M8 pakoputkiston läppä?

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Harrri
Viestit: 38
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

M8 pakoputkiston läppä?

Viesti Kirjoittaja Harrri »

Moro!

Onkos näihin M8 touringeihin jotain uutta patenttia mahdollisen läppämekanismin eliminointiin? Kovasti erilailla eri puolilta tuntuu puhaltelevan.
2024 FLTRX
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: M8 pakoputkiston läppä?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Harrri kirjoitti: 18:36 22.04.2021. Kovasti erilailla eri puolilta tuntuu puhaltelevan.
En näe tuossa mitään läppiä. Kun putkiston kuvaa katsoo, ei mielestäni ole ihme, että tulee eri puolilta eria tavoin. Miksi se pitäisi saada muutettua? Kyseinen muutos tuskin ainakaan parantaa virtausta mitenkään, jos väkisin yrittää ohjata vasemmalle lisää tai vähentää oikealta.

Eiköhän tätäkin ole aikalailla jo mietitty valmiiksi tehtaalla. Nämä FLH*-mallit ovat puhaltaneet hamasta historian hämärästä aina eri tavoin vasemmalle ja oikealle.

Kuva
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pekka L
Viestit: 422
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: M8 pakoputkiston läppä?

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Sitten, jos konekivääri-pakoputket laittaa, niin silloin se vasuri pyörii paaaljon hitaammin, kuin oikea. Lienee ainoa tilanne, missä tois'puoleisuudella on merkitystä... :roll:
https://tailgunnerexhaust.com/
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: M8 pakoputkiston läppä?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kysyjä ei ehkä olisi halunnut väkisin ohjata virtausta vasemmalle, ehkä oli ajatus että nyt se on läpällä estetty ja siitä haluaisi eroon eli väljentää pakoreittiä?

Mutta ei siitä ole murhetta, kyllä se on ihan tarkoituksella. Ehkä ei ole nykyisissä, mutta ihan muutama vuosi sitten äänenvaimentimien ulostuloreikä oli eri kokoinen oikealla ja vasemmalla. Tämän näki kun pyörää takaa päin katsoi. Jotkut tekivät sellaisenkin modauksen, että vaihtoivat sen ahtaammankin toisen puolen väljempään vaimentimeen. Oli e-merkinnät edelleen kohdillaan.
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: M8 pakoputkiston läppä?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Jos piirustellut osat ovat mittakaavassa, niin tuo vasemman puolen vaimennin on jopa pienikaulaisempi, ohuemmalla sisääntulolla. Ovatko menneet "koodaamaan" osat, niin ettei pääse sekoittamaan osia keskenään?

Mulla on Dynassa just silviisiin, kuin Urpo mainitsi, että olen vaihtanut pieniaukkoisen vaimentimen toiseen normaalikokoiseen. Lisäksi läpän piuha on ollut irti jo Loimaalta asti. Tuntuu just sopivalta noin, eikä se toinen e-leimassa ollut vakiovaimennin maksanut just mitään, kun sellaisen uuteen pyörään tarvitsin. Muut repi niitä veks.

Elikkä hankkii M8:iin yhden ylimääräisen oikean puolen vaimentimen ja valmistaa yhdysputken semmoisella putkikoolla, että kaasu kulkee. Sitten on enempi tasapainossa. Jos vielä lyö oikealta puolelta pidempää lieskaa, niin sille puolelle prikka putkeen!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: M8 pakoputkiston läppä?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kuvasta katsellen pidän pienenä ihmeenä jos vasemmalta kovin paljon puhkuu, luulisi että virtaus sillä puolen menee enimmäkseen vain eestaas. Vasen pönttö taitaa olla enemmänkin koriste, on symmetrisemmän näköinen sillälailla :mrgreen: Ellei sitten oikeanpuoleinen vaimennin tai sinne johtava putki ole tarkoituksella tukkoisempi.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Harrri
Viestit: 38
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Re: M8 pakoputkiston läppä?

Viesti Kirjoittaja Harrri »

Nojoo, sliparit vaihtelin niin huomasin kyllä eri halkaisijat. Koekäytössä vaan tuli mieleen, että kai se läppä tässäkin on kuin oli 2011 mallisessakin. Niin vähän tuli henkeä vasemmalta.
Mutta hyvä näin, ei tarvetta etsiä olematonta.
Kiitos vastaajille taas.
2024 FLTRX
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M8 pakoputkiston läppä?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ei niissä vanhemmissakaan sylinterikohtaista läppää ole, se ohjaa pakokaasuja ihan yleisesti.
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: M8 pakoputkiston läppä?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kiwi kirjoitti: 23:24 23.04.2021. Ei niissä vanhemmissakaan sylinterikohtaista läppää ole, se ohjaa pakokaasuja ihan yleisesti.
Juu ja ei. Esimerkkinä käyttämässäni Dynan 2009 mallissa tehtaan vakio 2-2 putkistossa läppä on takimmaisen pytyn "pääpiirissä". Etummainen saa laittaa kaasunsa kaiken aikaa normaalilla tavalla suoraa putkea pitkin vaimentimeen. Takimmaisen kohtalona on oleva oikuttelevan läpän sieto. Joutokäynnillä ja isoilla kierroksilla takimmaisella on mahdollisuus kaasuttaa suoralla putkella vaimentimeen, siltä väliltä ollessaan takasylinteri joutuu puhaltamaan kahden 90 asteen mutkan ja yhdysputken kautta siihen toiseen.

Haitta-aste läpästä on suurempi toiselle kuin ensimmäiselle. Ja tuskin on kovin suunniteltu ominaisuus. On vaan keksitty hätäinen ratkaisu internationaalimallien ääniin.

Japaninmallissa oli vielä tukkoisempi setti. Molemmat vaimentimet olivat niitä pienireikäisiä versioita. Mahtoi olla vaimea suhistin.

Sittemmin EU-säännöillä kiellettiin "dynaamiset pakoäänet", eli läppää ei voinnut enää soveltaa. Siksi sitä ei enää uusissa näy.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin