajan kulua tarjolla ihan riittämiin.
Vaihdoin samalla nostajat ja pienensin pääsuutinta naksun sekä isonsin välisuutinta naksun. Bensapinnan tsekkasin kaasarissa. Tyhjäkäyntiseos on säätämättä. Mitään oireita ei ole, mutta paikat on niin ahtaat, että vaatisi kynegologin kädet. Saatan jättääkin säätämättä. Älä korjaa toimivaa.

Hyvää juhannusta kaikille!

Sami
Vastaa Viestiin