Evo Dyna kikkailee

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

1001601c
Viestit: 6
Liittynyt: 21:54 08.06.2017.
Viesti:

Evo Dyna kikkailee

Viesti Kirjoittaja 1001601c » 15:33 02.04.2019.

Moro!
Mulla v.1996 Dyna ja käytännössä orggis. Vaeltanut 42t miles ja Ameriikan Joen perukoilta tuotu 10v. sitten. V. 2016 alkoi pätkimään varsinkin oikein kuumana ja sitten sammuu jopa ja käynnistyy hetken päästä. Vaiva pysyi oireettomana jonkinaikaa ja ajelin mm. Lapinreissun Nuorgamiin ja takaisin.
Laatokan ympäriajossa 2017 letkassa ajellessa vähän reippaammin vika palasi ja Pietarin läpi huoltoauton kyydissä koska en pysynyt mukana paukkuen ja räpättämällä mutta kävi.... Lähellä kotia nilkuttamalla loppumatka. Tämä kun oltiin ajettu pitkään 100-120km/h. lämpimällä kelillä.
Pytyt oli ylhäällä samana keväänä 2016, hoonattiin,rengastettiin ja venttiilit läpättiin. Koneistaja tuumasi että kilometrit saattavat hyvinkin pitää kutinsa kun mittaili mittakellon kanssa pyttyjä&mäntiä. Kaasutin pesty ja korjaussarja ja Motopedian ohjeiden mukaan suuttimet pää ja välialue sekä plommi veke seosruuvista. Ainoa mikä vähän askarruttaa on juuri seosruuvi joka ei reagoi ihan kamalan herkästi ? mutta kone putoaa potatolaukalle ja käy hyvin tyhjäkäyntiä.
Sunricen Pete vaihtoi nokkalaakerin ja Hall-anturin sekä se muovinen huohotus tötterö. En ymmärrä miten se on kipeää saanut. Nokka Andrews 27. Mentiin siis Evon omilla sytkäosilla. Sytkäboxi vaihdettu vuosia aikaisemmin vähän käytettyyn.
Laitoin Dyna-2000i sytkän ja sen toisen ajoituskupin omasta mielestä (huom) huolellisesti ja käänsin napit kuten kuuluu. Lohkosta katsoin ajoitusmerkin ja led-syttyi ja kone jyrähti käymään. Voes-kytkin ja maadoitus myös huolella. Läksin itsevarmasti viime syyskuussa ajamaan Kotkasta Mikkeliin sateen siivittäessä matkaa. Luumunkokoisia sadepisaroita putoili niskaan ja oli lystiä. Ei pätkinyt yhtään ja mietin että tokeniko mokoma väistellessäni tien no: 15 ``tekojärviä``. Kylmä kun jääkarhun peräsimessä.
Ajoin takaisin muutaman päivän päästä melko lämpimällä poutasäällä ja läksin ohittamaan autoa ja eikö se saakeli alkanut taas paukkumaan ja räpättämään. Meinasi tulla ryppy rakkauteen.
Mietin puolaa koska kaikkihan tietää että puola tekee viottuessaan usein juuri tuotakin. Vaihdoin joku vuosi sitten Puolan Malloryn valmisteeseen mutta sehän ei takaa mitään. Puola voi kärvähtää koska vaan tietty.
En viitsisi ihan hatusta laittaa puolaa eikä testauskaan välttämättä näytä tai jos testeri lyö kunnon jännitteen niin kyllähän sitten. Ajattelin vaan että onko mahdollista että lataussäädin olisi oikkuttelyn syy?
Koska sateessa pyörä toimi aivan moitteettomasti ja kiekaisee todella mukavasti.
Vaikka rakkaus pyörään on palaamassa (edelleen vaihdeaskiin ilmaantu vettä) en silti viitsisi laittaa puolaakaan ihan hatusta koska on parin hugen hintainen. Muutakin laitettavaa olisi kyllä. Takanakki ym.
Laturi painaa 14,4 voltin jännitteellä ja akku on hyvä. Otin lähes kaikki liitokset auki ja ruiskin röppöä sekä puhdistin akun kaikki liitokset, maadoitukset ja tarkisti ettei johdot ole poikki tyvestä ym.
Kylmänä lähtee tosi hyvin käyntiin ja iso muutos kaasarirempan jälkeen on ryypyntarpeen pienentyminen olemattomaan verrattuna aikaisempaan.
Mun tuurilla puola tietysti risa mutta miksi se pelasi sateessa? Jäähtyikö tarpeeksi? Mulla oli mopoikäisenä Pappa-Tuntsan koneessa puolaongelma joita useita sen jälkeen nähty ja ne ovat aika selkeitä. Kone hyytyy totaalisesti ja jäähtyessään käynnistyy.
Pertille kiitos neuvoista kun mulla oli sulakkeet kateissa äskettäin. Siellähän ne oli vasemmassa sivuposkessa kuten ennenkin. Testasin myös sulakkeet ja automaatit toimii ihan ok.
Tulpat ovat olleet kiinni paritonnia ja tulpan johdot vanhat. En osaa kuitenkaan ajatella että ne menisivät yhtaikaa. Aion uusia ne nyt muutenkin.
Viimekesänä meni paljon hyviä ja vielä parempia ajoilmoja förbi. Oli kesien kesä. Toivottavasti tulee taas hyvä kesä heti kesäkuussa kun isot bileetkin.
Onko herrasväellä ideoita? :?:

Avatar
Kiwi
Viestit: 1702
Liittynyt: 23:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Evo Dyna kikkailee

Viesti Kirjoittaja Kiwi » 16:40 02.04.2019.

Jos epäilet lataussäädintä niin laita jännitemittari vaikka väliaikaisesti ohjaustankoon ja vian tullessa päälle näät siitä onko kyseessä latauspuolen vika. Dynassa on helppoa vetää pari piuhaa tankkipaneelin alta. Se mulle noin ekana tuli mieleen, pitkälle toistakymmentä kilsaa lykkäsin shovelia toissakesänä kun oli paska akku, lataussäädin ja puhelinkin mykkänä. Mun mielestä ei kuulosta puolavialta.

Edellisessä tc dynassa esiintyi ajoittaisia sammumisia, virrat piti käyttää pois ja taas lähti. Vika poistui kun vaihdoin sytkäboxin tc88 viriviri-malliin. Toki evossa tuo on täysin erilainen osa.
Custom Farm Motorcycles

Avatar
Springer
Viestit: 341
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Evo Dyna kikkailee

Viesti Kirjoittaja Springer » 17:23 02.04.2019.

Onko ne imusarjan tiivisteet tarkastettu ettei horisi ilmaa tiivisteestä kun kone on tarpeeksi lämmin?
FXSTS 1991
FLHX 2018

Pertti
Viestit: 5162
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Evo Dyna kikkailee

Viesti Kirjoittaja Pertti » 00:20 03.04.2019.

Kokeile akun kaapelit oikein isolla kädellä.
Tuo pätkimisrätkimisoire saattaa viitata katkenneeseen tai hapettuneeseen kaapeliin.
Voi olla kiinni ja toimia, kunnes mennään yli yhdeksän kympin ja tärinä alkaa.
Plussa usein antautuu, mutta kokeile myös miinus ja molempien kummankin pään ruuvit.
moderattori

Romu rauhoittaa!

1001601c
Viestit: 6
Liittynyt: 21:54 08.06.2017.
Viesti:

Re: Evo Dyna kikkailee

Viesti Kirjoittaja 1001601c » 13:13 03.04.2019.

Moro!
Kiitos hyvistä ajatuksista herrat. Toi kaapeli ongelma ei pitäisi koska virrat katosi ksällä koko säksättäjästä ja kolusin aika tarkkaan noi piuhat. Iso liitin oli hapettunut ja röppöä kehin niin löytyi virrat. Laitoin tuppilämmittimille piuhat releen takaa ja otin noi auki startista lähtien ja putsasin&rasvasin liitosrasvalla.
Voi olla tosi ovela vika näissä piuhoissa on kokemusta..
Toi imusarjakaan ei pitäisi horia koska laitoin ne uudet ja kasasin mielestäni huolella hieman silikonia sipaisten.
Toi täytyy volttimittari täytyy laittaa kiinni ja antaa olla ajossa. Koska pyörä toimi sateessa ihan moitteettomasti voisi juontaa siihen että jäähtyneenä lataussäädin toimii?
Kiwi sulla on ollut aika huono tsägä kun puhelinkin mykkä vielä. Aikamoista kuntoilua työntää pitkiä matkoja näitä vehkeitä.

Hyvää kevättä ja palaan asiaan kun löydän vian!

Avatar
Karvanaama
Viestit: 107
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Evo Dyna kikkailee

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 16:57 03.04.2019.

Lainaa kaverilta tulpanjohdot ja testaa niillä muuttuuko tilanne. Soveli kakoi tuolla tavalla ja ongelma hoitui vaihtamalla johdot. Vaikka niissä ei mitään näkynytkään. Pyörä myös käynnistyi normaalisti.

Virtalukko voi aiheuttaa tuollaista paukuttelua/pätkimistä myös.
En tiedä onko dynan virtalukossa mahdollisuus kääntää pelkän sytytysvirran päälle (ilman ajovaloja)
ja testiajolle. Tai vian ilmaantuessa käännä sytytys - asentoon.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..

1001601c
Viestit: 6
Liittynyt: 21:54 08.06.2017.
Viesti:

Re: Evo Dyna kikkailee

Viesti Kirjoittaja 1001601c » 20:34 05.04.2019.

Moi!
Joo mulla oli autossa pitkään sama vika ja sitten aina ajattelen turhan vaikeasti jos vika&ahdistus pitkittyy. Vaihdoin autoon paljon osia ja pitkän ajan kuluttua tuli tulpanjohtoon näkyvä reikä josta löi läpi. Epäilin kyllä mutta niihin ei oikein ole testijuttuja läpilyöntijännitteellä. Tai on mutta ei tullut kohdalle. Muistan ennenvanhaan sytytystulpille sellaisen testikoneen joka puhalsi hiekalla ja markkeerasi tulpalle puristuspaineen.
Laitan uudet tulpanjohdot ja tulpat sekä mittaan latausta ajon aikana. Haen rätkän nyt vkl. säilytyksestä.
Virtalukossa on toinen asento apulaitteille. En oikein bonjaa onko se hinausta vai mitä varten. Valot on aina päällä kun syttyvirtakin.
Kiitos avusta Karvanaama.

Avatar
Kiwi
Viestit: 1702
Liittynyt: 23:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Evo Dyna kikkailee

Viesti Kirjoittaja Kiwi » 23:05 05.04.2019.

Dynan virtalukossa on toinen asento parkkivaloja varten, mutta silloin avaimen saa pois lukosta eikä sytytysvirta ole päällä. Sama kuin perinteisen mallisessa vastapäivään kääntäessä ;)
Custom Farm Motorcycles

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5185
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evo Dyna kikkailee

Viesti Kirjoittaja Joe Cool » 23:08 05.04.2019.

1001601c kirjoitti:
20:34 05.04.2019.
Virtalukossa on toinen asento apulaitteille. En oikein bonjaa onko se hinausta vai mitä varten.
Joskus olen latausvirtaa esim. puhelimelle saadakseni pitänyt sitä matkaslehmässä päällä. En osaa sanoa itse muuta käyttöä huomanneeni, mutta jollain on varmaan tähänkin kokemusta.
Kyllä Rautis on Raaka peli 8)

1001601c
Viestit: 6
Liittynyt: 21:54 08.06.2017.
Viesti:

Re: Evo Dyna kikkailee

Viesti Kirjoittaja 1001601c » 18:06 14.04.2019.

Joo aika loogista tietysti jos tarvitsee ladata puhelinta tai tablettia tms. tarvitsee ladata vaikka leirintäalueella. Eikä valoja tarvi polttaa tai käyttää konetta.

Vastaa Viestiin