Rautapään imusarjan laippa

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Tuo kaasarin kanssa pelaamisen aikana on syytä myös muistaa että tarkistetaan että sytytyspolella kaikki on myöskin kohdallaan.
Tossa kuva tuosta sovite palasta pultattuna kasaan kaasarin ja imusarjan kanssa.
Kuva
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Mistä tuollainen laippa on peräisin? Näkyy olevan tukikorvake joka muista puuttuu.

Sytytyksen osalta olen luottavainen, hörähtää heti kun saa huikan (kuten isäntänsä :lol: ). Ennakonsäätövehjes, tai siksi luulemani värkki tuossa roikkuu tyhjän panttina kun ei tuossa kaasuttimessa eikä imusarjassa ole sen letkulle nippaa.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

KariFS kirjoitti:Mistä tuollainen laippa on peräisin? Näkyy olevan tukikorvake joka muista puuttuu.
Kuten aiemmin mainitsin tuttu koneistaja CNC koneella sen teki, made in finland. Ei ole imusarjassa nippaa VOES kytkimelle, kohta johon sen voi itse laittaa kyllä löytyy.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Jaaniinjuu, niinpäs sanoitkin, ja kysehän oli ilmeisesti Mikunista kaiken lisäksi, ihmettelinkin sitä lisäkorvaketta että miksei kaikissa ole sellaista, mutta Keihinissä ei mahda olla sille edes kiinnityskohtaa.

Taidan tilata Hotbikestä tai jostain laipallisen kumikurkun jos vaan halkaisijat natsaa.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Vanha matikanopettaja tapasi sanoa että "kun itse kysyy ja itse vastaa niin ei tule turhia jälkipuheita". Me kölvit tietysti irvimme että "jaa järkipuheita"...

No, kuitenkin, mittaisin sen Keihinin kurkun, se on about jetsulleen jotain 46mm. Ja ruuvivälihän oli sen 70mm k-k.

Mikuni HSR42:lle tehty adapteri sopii mittojensa puolesta. En ole sitä vielä tilannut saati kokeillut mutta Googlella löytyi muutama keskustelu toisilta foorumeilta joissa on käytetty tätä setuppia rautapäässä.

Tukirautoja saa hieman askarrella kun tuo adapteri on kumia ja kaasutin-putsaripaketti aika painava.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Itse jätin tuo alkuperäisen putsarikiinnikkeen joka on tuossa venttiilinostimen rungon pultin alla, lisäsin tuohon takasylinterin keskellä näkyvän pultin alle toisen kiinnikkeen. Ihan vaan lattarautaa vääntelin.

Kuva

Putsarin modasin niin että leikkasin "keskustan" pois, avarrettu myös kaikki materiaali putsari-elementin ulkopuolelta, paitsi yläpuolelta ja vieressä orkkis.

Kuva

MIG liimalla uus "keskusta" paikoilleen.

Kuva

HSR:n ( ainakin Screaming Eagle) mukana tulee tommonen alumiini sovite putsarille.

Kuva

Jos noista jotain apuja suunnitteluun olis
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
affe
Viestit: 1676
Liittynyt: 14:32 17.04.2002.
Paikkakunta: Ruutana
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja affe »

Moro,

Oma kokemus niistä kumisista sovituskurkuista on huono... Yhden kesän sain ajettua sellaisella ennen kun se oli puhki. Se oi aika kuuma paikka... Suosittelen etsimään/teettämään sen sovituksen alumiinista. Itse asiassa, olis tarvetta parille laipalle itselläkin... :)

Affe
Rautis -74, Shovel -80
http://www.goodwillparty.fi
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Tuollaista kaavailin, täytynee visioida ensin jos ABS muovista koettaisi saada kaverin 3D tulostimella mallikappaleen. Tiivistykset 46x2mm O-renkailla. Tuota upotuksen tiivistystä pitäisi päästä livenä kokeilemaan, ehkä 48x3mm voi olla parempi.

Kuva

Hieman nuo mitat on tietenkin auki, mahdollisimman lyhyt olis ilmeinen tavoite. Laippa 8-10mm, sisäreikä 42mm, ulkohalkaisia 56mm, Keihin upotus 46x14mm tai 46,5x12mm.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Vähän pitkäks meni kun olin hukannut koko kaasarin, ei se ollukkaan tallilla vaan häkkivarastossa...

CV tosiaan on 46 mm imusarjan puolelta kuten täällä aikaisemmin todettu, jenkit tosin sanoo että tuo Bendixin pulttien väli olis 2 3/4" eli 69,85 mm. 70 mm on toki ihan tarpeeks tarkka kun pulttien reiät on muutekin vähän ylikokoset.

Tuolla yksinkertasella puristusliitoksella tekemällä tuon saa periaatteessa sopimaan myös S&S imusarjaan, joka on tosin hieman liian iso tuolle kaasarille. Mutta pystyy kuitenkin kun joku niin haluaa tehä, pultinreiät vaan pykälää isommiks.

Pitääpäs tehä laskuja ja prototyyppi että pääsee testaamaan. Ja ettiä mun imuri, sekin on hukassa...
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joo, mittasin vähän hämärissä olosuhteissa sen reikävälin. Aattelin että tuskin on metrijärjestelmän mukainen tasaluku, mutta sinnepäin :)

Jos tommosia alat tekemään niin kiinnostaa kyllä, en ole kumikurkkua vielä hommannut ja kun livenä sellaista (rikki mennyttä) katselin niin ehkä en hommaakaan.

Siinä Keihinin kaulallahan on ura, olisiko järkeä laittaa kehälle uran kohdalle vaikka kolme topruuvia joilla kiinnityksen voisi varmistaa? Tiivistys menisi varmaan laakeriliimalla tms jos sovite on "napakka". Tokihan tiukka lämpökrymppi on ammattimaisempi.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Turhaa siihen on mitään ruuveja laittaa, kun ei sen kaasarin tartte roikkua imusarjasta, kunnollinen kiinnitys kansiin niin tuo laippa on vaan keskittämässä sen oikeeseen paikkaan.

Tästä tulikin mieleen että sopivalla o-renkaalla (tai vaikka kahella) tuon voisi myös toteuttaa, jolloin ei lämmön kanssa tarttis leikkiä ja tarkkuskaan ei olis ihan niin just. Ja kaasarista ei tarvitsis väkivallalla irroittaa tuota laippaa jos joku sen vielä haluaa evoon tai uudempaan laittaa. Pähkäilempä tätäkin nyt sitten...
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Kiwi kirjoitti:Turhaa siihen on mitään ruuveja laittaa, kun ei sen kaasarin tartte roikkua imusarjasta, kunnollinen kiinnitys kansiin niin tuo laippa on vaan keskittämässä sen oikeeseen paikkaan.

Tästä tulikin mieleen että sopivalla o-renkaalla (tai vaikka kahella) tuon voisi myös toteuttaa, jolloin ei lämmön kanssa tarttis leikkiä ja tarkkuskaan ei olis ihan niin just. Ja kaasarista ei tarvitsis väkivallalla irroittaa tuota laippaa jos joku sen vielä haluaa evoon tai uudempaan laittaa. Pähkäilempä tätäkin nyt sitten...
Juuri näin kaasaria ei laiteta ruuveilla vaan on O-renkaiden varassa. Jossain on myynnissä alumiinista tehtyjä adaptereita joissa on sellaine kumikaulus. Täytyy tutkia vielä noita tiiviste valikoimia. Tuo 2 O-rengasta miksei, tuo kaasarissa oleva uran syvyys (taitaa olla 4-5 mm säteellä) ja kohta olis hyvä saada tarkemmin. Mulla ei ole tuommoista kaasaria käsillä mutta jos joku malttaisi mittailla sen, samoin sen kuinka pitkä tuo adapteri olisi hyvä olla mitattuna imusarjan pinnasta.Imusarjan reijät 70mm jako, toki voi tehdä soikeat.
EDIT: kaveri oli saanut käräytettyä 3D tulostimensa joten kokeilu/puuha siirtyy..
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Päivitystä tähänkin rojektiin, eli tuolla "paikallisen" tiskillä kävin nojailemassa ja siinä oli joku katalooki auki, en muista mikä, mutta jonkun jenkki-tarvikeputkan puhelinluettelon kokoinen nide se oli. Niitä mainittuja kumikurkkuja etsiessä osui silmään kuva tuotteesta joka on kokonaan alumiinia ja kovasti muistuttaa tuota Sepin skitsiä. Maksoi 27,50€ ja oli tilaustavara. On jo perillä Lempäälässä, pitää vaan noutaa se tässä hetikohta.

Laitan raporttia sopivuudesta ja tarkempaa tietoa valmistajasta kunhan saan kapineen hyppysiini. Esittelytekstissä mainostettiin että sopii Mikuni HSR42:n tai OEM CV:n asennukseen, eli sopivuus tähän tarkoitukseeni on ainakin luvattu. Sen verran kerettiläinen kapistus se on että kiinnitysreiät ovat M8 kierteellä :oops:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ei nyt kuulunut vastausta, mutta itekkin tuli kaivettua tuo Keihin esille ja kunnostin sen, ja samalla kun kävin suuttimia hakemassa muistin että se laippa pitäs jostain hommata. Motorcycle Storehousen tuotos, taitaa olla sama kuin Karilla, hintaa vähän yli 27€ ja sopii suoraan. Tuotenumero 927021. Kierre tosiaan näyttää milliseltä, mutta en oo sitä vielä tarkistanut.
Liitteet
img20180420_130306.jpg
img20180420_130207.jpg
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuo Kiwin kurkku vaatii kaasuttimelle kiinnityksen evon tapaan.
Ei siis pysy pelkällä tukiraudalla, vaan täytyy keksiä joku painamaan kaasaria kurkkuun päin..... esim. ilmanputsari, joka on kiinnitetty kansiin.
Sullahan on ne mysteeripultit aivan sitä varten, pikkuisen vaan pitää askarrella.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin