Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Kannattaa tukkia se reikä tiiviillä kumi tulpalla ja kerrohan sitten tännekin tulos.
JuhoH
Viestit: 15
Liittynyt: 21:28 26.02.2012.
Paikkakunta: Joensuu

Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja JuhoH »

Reikä tukittu imusarjasta perinteisellä menetelmällä. Pätkä lasinpesimen letkua klemmarilla kiinni nipan ympärille ja toiseen päähän 5mm pultti klemmarilla kiinni. Ei vaikutusta mihinkään, joutokäynti normaali ja rötää samalla keinoin kuin ennenkin.

Kävin nyt tuossa ajelemassa ja koitin saada vikaa päälle. Vika ilmeni ja aikani seurailin tilannetta niin eipä olekaan kallistuksella mitään merkitystä asiaan. Ilmeisesti sattunut aina vaan kierrosalueet sopivasti kallistuksen jälkeen, että tehnyt vikaa silloin. Tullut vissiin uudella pyörällä kiihdyteltyä muuten vähän reippaammin...


Eli, viankuvaus tarkentuu:

Vaihde 2-3-4 tasakaasulla (tai isommalle vaihtamisen jälkeen) kierroksia 2000rpm-2500rpm -> kaasu pohjaan -> rötää eikä vedä -> jos pitää kaasun pohjassa niin paukauttaa putkessa ja pikkuhiljaa kerää kierrokset, kunnes n. 3000rpm moottorin ääni normalisoituu ja alkaa vetää normaalisti.

Samalla kierrosalueella jos kiihdyttää rauhallisemmin, yli puolellakin kaasulla, niin ei rötää yhtään.

Kokeilin ja testailin pitkin katuja, niin alle 2000rpm kun on kierrokset ja lyö kaasun pohjaan niin lähtee vetämään normaalisti ja vetää myös tuon kierrosalueen 2000rpm-3000rpm normaalisti, kuin myös yli 2500rpm kun on kierrokset niin lähtee vetämään normaalisti myös kaasu pohjassa.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

No nyt vika saa uuden perspekstiivin. Kun vedät kierrokset yli 6000 ja lyöt suurempaa silmään, niin lähtee todennäköisesti vetämään hyvin. Ja kierrokset eivät ehdi edes käydä 3000 alapuolella kuin ykkösellä paikaltaan lähtiessä. Eivät koskaan kiihdytettäessä.

En minä näistä uusista edelleenkään mitään ymmärrä, mutta jo rautiskin vaatii 3000-4000 kierrosta koneeseen, vaikka siinä huipputeho saadaan jo 5000 rpm:n päällä.

Luultavasti myös Buell :roll: Sillä taitaa huipputeho olla 7200 rpm ja vääntö 5500 rpm.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... x%2007.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei tuota konetta ole tarkoitettu vedätettäksi vaan kierrätettäväksi - sanoisin näin metriäkään sellaisella ajamatta :oops:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Jotenkin vaikuttaa että seos on jostain syystä pielessä (laihalla) ala kierroksilla, kun putki on vakio ja vain putsari on vaihdettu koneen pitäisi tulla toimeen vakio kartalla. X9 haluaisi toimia suuremmilla kierroksilla kuin X12. Se onko ECM alkuperäinen, todennäköisesti on, ja miten tuon seoksen saa säädettyä ja missä ei ole ajatusta.
Jos meinaa tuon ECM vaihtaa, samalla voisi miettiä race putkea, menisi samalla säätökeikalla kuosiin.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
JuhoH
Viestit: 15
Liittynyt: 21:28 26.02.2012.
Paikkakunta: Joensuu

Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja JuhoH »

Juurikin näin, normaalikiihdytyksissä toimii kuten pitääkin kun kierrokset on koko ajan ylempänä. Sen verran vähän ajanut vasta kyseisellä pyörällä, että vika ilmennyt alkuun minun ajossa vain noiden kurvien jälkeen. Suoralla tulee aina kierrätettyä sen verran että vikaa ei huomaa tai sitten rauhallisessa ajossa ei ole tullut annettua kunnolla hanaa pieniltä kierroksilta. Tottahan se on, että aika luonnotonta isolla vaihteella tuollaista moottoria on kaasu pohjassa vedättää 2000rpm alkaen, mutta jotain vikaahan siellä on, ei se ominaisuus voi olla.

Minun mieleen tuo myös kuulostaa polttoaineensaanti/seosongelmalta. Tulpat tosin oli paremminkin mustat kuin valkeat, eli ei se koko kierrosalueella ainakaan voi laihalla käydä. Jostain jos löytyisi toinen ECM niin sillähän voisi kokeilla. Joskin käyttöohjekirja sanoo, että kaasuläpän asentotunnistin ja muistaakseni myös ECM pitäisi resetoida silloin tällöin. Se taitaa vaatia tosin testerin, mutta sitäkin voisi kokeilla jos täältä joku paja löytyisi.

Tuo putsari on ollut itselläkin mielessä, että mitähän se vaikuttaa. Ei pitäisi, mutta...
Aikanaan nuoruudessa kun ajeltiin Sierroilla, niin niihinhän sitten jokapojan piti laittaa vapaavirtausputsari. Mitä sillä sai? Kauheat imuäänet ja toimi paljon huonommin kuin vakiolla.
Vakioputsaria jos jollain on tarjota vaikka lainaan niin ilmoitelkaa niin ei tarvitse teipillä kokeilla kuristaa tuota olemassaolevaa...
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Minkälainen huolto puoli Jep Jepillä on Joensuussa, että onko heillä Buell tuntemusta? Vaatii varmaan kuitenkin säätöä ja/tai jonkin viallisen anturin vaihtoa.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Tämä on varmaan jo tuttu linkki bulun tuunaukseen
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
JuhoH
Viestit: 15
Liittynyt: 21:28 26.02.2012.
Paikkakunta: Joensuu

Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja JuhoH »

Onhan Jepjepillä huolto Joensuussa ja siellä kävin öljyt vaihdattamassa. Jutustelin siinä asentajan kanssa aikaa varatessani ja sanoi, että ei muista että olisi aiemmin öljyjä kyseisenkaltaiseen Buelliin vaihtanut. Jotain renkaita yms. hommia kyllä kuulemma tehneet ja kyllähän tuo öljynsuodatinkin löytyi heiltä hyllystä.
Uskon kyllä, että heilläkin jonkinlaiset testerit on, mutta mieluummin en sinne pyörääni vie sen ihmeempiin tutkimuksiin. Pelkän öljynvaihdon jäljiltä oli penkki ja peilit öljyssä ja aikamoinen öljynkäry pakoputken päältä muutaman ekan ajolenkin jälkeen. Sama edellisessä Sportsterissa, öljyä penkissä ja öljykorkin ympäristössä. Työn tekeevät varmasti oikein, mutta jotenkin jää huono maku suuhun pikkuasioista.

Tuo linkki noihin DIY-videoihin on tuttu. Ihan päteviä neuvoja kyllä. Puuttuu vaan tuo testeriohjelma ja piuhat niin ite ei pysty tekemään noita nollauksia.
Vastaa Viestiin