Evon kärkisytkän säätö

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
REDNECK
Viestit: 32
Liittynyt: 10:19 04.11.2004.
Paikkakunta: Liero

Evon kärkisytkän säätö

Viesti Kirjoittaja REDNECK »

Laitoin evoon kärkisytkän, mutta mites saan sytkän kohdalleen?
- pannaanko piste keskelle, ja sitten väännetään kärjiltä nokka täysennakkoon, vai mitenkä oli? (limpussa viiva, eli tdc ja piste)
(low tech on jatkossa helpompaa, jos tien päällä tulee jotain hämminkiä...)
- ja paljonko ootte pitäny kärkiväliä ? 0.022"?
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

  • Säädä kärkiväli 0,4-0,5 mm
  • Maksimiennakon merkki keskelle tarkistusaukkoa
  • Varmista että ykköspytty on puristustahdilla, muuten menee sytkä 180 astetta pieleen
  • Limpuista ennakot käsin täysille
  • Sytkä kiinni siihen missä kärjet lähtee aukeamaan
Avatar
REDNECK
Viestit: 32
Liittynyt: 10:19 04.11.2004.
Paikkakunta: Liero

Viesti Kirjoittaja REDNECK »

hemuli kirjoitti:
  • Säädä kärkiväli 0,4-0,5 mm
  • Maksimiennakon merkki keskelle tarkistusaukkoa
  • Varmista että ykköspytty on puristustahdilla, muuten menee sytkä 180 astetta pieleen
  • Limpuista ennakot käsin täysille
  • Sytkä kiinni siihen missä kärjet lähtee aukeamaan
Thanks Hemuli!
Katotaas miten käy, jos vaikka kohta jo kävis. Ei ole sitten Floridan aikojen käynyt...
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kärkisytkä on pop. Niin se vaan mullakin on jo kolmatta kesää väliaikainen hätäapuna asennettu järjellinen kiinni evossa. Enkä ajatellut ihan heti vaihtaa.
Avatar
hectja
Viestit: 30
Liittynyt: 10:42 01.03.2004.
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

-51 Pannu sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja hectja »

Jatkan tähän kun liittyy aiheeseen... Eli tästä keväästä eteenpäin olis tarkoitus ajella kiksipelillä sähkönappisen sijaan... nyt pannu ollut kasassa muutaman päivän sen jälkeen kun venttiilit/seetit on hiottu, työntötangot, nostajat ja nostajanpesät vaihdettu. Kaasari on S&S super B, nokat vakiot. Uudet Championin tulpat ja uusi ilmanputsari.
automaattinen ykskärkijakaja. Putket on pelkät peltikuoret, eli ei mitään vaimennusta.


Nyt ekojen koeajolenkkien perusteella kone paukuttaa putkiin myös tasakaasulla. Lähtee hyvin käyntiin ja tyhjäkäynti ok.

ELI... mistä lähdetään säätämään? sytytys vai kaasutin?

Sytytyksen säätö on mulle mysteeri, joten rautalanka ohjeet olis poikaa...

kärkiväli? 0,4-0,5mm? missä kohdassa tsekataan?
Maksimiennakkon merkki? Viiva kurkistusluukussa?
Puristustahdin varmistaminen? Mäntä tulossa ylös ja peukalo tulpanreikään?
Mitäs sitten tapahtuu? ja onnistuuko säätö ilman ajoituslamppua ylipäänsä?

kannattaako kaasariin koskea tässä vaiheessa? jos niin mitä muuta kuin puhdistus?

Pahoittelen jos jollain menee hermo näin "perus"kysymyksistä mutta jostainhan se pitää aloittaa...

kiitos ja kumarrus.
__________________
"That's the way I like it babe, I don't want to live forever"
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: -51 Pannu sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja smuige »

hectja kirjoitti: automaattinen ykskärkijakaja.

Sytytyksen säätö on mulle mysteeri, joten rautalanka ohjeet olis poikaa...

kärkiväli? 0,4-0,5mm? missä kohdassa tsekataan?
Maksimiennakkon merkki? Viiva kurkistusluukussa?
Puristustahdin varmistaminen? Mäntä tulossa ylös ja peukalo tulpanreikään?
Mitäs sitten tapahtuu? ja onnistuuko säätö ilman ajoituslamppua ylipäänsä?
- Kärkiväli / mitta katsotaan silloin kun kärjet on auki.
Olen tarkistanut kummankin kärkinokan kohdalla mitan. Manuaali kertoo tarkistamaan leveämman nokan kohdalla.
Rasvaa sinne kärkien seuraajan huopaan

- Ohjekirjan mukaan ne viivat ja pallukat.
Shovelissa käsin säätäessä pitää pallukan tulla puoliksi reiän reunalle.
Silloin pitäisi kapeamman nokan olla kärjillä hollilla. Pohjalevyä kääntämällä kärjet juuri avautumaan.
Taikka...
Viiva keskelle ja keskipakosäätäjästä ennakko täysille (esim ruuvarilla) jolloin kärkien pitäisi juuri avautua.

Tarkan avautumiskohdan saa selville valon tai piipparin kanssa.

- Kun etupytyn imuventtiili sulkeutuu niin on puristustahdilla.

Ennenkuin laitat asetukset kohdilleen, niin on syytä rasvata kuumankestorasvalla (automaattisäätöjän) keskipakolimppujen akselit (jouset pitää ottaa irti)
Parempi vaihtoehto on neulalaakeroidut limput.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: Evon kärkisytkän säätö

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Tuo kärkiväli ei ole ollenkaan mikään noin, vaan tarkalleen 0,5mm tai sitten vielä tarkemmin . 0.018"-0.022". Ei kuitenkaan koskaan 0.4mm vaikuttaa aika paljon sylinterien väliseen ajoitukseen. Paljon ajaneena sen huomaa jopa käynnissä ja vedossa . Näin on
Vanha on topiicci , mut hakusanalla näitä tietoja etsitään..
Viimeksi muokannut panheadever, 21:05 08.03.2021.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
choppers since 1988
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Evon kärkisytkän säätö

Viesti Kirjoittaja jensen »

Mulla on 1992 Evo niin siinä kärkisytytys. Alkuperäisistä säädöistä en saanut syttöä tarpeeksi myöhäiselle vaan viilasin lisää hahloa niihin. Nyt on hyvä. Jos syttö aikaisella niin rikkoo startin tai potkustartin.
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: Evon kärkisytkän säätö

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Hyvä tietää.. samanlainen ongelma ehkä omassa. Pitää tarkastaa. Kerran särki kicksin rattaan toisen kerran polven.. uusi tuttavuus vielä..mut kyllä se tuntuman mukaan on liian aikaisella..
choppers since 1988
Vastaa Viestiin