883 Sportster putkisto

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Mage
Viestit: 16
Liittynyt: 14:21 13.08.2017.
Paikkakunta: Kotka

883 Sportster putkisto

Viesti Kirjoittaja Mage »

Morjes

Koitin haulla ettiä mutta en suoraa vastausta löytänyt.

Eli otsikon mukainen vakio pärrä, kaasari evo koneella kyseessä. Vm 94
Vakio putsari löytyy mutta ei kiinni, kiinni tällä hetkellä sirompi kinkki putsari :mrgreen:

Tietenkin kun kyseessä Hd niin äänethän pitää olla kohillaan :wink: , joten kysymykseni kuuluu.

Jos vakiovaimentimista ottaa huilut sisältä pois niin onko tällä minkälainen vaikutus koneeseen tai vääntöön?

Pitääkö kaasaria/ ilmanputsaria tarkastella?
Harley-Davidson Sportster 883 Evo 1994
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 883 Sportster putkisto

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Alkuperäisistä vaimentimista ei saa huiluja pois kuin vingulla, mutta tulee kyllä yllättävän muhevat äänet ainakin bigtwiniin.
Vääntö saattaa hiukan vähentyä ja kaasariakin pitää rukata, kun tulee periaatteessa suorat putket.
Kaasaria onkin jo varmaan prepattu, kun on noinkin vanha vuosimalli, mutta kannattaa silti tarkistaa.
Suuttimille on aika tarkat koot olemassa eri komboihin ja kohta varmaan ne joku ne tänne laittaakin.

Itse katselisin swapista tai jostakin sellaiset sliparit, joissa on irroitettavat huilut jättäisin omat ehjänä odottamaan pahaa päivää. Noilla irtohuiluilla on helppo pelata villoilla ja tukkimalla ääntä sopivaksi.

Nyt on vissiin koko euroopan tasolla alettu kiinnittää meluun huomiota ja jos nalli napsahtaa, on helppo ruuvata ehjät orkkisvaimentimet kiinni, kun virkamies on määrännyt katsastukseen.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Mage
Viestit: 16
Liittynyt: 14:21 13.08.2017.
Paikkakunta: Kotka

Re: 883 Sportster putkisto

Viesti Kirjoittaja Mage »

Kiitoksia vastauksesta, näin vähän päättelin itsekin.
Multa löytyy onneksi kahdet vakioputket vaimentimineen.
Toisista putkista on poistettu se välihuilu. Joten periaatteessa toisten vaimentimien "tuhoaminen" ei haittaa.
Harley-Davidson Sportster 883 Evo 1994
Mage
Viestit: 16
Liittynyt: 14:21 13.08.2017.
Paikkakunta: Kotka

Re: 883 Sportster putkisto

Viesti Kirjoittaja Mage »

Osaako joku sanoa mikä tän väliputken tarkotus on? Ja kyseessä siis 94vm 883 Sportster vakio putkisto.
En saa jostain syystä kuvaa liitettyä mut oletan ettei sitä tarvi :D
Harley-Davidson Sportster 883 Evo 1994
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 883 Sportster putkisto

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Se väliputki tasaa putkien virtausta, osittain päästöjen takia. Eihän 100% välttämätön ole, kuitenkin tasaa kaasun virtausta. Yleisesti 2-> 1 putkisto toimii parhaiten katupyörässä käytettävällä kierrosalueella, valmistajia ja tekijöitä löytyy. Samoin löytyy niitä joiden mielestä suorat putket on parhaat.
Kannattaa katsoa vinkkiä ihan kerhon ylläpitämästä http://www.harrika.fi/wiki/index.php?ti ... C3%A4minen
CV kaasari riittää melko pitkälle, 883 koneessa se ei rajoita tehoja.
Vinkkejä sen tuunaamiseen http://www.nightrider.com/biketech/hd_cv_mods.htm
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 883 Sportster putkisto

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Tuosta kaasarin muokkauksesta kannattaa tehdä lähes kaikki muut ennen luistin reiän poraamista, sitä kun on hankala enää pienentää jos ei toimikaan halutulla tavalla. Edelliseen pyörään laitoin dynojetin muoviluistin sekä heikomman jousen ja suutinputken, jolloin kaasuun vastaavuus tuli ihan hyvälle tasolle.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 883 Sportster putkisto

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Pakoputken väliputkesta: Tutkin aikanaan 2011...2012 big twinien vääntölukuja. Niissä, joissa olivat pöntöt vierekkäin (Fat Boy ym.) ja siis lyhyt ja väljempi pakoputkien yhdysputki, oli tehtaan ilmoituksen mukaan 4 Nm enemmän vääntöä kuin niissä, joissa oli äänenvaimentajat peräkkäin ja ohut mutkitteleva musta yhdysputki pakoputkien välillä (Night Train ym.). Sama päti, olipa Softail tai Dyna. Moottorit olivat muuten ihan samat.

Väliputki tekee putkistosta vähän kuin 2-1-putkiston. Pakoputkissa on vähemmän vastusta, hyödynnetään molempien pönttöjen tilavuus. Tämä pätee varmastikin enemmän vakioputkistoon tai muutenkin jos putket ovat ahtaammat. Jos on väljät lyhyet putket niin väliputkella ei varmaan ole merkitystä.

Äänien hillinnässä väliputki mahdollistaa toisen pöntön poissulkemisen mittaamistilanteessa eli on merkityksellinen siinä kikkailussa. Minulta, kuten monelta muultakin, on tuo vakiona oleva läppä poistettu käytöstä.

2-1-putki ei sitten aina ole automaattisesti hyvä. Tuli kokeiltua:
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... 34&t=48147
Vastaa Viestiin